Uppdateringstråd 28

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu har katten bott inne några dygn och hunden är klart påverkad.

Han vill leka hysteriskt. Kommer med ben, morrar och vill att jag ska försöka ta det. Springer fram och tillbaka i huset som en besatt. Katten har sitt territorium på övervåningen om dagarna och jag och hund är nere. Han går upp ibland och vill leka men katten talar inte hans språk utan bara fräser. Så han backar.

Ordningen på promenaderna är som bortblåst.
Han hänger i kopplet, gåendes på bakbenen - om jag tillåter. Kastar sig hit och dit efter dofter. Jag har hittills försökt styra genom att göra halt och få honom att sitta stilla en kort stund. Oavsett om jag tar myrsteg eller ett stort kliv kastar han sig framåt eller åt sidan, beroende på var som är intressant.
Har till och med funderat på halti - på en tvåkilos hund :o Vill få upp hans nos åtminstone korta sträckor.:arghh:

Snälla, säg att det går över. :cry:
Men alltså allvarligt, vad tror du att du ska uppnå genom att sätta på en halti?! Försöker du dra upp hans nos från marken med kopplet idag?!

Men alltså allvarligt, vad tror du att du ska uppnå genom att sätta på en halti?! Försöker du dra upp hans nos från marken med kopplet idag?!
Inte helt allvarligt :D

Jag stannar honom och vi tar en liten paus. Men nosen far som en vindflöjel.
Jag lockar med skinkost och godis men så fort han svalt det så far nosen iväg och försöker fånga nya dofter. Trots att han sitter stilla vid mina fötter.
Jag nöter och nöter, Och inser mycket väl att kattens intåg i hans liv och hans i kattens kommer att stabiliseras.
Men just nu är det bara lite ledset och hopplöst :(
Jag har haft hundar hela livet och inte haft nån som är så kvick i huvudet och kroppen, eller blir så fixerad.

Det var stabilt ett långt tag. Men så fick katten äntligen för sig att flytta in här - där han bott sitt långa liv.

Nu har katten bott inne några dygn och hunden är klart påverkad.

Han vill leka hysteriskt. Kommer med ben, morrar och vill att jag ska försöka ta det. Springer fram och tillbaka i huset som en besatt. Katten har sitt territorium på övervåningen om dagarna och jag och hund är nere. Han går upp ibland och vill leka men katten talar inte hans språk utan bara fräser. Så han backar.

Ordningen på promenaderna är som bortblåst.
Han hänger i kopplet, gåendes på bakbenen - om jag tillåter. Kastar sig hit och dit efter dofter. Jag har hittills försökt styra genom att göra halt och få honom att sitta stilla en kort stund. Oavsett om jag tar myrsteg eller ett stort kliv kastar han sig framåt eller åt sidan, beroende på var som är intressant.
Har till och med funderat på halti - på en tvåkilos hund :o Vill få upp hans nos åtminstone korta sträckor.:arghh:

Snälla, säg att det går över. :cry:

Har ni kommit igång med någon nosaktivering? Den lilla filuren har ju uppenbarligen ett stort sug att få jobba! :)

Har ni kommit igång med någon nosaktivering? Den lilla filuren har ju uppenbarligen ett stort sug att få jobba! :)
Ä, jag är för osäker på vad jag gör. Jag gömmer godis i skogen, men han behöver mycket hjälp för att hitta. Har inte hittat nån bra instruktör. Den jag gick hos med förra hunden - vi klickade inte alls
Hittar ingen annan seriös. Ska göra nya försök på egen hand

Helt ihjälfrusen efter hela dagen på valltävling..

Inga resultat att tala om även om vi var snöpligt nära att klara vp't igår. Inga ihjälstressade djur heller trots dåliga poäng, våra rundor var så lugna och sävliga (särskilt idag när jag försökte hålla linjerna) att det måste ha varit urtråkigt att titta på.
Jag tänkte nästan bryta idag efter ett dåligt hämt där han stannade för kort och det blev helt snett. Sen tänkte jag att jag lika gärna kan träna på fösningen, jag trodde jag var på linjerna men tydligen inte.. Då vet jag till nästa gång att försöka dubbelkolla för jag har tydligen inte så bra ögonmått som jag trodde. Jag önskar att man skulle ha synliga linjer och inte inbillade för en som inte är van 🙄.
Är jättenöjd ändå med Spock som fick kommentaren av domaren att det en trevlig hund med bra djurkänsla som jobbar på bra med ett lugn. Han hade för kort hämt igår också och då balanserade han upp djuren mot ena funkisen innan han kom med dem, tror vi måste träna lite mer med utställare vid fåren. Kanske behöver vi bara komma ut lite mer på nya ställen så löser det sig, för hemma springer han ut ordentligt.
Utfållning är nåt jag måste träna på, har helt missat att träna det på ett tävlingsmässigt sätt med Spock 😅. Så det har jag med mig till i vår då jag egentligen hade tänkt göra vp och starta IK1 från början men så råkade det vara hyfsat nära oss nu 😁.

20231029_084131.webp

Spock har fått nya täcken också som han kan ha i bilen eller när han väntar nu när det är kallt. Ett back on track och ett fluffigt 😁.

Ä, jag är för osäker på vad jag gör. Jag gömmer godis i skogen, men han behöver mycket hjälp för att hitta. Har inte hittat nån bra instruktör. Den jag gick hos med förra hunden - vi klickade inte alls
Hittar ingen annan seriös. Ska göra nya försök på egen hand
Jag skrev tips om "svampsoppaövningen" i nån tråd, var inte det till dig?

Idag fick Sonnie sitt tjänstehunds-certifikat efter 2 dagars behörighetsprov!
Dag 1 var Kort fast bevakning med ljud och påvis, det gjorde han riktigt bra, funktionslydnad, kort patrull med vind och återpatrullering, 750 m spår, där vi gick över tiden pga han tog ett rådjursspår (första gången jag inte sett att han gick över på djurspår) men fick med oss 3 apporter+en extra in iaf så det blev godkänt.
Sist dag 1 var fast bevakning 40 min med ljud på 150-50 m där han tog ett tidigt ljud som han släppte, för att sedan ta och hålla det hela vägen ner till 50 m.
Sen blev det övernattning med bur-sovande med 4 andra hundar i samma rum, gick jättebra!
Dag 2 var det 500 m patrullering med ljud och vind som han löste bra, blåste nästan ingenting men han lyckades få lite doft i näsan iaf. Sen var det läggande under gång, inkallning och till sist 750 m spår med spårupptag, där fick vi full pott (3 apporter+ slut) på drygt 11 min, så där var han en riktig stjärna!
Nu blir det en vecka vila från patrullträning innan vi kör igång igen.
En trött stjärna som inte orkar så mkt mer än att stirra rakt ut intet :love:

Bifogade filer

• IMG_0034.webp
    IMG_0034.webp
    227,6 KB · Visningar: 54
Haha, de här två ändå. Vi är på väg till UK nu och har stannat för natten i Tyskland. Jag fick gärna ta med hundarna in på gasthausets restaurang. Hade dock inte tänkt att de skulle sova över hela golvet så att folk skulle behöva kliva över dem :o vilket alla i och för sig gjorde med glädje, med tillhörande klappar.

Trots en slarvig matte som gett dem i princip obefintligt med miljöträning är de så otroligt enkla att ha med överallt. Tacksamt!

5F5118A5-129E-4E5C-B7D0-743BFFDA785F.webp

Husses äldsta Nobs finns inte mer 😭
Skrek /Ylade till i skogen under jakt i lördags, jagade vidare och det sköts älg för honom på stånd senare. Huffade till när han hoppade ur bilen och ville inte äta på kvällen. Väldigt låg och dämpad. Blek med puls på 160
Spruckna mjälttumörer med väldigt snabb progression (allt såg bra ut för 2v sedan) och troligtvis maligna med spridning..

Det är så tyst och tomt -han lät ju liksom alltid på något sätt. Skällde, ylade, grymtade, grisade och hummade. Och nu, bara tyst. De tre andra låter ju inte lika mycket tillsammans ens.
8år blev han ❤️

Skrek /Ylade till i skogen under jakt i lördags, jagade vidare och det sköts älg för honom på stånd senare. Huffade till när han hoppade ur bilen och ville inte äta på kvällen. Väldigt låg och dämpad. Blek med puls på 160
Spruckna mjälttumörer med väldigt snabb progression (allt såg bra ut för 2v sedan) och troligtvis maligna med spridning..

Det är så tyst och tomt -han lät ju liksom alltid på något sätt. Skällde, ylade, grymtade, grisade och hummade. Och nu, bara tyst. De tre andra låter ju inte lika mycket tillsammans ens.
8år blev han ❤️

Är det hanen som var pappa till min brors nobs?
Jag beklagar verkligen :( ❤️

Inte helt allvarligt :D

Jag stannar honom och vi tar en liten paus. Men nosen far som en vindflöjel.
Jag lockar med skinkost och godis men så fort han svalt det så far nosen iväg och försöker fånga nya dofter. Trots att han sitter stilla vid mina fötter.
Jag nöter och nöter, Och inser mycket väl att kattens intåg i hans liv och hans i kattens kommer att stabiliseras.
Men just nu är det bara lite ledset och hopplöst :(
Jag har haft hundar hela livet och inte haft nån som är så kvick i huvudet och kroppen, eller blir så fixerad.

Det var stabilt ett långt tag. Men så fick katten äntligen för sig att flytta in här - där han bott sitt långa liv.

Men vad gör det att han nosar?
Det är trots allt en stor del av hundens välbefinnande att få använda näsan.
Därför jag har Harry i flexi på våra långpromenader, de är ju väldigt mycket för hans skull. Springa runt med näsan i backen och få vara överallt och ingenstans, vara hund helt enkelt.

Sen håller jag med andra om aktivitetering. Viltspår kan du lägga själv, bara stämma av med markägaren, köpa blod och klöv. Finns böcker att låna på biblioteket hur man kommer igång 😊

8år blev han ❤️
Usch vad hemskt, jag beklagar! Oftast är det ju elakartade tumörer. Han fick i alla fall jaga sin sista dag i livet 💔

Men vad gör det att han nosar?
Det är trots allt en stor del av hundens välbefinnande att få använda näsan.
Därför jag har Harry i flexi på våra långpromenader, de är ju väldigt mycket för hans skull. Springa runt med näsan i backen och få vara överallt och ingenstans, vara hund helt enkelt.

Sen håller jag med andra om aktivitetering. Viltspår kan du lägga själv, bara stämma av med markägaren, köpa blod och klöv. Finns böcker att låna på biblioteket hur man kommer igång 😊
Det är ju inte så att han strosar runt och nosar lite. :)
När han får sina "anfall" så spelar det ingen roll hur långt snöret är. Han hänger i yttersta änden och drar. Längs vägen kortar jag kopplet så han går nära mitt vänsterben. Och gör halt när han blir alldeles för manisk.

Eftersom vi behöver gå nån halvkilometer längs hårt trafikerad 70-väg är lång lina ingen långsiktig lösning. Flexi klarar inte heller mina händer att bära. Då har jag hellre en långlina jag kan hala in.

Jag är inte heller frisk nog att ta mig fram i obanad terräng. Så viltspår behöver jag nog hjälp med för att komma igång.

Så vi tränar vidare, och jag gnisslar tänder och river mitt hår.
:D:D

När han får sina "anfall" så spelar det ingen roll hur långt snöret är. Han hänger i yttersta änden och drar. Längs vägen kortar jag kopplet så han går nära mitt vänsterben. Och gör halt när han blir alldeles för manisk.

Eftersom vi behöver gå nån halvkilometer längs hårt trafikerad 70-väg är lång lina ingen långsiktig lösning. Flexi klarar inte heller mina händer att bära. Då har jag hellre en långlina jag kan hala in.

Jag är inte heller frisk nog att ta mig fram i obanad terräng. Så viltspår behöver jag nog hjälp med för att komma igång.

Det gör Harry i princip hela tiden 😂
Jag bryr mig faktiskt inte, han har väldigt hög energinivå och brukar lugna sig efter några kilometer.
På trafikerad väg får han dra i kort koppel.
Jag tänker att han lugnar sig när han blir vuxen på riktigt som tre - fyraåring.
Måste han lyssna så gör han det, det duger åt oss. Blir bara jobbigt för båda.

Du behöver inte gå i obanad terräng 😊

Tänker spontant, vad spelar det för roll om han flyger längst ut på kopplet och drar? Stoppa han i en dragsele och låt honom dra, om han väger 2 kg är det ju inte så mycket av en börda, min valp väger 17 kg och flyger också som en drake i slutet på kopplet just nu. :laugh: Han lugnar sig säkert med ålder och mer aktivering.

Harrys stalliv har börjat på riktigt nu 😁
Blev nästan heldag både i lördags och igår. Har varit själv en del i sadelkammaren när vi har stängslat och det har fungerat bra. Han skäller precis när jag går, sen är han tyst.
Var själv idag när jag hade hästen inne och sen tog en promenad.
Jag är ju lite blödig så får intala mig själv att det faktiskt inte är synd om honom. Det är gott om plats, uppvärmt, flera liggplatser och fönster. Kan han vara ensam i buren i bilen kan han vara själv där en timme utan att plågas ihjäl 😅
Åka cykel går bra, inte superkul kanske eftersom det regnar hela tiden men vi får lida lite tillsammans 😁
IMG_20231030_135535.webp

Kan han inte bara få gå och nosa? På med en sele, lite längre koppel och fäst det i ett bälte runt midjan så kan få nosa runt som han vill.

Spår kan du lägga på åker/bete/gärde/gräsmatta etc, huvudsaken är att han får använda nosen!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka