Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Medger att detta är en smula löjligt. Torsten tvärvägrar att äta ur skål. Tallrik gick bra förut men nu vägrar han det också. Det här är enda alternativet till handmatning, kula för kula :meh:
Visa bifogad fil 90809
Tilda är tråkig med maten just nu, ibland äter hon ur skålen (den står alltid framme) men ibland är det tydligen godare att jag kastar ut kulorna på golvet så jag gör det ett par gånger om dagen 🙄 ser ju för jävligt ut när hon inte äter upp alla på en gång, men tur jag inte får besök så ofta 😂🙈

Helt plötsligt är ens alla drömmar, planer och ens liv så som man känner till det slaget i spillror. Kom hem efter jobbet imorse och möttes bara av två hundar i dörren, chocken att hitta Nessie livlös har inte lagt sig än..
Så onödigt och jag klandrar mig själv även om man har svårt att förutse att hunden ska öppna två lådor, veckla ut en hopvikt påse och sluta sina dagar så onödigt tragiskt. Om jag bara hunnit hem lite tidigare, om jag bara inte tagit ett extra pass, om jag bara hade kunnat förutse att hon skulle avancera sina räder i fickor och väskor till att plundra lådor.. om om om. .😭

Hon fattas mig 😭😭😭.

RiP min guldhund 💔
Visa bifogad fil 90790

Du kom in och förändrade våra liv helt, den enda tröst jag har är att trots ditt alldeles för korta liv så levde du så att det hade räckt för tre hundar. Å andra sidan hade du energi, vilja och glädje nog för tre hundar också.

Världens bästa Nessie jag kan inte fatta att du är borta 💔💔💔.
Men fy så hemskt! 🥺😢 Beklagar verkligen! 💔

Jag nämnde också att jag upplever att Doris kan vara lite stel i bakbenen när hon stiger upp och då rekommenderade veterinären artrosfoder? Jag vill helst inte byta foder men har för mig att det finns tillskott som ska ha samma effekt så jag får försöka kolla upp det.
Oftast är den enda skillnaden mellan "artrosfoder" och vanliga foder att de förstnämnda innehåller lite glucosamin också. M.a.o. billigare och ofta effektivare att köpa glucosamin som kosttillskott och blanda i det. I kombination med massage, grundläggande stretching och så varierad motion som möjligt kan man hålla hunden fräsch länge.

Min första tik fick artros i en tå som gjorde att hon haltade ibland. Hon fick glucosamin från Biopet och från det att kroppen hade vant sig vid det haltade hon inte en enda gång förrän burken var slut och jag inte orkade köpa nytt eftersom jag tänkte att det kanske ändå var annat som hade orsakat förändringen :angel: Så fort jag köpte burk 2 och började ge igen så blev hon åter igen fri från hälta, så uppenbarligen gav det effekt.

Byt klinik!
Fick fullkomligt vrickade råd när jag åkte in med min gammelhund för många år sedan.
Lite mer köttbullar tyckte veterinären till en hund som helt plötsligt börjat matvägra, och gick på specialfoder pga allergi.
Åk till en klinik som tar dig på allvar, du är ju en betalande kund.

Nu pratade du kanske med en djursjukvårdare dock? De är ju trots allt inga veterinärer.
Ja det var en djursjukvårdare. En av anledningarna till att jag tyckte att hon nog inte var den som skulle diagnostisera Alvin utan det skulle jag vilja ha efter en ordentlig utredning av veterinär om det misstänks. Men han är ju inte ens nära dement :(

Vi var på salukidejt både i förrgår och igår!
Igår blev det 11 salukis som traskade runt på södra sidan stan, och tja, folk fick helt klart något att titta på :p Vi hade det otroligt trevligt och det blev många intressanta diskussioner om framtida aktiviteter m.m. Dessutom fick Lily åka tåg en längre sträcka för första gången i sitt liv, hela 40 minuter (tidigare har hon bara åkt ca 3 minuter, från vår station till nästa), men det var inga som helst konstigheter även om hon stundtals tyckte att det var lite tråkigt på vägen mot träffen.

De andra salukiägarna blev väldigt förtjusta i Lily också, gillade att hon är så glad och nyfiken av sig och stabil i kroppen. Alltid lite extra kul när någon gillar ens valp :angel:

Idag tar vi det lugnt. Vi började dagen med att gå till rastgård och efter en hel del spring och en hel del nosa runt och sola så lufsade vi hemåt. Lite synd att inte vara ute hela dagen när det är så fantastiskt väder, men vi (jag och Ebrah) orkar verkligen inte. Den där unga dåren är mer busig mest hela tiden, men hon har inte så mycket emot att sitta och titta i fönstret heller :)

Vi var på salukidejt både i förrgår och igår!
Igår blev det 11 salukis som traskade runt på södra sidan stan, och tja, folk fick helt klart något att titta på :p Vi hade det otroligt trevligt och det blev många intressanta diskussioner om framtida aktiviteter m.m. Dessutom fick Lily åka tåg en längre sträcka för första gången i sitt liv, hela 40 minuter (tidigare har hon bara åkt ca 3 minuter, från vår station till nästa), men det var inga som helst konstigheter även om hon stundtals tyckte att det var lite tråkigt på vägen mot träffen.

De andra salukiägarna blev väldigt förtjusta i Lily också, gillade att hon är så glad och nyfiken av sig och stabil i kroppen. Alltid lite extra kul när någon gillar ens valp :angel:

Idag tar vi det lugnt. Vi började dagen med att gå till rastgård och efter en hel del spring och en hel del nosa runt och sola så lufsade vi hemåt. Lite synd att inte vara ute hela dagen när det är så fantastiskt väder, men vi (jag och Ebrah) orkar verkligen inte. Den där unga dåren är mer busig mest hela tiden, men hon har inte så mycket emot att sitta och titta i fönstret heller :)
Alvin älskar buss och tåg för han sitter i mitt knä (klart smidigare med honom än Lily:p) och så lägger han huvudet på fönsterbrädet och antingen sover vilket ser obekvämt ut eller njuter av utsikten och tittar ut. Milou har bara åkt buss någon gång men han älskar det eftersom han får så mycket uppmärksamhet och är det något den här jycken tycker om så är det uppmärksamhet:D

Alvin älskar buss och tåg för han sitter i mitt knä (klart smidigare med honom än Lily:p) och så lägger han huvudet på fönsterbrädet och antingen sover vilket ser obekvämt ut eller njuter av utsikten och tittar ut. Milou har bara åkt buss någon gång men han älskar det eftersom han får så mycket uppmärksamhet och är det något den här jycken tycker om så är det uppmärksamhet:D
Jag har alltid med något lakan eller liknande när vi åker lite längre sträckor, så kan jag ha det över sätet och så kan hundarna vara på smidigare och bekvämare ställen än på golvet. Går ganska smidigt sett till hur stora de är! :D

Helt plötsligt är ens alla drömmar, planer och ens liv så som man känner till det slaget i spillror. Kom hem efter jobbet imorse och möttes bara av två hundar i dörren, chocken att hitta Nessie livlös har inte lagt sig än..
Så onödigt och jag klandrar mig själv även om man har svårt att förutse att hunden ska öppna två lådor, veckla ut en hopvikt påse och sluta sina dagar så onödigt tragiskt. Om jag bara hunnit hem lite tidigare, om jag bara inte tagit ett extra pass, om jag bara hade kunnat förutse att hon skulle avancera sina räder i fickor och väskor till att plundra lådor.. om om om. .😭

Hon fattas mig 😭😭😭.

RiP min guldhund 💔
Visa bifogad fil 90790

Du kom in och förändrade våra liv helt, den enda tröst jag har är att trots ditt alldeles för korta liv så levde du så att det hade räckt för tre hundar. Å andra sidan hade du energi, vilja och glädje nog för tre hundar också.

Världens bästa Nessie jag kan inte fatta att du är borta 💔💔💔.
Så fruktansvärt tragiskt, er fina Nessie! Kan inte sätta mig in i hur det känns för dig, men bara tanken på det du beskriver får mig att må dåligt. Förstår att du klandrar dig själv, men nej, allt med de påhittiga små liven går inte att förutse. Ta hand om dig :heart

Min kräsna och knepiga hund äter dietfodret!
Han gnällde rätt friskt först eftersom han fick dietfodret till lunch. Det liknade inte på något sätt lunch i hans tycke. På kvällarna har han alltid på torrfoder.

Men nu sätter han i sig de två dl han ska äta per dag. Prisa makterna!

Jag ger inget på morgonen för han vill inte ha frukost. Så han får halva givan mitt på dagen och resten på kvällen.

I vår (min:angel:) plan att återskapa min och Vampyrhundens relation på tävlingsplanen har vi idag kört ett appellspår. Uppflytt med god marginal blev det så nu siktar vi vidare mot lägre om ett par veckor så länge det inte dyker upp ett löp och förstör hela planeringen :nailbiting:.

1652543956667.webp

Ska strax iväg på salukiträff och utställningsträning. Måttligt pepp, är mest trött idag, men gissar att det blir kul när vi väl kommer iväg. Ska ta med kameran också ifall det dyker upp något spännande att fotografera.
Lily har dessutom lyckats skada en trampdyna lite. Den som är en bit upp på frambenet som tur är, så vi kan fortfarande hålla igång en del, att inte få springa är dock supertråkigt. Hoppas verkligen att den läker så snabbt som de brukar kunna göra.

Vi har gjort precis det man inte ska göra och spontan köpt valp. Husse tog med mig till Tays uppfödare och det råkade följa med en liten kille hem.

Det känns konstigt mitt i all sorg att ha en liten parvel hemma men det distraherar en från att hinna älta så mycket.

Har ju planerat för en till hund så småningom och även sett bilder på den här kullen innan och varit väldigt förtjust i just denna valp men haft 1000 skäl att vänta då jag inte ens var säker på att jag ville ha en bc till.

Tay är väldigt glad över sin nya kompis och Nike är som Nike brukar vara och talar om för valp att veta hut.

20220515_125151.webp

Med det sagt så tror jag inte jag ännu kommit över chocken att Nessie faktiskt är borta, nånstans väntar jag bara på att hon ska komma hem efter nåt av sina äventyr med min syster 💔.

Jag och Sparven är på agilityläger! Igår var det ganska mycket kaos, men tack och lov för inhägnade banor 😂 Han var glad hela tiden, men det var svårt att hålla koncentrationen.
På förmiddagspasset idag kunde han fokusera mycket bättre och drog färre ärevarv och kom tillbaka fint de gånger han svävade iväg 👍 Hoppss det finns lite energi kvar för sista passet om en stund :banana:

Grymt upplägg, så funderar på om jag ska anmäla mig till nått mer läger med samma instruktörer i sommar/höst när mitt NW-läger blev inställt…

Idag var det dag två i IGP-spår och jag måste ju få skryta lite om att vi fick vara kvar på den svårare ängen medans alla andra var på en annan. Det var perfekt svårt för honom med det sätt vi jobbar just nu. Såklart blev det bara raka spår när marken och vinden var så tuff idag och jag är total nybörjare. Inte idag heller höll jag i linan så mycket då jag stukat lillfingret och känner mig helt enhandad. Men då fick han ju hjälp av vår fantastiska instruktör på ett sätt jag inte kan ändå. Så nu har jag sett att han kan och har en utgångsplan för vår framtida träning.

Vad jag gillar border collies :heart fem hanhundar och en löptik på bilden, visserligen bara 5 dagar in i löpet men ingen håller på och dummar sig. Fast det kommer väl snart ändra sig :D

Izzys brorsa kom på besök idag och fick testa valla för första gången, det är så roligt att se dem i början när de försöker klura ut vad alla instinkter betyder! :love:
280743402_5400761989973995_8443359679073692847_n.jpg

Theo och Roy flyttar tackorna med lamm till en annan hage. Det var Theos första gång att flytta tackor med lamm och han skötte sig över förväntan. Det var även fårens första flytt sen de fick lamm. Han är mindre osäker vid fösningen, troligtvis för vi då går på samma sida så han får stöd av mig. Roy är som han är, han har blivit oerhört mkt bättre, upplever honom inte längre som osäker utan mer väldigt artig mot fåren. Däremot så tänker han inte gärna på att han ska ha med sig allihopa, han lämnar tyvärr gärna får som inte vill gå men han har lärt sig kommandot allihopa och då tar han med sig alla. Där tänker Theo bättre, han vill inte lämna någon.

Det var väldigt intressant att se hur de samarbetade för de här två gillar inte varandra särskilt mycket. Trodde faktiskt inte att Theo skulle anpassa sig så mkt, Roy vill helst bara hålla högra kanten så då passade Theo vänstra kanten och när han tyckte Roy fick lite problem med lammen som inte ville flytta sig gick han dit och hjälpte till! Theo kan inte kommandona så bra än men det gick ju alldeles utmärkt ändå! :heart

Idag var vi på utställningsträning!
Jag kände att det skulle vara bra för fröken Lily att träna på det här med att röra sig runt andra hundar utan att nödvändigtvis bry sig om alla så mycket, så när bästis matte föreslog utställningsträning i en hall tillsammans med ett gäng andra salukis så hakade vi på.

Lilys bästis var som sagt var också med + matte och mattes dotter. Det var bra, för då blev vi plötsligt tre pers på tre hundar och jag hade automatisk hundvakt :D Jag sprang runt med Lily, Lilys bästis sprang mestadels med lillmatte och matte tog Ebrah because why not? Ibland bytte de också så att lillmatte skulle få testa att springa med en enkel hund. Ebrah är så snäll mot barn, och uppförde sig som om hon var ett proffs på det här med utställningar.

Till en början var Lily mycket fundersam och förstod inte om hon skulle leka med alla salukis eller om de var lite läskiga när de sprang utan att hon fick leka osv, men det tog inte många sekunder innan hon kom på att godiset jag hade med var gott och att det var superkul att springa runt och få godis för det :p

Eftersom allt gick så bra och hon även utan minsta problem travade med mig i slalom mellan de andra hundarna så erbjöd jag mig sedan att tillfälligt byta bort henne och låta henne springa med annan handler. Även det gick bra och det var kul att få se henne visas av någon annan också, även om Lily sedan var superjätteglad åt att hitta mig igen.

Det var också intressant att få testa att springa med någon helt okänd saluki. Min tillfälliga hund var nämligen tydlig med att han inte ville att någon skulle röra vid honom och det där med att stå stilla var inte heller kul och matte var flera meter bort och allt var konstigt. Men, han gick att muta med lite godis och efter en liten stund kunde jag både springa med honom och ställa upp honom utan större bekymmer.

Totalt sett en väldigt bra dag med nyttig träning för hela gänget. Efter att Lily fyllt ett år så ska vi börja kika på det där med utställningsmeriter som behövs för eventuella LC-meriter. Det känns som om det kan gå bra. Hon är så fin min lilla tok :heart

Får man "tävla" agility med löptik? Kompisens barn vill låna Vampyrhunden till en blåbärsagility men jag misstänker att det kan vara precis i början av löp för damen när det är dags.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka