Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Runt mig finns många gårdar som låter sina stora åkrar vara. De slår av dem på hösten bara. Det är för dyrt att köra ut traktorn och bruka dem. De jobbar helt vanliga knegjobb istället. :(
Blir sorgsen när jag är ute och går på åkrar där sly jobbat sig in metervis från dikena.
Sly är åtminstone bra för fåglar och resten av djurlivet, det är värre när de planterar gran. Men häromkring är det inte många jordar som ligger i träda längre, det som inte odlas används åtminstone till hö.

Sly är åtminstone bra för fåglar och resten av djurlivet, det är värre när de planterar gran. Men häromkring är det inte många jordar som ligger i träda längre, det som inte odlas används åtminstone till hö.
Här planteras inte gran på åker längre. Det var nog mest på 70-talet det skedde. Det blir inget vidare virke...
De som äger markerna här låter dem helt enkelt vara obrukade.

Skogspromenad med mormor idag, super mysigt. Så mycket vitsippor, grönskande träd och lugnt och stilla. Och varmt.

Alla tre hundarna gillar att nosa på samma ställe och Alvin och mormors hund kissar gärna på samma ställe så jag brukar ha lite koll men idag hann jag inte med så mormors hund kissade mitt på Alvins huvud. Och Alvin märkte det inte ens…

Nu är det nakenhunds väder äntligen! Sol, vindstilla och det blir varmare hela tiden. Milou är väldigt nöjd. Inga täcken utan springa runt naken (i dubbel bemärkelse 😁).

7BEE6BC9-DA71-406A-99F0-B6F7B00935B1.webp

Jag har en riktig identitetskris med hundar.
Jag har sen ett bra tag tillbaka vetat att jag kommer para min tik vid en viss tidpunkt men allt förändrades när hon blev skadad och nu är hon inte ens kvar hos mig.
Jag har mitt kennelnamn, som bara finns för tillfället.

Jag började fundera, om jag skulle köpa en ny tik, men nä, det känns inte lockande efter allt jag gått igenom nu.
En till hane? Skulle ju vara smidigt i och med att jag redan har en hane.

Men så sa min man - ”måste vi ha en till hund?” och min första reaktion var ”självklart” men sen har tankarna snurrat.
Måste jag ha en till hund? VILL jag ha en till hund?
Att ha två hundar av den stora rasen jag har är inte alltid friktionsfritt. Det är knöligt ibland.

Jag började kolla lite på andra raser, mitt i allt. Men landar i att det inte finns något självklart val på över 300 olika raser. Jag är så kräsen!
För mycket päls, för liten, jaktinstinkt, sjukdomar eller så tilltalas jag inte bara.

Känner mig vilsen i mina egna tankar.
Måste man ha flera hundar?
Jag är uppvuxen med att man har 2-3 stycken så det känns så främmande att bara ha en.
Jag har haft så tydliga mål med mitt hunderi och plötsligt har jag ”bara” hund för sällskapets skull..

Jag har sen ett bra tag tillbaka vetat att jag kommer para min tik vid en viss tidpunkt men allt förändrades när hon blev skadad och nu är hon inte ens kvar hos mig.

Jag började fundera, om jag skulle köpa en ny tik, men nä, det känns inte lockande efter allt jag gått igenom nu.

Men så sa min man - ”måste vi ha en till hund?” och min första reaktion var ”självklart” men sen har tankarna snurrat.
Att ha två hundar av den stora rasen jag har är inte alltid friktionsfritt. Det är knöligt ibland.

Jag började kolla lite på andra raser, mitt i allt. Men landar i att det inte finns något självklart val på över 300 olika raser. Jag är så kräsen!
För mycket päls, för liten, jaktinstinkt, sjukdomar eller så tilltalas jag inte bara.

Jag är uppvuxen med att man har 2-3 stycken så det känns så främmande att bara ha en.
Jag har haft så tydliga mål med mitt hunderi och plötsligt har jag ”bara” hund för sällskapets skull..
Förstår att det är mycket som snurrar runt i huvudet. Kan du inte låta det vara en stund, landa och känna efter och ge det tid?

Hur gammal är din nuvarande hund? Jag tycker att när hundar blir äldre så har de en tendens att bara glida med i ens liv, så det kan kanske vara bra att vänta något år av den anledningen?
Sen har jag för mig att du har en ras som inte är så vanlig (är det Broholmer?)?
Det är kanske inte självklart med en hund till om du inte hittar just DEN kombinationen?
Eller är det avelsbiten som lockar? Det finns ju som du sa många andra raser, du kanske ska ha en som är lätt att få tag på, mindre och där man alltid får sålt alla valpar?
Kul med många möjligheter känner jag spontant!

Hur gammal är din nuvarande hund? Jag tycker att när hundar blir äldre så har de en tendens att bara glida med i ens liv, så det kan kanske vara bra att vänta något år av den anledningen?
Sen har jag för mig att du har en ras som inte är så vanlig (är det Broholmer?)?
Det är kanske inte självklart med en hund till om du inte hittar just DEN kombinationen?
Eller är det avelsbiten som lockar? Det finns ju som du sa många andra raser, du kanske ska ha en som är lätt att få tag på, mindre och där man alltid får sålt alla valpar?
Kul med många möjligheter känner jag spontant!
Han blev fyra år i april.
Han saknar en lekkamrat märker jag men han är ändå nöjd med tillvaron. Det går ingen ”nöd” på honom då han knappt aldrig är själv hemma heller.

Det stämmer att jag har Broholmer.
Jag är intresserad av avel och har ”nördat” ner mig i rasen. Jag skulle inte ha svårt att hitta en ny individ då jag inte är främmande för att importera igen.
Det är inte heller en ras som är svår att sälja men just tik lockar inte just nu. Det var inte helt lätt att ha löptik med hane, så det känns inte motiverande just nu.

Skulle jag skaffa en annan ras skulle den enbart bli för sällskap och inget avelsarbete.

Han blev fyra år i april.
Han saknar en lekkamrat märker jag men han är ändå nöjd med tillvaron. Det går ingen ”nöd” på honom då han knappt aldrig är själv hemma heller.

Det stämmer att jag har Broholmer.
Jag är intresserad av avel och har ”nördat” ner mig i rasen. Jag skulle inte ha svårt att hitta en ny individ då jag inte är främmande för att importera igen.
Det är inte heller en ras som är svår att sälja men just tik lockar inte just nu. Det var inte helt lätt att ha löptik med hane, så det känns inte motiverande just nu.

Skulle jag skaffa en annan ras skulle den enbart bli för sällskap och inget avelsarbete.
Det är svårt att hitta ras, som du skriver finns det så många raser men ändå finns det saker med varje ras som man inte är jätte sugen på. Och det är så ”tryggt” med det man vet och har sen innan.

Jag har alltid sagt att jag aldrig mer vill ha bara en hund igen,att jag alltid vill ha två. Men när jag var nära att förlora Alvin nyss kunde jag inte ens tänka tanken på en ny hund. Ingen hund skulle någonsin kunna leva upp till Alvin. Så jag tänkte att det bara skulle vara jag och Milou i fortsättningen.

Kanske kommer jag känna annorlunda i framtiden men Milou är ung och det är alltid full fart, man har fullt upp med honom. Alvin är lugn och smidig och hänger med och man märker inte ens att man har honom med sig, tappade kopplet häromdagen och märkte inte det förrän jag gått en bit. Var liksom ingen skillnad. Han är så försiktig och följsam.

Men jag vill ju ha mer hundar i framtiden men jag tror att jag behöver smälta det när det väl är dags. Eller så är jag mer beredd då. Nu blev ju Alvin sjuk så hastigt precis som din tik. Jag trodde Alvin skulle hinna dö innan jag kom fram till veterinären och den tiden han låg inne tänkte jag inte en stund på en ny hund fast att så många sa att jag nog borde förbereda mig på att jag inte skulle få hämta hem Alvin igen. Så jag tror att vi alla bearbetar saker olika. En del vill ha ny hund direkt och andra vill vänta.

Det är svårt att hitta ras, som du skriver finns det så många raser men ändå finns det saker med varje ras som man inte är jätte sugen på. Och det är så ”tryggt” med det man vet och har sen innan.

Jag har alltid sagt att jag aldrig mer vill ha bara en hund igen,att jag alltid vill ha två. Men när jag var nära att förlora Alvin nyss kunde jag inte ens tänka tanken på en ny hund. Ingen hund skulle någonsin kunna leva upp till Alvin. Så jag tänkte att det bara skulle vara jag och Milou i fortsättningen.

Kanske kommer jag känna annorlunda i framtiden men Milou är ung och det är alltid full fart, man har fullt upp med honom. Alvin är lugn och smidig och hänger med och man märker inte ens att man har honom med sig, tappade kopplet häromdagen och märkte inte det förrän jag gått en bit. Var liksom ingen skillnad. Han är så försiktig och följsam.

Men jag vill ju ha mer hundar i framtiden men jag tror att jag behöver smälta det när det väl är dags. Eller så är jag mer beredd då. Nu blev ju Alvin sjuk så hastigt precis som din tik. Jag trodde Alvin skulle hinna dö innan jag kom fram till veterinären och den tiden han låg inne tänkte jag inte en stund på en ny hund fast att så många sa att jag nog borde förbereda mig på att jag inte skulle få hämta hem Alvin igen. Så jag tror att vi alla bearbetar saker olika. En del vill ha ny hund direkt och andra vill vänta.
Det är betydligt enklare att köpa en tredje hund när den äldsta börjar bli lite äldre, så att man aldrig är nere på bara en hund har jag märkt :cautious: (Är fortfarande helt övertygad om att jag hellre har tre än bara en).

I alla fall för mig blir det inte på något sätt alls att Lily är en "ersättare" till Aysu, även om jag såklart hade i tanken att Aysu började bli äldre när jag ställde mig i kö på första valpkullen som det sedan inte blev något med. Det var bara ett planerat tillskott, och så råkade det bli så att vi blev av med Aysu tidigare än jag väntat mig...

Oftast är den enda skillnaden mellan "artrosfoder" och vanliga foder att de förstnämnda innehåller lite glucosamin också. M.a.o. billigare och ofta effektivare att köpa glucosamin som kosttillskott och blanda i det. I kombination med massage, grundläggande stretching och så varierad motion som möjligt kan man hålla hunden fräsch länge.

Min första tik fick artros i en tå som gjorde att hon haltade ibland. Hon fick glucosamin från Biopet och från det att kroppen hade vant sig vid det haltade hon inte en enda gång förrän burken var slut och jag inte orkade köpa nytt eftersom jag tänkte att det kanske ändå var annat som hade orsakat förändringen :angel: Så fort jag köpte burk 2 och började ge igen så blev hon åter igen fri från hälta, så uppenbarligen gav det effekt.

Vi var till en fysioterapeut idag och hon konstaterade att Doris var lite stel i en del leder och hade förmodligen lite artros i ländryggen och några tår på ena baktassen. Hon var även stelare och lite mindre musklad på det bakben där hon hade artros på tassen.

Doris reagerade också när hon masserade vid insidan av höften men hon sa inget om artros där. Hon menade att de problem hon märkte av är typiskt sånt som äldre hundar kan få och inget som var oroväckande, det var skönt att höra! Hon kommenterade även att hon var väldigt lätthanterlig och hade ovanligt bra rörlighet 😁

Hon visade några stretchövningar och hur jag kunde massera låren så jag ska försöka komma ihåg att göra det framöver. Och så klart gå i skogen så att Doris tvingas röra på hela kroppen och jobba med båda bakbenen, eller gå över cavaletti. Hon rekomenaderade även att jag skulle ge tillskott för lederna och tipsade om en sort dom hade på kliniken men sa att det även finns andra som är bra så nu ska jag forska i vilket jag tror ska passa oss bäst.

Jag ska kika på det du gav. Var det någon speciell anledning att du valde just det?

Jag ska kika på det du gav. Var det någon speciell anledning att du valde just det?
Nu är det många(!) år sen jag gav det, så det fanns säkert någon anledning just då men den kommer jag inte ihåg nu :p Minns att jag läste på lite innan om hur man kunde veta vad som skulle vara bra och valde något som gick att få tag på relativt enkelt. Kommer dock köpa samma igen om det skulle behövas, just för att jag upplevde så bra resultat av det första gången.

Det är betydligt enklare att köpa en tredje hund när den äldsta börjar bli lite äldre, så att man aldrig är nere på bara en hund har jag märkt :cautious: (Är fortfarande helt övertygad om att jag hellre har tre än bara en).

I alla fall för mig blir det inte på något sätt alls att Lily är en "ersättare" till Aysu, även om jag såklart hade i tanken att Aysu började bli äldre när jag ställde mig i kö på första valpkullen som det sedan inte blev något med. Det var bara ett planerat tillskott, och så råkade det bli så att vi blev av med Aysu tidigare än jag väntat mig...
Jo jag har själv tänkt den tanken men vet inte om det är genomförbart att ha en Alvin som börjar bli gammal och vill ta det lite lugnare på promenaderna, en Milou med full fart och energi till tusen och att sen få in en valp med dens behov när Milou kräver ganska mycket aktivering både mentalt och att få röra på sig mycket och en valp inte kanske kan hänga med på allt. Funderar på om man kan ha en bärsjal och lyfta upp valpen om det blir för mycket.

Och att jag inte har någon i min närhet som vill vara hundvakt åt tre, har frågat runt lite för att se och alla sa tyvärr nej.

Klart jag kommer skaffa en till hund och den kommer inte vara en ersättare för Alvin, men det hål Alvin kommer lämna efter sig kommer finnas kvar även med en ny hund.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Autistisk bror
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar