Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lyckades lura i tilda lite mat ikväll för ca en timme sen genom att lägga ett spår med gömmor. 7 tuggor, och när hon kom hem hade hon fått upp aptiten och åt lite mer kokt kyckling. Det är det första hon ätit idag... Ringde veterinären runt lunch, då hon nu har kräkts galla varje morgon utom i onsdags. Idag 2 gånger, vid 05.20 och sen på fm hemma hos mamma... Vet tyckte nu att vi får helt enkelt får försöka med lite olika milda saker, kanske tänka utanför "kokt ris/kyckling/fisk" - spåret bara för att få igång aptiten, eftersom det nu bara är en ond cirkel för henne. Kommer hon inte igång bättre med maten över helgen ska jag höra av mig igen så får vi kanske göra en grundligare undersökning.
Det är kämpigt när de inte mår bra och knappt vill äta. Det är bra att det är små portioner och försök hålla dig till det. Hellre en matsked lite oftare än för mycket mat som riskerar att komma upp. Kommer ihåg när terriern åt något och blev dålig, det tog nästan en vecka innan hon var återställd och kunde börja äta på riktigt igen.
Det viktiga är ju att hon inte blir uttorkad om hon kräker och det är varmt.
 
Lyckades lura i tilda lite mat ikväll för ca en timme sen genom att lägga ett spår med gömmor. 7 tuggor, och när hon kom hem hade hon fått upp aptiten och åt lite mer kokt kyckling. Det är det första hon ätit idag... Ringde veterinären runt lunch, då hon nu har kräkts galla varje morgon utom i onsdags. Idag 2 gånger, vid 05.20 och sen på fm hemma hos mamma... Vet tyckte nu att vi får helt enkelt får försöka med lite olika milda saker, kanske tänka utanför "kokt ris/kyckling/fisk" - spåret bara för att få igång aptiten, eftersom det nu bara är en ond cirkel för henne. Kommer hon inte igång bättre med maten över helgen ska jag höra av mig igen så får vi kanske göra en grundligare undersökning.
Jag har ju nyligen haft liknande problem med Lova. Första gången var det akut pankreatit, men sen matvägrade hon, mådde illa och kräktes galla när hon blev skendräktig. Förutom att det krävdes Galastop för att få ordning på hormonerna, så behövde hon medicin mot illamåendet för att komma igång och äta. Just för att hon hamnat i en ond cirkel där hon inte vill äta, mådde illa pga tom mage, vill DEFINITIVT inte äta osv osv. Det kanske Tilda också behöver? Något för att bryta cirkeln av illamående pga tom mage så hon börjar äta? ❤️
 
Jag har ju nyligen haft liknande problem med Lova. Första gången var det akut pankreatit, men sen matvägrade hon, mådde illa och kräktes galla när hon blev skendräktig. Förutom att det krävdes Galastop för att få ordning på hormonerna, så behövde hon medicin mot illamåendet för att komma igång och äta. Just för att hon hamnat i en ond cirkel där hon inte vill äta, mådde illa pga tom mage, vill DEFINITIVT inte äta osv osv. Det kanske Tilda också behöver? Något för att bryta cirkeln av illamående pga tom mage så hon börjar äta? ❤️
Ja, om hon inte kommer igång så är det väl medicin som kan behöva sättas in, frågade specifikt om jag skulle höra av mig på måndag igen om hon fortfarande inte åt/kräktes och det tyckte dom.
Det är ju så jobbigt när man inte kan säga åt dom att det kommer kännas bättre bara dom äter ❤️

Det är kämpigt när de inte mår bra och knappt vill äta. Det är bra att det är små portioner och försök hålla dig till det. Hellre en matsked lite oftare än för mycket mat som riskerar att komma upp. Kommer ihåg när terriern åt något och blev dålig, det tog nästan en vecka innan hon var återställd och kunde börja äta på riktigt igen.
Det viktiga är ju att hon inte blir uttorkad om hon kräker och det är varmt.
Ja exakt, det kändes som lagom med tuggorna i gömmorna, och sen lite till efter det. Jag la ett spår till innan vi gick och la oss vid 23,för att hon skulle få i sig lite till och så gjorde jag faktiskt detsamma nu på morgonen efter hon varit ut och kissat, och peppar peppar ta i trä så har hon inte kräkts än! Plus I kanten att vi kunde gå upp halv åtta istället för halv 6 också 🙄😅
 
Än så länge är det ingen som är överdrivet hypad över löptiken här hemma, inte löptiken själv heller..

20230609_154356.jpg
 
Kan uppdatera med att det inte är speciellt skönt när en vinthund på drygt 20kg springer förbi i full fart och smäller in sin knäskål i ens egna smalben. Herrejävlar vad det kändes som om hela mitt ben kapades av, och det tog inte många minuter innan man såg både stort blåmärke och en svullnad... Sitter nu och kyler benet så gott det går, men var ju först tvungen att promenera långt med eländet. Å andra sidan brukar det ju vara bra att röra sig när det gör ont...

Meeen jag har i alla fall glada hundar nu, de är oskadda och lekte även lite på egen hand utan lurcherkompis. Blir nog en lugn eftermiddag här nu. Har dessutom haft möjlighet att klura och fundera lite och har en ny teori om varför Lily leker på LC och hur man skulle kunna få ordning på det. Ska bolla lite med uppfödaren och se vad hon säger.
 
När jag är ute med mammas hund och vi går förbi en tvättstuga som har ett rör ut på sidan (ventilation där luften inne kommer ut) och Puck älskar den luften, det doftar tvättmedel och hon älskar att rulla på marken där luften hamnar, varför? :confused::rofl:

Det doftar gott tycker jag så det är okej för min del :D men så vitt jag vet så brukar hon inte visa sånt starkt intresse för nytvättade kläder här hemma. Tvättmaskinen och tumlaren låter dumt tycker hon :p
 
Vilken sommarhet dag... jösses.

Jag har varit Bäbisvakt åt en liten slyngla till 8 månaders spansk vattenhund. Högt och lågt for den lilla Slyngletten, lyckligt pipandes, högg Gammelgangster i svansen, stal Lillgansters favoritboll, försökte fjäska med Tjockiskisse och blev väst åt... Plötsligt behövde det kissas och sedan var det full rulle igen. Tror vi hade cirkus 30 min vilotid på typ halva dan, tid då alla, besvansade eller obesvansade, faktiskt kunde vara stilla i lugn och ro. Tonåringar alltså, såna orkar vi inte med i det Lagerska hemmet!

Efter att Slyngletten lämnats tillbaka (hon är nu familjärt omdöpt till Dunder-Gangstern) så fick husets kissar och vovvar hämta sig i ensamhet medans jag åkte iväg för att ranta runt lite på Pride.

Skållhett, massa människor, flaggor, musik, marknadsstånd och organisationer som vill synas... principköpte en langos och satte mig i skuggan. Kudos till dem som pallade att hänga mitt i solen och supporta vid scenen!

Kommit hem nyss. Gangstrarna fortfarande avtuppade i soffan. Kissarna lite kränkta och sura uppe i bokhyllan.
 
FAN!
Öppnar ytterdörren för att ta in skorna för att hämta in tvätten. Upptäcker en stor grävling några meter från huset :eek: Mitt på ljusa dagen

Jag vrålar till, hunden smiter ut och drar som en sprinter ut från trappen och mot grävlingen. Jag kutar ut i gruset barfota och ropar hysteriskt. Tack och lov hör han mig och kommer in på tomten igen. Fast med nosen i backen, yrande hit och dit efter grävlingslukten.

Jag är i alla fall inte sömnig längre.
Nu ska jag binda fast odjuret innan jag öppnar dörren för att sätta på mig skorna.
Jag som tyckte jag var tillräckligt försiktig :cry: :mad: :meh:

Det är väl typ 35 år sen jag hade en rymmare senast. Jag har tydligen lagt av mig.
 
Bytte foder till Floki och ger färskfoder. Han har blivit lite tjock, men pälsen är verkligen otroligt blank! Märkte det idag efter att han rullat sig i bajs och behövde bada. Tvättade visserligen med sambons coconut schampo för lockigt hår men han glänser! 😃

Vet inte riktigt vad jag ska mata Bog med, finns det någon tråd om vettiga valpfoder? Från uppfödaren fick han med Purina Pro Plan Acti Protect Puppy.
 
FAN!
Öppnar ytterdörren för att ta in skorna för att hämta in tvätten. Upptäcker en stor grävling några meter från huset :eek: Mitt på ljusa dagen

Jag vrålar till, hunden smiter ut och drar som en sprinter ut från trappen och mot grävlingen. Jag kutar ut i gruset barfota och ropar hysteriskt. Tack och lov hör han mig och kommer in på tomten igen. Fast med nosen i backen, yrande hit och dit efter grävlingslukten.

Jag är i alla fall inte sömnig längre.
Nu ska jag binda fast odjuret innan jag öppnar dörren för att sätta på mig skorna.
Jag som tyckte jag var tillräckligt försiktig :cry: :mad: :meh:

Det är väl typ 35 år sen jag hade en rymmare senast. Jag har tydligen lagt av mig.

Och du tror inte att ditt initiella "vral" och (antar jag) adrenalin paslag fick honom att rusa ut for att "radda mamma fran monstret"?
Nu har jag brukshundar som absolut skulle ha "hjalpt mig", men till och med var forsta Golden retriever skulle med all sannolikhet ha rusat till "forsvar" i den situationen.
 
Och du tror inte att ditt initiella "vral" och (antar jag) adrenalin paslag fick honom att rusa ut for att "radda mamma fran monstret"?
Nu har jag brukshundar som absolut skulle ha "hjalpt mig", men till och med var forsta Golden retriever skulle med all sannolikhet ha rusat till "forsvar" i den situationen.
Näe? Den fegisen har nog inte fattat att jag behöver räddas från nåt alls :rofl:b Han är ju en "tanthund" (phalène)

Vrålet kom när han redan hunnit rusa ut. Jag vrålade nog mest till honom :laugh:

Han är så galen i grävlingsdofterna (plus rådjur och räv) att han irrar runt som ett fyllo på hela tomten.
Som sagt, han är 7½ månader och i slyngel och spökåldern. Vi stötte upp ett rådjur på promenaden. På en stor åker utan trafik i närheten.
Det tog ett tag att nå in till de små hjärncellerna. Fick koppla honom några meter innan jag hade tänkt. Dvs vi var inte alldeles framme vid skogsbrynet än. Innan rådjuret hade han varit hur följsam och lydig som helst :meh: Vi hade övat inkallning och det hade gått strålande.

Kära makter, giv mig styrka.
 
Vi chillar lite i hängmattan efter ett synnerligen uselt träningspass :laugh: herregud, idag blev inget rätt. Vi var ett gäng som tränade och ingen av hundarna, eller vi själva för den delen, levererade några stordåd. Till slut bara skrattade vi alla åt eländet. Väldigt skönt att träna med prestigelösa människor :D

E4145AA9-1BAE-45AC-91C0-A2129D463E1D.jpeg
 
Har röntgat Heddas höfter och armbågar idag. Nu kommer det vara ett par plågsamma dagar i ovisshet innan resultatet kommer 😱

Någon som röntgat nyligen och vet ungefär hur lång väntetiden är? Förra året kom de in på 1-2 dagar, håller tummarna för att de är lika snabba nu.
De läser tisdagar och torsdagar så på onsdag morgon bör du ha svar.
 
Jag röntgade tisdag vid lunch och hade resultatet tidig morgon onsdag 🙂

Har röntgat Heddas höfter och armbågar idag. Nu kommer det vara ett par plågsamma dagar i ovisshet innan resultatet kommer 😱

Någon som röntgat nyligen och vet ungefär hur lång väntetiden är? Förra året kom de in på 1-2 dagar, håller tummarna för att de är lika snabba nu.
 
Idag åkte linan på när vi skulle valla och jag tog med mig ett dressyrspö med plastpåse längst ut. Då kunde jag fokusera på att kontrollera fåren och försökte att hunden mer kunde hänga på och få flyt.
Min hjärna vill direkt börja med att tänka "det här kommer aldrig och gå", "lägg ner" men ska försöka att inte överanalysera utan försöka ta ett pass i taget.

Vi har beställt avläsning och bokad röntgen om en månad. 🙈
 
Omväxlande dag för skrutthunden.

En stund före lunch hämtade avkomma mig och hunden. Vi åkte bil i halvannan timme, till Stora Sjukhuset för att prata om transplantation av insulinproducerande öar.

Han sover i bilen, ehlt avslappnad. Efter att vi parkerat tog jag ut honom på kissrunda och han blev sitt vanliga yrvädriga vindflöjel-jag. Från noll till hundra och noll igen. Suck.

Efter samtalet med teamet på sjukhuset så åkte vi till IKEA eftersom avkomman behövde köpa sånt som inte funnits på vår hemmalada. Tog väl en trekvart medan vi lufsade runt, spanande på folk och luktade. Massor av spännande lukter.
In i bilen igen för att sova medan vi körde hemåt.
Nu är han helt slut och vill bra sova. Det blev fullt i åttamånaders hjärnan.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp