Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hundvaktar den mest irriterande hund jag känner i 2 veckor, dvs pappas jycke 🤪

Snäll, men ett totalt air head som lite lagom planlöst lallar runt i sin egna lilla värld alldeles för mycket för att vara riktigt kompatibel med mig 😅

Har verkligen hamnat i det mest saluki-nördiga hus jag varit i på länge, och de två andra här har haft saluki sen långt innan jag föddes :rofl: Så mycket kunskap, så intressanta samtal, så fantastiska hundar överallt... Det här är bästa resan ever!

Nu har damerna precis lekt på den inhägnade tomten. Dags för lunch och mer salukiprat, och blir vädret bättre ska jag försöka fotografera ännu mer.

Idag släpptes vårens kurser på hundklubben, och jag var snabb in direkt när jag vaknade, så jag har anmält oss till personspår fortsättning (hårda spår) och mantrailing fortsättning (urban miljö och fokus på markeringar på tappade saker i spåret) och fick mail på fm att jag fått plats på båda😁 det är bara 6 deltagare per kurs, så deg blir fullt fort. Hade velat gå en nosework fortsättning också men dom hade bara grundkursen igen.

Det gör så jäkla ont i hjärtat, idag har vi tagit farväl av Sid. Min älskade pyssling, den mest påhittiga hunden vi haft. Hur tråkigt ska inte vi ha nu utan alla hans hyss? Vi har kämpat med sjukdom, två kroniska sjukdomar varav han fick hemsk klåda av den ena som vi inte lyckades få bukt med. Men hur mycket man än förstår att det är rätt så gör det ju så fruktansvärt ont nu! 😭💔

Fortsätter vara helt fascinerad av allt. Alla hundar, alla trevliga samtal, all erfarenhet och kunskap som samlas här under samma tak. Tänk att jag av alla får bli inbjuden till ett sånt här ställe och vara en del av allt det här! Helt otroligt.

Nu har vi lagt oss. Och ikväll ska jag läsa en bok. En bok som är nästan läskig att titta på, för det känns som att det är Lily som tittar på mig. Bara det att den här hunden föddes år 1950. Enligt en annan person här i huset var det så häftigt att se Lily just pga det, för tydligen finns inte det här kvar typ någonstans alls längre. Den här modellen på saluki med just det här uttrycket.
Jag älskar min Lily. Och den här boken.
20231020_000613.webp

Det gör så jäkla ont i hjärtat, idag har vi tagit farväl av Sid. Min älskade pyssling, den mest påhittiga hunden vi haft. Hur tråkigt ska inte vi ha nu utan alla hans hyss? Vi har kämpat med sjukdom, två kroniska sjukdomar varav han fick hemsk klåda av den ena som vi inte lyckades få bukt med. Men hur mycket man än förstår att det är rätt så gör det ju så fruktansvärt ont nu! 😭💔
Jag beklagar så. Det spelar ingen roll hur rätt det är, det gör så innerligt, innerligt ont ändå. 🌈💔❤️ Ännu en bukehund på andra sidan bron. Han är i gott sällskap.<3

Beklagar så! Det gör jätteont även om det var rätt beslut ❤️

Här kommer massor med tröstkramar♥️

Jag beklagar så. Det spelar ingen roll hur rätt det är, det gör så innerligt, innerligt ont ändå. 🌈💔❤️ Ännu en bukehund på andra sidan bron. Han är i gott sällskap.:heart

Beklagar så! Det gör jätteont även om det var rätt beslut ❤️

Här kommer massor med tröstkramar♥️
Tack fina ni :love: Det är så tyst i huset fast vi har 2 katter och 2 hundar här. Inte tycker jag att han hade så mycket ljud för sig, men han måste ju ha haft det. Och ingen som snarkade bredvid mig inatt, förutom maken då men det är ju inte lika gulligt...
Igår är jag helt övertygad om att Zeppelin gick och letade efter honom. Han öppnade alla dörrar och kollade i alla rum. Kändes precis som att han letade. 💔

Känns väldigt konstigt att inte behöva oroa sig för om man lämnat något ätbart framme...för ätbart i hans värld var ju väldigt mycket mer än i min värld..

Det är så tomt! Men jag kramar pojkarna som är kvar och de är snälla med mig idag och låter mig krama om dom så fort dom kommer nära ❤️

Pysslingen gjorde en kvinna jättebesviken. Hon ville bygga vidare från kullen han tillhör (som är himmel och helvete), hon är ute efter motorn. Den börjar försvinna nu när det är vänstervarv och sällskap som gäller (på gott och ont - det är lättare att vara lycklig bland människor för en liten mellanmjölkshund än för ett rovdjur).

Två av bröderna är kastrerade. Så träffar hon Pysslingen som ser ut som de ska, som springer som de ska och som (den dagen) beter sig som de ska. Och så är han ett riktigt måndagsex.

Fortsätter vara helt fascinerad av allt. Alla hundar, alla trevliga samtal, all erfarenhet och kunskap som samlas här under samma tak. Tänk att jag av alla får bli inbjuden till ett sånt här ställe och vara en del av allt det här! Helt otroligt.

Nu har vi lagt oss. Och ikväll ska jag läsa en bok. En bok som är nästan läskig att titta på, för det känns som att det är Lily som tittar på mig. Bara det att den här hunden föddes år 1950. Enligt en annan person här i huset var det så häftigt att se Lily just pga det, för tydligen finns inte det här kvar typ någonstans alls längre. Den här modellen på saluki med just det här uttrycket.
Jag älskar min Lily. Och den här boken.
Visa bifogad fil 130316

Alltså med tanke på att vi inte känner varandra och jag egentligen inte har något direkt intresse för Salukis så är jag helt orimligt pepp på din resa :D :D Jätteroligt att läsa om! :)

Alltså med tanke på att vi inte känner varandra och jag egentligen inte har något direkt intresse för Salukis så är jag helt orimligt pepp på din resa :D :D Jätteroligt att läsa om! :)
Har massvis av bilder, och så mycket av allt 😁 Däremot stundtals kass internetuppkoppling. Kommer nog skriva massor i vinthundstråden om resan när jag väl är tillbaka. Och jag måste verkligen tillbaka hit igen. Helst skulle jag vilja ta med mig hanhunden som bor här, för han är fantastisk, men det går ju inte riktigt. Måste få träffa honom fler gånger.

Lilla odjuret ville med när jag åkte till stan, så jag tog med honom.
Krängde på det fodrade täcket eftersom det är kallt och jag skulle lämna honom i bilen ett antal gånger.

Han låg platt på en tygkasse men jag tänkte inte mer på det.

När vi kom hem skulle jag kissa honom innan vi gick in.
Han kunde inte gå! Täcket var så otäckt. Stackar lille ynk. :)

På fb - inte alltid pålitligaste källan? - skriver en hundägare att ett insektsbaserat foder kan ha farligt höga purinhalter. En hund fick avlivas pga massor av urinstenar.
Vet inte om det går att belägga, elelr om nån annan läst/sett det?

På fb - inte alltid pålitligaste källan? - skriver en hundägare att ett insektsbaserat foder kan ha farligt höga purinhalter. En hund fick avlivas pga massor av urinstenar.
Finns mig veterligen inga belägg alls för det påståendet.
Har sett inlägget delat i en grupp och jag har hittat noll info om att risken är större av insektsfoder än något annat foder.
Puriner finns i både animalier och vegetabilier.

Hade hunden ätit något annat typ av foder, så hade det förmodligen "skyllts" på det.

Om det är samma inlägg som jag läst så gällde det en dalmatiner, en ras som kan ha svårare att omsätta purin än andra raser. Insektsbaserat foder ska nog därför inte tolkas som farligt för andra raser och vad jag kan se så verkar de flesta insektsfoder inte heller ha högre purinhalt än många andra foder på marknaden.

Ligger i sängen. Hoppas på att sova ordentligt för imorgon blir det rejäl salukiträff! Totalt kommer det vara 7 valpar här tror jag, och vem vet hur många vuxna? Kanske 12-15st? :rofl: På plats är då också erfarna uppfödare, folk som haft saluki längre än jag levt, folk som varit i ursprungsländerna och pratat med folket där och sett hundarna där, folk som varit med ordentligt vid riktig jakt osv osv. En helt otrolig samling.

Japp. Kamerorna (två st) är redo! Jag med. Efter lite sömn, frukost och en dusch åtminstone. Och äntligen ska jag få träffa några hundar jag velat se sen innan de föddes.

Ibland är livet bra fantastiskt ändå. Det här är så salukinördigt att det är galet åt det.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Kattraser bomba mig med info
  • Målbilder för trubbnosar.

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka