Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skrev nyligen en tråd med råd gällande kastrering pga att Gaia blev så sänkt efter sitt förra löp i samband med skendräktigheten. Nu är hon i princip sitt vanliga jag - pigg och glad och vi har en tid inbokad till den 10 juni för seniorkontroll och för att prata om kastrering inför nästa löp.

Nu kommer dock nästa sak: Jag tror att Gaia har fått hjärtsvikt eller liknande. :cry:

Vi hade en incident för någon vecka sedan. Vi mötte en schäfer som gjorde utfall, och Gaia som har schäferfobi efter en incident som valp började även hon skälla och härja. Bara någon minut senare så vacklade hon till som om hon skulle svimma och kippade efter andan. "Anfallet" var "anfallet" var över på någon minut och efteråt var det som vanligt förutom att hon var lite trött. Veterinären trodde att hon fått en chock, men att vi givetvis skulle vara vaksamma på henne.

Igår hände samma sak igen. Men den här gången blev hon inte rädd, utan istället glad och uppspelt över att jag kom hem. Hon drog iväg efter något att leka med när hon helt plötsligt stannade hon upp, vinglade med kroppen och kippade efter andan. "Anfallet" var inte lika kraftigt som förra gången, men hon verkade samtidigt mer trött efteråt och andningen tycktes mig tyngre och snabbare även i vila. Jag spenderade halva eftermiddagen igår med att hitta en tid till kardiolog eftersom första kliniken som jag pratade med också tyckte att man kunde misstänka att det var hjärtat.

Nu är jag superorolig men är samtidigt tacksam över att vi har fått en tid hos kardiolog redan på tisdag.

Har varit väldigt dålig på att miljöträna så Emiron fick följa med till Granngården idag när jag skulle ha flugsprej till hästen. Han skötte sig riktigt bra och tyckte det var rätt trevligt. Jag blir alltid så nojig att han ska lyfta benet mot en hylla eller något annat trots att det aldrig hänt.

20220520_112245.webp

Har fått lite inspiration till att träna mer med min odåga, vilket jag märker att både han och jag tycker är jättekul. Nu är det mest vardagslydnad vi fokuserar på för att få en grund och jag vet ärligt talat inte om vi kommer komma så mycket längre än det men jag känner en stor glädje i att vi börjar få en bra kontakt med varandra och att andra saker inte alltid är mer intressanta än vad jag är på promenaderna.

Sen underlättar det starkt att ha en oerhört godismotiverad hund som jämt är hungrig. :D

Idag träffade vi Lilys bästis och de fick leka för första gången på två veckor. Herregud. Lily vrålade och skrek av glädje när hon såg bästis, och sedan var det fullt ös tills alla tre dårar låg ner på marken och inte orkade mer :rofl: Tempot var vansinnigt högt och allt var bara galet. Efter en ordentlig middag är det i alla fall väldigt lugnt här hemma :p Imorgon tar vi det nog lite lugnare.

Doris fick i sig ca 4 cm majskolv ikväll så nu blir det några oroliga dagar här hemma. Hon tuggade den i ganska små bitar men enligt allt jag får fram när jag googlar kan det vara farligt ändå eftersom hunden inte kan smälta kolven och det kan orsaka stopp i tarmen.

Vi var på grillmiddag och en av de andra gästerna skar av en bit av sin (ätna) majskolv och slängde åt henne. Jag sa något om att jag inte tror det är bra att ge hundar majskolv men deras hund hade minsann alltid ätit det och hade aldrig fått problem så jag tänkte att jag nog mindes fel och lät henne äta den. Så himla onödigt :banghead:. Om han hade frågat innan så hade jag sagt att hon inte fick äta den men jag hann inte riktigt vara med och eftersom jag inte äter majs har jag inte tänkt på om det är farligt.

Jag såg att hon bet den i två delar och sen tuggade sönder varje bit i mindre delar, och hon är en stor hund, så jag håller verkligen tummarna för att bitarna ska kunna ta sig hela vägen genom magen och ut igen. Om hon blir dålig kommer jag känna mig rätt bitter på han som gav henne den och känna mig som världens sämsta hundägare 😔

Jag såg att hon bet den i två delar och sen tuggade sönder varje bit i mindre delar, och hon är en stor hund, så jag håller verkligen tummarna för att bitarna ska kunna ta sig hela vägen genom magen och ut igen. Om hon blir dålig kommer jag känna mig rätt bitter på han som gav henne den och känna mig som världens sämsta hundägare 😔
Nu låter det ju inte som om det borde bli något problem eftersom hon tuggade det i småbitar. Men, om det behövs veterinärbesök så tycker jag att han som gav henne majskolven ska betala... :grin:

Viktor är inlagd på ultuna 😭 Snabbprovet och kliniska symtom visar på pankreatit. Jag hoppas han får komma hem idag. Vi fick vänta i 8,5 h på veterinären i natt. Kom dit vid 17 och åkte hem 1:30. Är tacksam att vi fick komma alls, Albano kunde inte lägga in och Awake tog inte emot alls sa de när jag ringde.

Doris fick i sig ca 4 cm majskolv ikväll så nu blir det några oroliga dagar här hemma. Hon tuggade den i ganska små bitar men enligt allt jag får fram när jag googlar kan det vara farligt ändå eftersom hunden inte kan smälta kolven och det kan orsaka stopp i tarmen.

Vi var på grillmiddag och en av de andra gästerna skar av en bit av sin (ätna) majskolv och slängde åt henne. Jag sa något om att jag inte tror det är bra att ge hundar majskolv men deras hund hade minsann alltid ätit det och hade aldrig fått problem så jag tänkte att jag nog mindes fel och lät henne äta den. Så himla onödigt :banghead:. Om han hade frågat innan så hade jag sagt att hon inte fick äta den men jag hann inte riktigt vara med och eftersom jag inte äter majs har jag inte tänkt på om det är farligt.

Du är inte en dålig hundägare för att han gav henne majskolv. Han är det som dels matar sin egen utan att egentligen ta reda på riskerna och ger en främmande hund det utan att ta reda på om 1. han får och 2. om hunden verkligen kan äta det (utöver att det är olämpligt så kan din hund ha allergier).

Ring upp honom och säg att han betalar räkningen om ni måste till veterinären när han är så vårdslös.

@Daff köp en burk sparris och försök få i hunden så hänger det förhoppningsvis med ut utan problem.

Det verkar inte som att sparris hjälper mot just majs eftersom det inte är vassa kanter som är faran men tack för tipset ❤️

Nu låter det ju inte som om det borde bli något problem eftersom hon tuggade det i småbitar. Men, om det behövs veterinärbesök så tycker jag att han som gav henne majskolven ska betala... :grin:

Nej jag har lugnat mig lite över natten och tänker att det borde gå bra eftersom hon tuggade ordentligt men jag är glad att jag jobbar hemifrån så att jag kan hålla ett öga på henne!
Du är inte en dålig hundägare för att han gav henne majskolv. Han är det som dels matar sin egen utan att egentligen ta reda på riskerna och ger en främmande hund det utan att ta reda på om 1. han får och 2. om hunden verkligen kan äta det (utöver att det är olämpligt så kan din hund ha allergier).

Ring upp honom och säg att han betalar räkningen om ni måste till veterinären när han är så vårdslös.

Önskar att jag var så tuff! Jag känner inte honom särskilt mycket och han är en ganska osäker person som försökte vara lite rolig, inte en tuff kille som trodde att han visste bäst.

Men vi får se, jag kanske blir så arg att jag hör av mig ändå!

Om det händer igen hade jag åkt direkt till veterinären för att kräka hunden, och bett gästen följa med och betala. Hellre betala några tusenlappar för kräkning än att riskera en tarmöppning och sjuk hund.
Jag hoppas att hon tuggade sönder själva kolven i så små bitar att den kommer ut.

Viktor är inlagd på ultuna 😭 Snabbprovet och kliniska symtom visar på pankreatit. Jag hoppas han får komma hem idag. Vi fick vänta i 8,5 h på veterinären i natt. Kom dit vid 17 och åkte hem 1:30. Är tacksam att vi fick komma alls, Albano kunde inte lägga in och Awake tog inte emot alls sa de när jag ringde.
Hoppas han mår bättre idag så att han får komma hem! ❤️

Prisa makterna att vi har kliniktid i slutet av veckan.
Torsten har börjat haka det "friska" benet. Dvs han håller det i luften och hoppar på det bakben som är luxerat. Går över efter några steg men det gör mig ledsen ändå.

Han verkar inte ha ont av det men det skär i hjärtat när jag ser det.
Och han har alltid gått bredbent bak. Nu går han med bakbenen ganska tätt ihop. Dvs det har förändrats och alla förändringar är i min hjärna oroväckande.

Om det händer igen hade jag åkt direkt till veterinären för att kräka hunden, och bett gästen följa med och betala. Hellre betala några tusenlappar för kräkning än att riskera en tarmöppning och sjuk hund.
Jag hoppas att hon tuggade sönder själva kolven i så små bitar att den kommer ut.

Om jag hade förstått att det var så farligt hade jag försökt få komma till en veterinär men jag upptäckte det för sent. Tack för tips hurusom!
Är det vanligt att ni får in hundar som har problem på grund av majskolvar? Folk slänger ju dom överallt på sommaren.

Nu hade vi iaf majs(kolv) i bajs 💩

Om jag hade förstått att det var så farligt hade jag försökt få komma till en veterinär men jag upptäckte det för sent. Tack för tips hurusom!
Är det vanligt att ni får in hundar som har problem på grund av majskolvar? Folk slänger ju dom överallt på sommaren.

Nu hade vi iaf majs(kolv) i bajs 💩
Ja jättevanligt tyvärr. Hundarna har en tendens att svälja mittenbiten hel och då fastnar den antingen i magsäcken eller ännu värre i tarmen.
Skönt att det verkar ha kommit ut i alla fall för Doris!

Jobbat hela helgen men var ute och laddade batterierna i fårhagen i lördags och Tay fick valla lite.
Igår åkte vi till bk och jag tränade Tay lite i lydnad men det kändes tungt i hjärtat. Vi skulle egentligen ha debuterat i startklass förra veckan men jag orkade inte åka iväg, nu har jag ju inte heller orkat träna honom ordentligt sista tiden. På fredag är vi anmälda till tävling igen och målet är att försöka komma iväg, oavsett när jag kommer komma iväg på lydnadstävling så kommer det kännas jobbit så det lika bra att få det avklarat känner jag. Dessutom är det hyfsat nära så orkar jag inte så kan jag helt enkelt åka hem, själva resultatet kvittar.
Ikväll ska jag försöka komma iväg och träna med en träningsgrupp och se hur han reagerar på kommendering

Tay och valpen trivs väldigt bra ihop
20220523_085317.webp

Åh gud. Jag ska visst tävla rallylydnad om två veckor :rofl: De hade förlängt anmälningstiden och klubben var trevlig att tävla på förut, så tja... Det är 3 år sedan jag och Ebrah tävlade rally. Hon har bara tävlat 3 gånger också, med resultat som varit lite sisådär. Vi har dock hunnit träna en hel del under de åren och på träning känns hon fantastisk... Får se hur det här går.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka