Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag beklagar din stora sorg. Vet hur det känns, jag var utan hund i ett halvår när min plötsligt avled. Hela vardagen blir rubbad och det kändes så himla tomt.
Ja, är man en "människa med hund" så funkar inte livet om det inte finns nån hund bredvid en.
Jag var i bitar i flera veckor efter att Torsten fick tas bort på sjukhuset. Fulgrät större delen av dagarna.

Sorgen är tung men det går över. Men hund behöver man ha.
 
Ett spår på just över 1000 meter och liggtid på två timmar. Andra gången vi kör med apporter i spåret, och det gick riktigt bra. Hon markerade alla utom en. Dock tog hon den röda flaggan på bilden (nr 2), men GPS-en hade tappat kopplingen där… Det var nr 3, på ett kalhygge, som hon missade.. men vi gick uppenbarligen nästan på den.

95E3633C-5118-499F-ABC3-350EA08ED945.jpeg
 
Ett spår på just över 1000 meter och liggtid på två timmar. Andra gången vi kör med apporter i spåret, och det gick riktigt bra. Hon markerade alla utom en. Dock tog hon den röda flaggan på bilden (nr 2), men GPS-en hade tappat kopplingen där… Det var nr 3, på ett kalhygge, som hon missade.. men vi gick uppenbarligen nästan på den.

Visa bifogad fil 120387
Är det vanligt att lägga/gå så långa spår?
 
Ett spår på just över 1000 meter och liggtid på två timmar. Andra gången vi kör med apporter i spåret, och det gick riktigt bra. Hon markerade alla utom en. Dock tog hon den röda flaggan på bilden (nr 2), men GPS-en hade tappat kopplingen där… Det var nr 3, på ett kalhygge, som hon missade.. men vi gick uppenbarligen nästan på den.

Visa bifogad fil 120387

Vad duktig! 👍 Vad lägger man för apporter i spåret? Jag har bara testat viltspår 😊
 
Har helt missat att skriva I den här tråden så jag får väl börja göra det nu :D

Leffe övar inför anlagsprov. Det går lite sådär. Han är ganska duktig och noggrann men när det dyker upp vittring på vilt som är i närheten så släpper han direkt och har svårt att hitta fokus igen. Annars har det gått ganska bra. Vi har börjat öka på längden nu. Han har gått 500m några gånger nu och idag provade vi 650m. Tyvärr tappade han fokus efter att han fick korn på nått vilddjur som behagade finnas i närheten :rage:
20230520_192731.jpg
 
Ikväll var jag nog inte sådär jättetrevlig mot en hundägare...
Var ute och rastade hundarna. Helt plötsligt hör jag en tant skrika som en galning efter någon. Vänder mig om och ser en liten spets komma flygande i full fart mot oss och när jag upptäcker det börjar den även skälla som en idiot på oss. Jag stannade, försökte få mina hundar bakom mig men det var där och då lite väl trassligt för sådant. Istället släppte jag fram Ebrah som sa ett bestämt VOFF till den och den stannade upp och stirrade på henne. Hon är så duktig min lilla Eb :heart

I alla fall. Matte kom till sist ikapp sin lilla lösa odåga, och jag undrar verkligen vad som hade hänt om hunden fått syn på oss när vi varit 50 meter åt annat håll på den gatan. Nu kom den nämligen springande genom en gångtunnel, men längre bort är det istället hårt trafikerad väg som då hade varit mellan oss...

Pga det så sa jag lite bittert något i stil med "Koppel är bra att ha om man är rädd om sin hund, vilket du inte verkar vara" :angel: Hon bad om ursäkt och jag själv är mest glad åt att mina hundar är så snälla som de är och att jag inte har några som helst problem att hålla dem. Hade den där lilla sprungit mot fel hundekipage hade det också kunnat sluta illa. Och alltså. Matte hade med sig ett flexikoppel, så hunden kunde vara i koppel men ändå ha lite mer frihet. Varför då ens koppla lös hunden, bredvid nämnda bilväg i populärt hundrastningsområde?!

Nåja. Det gick ju bra. Och förhoppningsvis fick matte sig en liten tankeställare. Jag känner mest att jag vill bo på en öde ö nu ikväll. Är nog mest lite trött efter lång och intensiv arbetsdag...
 
Kvalificerad hundmisshandel idag också. Oskar sprattlar vilt och skriker som en stucken gris bara jag pillar på klor och tassar. Eller jag vill pilla nånstans där han inte vill bli pillad. Vilket är skumt eftersom han är väldigt kelsjuk, vill vara nära. Så just därför pillar jag och grejar med klorna.

Klippte under våldsamma protester tre klor idag. Under en massa beröm, klappar och gos från min sida och våldsamt skrikande från hans. Han skriker även fast jag inte ens är i närheten av klon med tången. Jag berättar att han är en drama queen. Han fattar inte vad jag menar.

Jaja, Jag är envis. Få se vem som är envisast.
 
Igår var husse och tävlade Tay I agility och fick pinne i ett av loppen, idag tävlade husse Nike i agility och de kom på 2:a plats i bägge loppen. Lilla M fick hänga på och mingla då jag låg hemma och sov under tiden.
Har hunnit iväg och vallat med Spock och Tay på eftermiddagen. Tay har jag börjat vissla in höger och vänster på idag och det kändes som han greppade det relativt snabbt bara jag fick rätt ljud ur visslan 😅😅😅.
Spock jobbade också på höger och vänster och idag så lyckades jag också säga rätt alla gångerna och det underlättar ju enormt. Gick ut i stora hagen och Spock fick fösa och köra lite korta hämt. Kom på att jag nig behöver vissla in honom också då det inte så lätt för honom att uppfatta ens kommandon när det blåser motvind och han jobbar längre bort. Tänker att jag kanske kan ha en annan vissla till honom sen än Tay så kanske jag kan vissla samma fast det låter lite olika..

Samtliga hundar ligger nu och slappar här hemma och jag ska snart till jobbet 😝.

Spock, lilla M och Nike tar igen sig i soffan..
20230601_095418.jpg
 
Tilda och jag har varit på träning idag, personsök. Hon är så himla duktig 😍 vi tränade spårupptagning idag, först i skogen (torrt, jävligt mycket blåbärsris osv) och sen på ett kalhygge, ännu torrare. Tilda fick göra ett extra "svårt" spår på kalhygget, dels böjt men också över en skogsmaskinsväg, och hon var klockren! Inte en tvekan alls! Det är så kul att se henne jobba, nosen i backen nästan hela tiden, och det är knappt att jag hinner med 😅 det märks också väldigt tydligt att hon inte lägger någon vikt på gömmorna om det inte är nått riktigt gott i, hon markerar dom men stannar inte upp. Där behöver vi träna mer, men vi har ju bara gjort 2 träningspass i denna kurs än så länge (4 kvar). Nästa söndag är det mantrailing igen, ser fram emot det med!
 
Idag hjälpte vi till att coacha och peppa några från senaste lydnadskursen i spår och sök :) Kul att kunna dela med sig av lite nosövningar.

Och kul att påminnas om hur mycket man har ”gratis”, med en hund som ligger högt i drift och energi 😁 Det kommer ju med en kostnad såklart, men hon har aldrig behövt motiveras i nosjobbet. It comes with the package.

F4375126-E467-4D81-B356-E25166495D06.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp