Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag fick Terrorn sitt tredje spår i livet, första sedan oktober. Häftigt att se hur valphjärnan växt till sig under de här månaderna!
Skrället, tja, han är våran ganska trötta farbror. För trött sett till hans ålder. Vi var ute på tomten en stund och jag kunde återigen konstatera att även om det finns lite bus kvar skulle han vara nöjd med att aldrig behöva korsa tomtgränsen. Bara få strosa runt, rulla i gräset och vara vår Ferdinand. Vi har ett vetbesök framför oss för att kolla hur det är med hälsan och jag har dålig magkänsla.

Alvin har varit jätte sjuk. Natten mellan lördag och söndag vaknade jag av att jag klev i en gigantisk stor pöl med blod och fick panik. Han fortsatte bajsa och kräkas blod både inne och ute och jag ringde veterinären mitt i natten för rådgivning och direkt när närmsta kliniken öppnade var vi på plats. Han hängde som en hösäck när han skulle undersökas. Ingen reaktion på något. Han blev kvar från söndag morgon till onsdag kväll. Först så pass dålig att vi inte visste om han skulle överleva.

Och det var så tomt här hemma, vi alla saknade honom. Så när han blev utskriven kom jag, mamma, pappa, min bror och min brors sambo och tog emot honom.

Jag bäddade in honom i en mysig filt i mitt knä och hade med hans favorit gosedjur när vi åkte hem i bilen.

Nu mår han bra och jag tror han är i vanlig form snart igen. Men det var väldigt, väldigt jobbigt att ha honom långt bort, sjuk, ensam och inte hemma hos oss. Och att gå runt med mobilen tejpad på mig för att inte missa ifall veterinären skulle ringa om att något var fel.

Älskade Alvin är ändå kvar i livet, kära lilla varelse.

Alvin har varit jätte sjuk. Natten mellan lördag och söndag vaknade jag av att jag klev i en gigantisk stor pöl med blod och fick panik. Han fortsatte bajsa och kräkas blod både inne och ute och jag ringde veterinären mitt i natten för rådgivning och direkt när närmsta kliniken öppnade var vi på plats. Han hängde som en hösäck när han skulle undersökas. Ingen reaktion på något. Han blev kvar från söndag morgon till onsdag kväll. Först så pass dålig att vi inte visste om han skulle överleva.

Och det var så tomt här hemma, vi alla saknade honom. Så när han blev utskriven kom jag, mamma, pappa, min bror och min brors sambo och tog emot honom.

Jag bäddade in honom i en mysig filt i mitt knä och hade med hans favorit gosedjur när vi åkte hem i bilen.

Nu mår han bra och jag tror han är i vanlig form snart igen. Men det var väldigt, väldigt jobbigt att ha honom långt bort, sjuk, ensam och inte hemma hos oss. Och att gå runt med mobilen tejpad på mig för att inte missa ifall veterinären skulle ringa om att något var fel.

Älskade Alvin är ändå kvar i livet, kära lilla varelse.

Nä fy vad hemskt. Kom de fram till vad som hänt med honom?

Nä fy vad hemskt. Kom de fram till vad som hänt med honom?
En inflammation i tarmen men det går inte säga vad som orsakade det, att han kan ha fått i sig något dåligt. Han reagerade inte på behandling först men när han fick antibiotika tvärvände det och han blev en helt annan hund. Han blev så mycket bättre och utan den kuran och det han äter nu hade det inte gått.

Jag har hans måltider att hålla koll för han äter fortfarande dåligt på plus att absolut inte glömma någon av hans tusen mediciner. Och gå kortare promenader med honom.

Han vill så gärna vara med och träna och få godis men det går ju inte. Ger bitar av hans mat en eller två gånger (skonkost) men han vill hellre ha roliga saker.

Något positivt är att Milou lärt sig framåtsändande idag, både bort från mig till en bestämd plats och springa från långt bort ifrån mot mig men att då stanna på mitten i utförandet på vägen mot mig.

Jag har provat med olika targets och allt går och utan att använda armarna och inte visa på något sätt utan jag säger bara ”iväg” och då springer han fram till targeten. Sen ska han stanna vid targeten tills jag kommer fram till honom och så gå fot därifrån.

Det var första gången vi provade så jag är jätte nöjd med honom.

Vi har en ganska lugn dag idag, men det blev en tur till rastgården ändå. Herregud så de sprang! Lily börjar bli läskig när hon springer. Det är inte längre "Hej jag är en liten valp som studsar fram", det är mer "jag är snabbast i världen nu jävlar ska jag visa det!!" :rofl:

Jag stod ibland med handen för munnen för att inte skrika när hon passerade mig :o Jag förstår inte hur hon kan hålla koll på allt i den där hysteriska hastigheten, men hon sätter varje tass rätt, har full koll så att hon inte kraschar in i något och vet dessutom hur hon ska finta bort Ebrah vid behov (även om hon nog är snabbare än Ebrah nu). Helt galen valp. Herregud vad jag längtar till imorgon när hon ska få prova att jaga trasa på kappbanan, och ännu mer längtar jag till när hon blir äldre och kan börja springa lure coursing, lära sig starta ur box på kappen så att vi kan ta tid osv.

Hon är verkligen helt fantastisk.

Vi har en ganska lugn dag idag, men det blev en tur till rastgården ändå. Herregud så de sprang! Lily börjar bli läskig när hon springer. Det är inte längre "Hej jag är en liten valp som studsar fram", det är mer "jag är snabbast i världen nu jävlar ska jag visa det!!" :rofl:

Jag stod ibland med handen för munnen för att inte skrika när hon passerade mig :o Jag förstår inte hur hon kan hålla koll på allt i den där hysteriska hastigheten, men hon sätter varje tass rätt, har full koll så att hon inte kraschar in i något och vet dessutom hur hon ska finta bort Ebrah vid behov (även om hon nog är snabbare än Ebrah nu). Helt galen valp. Herregud vad jag längtar till imorgon när hon ska få prova att jaga trasa på kappbanan, och ännu mer längtar jag till när hon blir äldre och kan börja springa lure coursing, lära sig starta ur box på kappen så att vi kan ta tid osv.

Hon är verkligen helt fantastisk.
Hur gammal är Lily nu?

Librela som min hund får mot sin "ryggskada" har varit restat sedan minst ett år tillbaka.
Hon fick första dosen sedan dess i slutet av april. Efter ett par dagar började hon stiga upp med mig på morgonen (hon är ju en sjusovare, men det brukar ändå hända att hon går upp och kissar, för att sedan lägga sig igen).
Igår var första gången hon bjöd upp till lek!

Visst har hon fnattat och så ibland, men det har verkligen inte varit kul för henne.

Har tagit previcox som inte alls har givit samma resultat.
Ryggont och hennes kvalsterallergi har däckat henne totalt.

Vi har tillochmed kört lite trickträning igår och idag + att jag gömt föremål idag som hon fick leta upp inne. 🥰

Är glad åt att jag tränat inkallning med monstren. Var precis ute på morgonrastning. Lily kastade sig efter en fågel och vips var hon lös mitt på vägen :crazy: Kopplet gick helt enkelt av. Jag ropade till, hon stannade, jag ropade "Heeeej!" med jätteglad ton och då skulle vi ha pusskalas istället :rofl: Men ja. Jag ska nog kolla igenom all utrustning lite senare, och köpa ett nytt koppel... Idag får hon gå med sitt allra första valpkoppel. Lite kort, men rejält och av utmärkt kvalitet.

Har precis skickat mors dags-kort till Lilys uppfödare eftersom de i USA firar mors dag idag. Gissar på att hon kommer se det ungefär det första hon gör när hon vaknar och tänker att hon borde bli glad av det. Jag gjorde så att jag sa åt hundarna att lägga sig bredvid varandra, sedan satte jag en handskriven lapp mellan dem med en mors dags-hälsning. Fotograferade det och skickade sedan bilden till uppfödaren :D Tycker själv att det blev väldigt bra. Lyckades t.o.m. få hundarna att titta åt samma håll.

Senaste dagarna har gått både bra och dåligt. Idag hade vi en jättebra promenad. Har kontaktat HuH med hur stora problemen faktiskt är med honom och även om vi gör jättestora framsteg på vissa punkter så slår det helt enkelt slint i skallen på honom ibland och det finns inte en chans att inte dras omkull. Både jag och sambon har smakat asfalt dom senaste dagarna. Mellan det går det hur bra som helst. Vi förstår verkligen inte. Idag hade vi hundmöte på samma gångbana som gick att kontrollera liksom. Jag haltar för knäna är blåslagna och svullna efter senaste vurpan. Sambon haltar och har skrapat upp armen helt.

Vi har iaf kontakt med HuH som ska prata med mina instruktörer och så får vi se vad som händer.

Senaste dagarna har gått både bra och dåligt. Idag hade vi en jättebra promenad. Har kontaktat HuH med hur stora problemen faktiskt är med honom och även om vi gör jättestora framsteg på vissa punkter så slår det helt enkelt slint i skallen på honom ibland och det finns inte en chans att inte dras omkull. Både jag och sambon har smakat asfalt dom senaste dagarna. Mellan det går det hur bra som helst. Vi förstår verkligen inte. Idag hade vi hundmöte på samma gångbana som gick att kontrollera liksom. Jag haltar för knäna är blåslagna och svullna efter senaste vurpan. Sambon haltar och har skrapat upp armen helt.

Vi har iaf kontakt med HuH som ska prata med mina instruktörer och så får vi se vad som händer.
Var rädd om dig, och ta inte på dig ett "jobb" som går ut över ditt välmående. Det där låter som ett väldigt extremt fall som inte kommer bli något att slappna av med på lång tid framöver.

Har precis skickat mors dags-kort till Lilys uppfödare eftersom de i USA firar mors dag idag. Gissar på att hon kommer se det ungefär det första hon gör när hon vaknar och tänker att hon borde bli glad av det. Jag gjorde så att jag sa åt hundarna att lägga sig bredvid varandra, sedan satte jag en handskriven lapp mellan dem med en mors dags-hälsning. Fotograferade det och skickade sedan bilden till uppfödaren :D Tycker själv att det blev väldigt bra. Lyckades t.o.m. få hundarna att titta åt samma håll.
Ser gärna bilden!

3970F57A-6D31-4BB8-B1A1-BA4E37EEDEE9.jpeg

Rally tävling idag,jag var i vanlig ordning nervös så att folk kommenterade hur mycket jag skakade men lugnare än vad jag brukar vara. Ett litet steg framåt. Ena klassen gick jätte bra och på prisutdelningen fick jag och Milou domarens pris för vår precision, kontroll och att vi gjorde en runda som gör en väldigt glad. Härlig och positiv hund och det var flera andra tävlande som jag inte känner som kom fram för att säga hur duktiga vi var, hur fantastisk Milou är, hans arbetsglädje, hans utstrålning, lycka och hur duktig jag är med honom. Så mycket beröm :o

När domaren sa mitt namn funderade jag först på hur många det fanns med mitt namn och fattade inte att det kunde vara vi förrän hon sa Milou.:p

Tränat nosework idag. Har inte tränat utomhus sedan i höstas, men nu är vi anmälda till en tävling så det är dags att komma igång. Tränade med en kompis så vi hade gömt hälften var.
Första söket tog lång tid att hitta men sedan fattade hon vad vi gjorde och resten gick bättre. Ett var lite högt satt och blev lite svårt och vinden ställde till det lite. Men jag är nöjd med tanke på att vi är ringrostiga.

Theo börjar gå ganska bra nu så länge jag lägger honom med rätt timing. Det är lite frustrerande att behöva stoppa honom hela tiden men jag märker också att det faktiskt ger resultat, han kan gå lugnt lite längre nu innan han börjar studsa runt. Förut så studsade han upp direkt från ligg och sprang fort mot fåren och studsade runt dem som en studsboll.

Tyvärr håller han inte tillbaka sig själv något alls utan han kommer helt enkelt få lov att lära sig att det är så här man ska bete sig. Roligt att han också börjar bli mycket mer lydigare och det känns mer och mer som att det är han och jag som jobbar tillsammans!
💖

Men visst, det är ganska långt kvar innan man kan säga att han är en bra vallhund men det är ändå roligt att han gör framsteg.

Det var lite konstigt igår att vi fick så mycket respons och beröm på tävlingen för vi var varken bäst eller på pallen. Men det som många reagerar på är Milous glädje, uppsyn och samarbetet mellan oss och att det syns så väl hur roligt han tycker det är. Det är väl det viktigaste tycker jag, att hunden gillar det vi gör.

En av hundarna på pallen hasade sig runt i slowmotion och gjorde allt rätt men utan glädje, det är inte mitt mål. Hellre några fel om det görs i glädje. Milou är ett yrväder och jag rätt intensiv så vi får hålla tillbaka oss lite för vi vill bara köra järnet medan instruktörer och min mor påminner mig om hur snabbt jag gör allt. Hans energi på träning och tävling och fokus är jag så tacksam över, det är som att han har en av och på knapp. Vore så roligt om jag får träffa någon mer kines på tävling. Aldrig hänt på 11 år. Jag är i alla fall nöjd med min parvel:heart

Fast han inte ville ligga ner i fuktigt gräs så vi fick 10 minus när han skulle ligga. Men det var jag inställd på ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2

Hästrelaterat

Omröstningar