Hittills har han stuckit i skogen när han hittat ett lockande spår. Då bara drar han iväg och varken ser eller hör. Han har gjort så här på tomten också vilket är vidrigt eftersom jag har en 70-väg med tung trafik några tiotal meter från tomten. Jag har i tankarna skrapat upp resterna av honom från vägbanan. ..@tanten - det här att han sticker, hur sticker han?
Rhiannon är inte att lita på, så hon är försedd med lina när hon är lös där vi kan riskera att det plötsligt dyker upp folk eller hundar (dvs i skogen). Egentligen kommer hon som ett skott på inkallning, men hon är väldigt lättstörd av oväntade uppdykanden och kan då fixera sig vid vad som nu dyker upp. Jag tolkar det som att hon på något sätt inte riktigt vågar springa till mig får då måste hon vända det oväntade ryggen (hon är rätt mesig i temperamentet). Okända människor kan hon dock få för sig att rusa fram och hälsa på. Så för oss funkar det med lina. Jag håller henne inom linans längd vid mig och så kan jag hala in henne om något händer. På öppna fält med fri sikt kan hon vara lös utan lina men även där håller jag henne nära. Det sistnämnda genom att använda visselpipa och träna olika saker (vänd, sitt osv), något hon tycker är kul. Ett mer aktivt förhållningssätt - utan att du behöver röra dig mer.
Om hunden drar som en avlöning bara bort från föraren kanske lina och/eller visselpipa är lösningar. Men annars kan det vara värt att testa.
Sticker han åt andra hållet, upp i skogen är det stressande men inte lika livsfarligt. Men han får inte gå lös på tomten heller längre.
Han kommer tillbaka efter tio minuter eller så med innan dess har jag hunnit bryta ihop några gånger.
Ska ge mig ut på öppet fält med lina igen bara kroppen samarbetar. . Kanske kan mer intensiv träning på sånt han kan och är stolt över, hjälpa.