Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har ni också ett gäng olika selar/halsband och koppel eller är det bara jag 😅
Det är faktiskt inte för att jag gillar att shoppa utan för att det är så himla praktiskt.
Harry har fem selar, alla används regelbundet. Har några halsband också, används ytterst sällan.
Spårsele med spårlina, där behövs ingen förklaring.
Stallsele med flexi, skönt med en sele som kan vara lite skitig och lukta häst. Flexi pga bra promenadväg dit, har vanligt koppel samt långlina i sadelkammaren att byta med.
Promenadsele med flexi, för våra långpromenader i skog och mark. Lättviktsele som inte drar åt sig skit och torkar på nolltid.
Hundvaktsele med vanligt koppel, lätt att ta på och av, slippa byta koppel när han ska till hundvakten och i en utstickande färg så man snabbt ser vilken det är.
Finsele med vanligt koppel, när vi ska iväg på roligheter och vill vara lite fina och där flexi inte är lämpligt. Denna är väl egentligen den mest "onödiga" och även den mest opraktiska pga ljus och i ett material som torkar långsamt. Men den är fin 😁

Det är faktiskt inte för att jag gillar att shoppa utan för att det är så himla praktiskt.
Harry har fem selar, alla används regelbundet. Har några halsband också, används ytterst sällan.
Stallsele med flexi, skönt med en sele som kan vara lite skitig och lukta häst. Flexi pga bra promenadväg dit, har vanligt koppel samt långlina i sadelkammaren att byta med.
Promenadsele med flexi, för våra långpromenader i skog och mark. Lättviktsele som inte drar åt sig skit och torkar på nolltid.
Hundvaktsele med vanligt koppel, lätt att ta på och av, slippa byta koppel när han ska till hundvakten och i en utstickande färg så man snabbt ser vilken det är.
Finsele med vanligt koppel, när vi ska iväg på roligheter och vill vara lite fina och där flexi inte är lämpligt. Denna är väl egentligen den mest "onödiga" och även den mest opraktiska pga ljus och i ett material som torkar långsamt. Men den är fin 😁
Beror nog antagligen också på var man vistas, promenerar etc. Tycker inte vi har så stora behov?

Oskar har ett halsband i mjuk syntet som han har dygnet runt, ständigt. Dessutom har han en promenadsele som jag köpte när han drog hysteriskt i kopplet. Han drar mindre i selen.
Sen har jag en långlina som används när jag behöver binda honom nånstans. Typ i en trädgård eller när han vägrar att gå in och vill sitta på förstubron och spana.
Två koppel. Ett långt i läder och ett kortare i syntet. Det längre för promenad, det kortare för snabbkissningar.

Äger inte längre nåt flexi. Hade sånt på mina tidigare stora hundar men kom att hata det. Tung klumpig kloss att släpa på. Blä. Kunde inte riktigt se något användningsområde heller

Beror nog antagligen också på var man vistas, promenerar etc. Tycker inte vi har så stora behov?

Oskar har ett halsband i mjuk syntet som han har dygnet runt, ständigt. Dessutom har han en promenadsele som jag köpte när han drog hysteriskt i kopplet. Han drar mindre i selen.
Sen har jag en långlina som används när jag behöver binda honom nånstans. Typ i en trädgård eller när han vägrar att gå in och vill sitta på förstubron och spana.
Två koppel. Ett långt i läder och ett kortare i syntet. Det längre för promenad, det kortare för snabbkissningar.

Äger inte längre nåt flexi. Hade sånt på mina tidigare stora hundar men kom att hata det. Tung klumpig kloss att släpa på. Blä. Kunde inte riktigt se något användningsområde heller

Jag älskar Flexi 😍
Harrys är 8 meter, perfekt för att ge honom frihetskänsla där det inte är lämpligt att vara lös. Kan springa i förväg, stanna och lukta, galoppera ute på åkern när jag går på vägen osv.
Perfekt!
Långlina lyckas jag bara trassla ihop 😆

Halsband inne ser jag noll anledning till, blir klumpigt på liten hund och risk att han fastnar i något.
Har y-selar som han kliver i själv så tidsmässigt går det lika snabbt att knäppa sele som att knäppa på ett koppel.

Jag älskar Flexi 😍
Harrys är 8 meter, perfekt för att ge honom frihetskänsla där det inte är lämpligt att vara lös. Kan springa i förväg, stanna och lukta, galoppera ute på åkern när jag går på vägen osv.
Perfekt!
Långlina lyckas jag bara trassla ihop 😆

Halsband inne ser jag noll anledning till, blir klumpigt på luren hund och risk att han fastnar i något.
Har y-selar som han kliver i själv så tidsmässigt går det lika snabbt att knäppa sele som att knäppa på ett koppel.
Ja, efter att ha hört historier som lyckats hänga sig hemma i halsband så undviker jag att ha utrustning på när jag inte har koll på dem.

Mina har ett varsitt halsband + koppel :laugh:

Aldrig halsband inne, skulle aldrig riskera att dom hängde sig och dog för att ha halsband på sig inne.
Varför ska man ha det liksom.

Två retriever-koppel om jag är lat.

Floki har en dragsele.

Ska köpa en långlina till Bog, han är hopplös i koppel just nu men får han springa 5-8 meter framför så är han snäll.

Mina har ett varsitt läderkoppel+halvstryp som används dagligen. Alla tre samma lika. 😁

Sen har de en varsin sele med ”dragkoppel” till riktiga långpromenader.

Den äldsta har även ett flexikoppel med tillhörande halsband.

Inne är de såklart nakna. Helt onödig risk plus att det sliter på pälsen. 😅

Mina har varsitt halvstryp med tillhörande koppel som används "alltid" de få hånger de har koppel på sig och varsitt utställningskoppel med lite bling på, som används när de ställs ut och har fått någon gångs vana.

Aldrig halsband inne.
Ser för det första ingen poäng med det öht och sen både nöter det, samt i många fall gör det pälsen både missfärgad och ful dessutom.

Mina har varsitt halvstryp med tillhörande koppel som används "alltid" de få hånger de har koppel på sig och varsitt utställningskoppel med lite bling på, som används när de ställs ut och har fått någon gångs vana.

Aldrig halsband inne.
Ser för det första ingen poäng med det öht och sen både nöter det, samt i många fall gör det pälsen både missfärgad och ful dessutom.
Lustigt. Jag har inte ens tänkt tanken att ta av halsbandet inne. Den enda är schäfer/setterkorsningen som jag hade helstryp på för det mesta. Det tog jag av. Men att knäppa av halsbandet har liksom aldrig fallit mig in.:o

Jag har inte haft hund i lägenhet, bara på landet. Och de har följt mig ut och in vartefter jag rör mig. Har faktiskt aldrig någonsin ens hört om nån som fastnat i nåt. De gånger jag tagit av är när de lekt med andra. Vilket varit väldigt sällsynt.

Lustigt. Jag har inte ens tänkt tanken att ta av halsbandet inne. Den enda är schäfer/setterkorsningen som jag hade helstryp på för det mesta. Det tog jag av. Men att knäppa av halsbandet har liksom aldrig fallit mig in.:o

Jag har inte haft hund i lägenhet, bara på landet. Och de har följt mig ut och in vartefter jag rör mig. Har faktiskt aldrig någonsin ens hört om nån som fastnat i nåt. De gånger jag tagit av är när de lekt med andra. Vilket varit väldigt sällsynt.
Ingen av de jag känner som bor på landet brukar ha halsband på hemma heller? Halsband har man på promenad liksom 🤷‍♀️

Förutom risken för att fastna så sliter det ju på pälsen som andra påpekat plus att jag har svårt att tänka mig att det är särskilt skönt att jämt gå med halsband, hur mjukt det än är.

Ingen av de jag känner som bor på landet brukar ha halsband på hemma heller? Halsband har man på promenad liksom 🤷‍♀️

Förutom risken för att fastna så sliter det ju på pälsen som andra påpekat plus att jag har svårt att tänka mig att det är särskilt skönt att jämt gå med halsband, hur mjukt det än är.

Jag har alltid halsband med mitt telefonnummer på hunden. Inomhus, ute i hundgården, drällande på gården eller på promenad så är halsbandet alltid på.
De flesta jakthundar jag vet har halsband på vid jakt med telefonnummer och/eller pejl och har aldrig hört talas om någon som fastnat och skadat sig pga halsband 🤷‍♀️

(Däremot så har jag aldrig koppel kopplat till halsbandet 🤣)

Alltså jag har exakt hur många halsband och koppel och selar som helst, när folk i bekantskapskretsen behöver något frågar de mig först :rofl: :o
Meen det som används är varsitt halsband + koppel, kopplen är samma typ/sort men mässing/silver och svart/brunt läder. Sen har de varsinn sele med expanderkoppel. Flexi till han som inte kan vara lös men man vill ge honom frihet här på landet, Då har han sele men det är samma som innan.

De flesta jakthundar jag vet har halsband på vid jakt med telefonnummer och/eller pejl och har aldrig hört talas om någon som fastnat och skadat sig pga halsband 🤷‍♀️

Det är ju lite annat än att ha halsband på 24/7 oavsett miljö och omgivning. Det vet jag ingen jakthund som har
Pejlhalsband sätts oftast såpass löst runt halsen att hunden kan backa ur, om det krävs. Vilket händer, men sällan med skador som resultat.

Halvstryp eller stumma halsband är svårare för en hund att komma ur om den fastnar, eftersom syftet är att den inte ska kunna backa sig ur halsbandet.

Har rundsytt läderstryphalsband + långt läderkoppel till Svante som vardagskoppel. Halsbandet är slitet och jag stör mig på att det är svart läder då han är brun och vit. Kommer kanske att göra en rockad eftersom Fridolf är svart och vit. Ska också byta till ett halvstryp till Svante istället. Har strypkedja när vi tränar lydnad, bara för att markera att nu är det jobb och inte promenad. Har spårsele och spårlina för viltspårträning. Har även ett flexi men det använder mest min man. Jag växlar mellan att ha honom lös och i vanliga kopplet i skogen.

Jag älskade flexi när jag hade tax, men han var kung på att gå i koppel och förstod konceptet trottoar. Springer spaniel har en tendens att flaxa i kopplet så flexi blir inte särskilt njutbart. Men till en hund där det fungerar är det toppen.

Fridolf har nylonhalvstryp + ganska kort nylonkoppel. ”Riktigt” koppel får man när man lärt sig gå ordentligt. Jag beställde en spårsele till honom i dag. Han får dela spårlina med Svante.

Har alltid bott i lägenhet så halsband inomhus har aldrig varit aktuellt. Tar alltid av halsbandet när jag släpper hundarna för att det vid lek inte ska fastna klor och tänder i halsbandet, vilket kan bli trist.

@Ainon mina hundar är chippade och jag har reggat ägaruppgifter ifall de skulle komma bort, vilket hitintills tack och lov inte hänt. Hittar man en lös hund så kollar man väl chipet tänker jag.
Förvånande få vet var det finns chipläsare. Med jämna mellanrum kommer nödrop i lokala grupper.
Jag tror jag svarat på fler nödrop på fb än folk ringt och frågat.

Förvånande få vet var det finns chipläsare. Med jämna mellanrum kommer nödrop i lokala grupper.
Jag tror jag svarat på fler nödrop på fb än folk ringt och frågat.

Det är ju för att det är så lättillgängligt med sociala media idag. Förr åkte man ju in till polisen och fick chippet avläst men nu är det ju lättare att skriva på FB i första hand och många hundar återfinns ju på det sättet rätt fort.

Att ha halsband känns väldigt onödigt idag när vi har så många kanaler samt chip som gör det lätt att återfå hunden.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka