Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså. Jag har inte feber och infektion jämt.
Jag gör det jag kan för att hans skalle och kropp ska få det den behöver. Men när jag råkar ut för infektioner funkar det sämre.
Jag förstår din synpunkt men delar den inte.

@tanten, hoppa in i spår-tråden vetja! Förstår att du gärna tar hjälp av instruktör, men vi är nog många som gärna ger tips på hur du kan komma igång med lite nybörjarspår :) Jag vågar säga att inget kan bli fel om du provar (så länge du inte får för dig att trycka ner lillnosen i spåret, men det intrycket har jag ju inte fått av dig 😅).

Idag har killarna fått en lugnare cykeltur, även om de fick springa lösa en bit och drog på lite. Vi tog en väg vi inte varit på på ett bra tag så de fick se lite nytt och jag promenerade nån bit också.

20231105_105654.jpg

Småtjejerna åkte vi iväg och strosade med i bebyggelse och så fick de hänga med på café-besök. De såg massa folk, hundar, barn och fick sniffa på nya ställen.

En lite lugnare dag aktivitetsmässigt men ändå stimulerande för vovvarna.

Avkomman tror att det ger sig. Han jagar katten här hemma också men då för lek och umgänge. Vilket tyvärr inte är helt ömsesidigt... Men här är vi på varsin våning. Katten dagvilar på övervåningen och när vi sover där smiter katten ner för natten.

Han jagade upp sig rejält och eftersom de inte klarade att hålla björnkoll på honom så fick han vara i sin komposthage, som han är van vid hemifrån. Men katterna promenerade förbi och då morrade han åt dem.
Vi har en kvinna som är vän med oss båda som är skicklig hundtränare som kanske kan hjälpa till.
Avkomman har inte gett upp hoppet, vilket jag nog har. Men det var bara ett dygn, kanske blir det bättre med tränare och lite längre stund.
Lille skithund.
Vissa hundar finner sig ganska snabbt vid nya miljöer och situationer. Mina gjorde det inte. När vi i nödfallsituationer var tvugna att lämna dem hos lillebror så satt de i princip som statyer och tittade på dörren i de timmar vi var borta, ofta med lite gnäll. Kunde inte slappna av alls eller hade minsta intresse av att lyssna på lillebror som de i övrigt älskade, lekte och gosade med så fort han kom över till oss på besök. Men utan matte eller husse var livet pest och pina och lillebror dög absolu inte som ersättning.

Fick aldrig tid eller möjlighet att träna dem på att vara hos honom men hade vi gjort det hade det säkert funkat perfekt. Tror absolut det kan funka för din hund också till slut! Man får ju se det som en typ av ensamhetsträning (iväg från matte) med den tillagda svårigheten att det är en mer otrygg plats än hemmet och dessutom med andra personer och djur i hushållet som hunden inte känner helt.

Föreslår att ni tränar genom korta besök under stunder som inte är nödfall, där personerna i hushållet planerat in det så att de har tid och möjlighet att stilla hans oro och kan hjälpa till att ge utlopp för all energi. Och i bästa fall också hjälpa honom att lära känna katterna och deras gränser.

Vissa hundar finner sig ganska snabbt vid nya miljöer och situationer. Mina gjorde det inte. När vi i nödfallsituationer var tvugna att lämna dem hos lillebror så satt de i princip som statyer och tittade på dörren i de timmar vi var borta, ofta med lite gnäll. Kunde inte slappna av alls eller hade minsta intresse av att lyssna på lillebror som de i övrigt älskade, lekte och gosade med så fort han kom över till oss på besök. Men utan matte eller husse var livet pest och pina och lillebror dög absolu inte som ersättning.

Fick aldrig tid eller möjlighet att träna dem på att vara hos honom men hade vi gjort det hade det säkert funkat perfekt. Tror absolut det kan funka för din hund också till slut! Man får ju se det som en typ av ensamhetsträning (iväg från matte) med den tillagda svårigheten att det är en mer otrygg plats än hemmet och dessutom med andra personer och djur i hushållet som hunden inte känner helt.

Föreslår att ni tränar genom korta besök under stunder som inte är nödfall, där personerna i hushållet planerat in det så att de har tid och möjlighet att stilla hans oro och kan hjälpa till att ge utlopp för all energi. Och i bästa fall också hjälpa honom att lära känna katterna och deras gränser.
Ja, han har alltid varit med när jag åkt dit. Men inte kunnat släppa sin intensitet. Det var bättre i somras när vi var utomhus i trädgården. Det är två hushåll som delar hus, avkomma med sambo och ytterligare en. Alla har katter...

Ja, jag upplever honom lättstörd. Och mattebunden.
Träna träna.

Lova fick simma på långpromenaden idag. Det var översvämmat på flera ställen och där det var som värst, bar jag henne, men på ett ställe skulle hon gena lite. Hon såg inte var hon sprang och helt plötsligt sa det PLUMS och så låg hon och simmade i ett överfyllt dike. :rofl:

Vi ska vara projektekipage för en tjej i klubben som utbildar sig till instruktör. Det ska bli jättekul!
Jag lär mig nog mer av sådan träning än att gå kurser mer flera deltagare. Det brukar bli så mycket intryck att jag ibland har svårt att fokusera.

Ledig den här veckan :) Har ont i foten och försöker vila, men tog åtminstone en omväg via rastgården när jag skulle hälsa på morsan. Det var full fart på hundarna och de hade SÅ kul :D

Sedan såg vi två whippets i centrum! Damerna blev överlyckliga. Lily vrål-skrek-tjöt så det ekade mellan husen och blev helt galet vild. Whipparna såg också jätteglada ut och hade nog gärna velat hälsa, men det hade inte ägarna någon större lust med, de tittade bara på oss och gick iväg till Lilys stora besvikelse. De andra hundarna vi mötte under promenaden, de tittade hon knappt på, men just whippets, herregud så hon älskar whippets (och andra vinthundar också för den delen). Ska nog se om vi kan träffa vår nya lurchervän någon dag. Nu när vi flyttat så bor vi riktigt nära den lurchern.

Det är inte alltid kul att ha flera hundar... Bobs tass, Fridolfs librela + smärtstillande, Makos svullna/infekterade spottkörtel, Zoes DNA-test... på 10 dagar.

Jag som skulle snåla så mycket jag kunde denna månaden etersom jag var tvungen att ta ut de lagstadgade 14 dagarna semester trots att jag inte har rätt till semesterersättning i år. Istället går -hela- månadslönen till veternärkostnader, som ingen av dem täcks av försäkringen eftersom alla hundarna är individförsäkrade och varje individs behandling är lägre än självrisken. :grin::meh::down:

Det blir faktiskt flockförsäkring från årsskiftet.

Det är inte alltid kul att ha flera hundar... Bobs tass, Fridolfs librela + smärtstillande, Makos svullna/infekterade spottkörtel, Zoes DNA-test... på 10 dagar.

Jag som skulle snåla så mycket jag kunde denna månaden etersom jag var tvungen att ta ut de lagstadgade 14 dagarna semester trots att jag inte har rätt till semesterersättning i år. Istället går -hela- månadslönen till veternärkostnader, som ingen av dem täcks av försäkringen eftersom alla hundarna är individförsäkrade och varje individs behandling är lägre än självrisken. :grin::meh::down:

Det blir faktiskt flockförsäkring från årsskiftet.
Eller en skadebenägen/olycksfågel. Bog har nog klippkort hos veterinären. 😅 Imorgon ska han operera bort den sista bråkiga mjölktanden och på torsdag är det återbesök hos ortopeden.

Eller en skadebenägen/olycksfågel. Bog har nog klippkort hos veterinären. 😅 Imorgon ska han operera bort den sista bråkiga mjölktanden och på torsdag är det återbesök hos ortopeden.
Nej, vissa hundar bidrar mer till veterinärens lön än andra :down: Hoppas det är bra nyheter hos ortopeden!

Löjligt hur hon kan vara så lugn och lyhörd på foderbordet och som en raket utan öron inne i hos djuren.

Tänkte ta henne till hjälp för att få fatt i en tacka som fått ett balsnöre runt halsen men blev för trångt och rörigt så blev bara stressigt ☹️

Nu har vi snö och trasig traktor 😩 så kan inte skotta upp i hagen för att träna på större yta där det är lättare

610746C6-951E-40EE-840D-F6D78C6D9964.webp

Tiden går fort när man har roligt, en vecka är avklarad här i UK nu och det är bara två hela dagar kvar innan vi beger oss hemåt.
Det har varit fina dagar 🥰 är så glad att jag valde att hänga på.

Vi började vid scottish border, en rejält utmanande och rolig terräng. Efter några dagar där begav vi oss söderut till Yorkshire.
Idag har jag träffat L:s pappa, en rejäl labbehane och ev den största teddybjörn jag mött :laugh: sedan tränade jag för hans ägare, vilket blev ett väldigt bra pass! Många bra tankar.

De två sista dagarna här är på fågel, och ikväll körde jag ner till strax söder om London för att vara på plats inför morgondagen.

L tränar och F och jag kör sightseeing övrig tid :D

IMG_9080.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejtingtråden del 38
  • Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar