Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kan han inte bara få gå och nosa? På med en sele, lite längre koppel och fäst det i ett bälte runt midjan så kan få nosa runt som han vill.

Spår kan du lägga på åker/bete/gärde/gräsmatta etc, huvudsaken är att han får använda nosen!
Åter, det spelar ingen roll hur lång lina han har. Han drar i alla lägen om det är en sån dag. Drar han rakt åt sidan i skogen så trasslar han in linan i smågranar, ris och träd. En bra dag funkar det att lunka längs skogsvägarna.

Spår vill jag få hjälp med. Så vi fixar det när min tränare är mindre upptagen.

Förresten har jag korsat ett viltspår som en granne lagt. Han nosade på klöven och travade vidare. Den var noll intressant.

Åter, det spelar ingen roll hur lång lina han har. Han drar i alla lägen om det är en sån dag. Drar han rakt åt sidan i skogen så trasslar han in linan i smågranar, ris och träd. En bra dag funkar det att lunka längs skogsvägarna.

Förresten har jag korsat ett viltspår som en granne lagt. Han nosade på klöven och travade vidare. Den var noll intressant.

Har han ingen bild av att klöv = 🥳 och lågt viltintresse så är det nog väntat.

Inte sällan har sällskapsraserna ett behov av aktivering, men man kan samtidigt behöva jobba mer som förare för att hitta nyckeln till motivationen. Skatten i slutet av spåret kan vara en klöv, en leksak, eller för all del en skål ostbågar om det är vad han går igång på. Det kan säkert din tränare hjälpa dig labba med, hoppas hen har tid snart! :)

Har varit iväg och tränat småtjejerna nu på kvällen,. Påbörjat lilla M's slalominlärning vilket blir vinterns projekt. Tay har varit en sväng hos fysio och Spock har varit nöjd med en vilodag efter helgen 😁.

Lilla M
20231030_083615.jpg

Husses äldsta Nobs finns inte mer 😭
Skrek /Ylade till i skogen under jakt i lördags, jagade vidare och det sköts älg för honom på stånd senare. Huffade till när han hoppade ur bilen och ville inte äta på kvällen. Väldigt låg och dämpad. Blek med puls på 160
Spruckna mjälttumörer med väldigt snabb progression (allt såg bra ut för 2v sedan) och troligtvis maligna med spridning..

Det är så tyst och tomt -han lät ju liksom alltid på något sätt. Skällde, ylade, grymtade, grisade och hummade. Och nu, bara tyst. De tre andra låter ju inte lika mycket tillsammans ens.
8år blev han ❤️
Vilken otrolig kämpe ❤️ där ser man hur viktig jakten verkligen är för dom. Beklagar 😔❤️

Harry har noll intresse av klöven, har tycker mest den är obehaglig och äcklig.
Men han gillar blodet och älskar att spåra.
Lägger en hög med godis vid klöven 😁

Låt honom dra bäst han vill. Det blir bara onödiga konflikter som inte leder till något mer än frustration hos bägge två.
Det kommer bli bättre med tiden 😊
Enda gången Harry lunkar är när det regnar och är lerigt 😁
Jag blir bara glad av att se honom flyga och fara, det betyder att han är glad och lycklig ❤️
Sen kan vi absolut träna på att gå ordentligt i koppel men det gör vi när han fått rusa av sig och när förutsättningarna är rätt för att lyckas 😊

Senast ändrad:
Efter att tävlingssäsongen är slut för i år kan jag jag konstatera att Izzy verkligen har utvecklats under den här sommaren. Hon har fått väldigt mkt bra erfarenheter och det märks verkligen för hon har fått ett mkt större självförtroende, både runt fåren men även i vardagen med andra hundar
💖

Jag blev även positivt överraskad att hon faktiskt kommit topp tio på så många tävlingar, det trodde jag verkligen inte när jag bestämde mig för att ut och tävla med henne
😍
så hon har även vuxit lite i mina ögon, jag upptäckte att jag fastnat lite i mitt tänk och fokuserade lite väl mkt på hennes svagheter istället för att även se hennes bra sidor.
💖

Jag har däremot lite att träna på, jag har haft ganska svårt att dela fåren vilket jag sällan har haft problem med förut. Men jag tror det lite beror på att Izzy tidigare inte velat komma in mellan fåren så jag har blivit lite osäker på henne och sen har det blivit en grej av det
😅

397985301_7101868339863343_830892298052058425_n.jpg

Jaha, idag skadade Bob tassen på promenaden. Djupt skärsår på sidan av stora trampdynan på en framtass. 2½ timme på kliniken, dubbel dos lugnande och tre stygn senare är han nu världens mest ynkliga Bob ❤️

Borde dock bli fullt återställd, bara trampdynan som var skadad.

Bifogade filer

• 20231031_185234.webp
    20231031_185234.webp
    105,3 KB · Visningar: 51
Känner mig lite uppgiven.

Fick åka in akut efter några dygn med rikligt blodblandade diarréer för drygt två veckor sedan. Har gått upp och ner sen dess och återkommit med full kraft två gånger trots otroligt strikt skonkost och extrem långsam och försiktig matupptrappning. Har tid hos veterinären imorgon, kommer bland annat att få lämna prover för giardia... :cry::wtf:

Detta blev tyvärr en långdragen historia. Det var i alla fall inte giardia. Men blodiga diarréer har återkommit i fyra omgångar, i helgen hade hon en riktig kräkfest som föranledde tredje veterinärbesöket i måndags. Nu är hon inbokad på ultraljud och vidare blodprovsutredningar på torsdag och står på lite mediciner tills dess. Det är så knäckande när djuren är dåliga...

Min har ju också ungefär noll viltintresse men gillar verkligen att nosa runt. När vi inte riktigt har tid med aktivering så funkar klassiskt köttbullesök för fröken. Hon är aldrig så fokuserad som när hon vet att jag gömt köttbullar i skogen! Det går ju också att variera svårighetsgraden med att sprida köttbullarna över större och större område.

Går nog lite emot strömmen här, men jag hade absolut velat kunna få kontakt med hunden och få den att inte slita längst ut i ett koppel oavsett längd på kopplet. För mig låter det mer stressigt än "roligt"? Kanske missuppfattar men ser inte något mysigt nosande framför mig, utan lite mer maniskt?

Mina hundar får också nosa omkring om de vill, men jag vill även kunna ha ett bryt på det, och absolut inte att de liksom hänger i kopplen. Nu är mina hundar större, men ändå störigt hade jag tyckt. Lyssnar han på verbala kommandon? (Alltså kan du verbalt få upp näsan från backen i de lägena?) Typ lära han att nosa en stund, sen är det "nu räcker det" och då förmedla vilka beteenden som är rimliga?

Går nog lite emot strömmen här, men jag hade absolut velat kunna få kontakt med hunden och få den att inte slita längst ut i ett koppel oavsett längd på kopplet. För mig låter det mer stressigt än "roligt"? Kanske missuppfattar men ser inte något mysigt nosande framför mig, utan lite mer maniskt?

Mina hundar får också nosa omkring om de vill, men jag vill även kunna ha ett bryt på det, och absolut inte att de liksom hänger i kopplen. Nu är mina hundar större, men ändå störigt hade jag tyckt. Lyssnar han på verbala kommandon? (Alltså kan du verbalt få upp näsan från backen i de lägena?) Typ lära han att nosa en stund, sen är det "nu räcker det" och då förmedla vilka beteenden som är rimliga?
Jag känner också att han är mer stressad än lycklig. Ja, han är manisk när det är den dagen, Han far runt i kopplet, framåt bakåt ner i diket, ut i skogen. De dagar jag får kontakt är bra dagar.

Just kontakt är knepigt. Han har noll koll på mig, han håller koll på mina fötter möjligen.
Förr som kunde gå lös var enklare eftersom jag kunde kalla in honom och mata godis, slänga godis i mossan och låta honom leta upp. Hans paradnummer var Stanna - sitt - hit.:D
Men med denna är jag aldrig roligare än ett mysigt spår av vad-som-helst.

Och nej. Jag har ännu inte hittat nåt som helst sätt att få upp hans nos från marken. :arghh:
Bara att konstatera att detta skröppel är usel hundägare.......
Han kommer inte att vara såhär resten av sitt liv. Eller?
Snälla säg att han kommer att vara väldigt mycket roligare när han är - säg 6-7?
:rofl::rofl::rofl:

Detta blev tyvärr en långdragen historia. Det var i alla fall inte giardia. Men blodiga diarréer har återkommit i fyra omgångar, i helgen hade hon en riktig kräkfest som föranledde tredje veterinärbesöket i måndags. Nu är hon inbokad på ultraljud och vidare blodprovsutredningar på torsdag och står på lite mediciner tills dess. Det är så knäckande när djuren är dåliga...
Vi hade ju så med Bog, vi började ge fibertillskott och probiotika ifrån Protexin (Pro Fibre och Pro Soluble) och gav med skonkost i en månad och sedan löste det sig. Man hittade ingenting på blodprov/ultraljud på honom så det var väldigt frustrerande.

Jag känner också att han är mer stressad än lycklig. Ja, han är manisk när det är den dagen, Han far runt i kopplet, framåt bakåt ner i diket, ut i skogen. De dagar jag får kontakt är bra dagar.

Just kontakt är knepigt. Han har noll koll på mig, han håller koll på mina fötter möjligen.
Förr som kunde gå lös var enklare eftersom jag kunde kalla in honom och mata godis, slänga godis i mossan och låta honom leta upp. Hans paradnummer var Stanna - sitt - hit.:D

Och nej. Jag har ännu inte hittat nåt som helst sätt att få upp hans nos från marken. :arghh:
Snälla säg att han kommer att vara väldigt mycket roligare när han är - säg 6-7?

Sådär beter sig min hund när hon är understimulerad. Hon går med nosen rätt ner i backen, fram och tillbaka, hit och dit. Jag brukar låta henne hållas för då vet jag att hon behöver nosaktivering helt enkelt.

Det måste väl finnas någon kurs i närheten av där du bor? En annan tränare än den du tidigare tränat nose work för? Eller nån som kan hjälpa dig lägga spår? Min behöver jobba en längre stund för att vara nöjd, att söka godis i skogen räcker inte i det läget.

Hoppas du kan hitta något som både du och hunden trivs med så att vardagen blir enklare 😊

Sådär beter sig min hund när hon är understimulerad. Hon går med nosen rätt ner i backen, fram och tillbaka, hit och dit. Jag brukar låta henne hållas för då vet jag att hon behöver nosaktivering helt enkelt.

Det måste väl finnas någon kurs i närheten av där du bor? En annan tränare än den du tidigare tränat nose work för? Eller nån som kan hjälpa dig lägga spår? Min behöver jobba en längre stund för att vara nöjd, att söka godis i skogen räcker inte i det läget.

Hoppas du kan hitta något som både du och hunden trivs med så att vardagen blir enklare 😊
Han är värst på morgonen när vi ska ut och gå på toa. :)
Jag är sömndrucken och morgon-yr. Vi går längs vältrafikerad länsväg. Jag vill bara få det avklarat och gå in igen för att morna mig och äta frukost.
Helt klart kolliderande intressen :D

Samma här. Det där intensiva svårtbrutna kommer när de är frustrerade och har för mycket energi. Att då börja kräva är som upplagt för konflikt och frustration. Mitt jobb som deras människa är att ge dem ordentligt utlopp för det först, och SEN träna!

Jag säger också att prio ett är att hitta en vettig aktivering där han får utlopp och verkligen får använda både kropp, näsa och hjärna. Sedan kan man liksom börja att rama in och styra upp läget anser jag i alla fall. Det behöver ju inte nödvändigtvis heller vara så att det bara är spår som funkar som aktivering. Gillar han trickträning, problemlösning, "dra" cykel (om du kan cykla?) osv. Finns ju massor av sätt att göra sin hund nöjd på, som också ökar kompisrelationen med hunden och då även möjligheten att påverka den på promenader. :)

Vi hade ju så med Bog, vi började ge fibertillskott och probiotika ifrån Protexin (Pro Fibre och Pro Soluble) och gav med skonkost i en månad och sedan löste det sig. Man hittade ingenting på blodprov/ultraljud på honom så det var väldigt frustrerande.
Tack för tips! :)

Apropå det här med skonkost så tipsade veterinären om att inte låta dem stå på skonkost för länge för hennes upplevelse var att de sällan "stabiliserar" sig med skonkosten (bland annat pga lågt fiberinnehåll om jag inte minns fel?), hon tyckte det var bättre att testa ett hypoallergent foder. Aldrig reflekterat över det, men nu testar vi ett allergifoder istället så får vi se.

Tack för tips! :)

Apropå det här med skonkost så tipsade veterinären om att inte låta dem stå på skonkost för länge för hennes upplevelse var att de sällan "stabiliserar" sig med skonkosten (bland annat pga lågt fiberinnehåll om jag inte minns fel?), hon tyckte det var bättre att testa ett hypoallergent foder. Aldrig reflekterat över det, men nu testar vi ett allergifoder istället så får vi se.
Finns gastrointestinal high fibre! :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka