Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Låter bra. Är ni rädda att tappa honom så ha midjebälte med med ett extra koppel i så sitter han alltid fast i er oavsett vad som händer.
Fel och fel, det är inte så enkelt alla gånger - det är mest att konstatera att de flesta problemen man har sitter i den tvåbenta änden av kopplet 😅
Ja, förstår att du ventilerar här och det ska du såklart göra om du vill :) Det lät bara som det lutade åt omplacering innan.
Har nog faktiskt ett midjebälte liggandes någonstans.

Halti kan ju underlätta inte bara genom att hunden inte blir så stark utan även genom att ni kan styra huvudet och vända bort det lite om hunden blir fixerad.
Är hans utfallsproblematik konsekvent?
Jag hade passade en hund där hundmöten kunde gå bra i 9 av 10 gånger men plötsligt bara slog det slint. Det gick inte se nåt samband kring omständigheter, miljö, typ av hund eller annat men det visade sig sen på röntgen att höfterna var så kassa så han togs bort på en gång så troligen var hans beteende utlöst av smärta. Har haft en till hund med liknande typ av problem och även där berodde beteende problemen på smärta då de försvann när han gick på smärtstillande.
Tror du att det finns minsta risk så bör ni kolla igenom hunden ordentligt för då kommer ni troligen aldrig få bukt med problemen om inte smärtan åtgärdas.

Halti kan ju underlätta inte bara genom att hunden inte blir så stark utan även genom att ni kan styra huvudet och vända bort det lite om hunden blir fixerad.
Är hans utfallsproblematik konsekvent?
Jag hade passade en hund där hundmöten kunde gå bra i 9 av 10 gånger men plötsligt bara slog det slint. Det gick inte se nåt samband kring omständigheter, miljö, typ av hund eller annat men det visade sig sen på röntgen att höfterna var så kassa så han togs bort på en gång så troligen var hans beteende utlöst av smärta. Har haft en till hund med liknande typ av problem och även där berodde beteende problemen på smärta då de försvann när han gick på smärtstillande.
Tror du att det finns minsta risk så bör ni kolla igenom hunden ordentligt för då kommer ni troligen aldrig få bukt med problemen om inte smärtan åtgärdas.
Han hetsar upp sig inför varje hundmöte, kan bli något hopp mot dom liksom, men det är när jag inte lyckas bryta fixeringen som dom värsta utfallen blir.

Fick upp ett minne på fb. Dagen då vi hämtade Tinja. Helt galet att hon redan varit med mig i 7 år, känns både som att hon varit med mig för evigt och bara en dag.
11227660_10203883848204668_1279927962693716880_n.jpg

Hittade både midjebälte och Halti här hemma :up: Midjebältet hade dock inga bensnören så vet inte vad min rygg skulle tycka om det. Haltin gjorde iaf att jag slapp ramla vid ett utfall idag :up:

Men körde med dubbelt Halti-halsband samt vanliga halsbandet för att känna mig säkrare.

Ett par dagar har passerat.
Pendlar mellan att tycka att det är oerhört tomt med bara en hund till att det är helt okej med bara en hund.
En vän frågade mig hur jag tänker framöver med hundar. Men vet inte alls hur jag tänker ännu.
Just nu behöver vi nog landa i den här situationen.

I söndags var vi många timmar i fårhagen med Tay då jag hjälpte till med att klippa får och verka klövar. Han slappnar av mer och mer i fårhagen nu när det inte alltid att han får göra nåt när vi träffar får inte för att han varit jättehispig innan men det ju bra att det inte blir en förväntan utan att man kan ligga och chilla bara.
Nessie kom hem i söndags, hon hade varit iväg och vallat med syrran och fått godkänt på IHT1 🙂.
Igår fick husse ta en cykeltur med Tay, jag tränade lite lydnad med alla hundarna.
Idag åkte jag och tränade igenom hela lydnadsprogrammen med Tay och Nessie och sen fick de springa lite agility mest för att få springa av sig lite. Imorgon blir det till att hälsa på fåren igen med Tay.

Tay
20220507_103942.jpg

Har haft ett bra flow i träningen sista tiden. Har kommit fram till att Floyd är en hund som inte ska tränas för ofta, 1-2 gånger/vecka räcker mer än väl för honom, annars blir det lätt att jag ”tränar ner” honom. Han ger ju alltid 1000% och det är lätt att dras med i det, även om det inte är det bästa för honom. Ikväll ska vi träna dock, vi ska tävla på söndag och jag har ett par grejer jag vill nöta igenom inför det.

Louie har fått desto fler pass, och det går fint! Han har så många fina egenskaper :heart just nu nöter vi linjer och tecken, i olika miljöer och med olika störningar.

Finn och jag har börjat på en specialsökskurs. Första tillfället var med tre löptikar :laugh: men han höll ihop förvånansvärt väl ändå. Duktig kille! På torsdag är det dags igen.

Ladda har mest 100% fokus på livet som flockens prinsessa :D

Har haft ett bra flow i träningen sista tiden. Har kommit fram till att Floyd är en hund som inte ska tränas för ofta, 1-2 gånger/vecka räcker mer än väl för honom, annars blir det lätt att jag ”tränar ner” honom. Han ger ju alltid 1000% och det är lätt att dras med i det, även om det inte är det bästa för honom. Ikväll ska vi träna dock, vi ska tävla på söndag och jag har ett par grejer jag vill nöta igenom inför det.

Louie har fått desto fler pass, och det går fint! Han har så många fina egenskaper :heart just nu nöter vi linjer och tecken, i olika miljöer och med olika störningar.

Finn och jag har börjat på en specialsökskurs. Första tillfället var med tre löptikar :laugh: men han höll ihop förvånansvärt väl ändå. Duktig kille! På torsdag är det dags igen.

Ladda har mest 100% fokus på livet som flockens prinsessa :D
Ladda är min bukekärlek :love: Det är alldeles för lite om henne numera tycker jag:angel:

Ladda är min bukekärlek :love: Det är alldeles för lite om henne numera tycker jag:angel:

Tanten :D :love:
Ja, det blir väl så när hon mest chillar runt 🙈 hon är äldst i gänget, men garanterat den som hittar på flest hyss :laugh: hon bor hos min bror emellanåt, han avgudar henne och jobbar hemifrån, så där har hon det perfekt. Hon slipper dessutom de andra mupparna :D nu har hon bott hemma sedan i höstas dock! Han har bokat en egen valp, så kanske får hon bo med dem ett tag då och agera uppfostrare.

Vilken intressant reflektion! Hur har "symtomen" sett ut av nedträningen/överträningen?
Jag har tragglat på tok för mycket med min äldsta och misstänker att våra svårigheter bottnar i samma sak.

Vilken intressant reflektion! Hur har "symtomen" sett ut av nedträningen/överträningen?
Jag har tragglat på tok för mycket med min äldsta och misstänker att våra svårigheter bottnar i samma sak.

Symptomen som blir är framförallt ett sämre självförtroende. Han tål inte att nötas på som jag har gjort, utan blir i stället lite osäker - oavsett om vi växlar övningar och fokusområden eller ej. Ofta visar det sig dessutom inte under tiden vi tränar, utan först vid nästa pass. Han är en hund som är explosiv och hög i intensitet, så det märks inte på honom särskilt väl. Det har tagit typ 5 år att inse det 😅 hej dåligt samvete.

Han är en hund som jag upplever kan ”vila sig i form”, och det var egentligen när jag började tänka på det som jag spann vidare på idén med att träna färre men mer kvalitativa och supernoga pass. Upplever en stor skillnad!

Symptomen som blir är framförallt ett sämre självförtroende. Han tål inte att nötas på som jag har gjort, utan blir i stället lite osäker - oavsett om vi växlar övningar och fokusområden eller ej. Ofta visar det sig dessutom inte under tiden vi tränar, utan först vid nästa pass. Han är en hund som är explosiv och hög i intensitet, så det märks inte på honom särskilt väl. Det har tagit typ 5 år att inse det 😅 hej dåligt samvete.

Han är en hund som jag upplever kan ”vila sig i form”, och det var egentligen när jag började tänka på det som jag spann vidare på idén med att träna färre men mer kvalitativa och supernoga pass. Upplever en stor skillnad!

Ja, det är ungefär samma symtom med Lasse. Under åren som vi har tränat/tävlat lydnad har vi främst haft tränare som fokuserat på själva momenten och det har blivit att man nött och nött dessa med en frustrerad hund (på tal om dåligt samvete...) och en frustrerad matte som inte förstått sin hunds behov. Upplever precis som du att han kan vila sig i form, och att han ofta har uppfattat uppgiften betydligt snabbare än vad jag har förstått.

Jag märker på mina dårar att det går bäst när vi tränar typ varannan dag. Inte för att de tappar glädje, de är glada oavsett (vi tragglar dock aldrig något speciellt intensivt) utan det upptäckte jag när jag under några dagar försökt lära någon av hundarna en grej, och sedan inte orkade träna på några dagar. Gången därefter fungerade det jättebra helt plötsligt.

Därefter gjorde jag så att jag medvetet testade olika varianter. Jag bestämde mig för att lära in en ny sak och tränade lite varje dag, sedan bestämde mig för någon annan ny sak men tränade max varannan dag. Varje gång jag testade sådana olika metoder så lärde sig hundarna snabbast av att jag tränade lite mer sällan.

Jag märker på mina dårar att det går bäst när vi tränar typ varannan dag. Inte för att de tappar glädje, de är glada oavsett (vi tragglar dock aldrig något speciellt intensivt) utan det upptäckte jag när jag under några dagar försökt lära någon av hundarna en grej, och sedan inte orkade träna på några dagar. Gången därefter fungerade det jättebra helt plötsligt.

Därefter gjorde jag så att jag medvetet testade olika varianter. Jag bestämde mig för att lära in en ny sak och tränade lite varje dag, sedan bestämde mig för någon annan ny sak men tränade max varannan dag. Varje gång jag testade sådana olika metoder så lärde sig hundarna snabbast av att jag tränade lite mer sällan.

Varannan dag är ju dock inte sällan, eller hur menar du? Att vi har kört olika moment varannan dag har ju varit en del av problematiken, menar jag. Mer kvalitativa och mer sällan har varit en bättre nyckel.

Jag har jobbat häcken av mig sen lamningen startade i början av Mars, men idag hade jag ÄNTLIGEN tid att sova middag :love: Mako har blivit betydligt mer intresserad av mig sista veckorna, vi bondar som bara den och idag var jag tydligen stillsam nog att fungera som kudde. (Frodo älskar middagslurar, det är tradition på sommaren <3)

280039314_10158989388733666_127986340207481049_n.jpg

Precis så känner jag mig också Mako...
279532543_10158989388758666_2803112662070541191_n.jpg

Efter nyvaken kommer leksugen
279525518_10158989388748666_402536654254918046_n.jpg

Lugnet före stormen
279482215_10158989388743666_600055658157381707_n.jpg

HÅNGEL!
280421446_10158989388738666_90765219538606809_n.jpg

Ja, det är ungefär samma symtom med Lasse. Under åren som vi har tränat/tävlat lydnad har vi främst haft tränare som fokuserat på själva momenten och det har blivit att man nött och nött dessa med en frustrerad hund (på tal om dåligt samvete...) och en frustrerad matte som inte förstått sin hunds behov. Upplever precis som du att han kan vila sig i form, och att han ofta har uppfattat uppgiften betydligt snabbare än vad jag har förstått.

Ja, och ofta upplever jag att det är i detaljpeten vi får osäkerheten, sällan när vi lär in nya moment. Där blir det så mycket tydligare när han gör rätt mot när vi detaljpetar och jag rättar honom för att han rundar en sten på fel sida på en 70-meterslinje liksom.

När jag ska lära mina något nytt kör jag dem ganska intensivt och ofta ett par-tre dagar i rad innan de får någon dags vila och att jag sedan kör igen. Det upplever jag sällan är några problem, utan mera när de är färdigutbildade och det är den där sista finishen som ska till liksom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka