Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det är så mycket på gång nu med kurser, tävlingar, planer och träning hemma i olika grenar och klasser. Blir nästan översköljd av allt jag vill och behöver kunna så planering och struktur är min lösning. Att jag bestämmer och planerar passen innan och sen uppdaterar och lägger fokus på det vi har svårt för blandat med lättare saker och lek så att träning alltid ska vara roligt för oss båda.

Man kan verkligen se när Milou försöker lära in ett nytt moment både när vi tränar mer uppstyrt och när vi använder shejping. Han tänker och försöker förstå vad jag vill, lutar huvudet åt sidan, pratar och provar olika saker. Ibland blir det för svårt, då går jag in och hjälper lite en eller två gånger och sen får han försöka själv igen.

Han tycker verkligen, verkligen om att träna. Den vanligaste kommentaren vi får är att man blir glad av att se oss träna för att det märks så väldigt mycket hur roligt Milou tycker det är. Han börjar pipa när vi svänger in på grusvägen över 1 km från klubben och vill ut och träna. Igår tog jag fram träningssakerna och kom på att jag behövde gå på toa. Då blev han upprörd, han ville ju träna, nu, nu,nu. Gjorde roliga ljud, tassade runt och kom in till mig i badrummet som för att säga att jag skulle skynda på :p

Det är så roligt med en hund som älskar det vi gör. Han är i princip alltid på för träning och går in för det med hull och hår. Nyfiken i en strut är han också så det är ju alltid kul att försöka komma på vad matte vill egentligen.

Får man "tävla" agility med löptik? Kompisens barn vill låna Vampyrhunden till en blåbärsagility men jag misstänker att det kan vara precis i början av löp för damen när det är dags.
Japp, det får man! Man får tävla officiellt med löptik också. Men iom att det är en blåbärstävling kan ni ju meddela arrangören så att din hund ev. får starta sist.

Det har blivit väldigt mycket lure coursing för mig senaste dagarna, trots att jag suttit hemma :p Mycket prat om att vara funktionär på olika sätt, allmänt prat om hur allt organiseras osv och så har jag försökt få tag på mark som vi kan låna för träningar.

Just att hitta mark är SVÅRT. Vinthundsklubben har tillstånd av länsstyrelsen och allt är bra organiserat från vårt håll. Men, bönder odlar ju saker på sina ängar och framförallt vid den här tiden på året, så att få tillstånd från markägare att låta hundar och människor springa runt på fälten är helt hopplöst.

Jag önskar att det kunde finnas någon stor hage eller liknande som det inte odlas på och där det inte går hästar/lantbruksdjur dygnet runt året runt, så att det någon dag någon månad gick att vara där, men inget napp än så länge på det heller.

Nåja. Får vi till fler funktionärer blir det åtminstone lättare att ha träningar den dag vi hittar fler fält. Jag har eventuellt(!) fält på G till hösten, så om inte annat då kanske man kan ha lite träningar i närheten :)

280715820_10158113974361741_3022576707115963617_n.webp

Lelle rövgänget.

Det har blivit väldigt mycket lure coursing för mig senaste dagarna, trots att jag suttit hemma :p Mycket prat om att vara funktionär på olika sätt, allmänt prat om hur allt organiseras osv och så har jag försökt få tag på mark som vi kan låna för träningar.

Just att hitta mark är SVÅRT. Vinthundsklubben har tillstånd av länsstyrelsen och allt är bra organiserat från vårt håll. Men, bönder odlar ju saker på sina ängar och framförallt vid den här tiden på året, så att få tillstånd från markägare att låta hundar och människor springa runt på fälten är helt hopplöst.

Jag önskar att det kunde finnas någon stor hage eller liknande som det inte odlas på och där det inte går hästar/lantbruksdjur dygnet runt året runt, så att det någon dag någon månad gick att vara där, men inget napp än så länge på det heller.

Nåja. Får vi till fler funktionärer blir det åtminstone lättare att ha träningar den dag vi hittar fler fält. Jag har eventuellt(!) fält på G till hösten, så om inte annat då kanske man kan ha lite träningar i närheten :)
Träningar har hållts i friluftsområden (jag tror Lida )- ring Stockholmsstad, kultur och fritid. (Sitter illa till och kan inte googla innan jag postar)

Tyvärr tror jag inte min åker är lämplig (lutar lite för mycket och är inte jättestor) annars hade jag gärna lånat ut den när mina bönder slagit den.

Tyvärr tror jag inte min åker är lämplig (lutar lite för mycket och är inte jättestor) annars hade jag gärna lånat ut den när mina bönder slagit den.
Hur stor är åkern? :D Framförallt till träningar behöver det inte vara jättestort, och förutsatt att det inte är världens brantaste backe så är det bara en fördel om marken inte är helt platt.

Träningar har hållts i friluftsområden (jag tror Lida )- ring Stockholmsstad, kultur och fritid. (Sitter illa till och kan inte googla innan jag postar)
Jo, det brukar vara träningar i Nolinge som är där i krokarna och har någon gång varit i Himmelsboda också. Tydligen är fältet vid Nolinge det enda vi kan vara på just nu av alla fält som är hyfsat kring Sthlm som vi varit på tidigare. Jag har full(!) förståelse för att bönder behöver odla på sin mark, men... ge oss ett flygfält eller en golfbana? Så många kan det inte behövas :angel:

Hur stor är åkern? :D Framförallt till träningar behöver det inte vara jättestort, och förutsatt att det inte är världens brantaste backe så är det bara en fördel om marken inte är helt platt.
Tror största problemet med åkrar som inte är i bruk är att de ofta är väldigt knöliga. Även golfbanor, finns en övergiven bakom vår gamla klubbstuga för DTBK och det är halvt omöjligt att gå där utan att vricka foten.

Tappade en grytbit på golvet när jag lagade mat och min glupska hund var väl snabb med att kasta sig fram och dra in den i munnen. Den kom ut lika snabbt, hunn lägger sig och rullar runt på golvet(han gör så när han upplever ett litet obehag för han är en drama queen🤷‍♀️) och stirrar sedan på mig som om jag matat honom med slem och andra vidriga saker.

Så ska min fjompiga prins äta något ska det antingen vara torkat, tillagat eller torrfoder med hög fetthalt. Inte sådana där råa saker, det var ju himla vidrigt. Undantag för morötter för det slinker ner fint oavsett konsistens. :rofl:

Tappade en grytbit på golvet när jag lagade mat och min glupska hund var väl snabb med att kasta sig fram och dra in den i munnen. Den kom ut lika snabbt, hunn lägger sig och rullar runt på golvet(han gör så när han upplever ett litet obehag för han är en drama queen🤷‍♀️) och stirrar sedan på mig som om jag matat honom med slem och andra vidriga saker.

Så ska min fjompiga prins äta något ska det antingen vara torkat, tillagat eller torrfoder med hög fetthalt. Inte sådana där råa saker, det var ju himla vidrigt. Undantag för morötter för det slinker ner fint oavsett konsistens. :rofl:
Och här "vägrar" tilda torrfoder och färskfoder (vilket borde vara gött) men jag får knappt laga mat i fred om det är kyckling eller kött 😂 frysta kycklinghalsar - super! Rå Skinkstek - mums! Rå Entrecote - 5 stjärnor till kocken :love:
Färskfoder oavsett sammansättning (kyckling/lax/lamm/gris/nöt) - eh nej tack?
🤦🏼‍♀️

Tredje gången gillt till veterinären igår, tredje gången hon blir sövd på en vecka. Stygnen runt hörntanden vägrar hålla utan såret går hela tiden upp. Nu är det ingenting att äta förutom uppblött mjukmat och tratt på alla dygnets timmar. Det är inte kul för någon och det blir inte mycket roligare när ens släkt hela tiden påpekar hur synd det är om hunden. Jag är orolig och det påverkar säkert mitt humör men jag gör det faktiskt för hennes skull.

Jag känner lite till en större åker som den äldre ägaren bara använder för eu-bidrag numera (om jag minns korrekt). Men den är utanför Norrköping och jag antog att du sökte efter en i Storstockholm men kanske inte..?

Runt mig finns många gårdar som låter sina stora åkrar vara. De slår av dem på hösten bara. Det är för dyrt att köra ut traktorn och bruka dem. De jobbar helt vanliga knegjobb istället. :(
Blir sorgsen när jag är ute och går på åkrar där sly jobbat sig in metervis från dikena.

Tredje gången gillt till veterinären igår, tredje gången hon blir sövd på en vecka. Stygnen runt hörntanden vägrar hålla utan såret går hela tiden upp. Nu är det ingenting att äta förutom uppblött mjukmat och tratt på alla dygnets timmar. Det är inte kul för någon och det blir inte mycket roligare när ens släkt hela tiden påpekar hur synd det är om hunden. Jag är orolig och det påverkar säkert mitt humör men jag gör det faktiskt för hennes skull.

Är inte helt säker på vad ni gjort i munnen, men behöver stygnen sitta?

Jag drog en hörntand på Finn i vintras, och stygnen släppte efter typ 3 dygn. Efter överläggande med vet så bestämde vi för att låta det vara öppet och flusha med rengöring efter varje måltid.

Är inte helt säker på vad ni gjort i munnen, men behöver stygnen sitta?

Jag drog en hörntand på Finn i vintras, och stygnen släppte efter typ 3 dygn. Efter överläggande med vet så bestämde vi för att låta det vara öppet och flusha med rengöring efter varje måltid.
Det diskuterades när vi var inne sista gången, att avstå från att sy. Men hålet var fortfarande väldigt djupt. Om det släpper igen antar jag att det fortfarande är ett alternativ dock. Vi kan ju inte fortsätta sy i evighet.

Det diskuterades när vi var inne sista gången, att avstå från att sy. Men hålet var fortfarande väldigt djupt. Om det släpper igen antar jag att det fortfarande är ett alternativ dock. Vi kan ju inte fortsätta sy i evighet.

Nej, man vill ju inte behöva söva dem mer än nödvändigt. Fråga om det, om det blir aktuellt igen!

Finns var också djupt, men det länge fint. Det tog lite längre tid än om det varit sytt så klart, men det var inte så stor skillnad :) hoppas det läker fint för er!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar