Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
På väg till djursjukhuset i Falun med Tilda. När hon var hos mamma nu på em så fick hon någon typ av skakningsanfall, kräktes 2 gånger och ville sen inte gå utan la sig ner ute. Jag kom hem några min efter och Tilda viftade bara lite på svansen men reste sig inte, jag fick bära in henne. Ingen feber men väldigt påverkat allmäntillstånd 😔💔
 
På väg till djursjukhuset i Falun med Tilda. När hon var hos mamma nu på em så fick hon någon typ av skakningsanfall, kräktes 2 gånger och ville sen inte gå utan la sig ner ute. Jag kom hem några min efter och Tilda viftade bara lite på svansen men reste sig inte, jag fick bära in henne. Ingen feber men väldigt påverkat allmäntillstånd 😔💔
Men oj
Hoppas allt är bra med henne 💖💖💖🥺
 
På väg till djursjukhuset i Falun med Tilda. När hon var hos mamma nu på em så fick hon någon typ av skakningsanfall, kräktes 2 gånger och ville sen inte gå utan la sig ner ute. Jag kom hem några min efter och Tilda viftade bara lite på svansen men reste sig inte, jag fick bära in henne. Ingen feber men väldigt påverkat allmäntillstånd 😔💔

:heart :heart :heart
 
Tack för omtanken @Sonic76 och @athena_arabians (och nu som gillat/hjärtat mitt inlägg såklart ❤️)

Vi är hemma igen sen en timme ungefär. Hon är tydligt smärtpåverkad, men dom kunde inte känna/höra något på hjärta, lungor, tarmar. Lite uttorkad, men inte så farligt. Inte tillräckligt dålig för att inläggning skulle rekommenderas, men hon fick vätska intravenöst samt smärtstillande, och jag fick med 2 tabletter smärtstillande hem. Det märktes tydligt när smärtlindringen började verka på vägen hem, och hon var sitt vanliga glada jag när vi mötte Ludde (en av de få snälla hundarna i byn) och blev helt stollig ❤️ vilket kändes väldigt skönt eftersom hon inte ens reste sig upp när jag kom hem precis efter hennes kräkanfall 💔

Hon fick två tydliga smärtskov under tiden vi var hos vet, såklart när ingen var med oss 🙄 hon stod och krummade rygg, och det var som "kräk reflexer" i kroppen men inte så att hon försökte kräkas, hon tappade nästan balansen lite och så var hon nästan avstängd i ögonen, jätteotäckt att se! Sen gick det över och hon såg mer vaken och normal ut, och inga skakningar/kramper.
Blir hon inte bättre får vi in igen. Nu blir det skonkost, och så hoppas vi det blir bra ❤️
 
Nu är det bara en timme kvar ungefär, sedan åker vi iväg på lure coursing-träning :D Lily ska få springa ett lopp ensam, sedan ett licenslopp med Ebrah som stödhund. För att få tävlingslicens krävs tre licenslopp. På söndag är det visst en till träning och jag hoppas på att vi kan åka på den med. Förhoppningsvis avslutar Lily veckan med att få sin licens och i så fall kan vi börja tävla till hösten!

Jag är både nervös och superpepp på samma gång. Jag vet att Lily springer galet bra, det har jag sett tidigare, men det gäller ju att hon fokuserar på trasan även med annan hund på fältet. "Tyvärr" så är hon smart och fattar att det är skillnad på att jaga plastpåse och att jaga vilt, så även om hon är traständ så är det ju en extrem skillnad på hennes beteende när hon vill jaga trasa och när hon vill jaga tex en hare. Ebrah, hon är nästan mer pepp på trasa eftersom hon vet att hon får jaga den och har lite gett upp på viltet. Kanske lär sig Lily detsamma någon gång. Kanske.
 
Hur är det med Tilda @Trott? :heart
Det är väl sådär. Vi var ut inatt vid halv två, diarré, sen ut vid 5, kissa och åt massa gräs, ut vid 6, diarré igen och åt gräs. Ville inte ha mat, fick en smärtstillande och så gick vi och sov och gick upp vid tio. Hon har inte velat äta något (varken med eller utan fortiflora på vet maten, och inte heller kokt torsk med ris). Tycker inte att jag sett att hon druckit nått, men jag har med spruta fått i henne lite vatten med fortiflora. Hon kräktes gult skum för en timme sen ungefär (vilket hon brukar göra om hon inte ätit på för länge)...
 
IMG_3037.jpeg


Två kvalificerande resultat idag och titeln RLD A 🌟🏆
Nu satsar vi på debut i mästarklass på hemmaplan i augusti 💜
 
Det är väl sådär. Vi var ut inatt vid halv två, diarré, sen ut vid 5, kissa och åt massa gräs, ut vid 6, diarré igen och åt gräs. Ville inte ha mat, fick en smärtstillande och så gick vi och sov och gick upp vid tio. Hon har inte velat äta något (varken med eller utan fortiflora på vet maten, och inte heller kokt torsk med ris). Tycker inte att jag sett att hon druckit nått, men jag har med spruta fått i henne lite vatten med fortiflora. Hon kräktes gult skum för en timme sen ungefär (vilket hon brukar göra om hon inte ätit på för länge)...
Varför trodde veterinären att hon har ont? Tog man röntgen eller ultraljud? Så att man kan utesluta att något fastnat.
 
Varför trodde veterinären att hon har ont? Tog man röntgen eller ultraljud? Så att man kan utesluta att något fastnat.
Dom tog inga prover alls eller UL/röntgen. Hon är ingen sakätare, men äter gärna typ hundbajs ute 😑 så det lät på dom att hon kanske ätit nått hon inte tål. Så här står det i våra hemgångsråd. IMG_20230606_154745.jpg
 
Äh, den lilla morrhoppan lekte igen på lure coursingen. Inte lika illa som förut, men solklart mer än för att bli godkänd. Vet att matte till en halvbror fick jobba hårt och länge för att få licens då han gjorde likadant som Lily. Ska prata med henne för tips och så.

Men men, jag har fått fantastiska foton, har haft fint sällskap hela dagen och alla hundar är glada och oskadda.
 
Ett virrigt spår idag, där nån spännande och korsande doft var klart distraherande. Hon fick göra flera omtag när hon snurrat bort sig. Nåväl — hon hittade och markerade alla fyra apporter, känns som att den poletten trillat ner litegrann på bara 4-5 pass. Btw, är det verkligen så att det inte finns någon aktiv tråd om spår..?

54D62002-1D68-4CDD-99C5-FAA0CFF8DFAC.jpeg


Fantiserade ju lite om en snajsig nationaldagsbild med sol, bad och blomster. Men mulet och myggigt är väl den osminkade bilden av svensk sommar 😁
 
Ett virrigt spår idag, där nån spännande och korsande doft var klart distraherande. Hon fick göra flera omtag när hon snurrat bort sig. Nåväl — hon hittade och markerade alla fyra apporter, känns som att den poletten trillat ner litegrann på bara 4-5 pass. Btw, är det verkligen så att det inte finns någon aktiv tråd om spår..?

Visa bifogad fil 120647

Fantiserade ju lite om en snajsig nationaldagsbild med sol, bad och blomster. Men mulet och myggigt är väl den osminkade bilden av svensk sommar 😁

Duktig som tog alla apporter! Känns som en större svårighetsgrad än viltspår? Vad lägger du i slutet av spåret? Är förövrigt gärna med i en tråd om spår om vi kan prata olika typer av spår i tråden 😊

Vi har också gått spår idag, la ett imorse som jag tänkte låta ligga bara ett par timmar så jag snålade lite på blodet då jag upplever att hon blir lite väl het på gröten med för mycket blod. Men sen kom ett nationaldagsfirande i vägen och spåret låg i nästan tio timmar. Det blev väldigt rörigt för henne på några ställen och jag fick guida henne lite. Det var varmt och hon flåsade och blev riktigt trött innan hon tillslut hittade klöven 👍 Tar det som en lärdom för mig att planera bättre och lägga spår efter det. Å andra sidan är det ju så verkligheten ser ut ibland och alla spår kan ju inte vara enkla. Hon var verkligen jätteduktig och gav inte upp en sekund utan var fast besluten att hitta sin klöv 😁
 
Duktig som tog alla apporter! Känns som en större svårighetsgrad än viltspår? Vad lägger du i slutet av spåret? Är förövrigt gärna med i en tråd om spår om vi kan prata olika typer av spår i tråden 😊

Vi har också gått spår idag, la ett imorse som jag tänkte låta ligga bara ett par timmar så jag snålade lite på blodet då jag upplever att hon blir lite väl het på gröten med för mycket blod. Men sen kom ett nationaldagsfirande i vägen och spåret låg i nästan tio timmar. Det blev väldigt rörigt för henne på några ställen och jag fick guida henne lite. Det var varmt och hon flåsade och blev riktigt trött innan hon tillslut hittade klöven 👍 Tar det som en lärdom för mig att planera bättre och lägga spår efter det. Å andra sidan är det ju så verkligheten ser ut ibland och alla spår kan ju inte vara enkla. Hon var verkligen jätteduktig och gav inte upp en sekund utan var fast besluten att hitta sin klöv 😁
Hakar också gärna på i en spårtråd. Valpen har bara gått fyra små bebisspår än så länge men jag behöver verkligen ta tag i spårandet. IGP spår är det vi pysslar med i första hand.
 
Duktig som tog alla apporter! Känns som en större svårighetsgrad än viltspår? Vad lägger du i slutet av spåret? Är förövrigt gärna med i en tråd om spår om vi kan prata olika typer av spår i tråden 😊

Vi har också gått spår idag, la ett imorse som jag tänkte låta ligga bara ett par timmar så jag snålade lite på blodet då jag upplever att hon blir lite väl het på gröten med för mycket blod. Men sen kom ett nationaldagsfirande i vägen och spåret låg i nästan tio timmar. Det blev väldigt rörigt för henne på några ställen och jag fick guida henne lite. Det var varmt och hon flåsade och blev riktigt trött innan hon tillslut hittade klöven 👍 Tar det som en lärdom för mig att planera bättre och lägga spår efter det. Å andra sidan är det ju så verkligheten ser ut ibland och alla spår kan ju inte vara enkla. Hon var verkligen jätteduktig och gav inte upp en sekund utan var fast besluten att hitta sin klöv 😁

Vi har provat lite viltspår i höstas, för Bella var det typ personspår på tjack 😂 Blodet var hon bara nyfiken på första gången, sen var det målsökande missil mot älgbenet. Har kvar skanken i frysen, men fokuserar på bruksspåren just nu.

Jag har haft olika saker i slutet av spåret (godis, leksaker…), men nu på sistone när vi börjat träna med apporter så är det en pinne även i slutet. :)
 
Jag har haft ganska mycket problem med nervositet och prestationsångest kring tävling, och tidigt i våras bestämde jag mig för att tävla skiten ur 2023, ångest och nervositet.
Och det ger resultat! Vi har inte tävlat massor, men nu har vi gjort totalt 7 starter i år och det känns redan mycket bättre 💪🏽

Idag startade vi två prov på en dag (anmälde till det ena först och när det var godkänt så efteranmälde jag till det efterföljande provet på nästa svårighetsgrad) och det gick så jäkla bra! 27 grader varmt, två prov och dessutom en gruppträning på fyra timmar dagen innan verkar vara melodin för att lyckas :laugh:

Vi fick godkänt på båda, så nu är vi redo för vinnarklass!

462310DB-F043-4DFE-8B2D-5CD21E92FF2B.jpeg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp