Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gav just Balder hans första DentaStix. Skulle inte köpa det själv men man fick ju ett paket med SKK:s medlemstidning sist.

Det här är fd gatuhunden som äter ALLT, inklusive fullkomligt oätbara grejer – han vill äta blöjor, papper, plastskräp, strumpor, all möjlig skit.

Och alltså den slank ju ner till slut, DentaStixen. Men SHIT vad han var skeptisk! Tog den i munnen, spottade ut. Tog den i munnen igen, spottade ut. Nosade lite, slickade, tittade, tog den i munnen, spottade ut. La huvudet bredvid, tänkte efter lite, sneglade på den, nosade på den, la ner huvudet igen. Till slut tog han den och tuggade i sig och det var banne mig INGEN glädje i det ansiktsuttrycket 😅😅 Uääääähh högst tveksam ätbarhet på den asså 🥴 1/10 viftande svansar.

Gav just Balder hans första DentaStix. Skulle inte köpa det själv men man fick ju ett paket med SKK:s medlemstidning sist.

Det här är fd gatuhunden som äter ALLT, inklusive fullkomligt oätbara grejer – han vill äta blöjor, papper, plastskräp, strumpor, all möjlig skit.

Och alltså den slank ju ner till slut, DentaStixen. Men SHIT vad han var skeptisk! Tog den i munnen, spottade ut. Tog den i munnen igen, spottade ut. Nosade lite, slickade, tittade, tog den i munnen, spottade ut. La huvudet bredvid, tänkte efter lite, sneglade på den, nosade på den, la ner huvudet igen. Till slut tog han den och tuggade i sig och det var banne mig INGEN glädje i det ansiktsuttrycket 😅😅 Uääääähh högst tveksam ätbarhet på den asså 🥴 1/10 viftande svansar.
Mina blev överlyckliga 😅 iofs så kräver Zeppe en dentastix (el liknande) för att gå in i hundhuset varje morgon :laugh: så här var det bästa posten ever typ.

Mina var glada att det var tre dentastix i paketet så ingen blev utan! 😁

Min sambo trodde inte det var sant när hunden fullkomligt slukade dentastixen han gav henne 😂

Fick bild på vovve som sover i komposthage,i avkommans hus. Han har haft svårt att slappna av. Tre katter i huset är lite för mycket för hans lilla hjärna. Den sprängs av kärlek och leklust :D

Men väl i hagen slocknade han effektivt.
Frågan är bara hur jag ska klara av att sova utan hund på kudden bredvid ikväll. Tittar ständigt var jag sätter fötterna så jag inte råkat klampa över honom.

Han har funnits i mitt liv sen maj och vanan sitter redan hårt.
Nåväl imorgon eftermiddag hoppas jag orka hämta hem honom. Och återställer ordningen. :heart

Tilda har "viloperiod" just nu, pga att jag fått covid och är rätt risig 🤧 inte någon ordentlig promenad sen i onsdags, dels pga hur jag mår men vi också pga vädret, vi hade typ snöstorm i måndags vilket resulterade i ca 30 cm snö på en dag, och på tisdagen snöblandat regn hela dagen så det blev 20 cm blötsnö istället och igår regnade det is hela dagen så det blev is och skare överallt. Idag har det spöregnat så nu går det ju att gå igen, men jag blir helt yrslig av att kampa med en pinne och andfådd av att gå upp för en liten backe 🤦🏼‍♀️ inte lika mycket feber idag dock, så hoppas att vi kan ta ett par km imorgon och att hon kan springa lite i hagen. Nu dör hon ju inte av att få ta det lugnt i ett par tre dagar men jag får ändå dåligt samvete 😬

Vi har fått väldigt tidig vinter. 40 cm snö på två dygn. Zoe bottnar knappt 🤣

Bifogade filer

• 20231103_150248.webp
    20231103_150248.webp
    166,8 KB · Visningar: 91
Han ser inte mycket ut för världen men han är en klippa i fårhagen min "lilla" Spock ❤️.

20231104_122830.webp

Hade tillsyn av får idag och skulle lyckas fånga in baggen utan att stressa hans flickvänner. Det gick finfint, Spock höll gruppen stabilt mot ett hörn och jag kunde efter en stund få tag i baggen utan problem eller stress. Det blev nån timme ute hos fåren, hade lite att pyssla med och så fick Spock valla lite mellan varven. Trots tråkigt väder så hade vi det mysigt, nu är Spock nöjd med att ligga och vila resten av kvällen 😁.

Usch. Riktigt bedrövad. Avkomman har haft min hund sen igår pga att jag är krasslig.
Han har betett sig som en skit. Jagat katter och varit riktigt aggressiv mot dem. Värst var dock att han ylat och pipit hela natten så de inte sovit något alls.
Det lär betyda att han inte kan vara där ifall jag åker in på sjukhus.
Letar efter hundpensionat och det finns tydligen bara på långt avstånd.
Mycket att fundera på. :(

Här har det varit storm hela dagen, blandat regn och snö, och hade jag inte haft hund hade jag nog varit inne hela dagen. Nu blev det 1 h promenad på förmiddagen och ska ut en sväng till strax.

Doris blev så glad över all snö, hoppade, skuttade och ville busa. Hon blir 13 år om några veckor men det syntes inte idag.

Men just nu är det lite synd om henne, ligger och vilar med huvudet på hennes rumpa och min nya telefon glider mig ur händerna och ner på hennes tassar, inte bara en gång heller 😬

Usch. Riktigt bedrövad. Avkomman har haft min hund sen igår pga att jag är krasslig.
Han har betett sig som en skit. Jagat katter och varit riktigt aggressiv mot dem. Värst var dock att han ylat och pipit hela natten så de inte sovit något alls.

Usch vad tråkigt, måste kännas jobbigt. Håller han någonsin på sådär när han är hemma? Hur skulle det vara om du sov över där med honom?

Jag tänka tänka mig att om han blev triggad av katterna under dagen så kanske han hade svårt att släppa dom under natten och jagade upp sig. Kanske ger det sig med mer övning?

Usch vad tråkigt, måste kännas jobbigt. Håller han någonsin på sådär när han är hemma? Hur skulle det vara om du sov över där med honom?

Jag tänka tänka mig att om han blev triggad av katterna under dagen så kanske han hade svårt att släppa dom under natten och jagade upp sig. Kanske ger det sig med mer övning?
Avkomman tror att det ger sig. Han jagar katten här hemma också men då för lek och umgänge. Vilket tyvärr inte är helt ömsesidigt... Men här är vi på varsin våning. Katten dagvilar på övervåningen och när vi sover där smiter katten ner för natten.

Han jagade upp sig rejält och eftersom de inte klarade att hålla björnkoll på honom så fick han vara i sin komposthage, som han är van vid hemifrån. Men katterna promenerade förbi och då morrade han åt dem.
Vi har en kvinna som är vän med oss båda som är skicklig hundtränare som kanske kan hjälpa till.
Avkomman har inte gett upp hoppet, vilket jag nog har. Men det var bara ett dygn, kanske blir det bättre med tränare och lite längre stund.
Lille skithund.

Avkomman tror att det ger sig. Han jagar katten här hemma också men då för lek och umgänge. Vilket tyvärr inte är helt ömsesidigt... Men här är vi på varsin våning. Katten dagvilar på övervåningen och när vi sover där smiter katten ner för natten.

Han jagade upp sig rejält och eftersom de inte klarade att hålla björnkoll på honom så fick han vara i sin komposthage, som han är van vid hemifrån. Men katterna promenerade förbi och då morrade han åt dem.
Vi har en kvinna som är vän med oss båda som är skicklig hundtränare som kanske kan hjälpa till.
Avkomman har inte gett upp hoppet, vilket jag nog har. Men det var bara ett dygn, kanske blir det bättre med tränare och lite längre stund.
Lille skithund.

Min hund ballar ur så fort hon ser en katt. Hon brukar dock passas av en gammal bukefalist, som har katt, och den katten har hon vant sig vid nu. De kan till och med ligga och sova i samma soffa. Helt otroligt! Så jag tror säkert att det går!

Sen tänker jag att lille hund verkar lite understimulerad av det du skrivit tidigare, så om dottern kanske kan få till något spår eller så med honom innan det är dags för inomhushäng kanske det hade hjälpt något?

Jag förstår att det är jobbigt. Man är lite utsatt som ensamstående med hund om något händer. Men - var detta första gången han var hela natten där? Plus att han är van att vara med dig väldigt mycket? Jag tror det är goda chanser att det kommer att funka när han känner sig mer hemma. Nu blev det omställningar med inte så känd plats och utan dig.

Morrandet mot katterna när han satt i komposthage kan bero på att han var instängd, utan möjlighet att fly. Då kan det lätt bli lite morr mot något hunden inte är helt bekväm med för att markera avstånd.

Det kan definitivt komma att funka, även om det känns jobbigt nu!

Min hund ballar ur så fort hon ser en katt. Hon brukar dock passas av en gammal bukefalist, som har katt, och den katten har hon vant sig vid nu. De kan till och med ligga och sova i samma soffa. Helt otroligt! Så jag tror säkert att det går!

Sen tänker jag att lille hund verkar lite understimulerad av det du skrivit tidigare, så om dottern kanske kan få till något spår eller så med honom innan det är dags för inomhushäng kanske det hade hjälpt något?
Ja, jag är skamset medveten om att han är aningen understimulerad. Det är mitt stora dåliga samvete. Jag är inte så frisk och har mest aktiverat under promenader med sök och lite lydnadsövningar. Senaste månaden har jag varit för krasslig för att ta längre promenader varje dag. Det hade varit enklare om han kunde gå lös för vi har stora fält att vara på men jag vägar inte eftersom han sticker.

Så snart min feber gett sig så kan vi vara ute igen. Sedan har vi nyupptäckta hundrastgården. Är det lämpligt stora hundar där blir han rejält trött av att interagera med dem.

Lille skithund.
Ammo ville döda okända katter och "moppade golvet" med min väns ena katt. Han fick veta att det var dödsstraff på den typen av beteende och med tiden var han lika chill med den som med sin egen katt.
Så det går att få ordning på - men det kan ju kräva att man har tummen i ögat på dem en tid. Och utlopp för energin med såklart.

@tanten - det här att han sticker, hur sticker han?

Rhiannon är inte att lita på, så hon är försedd med lina när hon är lös där vi kan riskera att det plötsligt dyker upp folk eller hundar (dvs i skogen). Egentligen kommer hon som ett skott på inkallning, men hon är väldigt lättstörd av oväntade uppdykanden och kan då fixera sig vid vad som nu dyker upp. Jag tolkar det som att hon på något sätt inte riktigt vågar springa till mig får då måste hon vända det oväntade ryggen (hon är rätt mesig i temperamentet). Okända människor kan hon dock få för sig att rusa fram och hälsa på. Så för oss funkar det med lina. Jag håller henne inom linans längd vid mig och så kan jag hala in henne om något händer. På öppna fält med fri sikt kan hon vara lös utan lina men även där håller jag henne nära. Det sistnämnda genom att använda visselpipa och träna olika saker (vänd, sitt osv), något hon tycker är kul. Ett mer aktivt förhållningssätt - utan att du behöver röra dig mer.

Om hunden drar som en avlöning bara bort från föraren kanske lina och/eller visselpipa är lösningar. Men annars kan det vara värt att testa.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka