Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Var på den officiella avslutningen på allmänlydnadskurs igår. Kontaktövningsbana i slalom, förbudsföremål samt inkallning både med och utan störningar (av människor med leksaker). Bäst gick invallningarna för jag hade kampdutten och matte+ kampdutt är det bästa som finns.

Sen hade jag och instruktörerna ett seriöst samtal om Pajaz framtid då dom tycker synd om mig som kämpar och är så ambitiös och vill lära mig men har en hund som är så osäker på andra hundar att utfallen nog är rätt befästa. Vi har några alternativ framför oss och har en IGP-spårhelg inbokad. Vi får se efter det. Jag har mycket att tänka på för jag älskar ju den där galningen. Men det är inte roligt att gå promenader när man är rädd för vad som kan finnas bakom varje hörn. Varje promenad i munkorg, aldrig kunna vara lös på promenader.!

Men vi har inte haft honom så länge heller. Så vi har tid att träna och fundera. Jag tänker inte ge upp ännu.

Jag har ju också en hund som är aggressiv, som körde med rätt mycket utfall. Vi har kommit så långt att det går bra att gå på promenad utan att han gör utfall mot andra, men rädslan av att någon skulle ha en lös hanhund som springer fram kommer nog aldrig att försvinna, det går liksom inte att träna bort att dom är aggressiva.

Jag har ju också en hund som är aggressiv, som körde med rätt mycket utfall. Vi har kommit så långt att det går bra att gå på promenad utan att han gör utfall mot andra, men rädslan av att någon skulle ha en lös hanhund som springer fram kommer nog aldrig att försvinna, det går liksom inte att träna bort att dom är aggressiva.
Min gör visserligen inte utfall men kan bli aggressiv om det springer fram andra hanhundar till honom, vilket bara är att acceptera och jobba kring för att få en någorlunda okej promenad. Så länge jag själv tar ansvar och ser till att han är kopplad och åtminstone försöker avleda brukar det gå bra.

Däremot reagerar han starkt på gapskrikande ägare som springer efter sina lösa hundar och vevar som väderkvarnar i storm med armarna för att "fånga hunden". Men det gör iofs jag med..:meh:

Min gör visserligen inte utfall men kan bli aggressiv om det springer fram andra hanhundar till honom, vilket bara är att acceptera och jobba kring för att få en någorlunda okej promenad. Så länge jag själv tar ansvar och ser till att han är kopplad och åtminstone försöker avleda brukar det gå bra.

Däremot reagerar han starkt på gapskrikande ägare som springer efter sina lösa hundar och vevar som väderkvarnar i storm med armarna för att "fånga hunden". Men det gör iofs jag med..:meh:

Hahah jag med, blir skitsur. Med Floki, min andra hund, så gör det inte så mycket för att han är så sjukt snäll, men fan vad trött jag blir när det händer när jag går med Tonto. Hade ett tag ett ridspö som jag använde för att slå bort/skrämma andra hundar med.

Nu har hundstackarn diarré som heter duga. Blev en hög på gården så jag fick gå tillbaka sen och ta med klumpbildande kattsand och spade :o

Men på vägen dit blev vi utskällda av grannens lilla hund på typ tre meters avstånd men det hade han nog inte tid med att reagera på för det gick fint att bara gå förbi.

Ja, han slogs rejält med den andra hanen i senaste hemmet. Men med jourhem osv så är vi hans femte hem.

Har nu fått reda på att en i kullen innan avlivades pga mentalitet. Han har även en bror som är avlivad men där står inget om anledningen. En av mina instruktörer är mentalitetsnörd efter haft en liknande hund så hon luskar åt mig.

Alternativet om avlivning var alltså bara ett absolut sista alternativ, inget dom slängde ur sig bara sådär.

Men vi ska kämpa på.
Nu har jag ju inte sett hur han beter sig, men på beskrivningen så låter det ju som en hane av brukshundsras "bara". Han har ju dock fått vatten på sin kvarn om att andra hanar är vidriga genom att ha hamnat i slagsmål på riktigt och beroende på om han vann eller inte så kan det stärka dem.

Har du testat att bara trycka in en dutt/boll i truten på honom på promenad (alltså lära in att han ska bära den) så han har något annat att ta ut sina aggressioner på? Som bonus kan du kampa förbi det han är arg på. Plus att ta in honom på ren lydnad vid sidan, ställa krav alltså.
Ammo H A T A R skateboards tex, på nivån att han nästan tuggar fradga när han ska gå förbi skateparken, med boll i truten så är han fortfarande förbannad men det händer inget för han kampar ur sig aggressionen istället. Det är den enda gången han ens funderat på att rikta om och ta mig istället liksom. Man måste inte träna på allt, man kan välja en enklare lösning ibland.

Jag är väl härdad som dobbisägare - men för min del ska det vara riktigt rejäla utfall för att det ska vara ett problem för mig 😅

Nu har jag ju inte sett hur han beter sig, men på beskrivningen så låter det ju som en hane av brukshundsras "bara". Han har ju dock fått vatten på sin kvarn om att andra hanar är vidriga genom att ha hamnat i slagsmål på riktigt och beroende på om han vann eller inte så kan det stärka dem.

Har du testat att bara trycka in en dutt/boll i truten på honom på promenad (alltså lära in att han ska bära den) så han har något annat att ta ut sina aggressioner på? Som bonus kan du kampa förbi det han är arg på. Plus att ta in honom på ren lydnad vid sidan, ställa krav alltså.
Ammo H A T A R skateboards tex, på nivån att han nästan tuggar fradga när han ska gå förbi skateparken, med boll i truten så är han fortfarande förbannad men det händer inget för han kampar ur sig aggressionen istället. Det är den enda gången han ens funderat på att rikta om och ta mig istället liksom. Man måste inte träna på allt, man kan välja en enklare lösning ibland.

Jag är väl härdad som dobbisägare - men för min del ska det vara riktigt rejäla utfall för att det ska vara ett problem för mig 😅
Han har lyckats slita sig två gånger för oss och bet en annan hund samma dag vi hämtade honom. Så där vann han. Det förra veckan gick bra nog mest för all päls (collie).

Boll i truten är nästa steg vi ska prova faktiskt efter tips av förra ägaren. Och promenader gås under (försök till) lydnad. Det jobbar vi ständigt på. Med fria stunder på kommando.

Han har lyckats slita sig två gånger för oss och bet en annan hund samma dag vi hämtade honom. Så där vann han. Det förra veckan gick bra nog mest för all päls (collie).

Boll i truten är nästa steg vi ska prova faktiskt efter tips av förra ägaren. Och promenader gås under (försök till) lydnad. Det jobbar vi ständigt på. Med fria stunder på kommando.

Förlåt nu men, har ni lyckats tappa hunden 2 ggr på 1,5 månad ish? Där den bitit andra hundar?

Vad har ni för utrustning?

Ta på ett midjebälte (ska sitta lågt för bästa kraft) och en munkorg. Visst att olyckor kan hända men...

Förlåt nu men, har ni lyckats tappa hunden 2 ggr på 1,5 månad ish? Där den bitit andra hundar?

Ta på ett midjebälte (ska sitta lågt för bästa kraft) och en munkorg. Visst att olyckor kan hända men...
Vi har munkorg på konstant när vi är ute. Det var instruktörerna som ville att den skulle vara av på kursen för att belöna med godis, där andra incidenten skedde, med instruktör precis bredvid. Har beskrivit den incidenten. Vi hittade en i hans påse med saker efter första incidenten när han drog omkull sambon när vi hämtade honom. Sen dess är den på när vi är ute. Just för att om han skulle lyckas slita sig så kan han iaf inte bita.

Vi har dressyrhalsband samt koppel med dubbla handtag så vi har ett handtag nära vid behov. Är vi i skogen utan risk för andra hundar har han kedjestryp.

Vi har munkorg på konstant när vi är ute. Det var instruktörerna som ville att den skulle vara av på kursen för att belöna med godis, där andra incidenten skedde, med instruktör precis bredvid. Har beskrivit den incidenten. Vi hittade en i hans påse med saker efter första incidenten när han drog omkull sambon när vi hämtade honom. Sen dess är den på när vi är ute. Just för att om han skulle lyckas slita sig så kan han iaf inte bita.
Vad har ni för munkorg? Det finns ju modeller som är så stora runt mun osv att de fortfarande kan gapa och ta godis/dricka/flåsa osv. Kanske vore ett trevligare alternativ just nu?

ah, ok. Jag tänkte att kanske något sånt här vore bekvämt, men det kanske inte blir så stor skillnad?
4_ce02f83e-8adf-48e2-bac1-efd3ff54312e_800x.jpg

Igår åkte jag och tränade igenom hela lydnadsprogrammen med Nessie och Tay, det känns som om det mesta börjar sitta nu men vi skulle behöva kommendering..
Tay hade lydnadskurs på kvällen men husse kände sig hängig så jag åkte med honom. Vi gick igenom skiftena i fjärren och så fick jag tips hur jag går vidare med apporteringen.

Idag cyklade jag en ordentlig vända med Tay och lyckades vurpa för att jag är klantig :banghead:. Tay kom direkt och checkade läget och dränkte mig i bc pussar, jag har lite ont i ena knät och handleden men annars oskadd som tur är.
På kvällen tränade jag vittring, ingångar mm med alla vovvarna innan jobbet och de var så duktiga ❤.

Tay
20220501_154227.webp

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar