Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Drama har jag på min lista :D.

Nej jag gör också flera olika varianter på ett namn :).
Varianter på hundnamnet....
"Dopnamnet" har jag inte använt utom på första flatten som hette Fakir.
Nuvarande fem delat namn kallas ju Oskar. Men när jag fick honom var han en sån drama queen. Hade jag en sax i handen för att klippa bort en tova så skrek han rakt ut som om jag skulle sax-kupera honom. Då kallades han Oski-pjåski. Växlar mellan Oskar eller bara Oski.

Lite kvällsmys med tre av fyra i soffan efter en heldag med bara massa bus :love: Hanen leker så försiktigt o snällt med valparna men tycker att matte e tråkig som ställer krav på att man ska bete sej även när stora tiken löper😅 Tur att han inte bryr sej så mycket mer än att han e lite extra intresserad av baken på henne när hon e nykissad

Bifogade filer

• IMG_6138.webp
    IMG_6138.webp
    31,9 KB · Visningar: 50
Sista träffen tävlingslydnad innan uppehållet till maj. Känns skönt, lite väl kalla kvällar nu 🥶 Hon ska strax börja löpa och ville mest sniffa runt, men gjorde både sitt-stanna, inkallning, apport och hopp helt ok om än inte med samma energi.

La även in en budföring (för appellens skull…) och mitt då kom en vilsen orienterare springandes in på plan. Man kan aldrig förutse alla störningar… 😅

IMG_3054.webp

Igår avslutade jag årets sista kurs! Det har varit ett himla gött gäng som gått hos mig i nästan 2 månader, för att sätta grunderna i sin retrieverträning.

Har jobbat väldigt mycket sista halvåret, dels med mitt vanliga heltidsjobb och även mycket med mitt lilla hundföretag som jag har vid sidan om, så nu ska det bli sjukt skönt med lite semester. Hade bara två veckors semester i somras, varav den ena spenderades på träningsläger, så jag behöver verkligen lite återhämtning.
Och var återhämtar man sig bäst, om inte i retrieverns hemland 🇬🇧 med två veckors träning och jakt :D

Sitter i soffan med hundarna. Längtar redan efter att åka till Finland igen. Vill kanske inte dit nu precis, men när det blir lite varmare ute så att man verkligen kan njuta av den fantastiska naturen, då jäklar! Jag har fått uppdatering från en kvinna i USA som köpte valp från kullen. Valpen åkte dit dagen efter att jag åkte hem och valpen råkade bli min favorit, så det känns fint att få uppdateringar. Jag tycker lite synd om mina damer som fått lämna sina nya kompisar. Lily hade nog gärna tagit med ungtiken hem, herregud så lika de var och så roligt de hade det! Och Ebrah, hon hade nog gärna tagit med hanhunden i huset. De var så oerhört söta tillsammans och de båda såg så löjligt nöjda ut när de låg tillsammans och vilade någonstans.

Mest av allt uppskattade jag ändå att få vara i en hel flock med salukis igen. 3 valpar på knappt 4 månader, 1årig tik, 6årig hane, 7årig tik, 12årig tik. Och så mina två då. Och just att se hur alla interagerade med varandra, se hur de hade olika relationer med olika hundar i flocken osv... Jag vet inte hur många timmar vi spenderade med att bara sitta och studera dem alla under tiden vi pratade. Nördigt värre :D Och genom att kunna träffa så otroligt många salukis som jag nu gjorde, så har jag fått bättre koll på linjer jag mest sett på bild förut, har mer en känsla för vad jag faktiskt tycker om dem mer än att de är fina osv. Dessutom är jag mer övertygad än någonsin om att det är tikar som är min grej :rofl: Åh vad jag hoppas på att snart ha tid att gå igenom alla bilder. Men jag var duktig och skrev upp allt vad jag tänkte om olika hundar, det var något Lilys uppfödare sa åt mig att göra, så att jag inte skulle glömma bort något.

Lilys uppfödare är död. Känns så oerhört tomt. Inte oväntat, då hon haft cancer under hela tiden jag känt henne och slutade med mediciner i våras då hon fick för mycket biverkningar av dem... Men man är ändå aldrig beredd... Och jag kommer på mig själv med att hela tiden vilja fotografera Lily och skicka mina dagliga uppdateringar om alla hennes påhitt, så att vi kan skratta tillsammans åt hur tokigt men underbart allt är.

Jag ville ju att hon skulle få följa Lily även i framtiden, se henne på lure coursing-fälten, kunna höra av mig efter framtida tävlingar och göra henne stolt, vilket hon alltid var oavsett vad vi hittade på och oavsett resultat. Och jag vill att hon ska få se Lilys eventuella framtida valpar, vara med och bestämma namn, att hon ska få vara stolt över hur grunden hon lagt får leva vidare. Hon gav mig den finaste gåva någonsin, och nu är hon borta... Fyfan för det här :(

På tal om namn har jag aldrig kunnat hålla mig till bara ett 😆
Gäller samtliga djur i familjen. Harry används bara om det är allvar och han måste komma eller lyssna. Annars använder vi mest Steven eller Tammy 😁 Inte ens lika varandra 😂

Har organiserat om maten i köket lite snyggare och mer praktiskt. Skönt med en hund som en inte ens skulle komma på tanken att bryta sig in och försöka sno maten 😁
IMG_20231026_113308.webp

Måste köpa en sele till Bog, tänkte att han kunde ta Flokis gamla Zero DC i storlek small, men han har en så spinkig kropp, den är lagom i längd men på tok för stor runt halsen och bröstkorgen. Vet inte vad det finns för andra selar som inte hindrar rörelserna. 😅
Anny-x sele maybe?

Idag körde Zoe och jag vår första kl 3 (mist 250 m hämt, drivning, delning, fålla och singel, motsvarar open och Ik2 med singel). Jag har inte kört sån bana sen 2018, Zoe har aldrig gått en och jäääklar vad ringrostig jag är 🤣 Massa onödiga tekniska fel som kostade poäng - men vi nådde över gränsen för "godkänd", så nu är hon godkänd gjeterhund i kl 3 också. Och jag är supertaggad på att tävla mer med henne, Tam och Mako nästa år...(kanske tom Bob?)

Hon var helt slut i bilen på väg från tävlingen, oanandes att vi skulle köra fyra timmar extra via Gudbrandsdalen och hämta en bagge 🤣

Bifogade filer

• 20231028_164346.webp
    20231028_164346.webp
    221 KB · Visningar: 40
Tjohoo, blivit inbjuden med betald resa och boende till rasklubbens årsmöte och årsmötesutställning i mars 😍 Ska bli sjukt kul! Är ensam redaktion för klubbtidningen så ska dokumentera allt. Och som att inte det räcker så har jag blivit nominerad att gå utbildning till SBK Instruktör för lokala klubben. Kan bli mycket hund denna vinter, med andra ord!

Nu håller vi på och flyttar för fullt här hemma, damerna ska få en inglasad balkong där de kan sitta och spana hela dagarna och vi alla kan förhoppningsvis njuta av ett lugnare bostadsområde än där vi bor nu.

Jag är dock lite förvirrad av ordningsreglerna och hoppas att allt kommer gå smidigt. Det står att man "absolut inte" får rasta hundarna på föreningens mark. Samtidigt står det att man "självklart plockar upp när hunden bajsat" och att man ska hålla den i koppel. Vet inte om det är en sån där förening där de menar att hundrastning = lös hund eller om de menar hundrastning = se till att hunden inte kissar/bajsar någonstans? Har varit med om båda varianterna. Kommer såklart försöka se till att hundarna inte kissar precis precis vid porten, men tja... Vill inte att någon blir sur på mig bara för att vi existerar utanför vår bostad. Bor tydligen (minst) två andra hundar i porten också. Hoppas att de är snälla och att de inte heller är sådana som skäller i tid och otid.

Hur som helst så ska det bli intressant att se vad damerna tycker om allt. Igår höll vi på och flyttade möbler för fullt. Idag ska vi försöka få dit resterande grejer och börja ställa i ordning saker. Tyvärr verkar vi också bli tvungna att köpa en del nytt då alla begagnade fräscha soffor blir sålda innan vi hinner få kontakt med säljaren och de som säljer lämpliga garderober inte svarar vid kontaktförsök... Men men. Har i alla fall tur med hundbädden :p Jag köpte nyligen en stor, fin hundbädd trots att partnern tyckte att vi skulle vänta tills vi flyttat, för att se så att vi verkligen har plats för den. Bädden är 120x75cm. I lägenheten finns ett hörn som skulle bli perfekt för hundbädd. Ena väggen är en lång vägg, den andra har en dörr nära hörnet. Väggen mellan dörr och hörn är 77cm lång :D Hela 2 centimeters marginal!

Tjohoo, blivit inbjuden med betald resa och boende till rasklubbens årsmöte och årsmötesutställning i mars 😍 Ska bli sjukt kul! Är ensam redaktion för klubbtidningen så ska dokumentera allt. Och som att inte det räcker så har jag blivit nominerad att gå utbildning till SBK Instruktör för lokala klubben. Kan bli mycket hund denna vinter, med andra ord!
Oj, vilken rik rasklubb ni verkar ha! :eek: Hos oss får ingen betalt för någon resa eller så. Har folk tur så kan de få betalt boende en natt om de tex ska föreläsa i samband med något event, men absolut inte resan utöver det och aldrig att någon skulle få betalt för att åka på ett möte/utställning.

Oj, vilken rik rasklubb ni verkar ha! :eek: Hos oss får ingen betalt för någon resa eller så. Har folk tur så kan de få betalt boende en natt om de tex ska föreläsa i samband med något event, men absolut inte resan utöver det och aldrig att någon skulle få betalt för att åka på ett möte/utställning.

Ja, jag är överraskad själv 😁 Med tanke på att det är 90 mils resa enkel väg så uppskattas det ju verkligen 🖤

Nu har katten bott inne några dygn och hunden är klart påverkad.

Han vill leka hysteriskt. Kommer med ben, morrar och vill att jag ska försöka ta det. Springer fram och tillbaka i huset som en besatt. Katten har sitt territorium på övervåningen om dagarna och jag och hund är nere. Han går upp ibland och vill leka men katten talar inte hans språk utan bara fräser. Så han backar.

Ordningen på promenaderna är som bortblåst.
Han hänger i kopplet, gåendes på bakbenen - om jag tillåter. Kastar sig hit och dit efter dofter. Jag har hittills försökt styra genom att göra halt och få honom att sitta stilla en kort stund. Oavsett om jag tar myrsteg eller ett stort kliv kastar han sig framåt eller åt sidan, beroende på var som är intressant.
Har till och med funderat på halti - på en tvåkilos hund :o Vill få upp hans nos åtminstone korta sträckor.:arghh:

Snälla, säg att det går över. :cry:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka