Uppdateringstråd 27

Status
Stängd för vidare inlägg.
Qkl7ek9.jpg
mjSowyx.jpg


Igår var vi och badade alla odågor. Trots att vi bor på en halvö är det förvånansvärt svårt att komma ner till vattnet, är det inte människobad med hundförbud är det vass eller branta klippor. Till slut hittade vi iaf en liten tom strand så hundarna fick simma lite.

Heddas röntgenresultat kom in nu imorse också. B-höfter men 1or på båda armbågarna. 😭 Jag blir så besviken, Kryza med D-höfter och Hedda med armbågarna nu då. Och det här ska ändå anses vara friska raser och alla föräldrar är friska. Det verkar vara ett riktigt lotteri ☹️
 
Qkl7ek9.jpg
mjSowyx.jpg


Igår var vi och badade alla odågor. Trots att vi bor på en halvö är det förvånansvärt svårt att komma ner till vattnet, är det inte människobad med hundförbud är det vass eller branta klippor. Till slut hittade vi iaf en liten tom strand så hundarna fick simma lite.

Heddas röntgenresultat kom in nu imorse också. B-höfter men 1or på båda armbågarna. 😭 Jag blir så besviken, Kryza med D-höfter och Hedda med armbågarna nu då. Och det här ska ändå anses vara friska raser och alla föräldrar är friska. Det verkar vara ett riktigt lotteri ☹️

Men nä, fasen vad trist :( hur ser det ut bakåt för föräldrarna, kan ni hitta någon ledtråd där?
 
Började plötsligt sakna en av de mest fantastiska små salukis jag träffat, efter att ha skrivit om henne i tråden om färskfoder och magproblem. Hon var en helt otrolig liten dam. Hon såg lite rolig ut, med ovanlig färg och knasigt huvud och så var hon nog inte ens 60cm hög, extremt liten i kroppen på alla sätt. Verkligen pytteliten. Och så var hon konstant glad. När man hälsade på henne och pratade med fånigt glad röst själv, då började hon prat-yla på något lustigt sätt och svansen snurrade runt runt som en propeller. Sedan skuttade hon runt och bara såg fjantig ut, eller så låg hon nära i sängen och bara ville mysa.

Tyvärr fick hon bara en kull, med en hane som inte alls var min smak, och framförallt i Europa har hon extremt få nära släktingar i övrigt. Vet inte om det nu skulle vara värt att försöka leta upp släktingar och importera något som kan vara intressant, det känns som om jag har lite fullt upp med Lily och den delen istället. Men jag hade gärna sett att någon vän haft en sådan hund så att vi kunde hundvakta vid behov :angel:
 
Men nä, fasen vad trist :( hur ser det ut bakåt för föräldrarna, kan ni hitta någon ledtråd där?
Ja, supertråkigt verkligen. Det är utländska linjer, så jag har inte hittat röntgenresultat längre bak i de tyska eller ungerska linjerna. Det hade varit bra med en internationell databas.

I tikens tidigare kull har de avkommor som hamnat i Sverige både bra höfter och armbågar, men de flesta valparna är i utlandet så där har jag inte sett hur resultatet blev. Hedda är först ut i sin kull att röntgas, så vi får hur syskonen blir.

På Kryza så kunde vi titta tre led bakåt och där såg det bra ut, enbart a eller a/b-höfter. Hennes helsyskon har också fått bra höfter så där är det hon som blev nitlotten.

Ibland känner jag att jag borde satsa på trädgård eller båtar eller någon annan mer förutsägbar hobby än djur...
 
Ja, supertråkigt verkligen. Det är utländska linjer, så jag har inte hittat röntgenresultat längre bak i de tyska eller ungerska linjerna. Det hade varit bra med en internationell databas.

I tikens tidigare kull har de avkommor som hamnat i Sverige både bra höfter och armbågar, men de flesta valparna är i utlandet så där har jag inte sett hur resultatet blev. Hedda är först ut i sin kull att röntgas, så vi får hur syskonen blir.

På Kryza så kunde vi titta tre led bakåt och där såg det bra ut, enbart a eller a/b-höfter. Hennes helsyskon har också fått bra höfter så där är det hon som blev nitlotten.

Ibland känner jag att jag borde satsa på trädgård eller båtar eller någon annan mer förutsägbar hobby än djur...

Men så jäkla trist :/
Kan ni hitta något samband hemma hos er - foder, aktivitet eller liknande?
Det kan ju så klart vara ren jäkla otur också.
Så ledsen för er skull!
 
Säg den lycka som varar...
Spock har skurit upp en trampdyna och är lämnad hos veterinär för att få nåt stygn 🙄.

20230616_102846.jpg


Skötte sig som en ängel men vet ville ändå ge lugnade när han ska sys så han blev kvar. Hade hunnit få frukost så de ska avvakta ett tag men jag får väl hämta honom i eftermiddag.
 
Vad har hänt?
Hans överslagshandlingar och omriktade beteende har nu gått över gränsen. Hade han inte haft halti på sig hade jag blivit rejält skadad för några dagar sedan. Det är bara tur att jag höll mig på benen. jag fick honom med förbehållet att stannar han inte hos mig ska han avlivas. Och jag skulle aldrig med gott samvete kunna lägga det här ansvaret på någon annan när jag nu sett allvaret.

Han kan inte leva som soffhund där han är världens mysigaste. Han måste ju röra på sig och använda skallen. Men minsta lilla energihöjning i honom så går han upp i stress och överslag och biter.
 
Men så jäkla trist :/
Kan ni hitta något samband hemma hos er - foder, aktivitet eller liknande?
Det kan ju så klart vara ren jäkla otur också.
Så ledsen för er skull!
Nej inte vad jag kan se, men jag kanske är hemmablind... Den enda likheten är att båda är importer som kom till oss när de var 4-5 mån. Ätit olika foder och inget extremt i rörelse eller motion, åt något av hållen.

Ivar är ju frisk i både höfter och armbågar, men sen är han knepigt mentalt istället. 🥲 Jag tror jag får börja med leksakshundar istället.
 
Vad himla jobbigt :(
Visst är han någon sådan där skarp belgiskvallhundsras om jag inte minns fel? Skulle aldrig våga (eller iofs vilja) ha en sådan 😬, är väll lite ’rastypiskt’?
Tycker alla som har belgare berättar om någon gång de blev mer eller mindre tuggade på…


Hans överslagshandlingar och omriktade beteende har nu gått över gränsen. Hade han inte haft halti på sig hade jag blivit rejält skadad för några dagar sedan. Det är bara tur att jag höll mig på benen. jag fick honom med förbehållet att stannar han inte hos mig ska han avlivas. Och jag skulle aldrig med gott samvete kunna lägga det här ansvaret på någon annan när jag nu sett allvaret.

Han kan inte leva som soffhund där han är världens mysigaste. Han måste ju röra på sig och använda skallen. Men minsta lilla energihöjning i honom så går han upp i stress och överslag och biter.
 
Nej inte vad jag kan se, men jag kanske är hemmablind... Den enda likheten är att båda är importer som kom till oss när de var 4-5 mån. Ätit olika foder och inget extremt i rörelse eller motion, åt något av hållen.

Ivar är ju frisk i både höfter och armbågar, men sen är han knepigt mentalt istället. 🥲 Jag tror jag får börja med leksakshundar istället.

Det låter ju verkligen som ren otur.
Så jäkla tråkigt, ni har verkligen haft oflyt! :(
 
Hans överslagshandlingar och omriktade beteende har nu gått över gränsen. Hade han inte haft halti på sig hade jag blivit rejält skadad för några dagar sedan. Det är bara tur att jag höll mig på benen. jag fick honom med förbehållet att stannar han inte hos mig ska han avlivas. Och jag skulle aldrig med gott samvete kunna lägga det här ansvaret på någon annan när jag nu sett allvaret.

Han kan inte leva som soffhund där han är världens mysigaste. Han måste ju röra på sig och använda skallen. Men minsta lilla energihöjning i honom så går han upp i stress och överslag och biter.
Men har ni fått någon ordentlig hjälp med det? Av folk som kan belgare och linjerna?

Många belgare har ju lite problem med sånt där men det brukar ju gå att få ordning på om man har kunskap. Var han likadan hos förra ägaren? Vissa hundar triggas ju av föraren, jag vet hundar där den bara riktar om på föraren men ingen annan kan ens provocera fram beteendet och det har funkat när den flyttat. Känns ju lite drastiskt att prata avlivning om du inte utelämnat väldigt mycket historia bakom..

Hundlivet behöver väl dessutom inte vara slut? Belgare är kanske bara inte rasen för dig (det är det inte för mig heller).
 
Hans överslagshandlingar och omriktade beteende har nu gått över gränsen. Hade han inte haft halti på sig hade jag blivit rejält skadad för några dagar sedan. Det är bara tur att jag höll mig på benen. jag fick honom med förbehållet att stannar han inte hos mig ska han avlivas. Och jag skulle aldrig med gott samvete kunna lägga det här ansvaret på någon annan när jag nu sett allvaret.

Han kan inte leva som soffhund där han är världens mysigaste. Han måste ju röra på sig och använda skallen. Men minsta lilla energihöjning i honom så går han upp i stress och överslag och biter.


En sån hund är inte sjysst att omplacera och lämpa över problemen på mån annan så jag tycker du gör helt rätt.
Även OM han ev skulle funka i rätt händer (vilket är ett väldigt stort gamblande) så är det verkligen inte lätt att hitta en rutinerad person som ens skulle överväga att ta sig an en sån hund.

Jag hoppas dock att din hundresa inte slutar här utan att du så småningom kan hitta ork och plats i ditt hjärta att ta dig an en hund som kan visa dig hur härligt hundliv ska vara ❤️.
 
Ja, supertråkigt verkligen. Det är utländska linjer, så jag har inte hittat röntgenresultat längre bak i de tyska eller ungerska linjerna. Det hade varit bra med en internationell databas.

I tikens tidigare kull har de avkommor som hamnat i Sverige både bra höfter och armbågar, men de flesta valparna är i utlandet så där har jag inte sett hur resultatet blev. Hedda är först ut i sin kull att röntgas, så vi får hur syskonen blir.

På Kryza så kunde vi titta tre led bakåt och där såg det bra ut, enbart a eller a/b-höfter. Hennes helsyskon har också fått bra höfter så där är det hon som blev nitlotten.

Ibland känner jag att jag borde satsa på trädgård eller båtar eller någon annan mer förutsägbar hobby än djur...
Eftersom de är importer/utländska linjer så undrar jag om släktingarna är röntgade i Sverige eller utomlands? Min uppfattning är att om man tittar på röntgenresultat från länder utanför Norden så kan man lika gärna inte titta alls.. Utanför Norden är allt fritt. Typ alla importer i min ras får HD här, trots att hela släkten är ”fri” utomlands.. :grin:
 
Igår var husse och tävlade Tay I agility och fick pinne i ett av loppen, idag tävlade husse Nike i agility och de kom på 2:a plats i bägge loppen. Lilla M fick hänga på och mingla då jag låg hemma och sov under tiden.
Har hunnit iväg och vallat med Spock och Tay på eftermiddagen. Tay har jag börjat vissla in höger och vänster på idag och det kändes som han greppade det relativt snabbt bara jag fick rätt ljud ur visslan 😅😅😅.
Spock jobbade också på höger och vänster och idag så lyckades jag också säga rätt alla gångerna och det underlättar ju enormt. Gick ut i stora hagen och Spock fick fösa och köra lite korta hämt. Kom på att jag nig behöver vissla in honom också då det inte så lätt för honom att uppfatta ens kommandon när det blåser motvind och han jobbar längre bort. Tänker att jag kanske kan ha en annan vissla till honom sen än Tay så kanske jag kan vissla samma fast det låter lite olika..

Samtliga hundar ligger nu och slappar här hemma och jag ska snart till jobbet 😝.

Spock, lilla M och Nike tar igen sig i soffan..
Visa bifogad fil 120461
Men oj, en pembroke den här gången!? Blir inte bättre än så
 
Hans överslagshandlingar och omriktade beteende har nu gått över gränsen. Hade han inte haft halti på sig hade jag blivit rejält skadad för några dagar sedan. Det är bara tur att jag höll mig på benen. jag fick honom med förbehållet att stannar han inte hos mig ska han avlivas. Och jag skulle aldrig med gott samvete kunna lägga det här ansvaret på någon annan när jag nu sett allvaret.

Han kan inte leva som soffhund där han är världens mysigaste. Han måste ju röra på sig och använda skallen. Men minsta lilla energihöjning i honom så går han upp i stress och överslag och biter.
Det låter oerhört tufft.
Men hundlivet behöver väl inte ta slut där? Du kanske bara behöver hitta en annan, mindre skarp ras. Finns ju en hel drös med andra brukshundar eller raser som man kan träna och tävla med.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp