Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har jakthund och bor på landet men har aldrig halsband på slentrianmässigt. Halsband signalerar promenad, när vi är är ute runt huset så håller man sig i närheten och GPS betyder det roligaste som finns, jakt! Sen har jag tunna retrieverkoppel i många jackor. :) Sen finns det många olika halsband och selar i hemmet.

Ingen av de jag känner som bor på landet brukar ha halsband på hemma heller? Halsband har man på promenad liksom 🤷‍♀️

Förutom risken för att fastna så sliter det ju på pälsen som andra påpekat plus att jag har svårt att tänka mig att det är särskilt skönt att jämt gå med halsband, hur mjukt det än är.
Dom jag känner som bor på landet har typ inte ens halsband på promenad. :laugh:

Men paniken man får när hunden kommer in skuttandes på tre ben :arghh: klämde igenom benet och hittade inget men när jag inspekterade trampdynan så satt där ett häftstift. :eek: Vet att mamma hittat och plockat ihop några häftstift ute men vi har ingen som helst aning om hur de hamnat på gården...uppenbarligen finns det fler...Nåja, när jag tog bort det så gick han genast på tassen igen.
Nu skulle vi ju haft en sån metalldetektor typ, inte lätt att se något i regn och med alla löv osv..
1697266652656.webp

Jag har jakthund och bor på landet men har aldrig halsband på slentrianmässigt. Halsband signalerar promenad, när vi är är ute runt huset så håller man sig i närheten och GPS betyder det roligaste som finns, jakt! Sen har jag tunna retrieverkoppel i många jackor. :) Sen finns det många olika halsband och selar i hemmet.

Retriverkoppel har jag i bilen och i stallet. Är inget optimalt koppel för Harry men ett väldigt bra nödkoppel eller om det skulle dyka upp en lös hund 😊

Dom jag känner som bor på landet har typ inte ens halsband på promenad. :laugh:
Första veckorna i nya hemmet hade vi koppel på,nu har hundarna bott in sig, lärt sig vart vägen är och känner folket (och folket dem), så nu går vi med alla 6 lösa och på sin höjd ett typ retriverkoppel i fickan. 🤪

Har aldrig sele eller halsband på om de inte har koppel. Extremt stor skaderisk. Eventuella reflexvästar jag kan använda vid jobb är konstruerade så att hundarna lätt kan vränga dem av sig om de skulle fastna. (Det är faktiskt alla halsbanden också, hatar tanken på att de skulle kunna fastna.)

Retriverkoppel har jag i bilen och i stallet. Är inget optimalt koppel för Harry men ett väldigt bra nödkoppel eller om det skulle dyka upp en lös hund 😊
Det har jag numera också! Vi råkade glömma kopplen hemma när vi åkte till norge för några år sedan, fick svänga in på ett ica på vägen och köpa nödkoppel... sen dess har jag alltid biltemas billiga retrieverkoppel i bilarna!

Första veckorna i nya hemmet hade vi koppel på,nu har hundarna bott in sig, lärt sig vart vägen är och känner folket (och folket dem), så nu går vi med alla 6 lösa och på sin höjd ett typ retriverkoppel i fickan. 🤪

Har aldrig sele eller halsband på om de inte har koppel. Extremt stor skaderisk. Eventuella reflexvästar jag kan använda vid jobb är konstruerade så att hundarna lätt kan vränga dem av sig om de skulle fastna. (Det är faktiskt alla halsbanden också, hatar tanken på att de skulle kunna fastna.)
Hur är halsbanden konstruerade? :)

Sitter och försöker leta boende över nyår..
Vi har alla andra nyår varit hemma hos min syster som bor ute på landet och där skjuts knappt några raketer eller smällare. Sen är deras fönster väldigt ljudisolerade och det gör att man knappt hör det lilla som skjuts över 00 slaget.

Men har nu en liten 12 veckors valp över nyår och har aldrig haft med mig en så ung valp tidigare och det var inte riktigt godkänt av min syster. Tråkigt men förstår men det gör att jag nu lite i sista minuten letar efter boende där man inte smäller så mycket.
Vill inte vara hemma då vi bor precis vid torget där man smäller som mest hela nyår och låter som tredjevärldskriget.

Sitter och försöker leta boende över nyår..
Vi har alla andra nyår varit hemma hos min syster som bor ute på landet och där skjuts knappt några raketer eller smällare. Sen är deras fönster väldigt ljudisolerade och det gör att man knappt hör det lilla som skjuts över 00 slaget.

Men har nu en liten 12 veckors valp över nyår och har aldrig haft med mig en så ung valp tidigare och det var inte riktigt godkänt av min syster. Tråkigt men förstår men det gör att jag nu lite i sista minuten letar efter boende där man inte smäller så mycket.
Vill inte vara hemma då vi bor precis vid torget där man smäller som mest hela nyår och låter som tredjevärldskriget.
Vi hade turen att knipa familjens sommarstuga som ligger ganska långt ute på vischan i en vecka över nyår. Här smälls det också som in i helvete. Bog är uppväxt med jas plan som flög lågt över gården där han är född och har inte reagerat på ljud. Men Floki är jätterädd. 💔

På tal om selar så hade Ruben en ofodrad spårsele med invävd reflex. Den var superlätt och så smidig att ha över tröjor och täcken.
Skulle vilja ha en liknande till Harry men hittar bara fodrade eller med breda band och det blir så himla klumpigt på honom.
Är det någon som vet var jag kan hitta en liten och smidig bröstsele som väldigt gärna får ha reflex?
Undviker halsband pga explosiv utan impulskontroll samt att hans tröjor har höga kragar så halsband sitter väldigt dåligt 😅

Nöjdare kan ingen vara än den border collie som tillbringat förmiddagen i fårhagen..

Blev träning på delning på får som är högst ovilliga på att vilja dela på sig, vi lyckades dock och även att Spock höll isär dem en stund. Tror dock att han är bra trött mellan öronen efter dagens pass.

received_24272095075722421.webp

Idag har vi varit på inofficiell utställning igen. Var bara vi i min ras och i gruppfinalen kunde min lilla vovve inte riktigt stå still när vi ställde upp så vi gick inte vidare. Men vi fick väldigt fin kritik och domaren tyckte hon såg lovande ut bara hon fick lite mer träning 👍 Jag gillar träningen runtomkring med passivitet, hundmöten och miljöträning så vi är helnöjda med dagen! Nu ska jag klura på om vi ska ställa på en till, kanske lite större, inofficiell innan vi går vidare med officiell. Och lite ringträning förstås 😁

Men paniken man får när hunden kommer in skuttandes på tre ben :arghh: klämde igenom benet och hittade inget men när jag inspekterade trampdynan så satt där ett häftstift. :eek: Vet att mamma hittat och plockat ihop några häftstift ute men vi har ingen som helst aning om hur de hamnat på gården...uppenbarligen finns det fler...Nåja, när jag tog bort det så gick han genast på tassen igen.
Nu skulle vi ju haft en sån metalldetektor typ, inte lätt att se något i regn och med alla löv osv..
Visa bifogad fil 129966
Oh, en hovslagare jag kände samlade upp avklippt söm efter skoning med en rektangelformad magnet som de rullade över golvet. Magnet med små hjul i hörnen och en lång pinne att hålla i, nåt liknande kanske kan vara något för att få upp häftstift?

Oh, en hovslagare jag kände samlade upp avklippt söm efter skoning med en rektangelformad magnet som de rullade över golvet. Magnet med små hjul i hörnen och en lång pinne att hålla i, nåt liknande kanske kan vara något för att få upp häftstift?
Visst ja! Så gjorde min far också. Han hade en rejäl magnet han höll i handen och drog över golvet där han stått

Åkte och köpte en lina till Bog idag, han älskar människor och vill hälsa på alla så jag har varit lite nervös över att ha honom lös, så har bråkat med koppelgåendet en hel del. Önskar att jag köpte linan tidigare det var så mycket behagligare att promenera med en hund som inte är en flygande drake i slutet på kopplet hela promenaden. Han var jätteglad om han fick springa 4-10 meter framför, lyssnade jättefint på inkallning när vi fick mötande med. :)

Jag tror vår Rötta har en allergi. Hon har en besatthet av att slicka sig i ändan. Sambon har sökt för det två gånger hos veterinären. Första gången tömde de analsäckarna. Ingen skillnad efter. Andra gången sa veterinären att det var ett beteende hon hade.
Nu tycker jag hon kliar sig också i ljumskar och längst bak på magen. Under svansroten också.

Äter färskfoder. Är 2,5 år gammal. Ingen ohyra syns. Inga direkta öronproblem.

Ska söka igen. Men frågan är till vilken veterinär den här gången…

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka