Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tilda är godissugen (men får inget såklart), vilket känns positivt. Hon har ätit lite välkokt ris med kokt torsk nu på kvällen, det gick ner när jag hade på fortiflora. Handmatade några tuggor av vetmaten på dagen, men annars har hon inte ätit, och druckit ganska dåligt. Har använt spruta för att få i henne lite vatten iaf, men det blir inga mängder (2,5 ml bara, vet inte om jag ska skaffa en något större imorgon om det här fortsätter). Hon fick smärtstillande vid 06 och sedan vid 20, och har inte sett några smärtanfall och svansen har varit avslappnad (den var krummad in under magen igår från att hon blev dålig tills att hon fick smärtstillande hos vet) och hon har känts relativt pigg ❤️
 
Jag har haft ganska mycket problem med nervositet och prestationsångest kring tävling, och tidigt i våras bestämde jag mig för att tävla skiten ur 2023, ångest och nervositet.
Och det ger resultat! Vi har inte tävlat massor, men nu har vi gjort totalt 7 starter i år och det känns redan mycket bättre 💪🏽

Idag startade vi två prov på en dag (anmälde till det ena först och när det var godkänt så efteranmälde jag till det efterföljande provet på nästa svårighetsgrad) och det gick så jäkla bra! 27 grader varmt, två prov och dessutom en gruppträning på fyra timmar dagen innan verkar vara melodin för att lyckas :laugh:

Vi fick godkänt på båda, så nu är vi redo för vinnarklass!

Visa bifogad fil 120660
Stort grattis! Så härligt att du lyckats jobba med nervositeten, och som alltid blir jag lite extra glad när det dessutom är i syfte att "visa upp" duktiga, arbetande hundar :love: Börjar bli mer och mer förtjust i jaktretrievers, för alla jag träffar som verkligen arbetar är så himla härliga (och ägarna brukar vara otroligt trevliga de med).
 
Stort grattis! Så härligt att du lyckats jobba med nervositeten, och som alltid blir jag lite extra glad när det dessutom är i syfte att "visa upp" duktiga, arbetande hundar :love: Börjar bli mer och mer förtjust i jaktretrievers, för alla jag träffar som verkligen arbetar är så himla härliga (och ägarna brukar vara otroligt trevliga de med).

Tack! 😍
Ja, de jag har pratat med har sagt att det ”bara” är att tävla sig ur det, och det verkar fungera! Alltså jag får ju fortfarande lite fjärilar, men jag tappar inte längre huvudet och slutar hjälpa min hund och sådant :p Samt att jag faktiskt kan äta hela dagen nu :D

Ja, jag tycker att det generellt är en härlig gemenskap bland jaktretrievers faktiskt! Jag har startat i alla tre klubbarna i år och tycker att det är goa deltagare, funkisar och domare i alla :)
 
Jag har haft ganska mycket problem med nervositet och prestationsångest kring tävling, och tidigt i våras bestämde jag mig för att tävla skiten ur 2023, ångest och nervositet.
Och det ger resultat! Vi har inte tävlat massor, men nu har vi gjort totalt 7 starter i år och det känns redan mycket bättre 💪🏽

Idag startade vi två prov på en dag (anmälde till det ena först och när det var godkänt så efteranmälde jag till det efterföljande provet på nästa svårighetsgrad) och det gick så jäkla bra! 27 grader varmt, två prov och dessutom en gruppträning på fyra timmar dagen innan verkar vara melodin för att lyckas :laugh:

Vi fick godkänt på båda, så nu är vi redo för vinnarklass!

Visa bifogad fil 120660

Grattis ❤️ Va starkt av dig! Jag har också dåliga tävlingsnerver :)
Och Louie :love:
 
Tack! 😍
Ja, de jag har pratat med har sagt att det ”bara” är att tävla sig ur det, och det verkar fungera! Alltså jag får ju fortfarande lite fjärilar, men jag tappar inte längre huvudet och slutar hjälpa min hund och sådant :p Samt att jag faktiskt kan äta hela dagen nu :D

Ja, jag tycker att det generellt är en härlig gemenskap bland jaktretrievers faktiskt! Jag har startat i alla tre klubbarna i år och tycker att det är goa deltagare, funkisar och domare i alla :)
Kommer ihåg när jag började tävla häst. Herregud så nervös jag var, kunde knappt andas :rofl: Det löste sig genom att tävla mer, och på "dåliga" hästar där jag visste att vi inte hade en chans på bra resultat ändå :p
 
Tack! 😍
Ja, de jag har pratat med har sagt att det ”bara” är att tävla sig ur det, och det verkar fungera! Alltså jag får ju fortfarande lite fjärilar, men jag tappar inte längre huvudet och slutar hjälpa min hund och sådant :p Samt att jag faktiskt kan äta hela dagen nu :D

Ja, jag tycker att det generellt är en härlig gemenskap bland jaktretrievers faktiskt! Jag har startat i alla tre klubbarna i år och tycker att det är goa deltagare, funkisar och domare i alla :)
Att utsätta sig för massor av starter är verkligen jättebra för nerverna. Ännu bättre när man kan ha flera hundar i varje tävling och tävla i flera dagar. Då blir jag en helt annan handler! Tyvärr också ett av skälen till att jag knappt tävlar längre. Jag har varken tid eller råd att anmäla och resa varenda helg. :( När jag satsade med Fridolf 2016 lade jag 25000 bara på diesel, och sen dess är drivmedelspriserna dubblade, startavgifterna nästan dubblade...
 
Grattis ❤️ Va starkt av dig! Jag har också dåliga tävlingsnerver :)
Och Louie :love:

Tack ❤️ då vet du vad du ska göra sedan när Knut är igång! :D ut och tävla!
Ja, han är en fin hund 🥰 är väldigt förtjust i honom!
Kommer ihåg när jag började tävla häst. Herregud så nervös jag var, kunde knappt andas :rofl: Det löste sig genom att tävla mer, och på "dåliga" hästar där jag visste att vi inte hade en chans på bra resultat ändå :p
Hahaha, precis så! Brukar tycka det är skönt med en nolla på t ex working test, för då släpper all prestige :laugh:
Att utsätta sig för massor av starter är verkligen jättebra för nerverna. Ännu bättre när man kan ha flera hundar i varje tävling och tävla i flera dagar. Då blir jag en helt annan handler! Tyvärr också ett av skälen till att jag knappt tävlar längre. Jag har varken tid eller råd att anmäla och resa varenda helg. :( När jag satsade med Fridolf 2016 lade jag 25000 bara på diesel, och sen dess är drivmedelspriserna dubblade, startavgifterna nästan dubblade...

Ja, det är det verkligen! Jag har bara en hund i tävling och träning nu, men jag kan tänka mig att flera hundar gör ännu större skillnad. Då går man mer in och gör ett jobb liksom. Så kände jag på gårdagens andra start :)

Nej, det är jäkligt dyrt :( jag har gjort en medveten satsning i år, där jag helt enkelt räknat med att det blir jäkligt mycket pengar på just tävling. Men jag tänker att det är en investering i framtiden också, förhoppningsvis blir det ju fler hundar att tävla genom åren och att jag samlar rutin inför dem också.
Man önskar ju att man höll på med agility eller någon annan sport med billiga startavgifter.
Gårdagens starter kostade mig 1700 kr.. 600 x 2 i anmälningsavgift och 500 kr i medlemsavgift i den klubben.

Jag har som mål att komma ut på A-prov i år, dvs prov som går under riktig jakt, och då är startavgifterna 850-1000kr/start. Samt att det är tävling med konkurrens, så tabbar man sig redan på första apporten, får något litet ljud eller har för dåligt fotgående så är det tack och hej 🙄

Men ja, man har ju inte direkt råd att göra en sån här satsning varje år.
 
Att utsätta sig för massor av starter är verkligen jättebra för nerverna. Ännu bättre när man kan ha flera hundar i varje tävling och tävla i flera dagar. Då blir jag en helt annan handler! Tyvärr också ett av skälen till att jag knappt tävlar längre. Jag har varken tid eller råd att anmäla och resa varenda helg. :( När jag satsade med Fridolf 2016 lade jag 25000 bara på diesel, och sen dess är drivmedelspriserna dubblade, startavgifterna nästan dubblade...
Just drivmedelspriser och höjda startavgifter är en starkt bidragande orsak till att jag senaste tiden bara tävlat i närheten av där jag bor eller inte tävlat alls. Minns när Ebrah skulle ta sin licens 2017, då tog jag bilen ner till Gbg för att vara där över en dag och låta henne springa två lopp, för att ha henne klar till tävlingssäsongen började och så körde vi 5 tävlingar runtom i landet. Från Sthlm till Skåne och någonstans norrut och f*n allt vad det var. Hade förvisso heltidsjobb då, men med pisslön. Tjänar nog nästan lika mycket idag på mitt halvtidsjobb och har svårt att se hur jag skulle ha råd att åka runt på samma sätt nu.

Och när min Wahidah var ung, vi var på 10 olika tävlingar av olika slag under ett år, och då inte tävlingar i närheten utan runtom i hela Sverige.
 
Hade bokat privatlektion i agility med EM idag, första passet gick så jäkla bra! Och andra passet med, fram till att Sparven fick klokapselbrott igen 😭 Åkte direkt till vår grymma veterinär som tog in oss direkt.
Fint brott, och inte brutet ben i sporren som jag trott när klon stod i fel vinkel. Så nu ligger han på bordet och får det rensat, och jag får vara med när de väcker honom om en halvtimme 😍

Så skönt med en klinik där man känner veterinären, och där personalen lyssnar och gör som man ber dem i hanteringsfrågor. Sparven har verkligen tagit jättekliv framåt i hanteringen och sin osäkerhet för nya människor, så ville ju inte få ett allt för stort bakslag om det gick att undvika, och hittills har det gått strålande 👍

Hoppas han hittar tekniken att kissa på tre ben denna gången, för det var svårt sist 🙈
 
Var och vallade igår med Spock och Tay och min bekants hundar var väldigt intresserade av lilla M. Lite senare såg jag blod hemma på golvet och kan konstatera att hon börjat löpa.
Hade hoppats att det skulle dröja lite längre men än så länge verkar bc-pojkarna inte särskilt brydda än så länge. Det har aldrig varit problem under Nessies löp så vi får väl se.

Lilla M har funnit sig tillrätta i hundflocken och det har flytit på riktigt bra. Nu får man också en påminnelse om att det inte är så himla lätt att träna hund som inte är tränad särskilt mycket innan och som inte har belöningar heller men hon är ju iallafall väldigt matglad. Sen är hon väldigt glad och följsam och vill vara med en och det är ju väldigt tacksamt.

Lilla M med Spock i bakgrunden
20230601_095348.jpg
 
Tilda har slukat kokt kyckling ikväll (ingen större mängd, kanske en halv dl, vill inte hon ska få för mycket när hon inte ätit just nått senaste dagarna)! Kändes sååå skönt att hon åt det.
Nu är hon ytters avis på att jag tänker äta ostbågar 🙄❤️
IMG_20230607_221243.jpg
 
Sitter och funderar på hur jag ska göra imorgon. Blir nog långpromenad till jobbet via hundrastgård. Jobbar långt pass imorgon men både börjar och slutar tidigt, så efteråt hinner jag umgås med partner och vila. Har också såpass lång lunch att hundarna får ett ordentligt avbrott från att ligga och sova i personalrummet. Även om de trivs utmärkt där så tänker jag att det borde bli långtråkigt :p

Sedan är jag ledig tre dagar i sträck. Ska passa på att vara ute jättejättemycket. Misstänker glada dårar då. De ville INTE gå hemåt från jobbet idag utan tyckte att vi kunde ta ännu en skogspromenad.
 
Just drivmedelspriser och höjda startavgifter är en starkt bidragande orsak till att jag senaste tiden bara tävlat i närheten av där jag bor eller inte tävlat alls. Minns när Ebrah skulle ta sin licens 2017, då tog jag bilen ner till Gbg för att vara där över en dag och låta henne springa två lopp, för att ha henne klar till tävlingssäsongen började och så körde vi 5 tävlingar runtom i landet. Från Sthlm till Skåne och någonstans norrut och f*n allt vad det var. Hade förvisso heltidsjobb då, men med pisslön. Tjänar nog nästan lika mycket idag på mitt halvtidsjobb och har svårt att se hur jag skulle ha råd att åka runt på samma sätt nu.

Och när min Wahidah var ung, vi var på 10 olika tävlingar av olika slag under ett år, och då inte tävlingar i närheten utan runtom i hela Sverige.
Jag har ett bra nosework-gäng där vi åker tillsammans och kan dela på kostnader, men jag har varken hund eller nerver att tävla tävla (och då är en större hund bättre, så även hel hade han haft lite att hämta). NW är en kul sport att använda som ursäkt för road trips - alla pratar med alla och alla blir glada över fina prestationer. Man ser andra saker när man reser med hundarna.

Hade gärna åkt till Danmark för att tävla lite hoopers och möta nya hundmänniskor som kanske har andra perspektiv... och till Norge för att köra smeller och/eller se poddar på LC-fältet.
 
Var och vallade igår med Spock och Tay och min bekants hundar var väldigt intresserade av lilla M. Lite senare såg jag blod hemma på golvet och kan konstatera att hon börjat löpa.
Hade hoppats att det skulle dröja lite längre men än så länge verkar bc-pojkarna inte särskilt brydda än så länge. Det har aldrig varit problem under Nessies löp så vi får väl se.

Lilla M har funnit sig tillrätta i hundflocken och det har flytit på riktigt bra. Nu får man också en påminnelse om att det inte är så himla lätt att träna hund som inte är tränad särskilt mycket innan och som inte har belöningar heller men hon är ju iallafall väldigt matglad. Sen är hon väldigt glad och följsam och vill vara med en och det är ju väldigt tacksamt.

Lilla M med Spock i bakgrunden
Visa bifogad fil 120756
Och du ska ju ha en corgi (hoppas du inte blivit för van vid att träna bc)
 
Hälsning från gänget här.

Lillgangster har seglat igenom sitt doftprov så vi tuffar till det med fler dofter och nya mystiska ställen att söka på. Han blir väldigt i gasen så jag har fått backa lite för att få tydligare markeringar och lugnare sök. Det satt ett tag men så kom liggande markering som han hittade på av sig själv, eller fara runt som ett jehu-attacker:bump:. Tja, allt tar sin tid!

Gammelgangster är trött, han hängde med på lite längre promenad på morgonen igår men totaltappade bensinen på kvällsturen sedan. Väldigt väldigt långsamt innan vi kom hem och han tuppade av på mattan. Han är ju på sitt trettonde, och jag hade kanske lite övertro på hans ork sådär på kvällen när svalkan kom.
#äldre stelbent pensionär tvingad på maraton i stekande sol
#support the elderly!
#trött hund kräver färdtjänst
 
Lyckades lura i tilda lite mat ikväll för ca en timme sen genom att lägga ett spår med gömmor. 7 tuggor, och när hon kom hem hade hon fått upp aptiten och åt lite mer kokt kyckling. Det är det första hon ätit idag... Ringde veterinären runt lunch, då hon nu har kräkts galla varje morgon utom i onsdags. Idag 2 gånger, vid 05.20 och sen på fm hemma hos mamma... Vet tyckte nu att vi får helt enkelt får försöka med lite olika milda saker, kanske tänka utanför "kokt ris/kyckling/fisk" - spåret bara för att få igång aptiten, eftersom det nu bara är en ond cirkel för henne. Kommer hon inte igång bättre med maten över helgen ska jag höra av mig igen så får vi kanske göra en grundligare undersökning.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp