Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Samma här. Det där intensiva svårtbrutna kommer när de är frustrerade och har för mycket energi. Att då börja kräva är som upplagt för konflikt och frustration. Mitt jobb som deras människa är att ge dem ordentligt utlopp för det först, och SEN träna!

Precis så jag gör. Är han hysterisk så får han vara hysterisk tills han hetsat bort det värsta. Att börja bråka med honom då och kräva uppmärksamhet skapar bara massa frustration hos bägge 😅
Bättre att vänta ut honom och sen kan vi träna kontakt, balansera på stockar, klättra på stenar och olika kommandon som vänta, stanna och kom.

Idag var det äntligen uppehåll när vi cyklade till stallet. Senaste dagarna har det regnat varje gång, Harry har bitit ihop och suttit tyst i sin korg. Idag däremot när det inte regnade sjöng han klagsång nästan hela vägen 😆
Då blir jag inte blödig, man up Harry, du hinner garanterat inte dö på 10 minuters cykeltur 😅

I stallet skötte han sig dock utmärkt 🌟
Var dock samma klagsång när vi cyklade hem igen 😆

Han är väldigt bra på att veta vad katterna får göra och inte göra. Oscar testade att klösa på köksmattan, Harry var där och sa till honom direkt 😅
Så där får man inte göra, vi har faktiskt lagar och regler här hemma!
De verkar dock inte gälla Harry själv 🙄
Oscar gick till klösträdet i hallen istället, det gick bra.

Någon som vet vart man kan få tag på ett lite längre läderkoppel av bra kvalité? Typ ca 3 meter eller nått sånt.

Han är väldigt bra på att veta vad katterna får göra och inte göra. Oscar testade att klösa på köksmattan, Harry var där och sa till honom direkt 😅
Så där får man inte göra, vi har faktiskt lagar och regler här hemma!
De verkar dock inte gälla Harry själv 🙄
Oscar gick till klösträdet i hallen istället, det gick bra.

Sån är Bella också. Hushållets ordningsvakt!

Bogs höft har börjat knäppa ibland. T.ex. om han snurrar runt snabbt när han leker med Floki eller om han hoppar hetsigt. Inte alla gånger, men ibland hör man ett litet klickljud från höften.

Han är stor ranglig och lite omusklad så funderar på om det kan vara problemet. Efter att han vilat så mycket.

Men borde man utreda detta?

Kan höfterna på hundar knäppa som på oss människor?

Han röntgade höfterna för några månader sedan och dom såg helt okej ut även om ena höften var lite slappare. Men bedömningen var Low till Mild på att utveckla HD-fel enligt PennHip. Han har varit sövd så många gånger nu under sitt korta liv att jag helst undviker det men orolig är jag.

Idag ska det visst snöa. Om det stämmer så hoppas jag på att hinna låta damerna leka i snön innan den smälter bort. Få saker får Ebrah så busig som snö, och Lily, tja, varför skulle hon inte vara busig just idag :D

Däremot fryser Lily lätt nu. Och pga flytt är deras vinterkläder utspridda lite överallt vilket inte underlättar. Var precis ute på morgonrastning men valde att gå in direkt när de kissat på närmsta gräsplätt, för Lily frös så hon skakade. Ska se till att vintertäckena är på samma ställe som oss senare idag.

Idag ska det visst snöa. Om det stämmer så hoppas jag på att hinna låta damerna leka i snön innan den smälter bort. Få saker får Ebrah så busig som snö, och Lily, tja, varför skulle hon inte vara busig just idag :D

Däremot fryser Lily lätt nu. Och pga flytt är deras vinterkläder utspridda lite överallt vilket inte underlättar. Var precis ute på morgonrastning men valde att gå in direkt när de kissat på närmsta gräsplätt, för Lily frös så hon skakade. Ska se till att vintertäckena är på samma ställe som oss senare idag.
Här är det redan lite snö söder om stan! Tror inte Bog kommer acceptera täcke. :laugh: Men kanske bra för hans kropp att ha det.

Här är det redan lite snö söder om stan! Tror inte Bog kommer acceptera täcke. :laugh: Men kanske bra för hans kropp att ha det.
Vi ska flytta soffa idag. Jag hoppas innerligt att sambon och hans pappa har antingen hyrt ett täckt släp eller har något att skydda soffan med :cautious: Lily värmer sig under en filt i soffan. Tröjan jag hade på henne när vi gick ut är förvisso varm och mysig, men så stor på henne att det blir för mycket luft som flyger in under den. Funderar på att försöka sy något liknande men med bättre passform (att jag inte bara syr om den är för att översidan är i ett uselt material).

Vi ska flytta soffa idag. Jag hoppas innerligt att sambon och hans pappa har antingen hyrt ett täckt släp eller har något att skydda soffan med :cautious: Lily värmer sig under en filt i soffan. Tröjan jag hade på henne när vi gick ut är förvisso varm och mysig, men så stor på henne att det blir för mycket luft som flyger in under den. Funderar på att försöka sy något liknande men med bättre passform (att jag inte bara syr om den är för att översidan är i ett uselt material).

Skulle också vilja sy till mina! Typ ulltäcken tänker jag mig. Men känns svårt att hitta mönster eller designa något vettigt själv.

Skulle också vilja sy till mina! Typ ulltäcken tänker jag mig. Men känns svårt att hitta mönster eller designa något vettigt själv.
Du är ju duktig på att sy, så det löser du säkert! Det jag gjort när jag sytt täcken är att använda ett gammalt lakan eller liknande för att göra ett mönster. Då kan jag prova ut på hunden och bara sätta ihop tygbitarna med säkerhetsnålar eller gem (beroende på hur snäll hunden är :p ), anpassa när det sitter på hunden osv. Att bara göra ett mönster på papper och sedan få det bra på hunden, det är nog extremt svårt om man inte har en hund med väldigt lätt kroppsform.

Du är ju duktig på att sy, så det löser du säkert! Det jag gjort när jag sytt täcken är att använda ett gammalt lakan eller liknande för att göra ett mönster. Då kan jag prova ut på hunden och bara sätta ihop tygbitarna med säkerhetsnålar eller gem (beroende på hur snäll hunden är :p ), anpassa när det sitter på hunden osv. Att bara göra ett mönster på papper och sedan få det bra på hunden, det är nog extremt svårt om man inte har en hund med väldigt lätt kroppsform.
Får prova någon dag! :) Bog är ganska mycket som en vinthund i kroppen så tänker att jag får kolla efter inspo på sådana täcken.

Får prova någon dag! :) Bog är ganska mycket som en vinthund i kroppen så tänker att jag får kolla efter inspo på sådana täcken.
Låter som en bra plan :) På Sofa Dogwear har de massor, och på måttabellerna har de något som åtminstone liknar ritning över täckena också. Tror de har patent på någon av modellerna så att man inte får sy för försäljning bara, men ja, perfekt för inspiration.

Bogs höft har börjat knäppa ibland. T.ex. om han snurrar runt snabbt när han leker med Floki eller om han hoppar hetsigt. Inte alla gånger, men ibland hör man ett litet klickljud från höften.

Han är stor ranglig och lite omusklad så funderar på om det kan vara problemet. Efter att han vilat så mycket.

Men borde man utreda detta?

Kan höfterna på hundar knäppa som på oss människor?

Han röntgade höfterna för några månader sedan och dom såg helt okej ut även om ena höften var lite slappare. Men bedömningen var Low till Mild på att utveckla HD-fel enligt PennHip. Han har varit sövd så många gånger nu under sitt korta liv att jag helst undviker det men orolig är jag.
Enligt veterinär Sara Molin är det inget konstigt. Knäppande utan andra symptom är normalt, kroppar låter, de knakar, knäpper, fiser och rapar. Eller nått liknande brukar hon svara på den frågan.

Matte har en krånglande fot så vi åkte för första gången i livet till kommunens hundrastgård.
Där var en rejält stor muskelhund - oklart ras eftersom jag inte kan dem.
Husse försäkrade att den var snäll men jag chansade inte. Så fort den närmade sig plockade jag upp min hund. Men de gick efter ett tag.

Så småningom kom en äldre herre med en tre månaders terrier (Norwich?) Succe för Oskar. Min var lite för på, men terriern vande sig vid de glada lekinviterna och började efter en stund invitera tillbaka.

Glad och bra aktivering för hund med halt matte. :)

Min livrädda tjej va väldigt mysig imorse :love:

Bifogade filer

• IMG_6224.webp
    IMG_6224.webp
    53,8 KB · Visningar: 51
Hade lite egentid med Spock idag i fårhagen 🥰.

20231103_111032.webp

Igår var vi iväg själva också och tränade agility. Spock var superduktig men jag var pinsamt sen med att hinna tala om vart han skulle (hade jobbat natt och sovit tre timmar) men på slutet fick vi till det hyfsat när jag började vara med på banan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka