Hade genrep inför cert-provet i helgen och det har gått pissdåligt. Jag är sjuk och har så varit i 1,5 vecka= hund som det pyser energi ur öronen på
Först ut var 15 min fast bevakning med ljud och påvis, där han plockade upp vind av en figge till nästa moment och hade svårt att släppa den och koncentrera sig på ljuden men tog det tillslut med ett ok påvis. Funktionslydnanden gick ok, även om han fått för sig att gå bakom mig. Men han är otroligt följsam så det får väl gå… Patrullstig med vind var det som gick bäst, klockren markering! Sen var det dags för patrullstig med spårupptag, fint upptag, fint spår fram till första apporten och sen gick det käpprätt åt skogen(bokstavligt talat) Jag orkade/hann inte med i den bökiga terrängen, så han tröttnade på att jag röck i linan och slutade spåra. Vi kom dock tillslut ut typ vid spårslutet. Sen var den dagen slut (och jag med
)
Dag två började med patrullstig 500 m med platsligg under ordergivningen, skott, ljud och vind. Platsligget gick bra, skott är inga problem, resten gick j-ligt obra, tog vare sig ljud eller vind och jobbade dåligt på patrulleringen.
Nästa moment var fast bevakning 50 min med ljud. Det gör han bra, dock sen markering, figgen var inte mer än 40-50 bort, men han gick inte upp i frustration och skötte sig fint. Han fick gå ut till figgen efter momentet var avslutat, förhoppningsvis ökar det motivationen lite grann.
Sen var det dags för spår igen 750 m, 4 apporter, spårupptag. Han gör ett fint spåruppta, hittar första apporten utan problem, fortsätter tills han tar en apport till och sen tappade han spåret. Han spårade ut i en vät så vi vände tillbaka till senaste apporten och började om. Han tog upp spåret fint och det visade sig sen att vi antagligen gick precis bredvid slutapporten men han spårade utgången och när vi kom fram till vägen som var gränsen för var spåret fick gå så gav jag upp och kopplade om och gick av. Spårläggaren hade gått precis i kanten av väten med vinden liggande på in mot den så antagligen därför Sonnie tog den vägen för vi hade gått nästan parallellt med spåret men ett par meter in i väten istället. Det visade sig sedan att spårläggaren också hade lagt ut 5 apporter istället och vi hade tagit 1 och 4( för att bli godkänd på spåret ska man ta 1+slutet). Krångligt blev det och med feber och hjärnan full i snor var det inte helt enkelt att reda ut
Sen var vi färdiga för helgen och jag hade en väldigt trött hund i bilen hem.
Nåja, vi fick ok på att gå upp på cert-provet och ska hårdträna spår fram till dess ( om jag nu någonsin blir frisk
)