Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Debut i mästarklass i rallylydnad idag. Superbra känsla i första klassen. Hon var med mig hela banan. Och vi klarade inkallning mot frestelsen, gå igenom frestelsen och hinder mot frestelsen. Sedan tyckte hunden det var dags för belöning då hon varit duktig så hon missade konskicket. Och matte kunde inte räkna till tre steg. Så inte godkänt men jag är nöjd.
Andra banan var det konskick mot frestelsen och det var för svårt. Hon tog tennisbollen och sprang.

Min räddhågsna lilla ludd har lärt sig att dricka ute
DSC_0218.webp

Kom iväg till klubben och tränade lite agility med Sparven :love: Byggde en liten kombination som är lätt att variera, och övade tajta svängar, bakomskick, och s-svängar. Lyckades på slutet få ihop en kombination med 6 hinder i rad :banana: Han är så jäkla kul att träna med!

Bra miljöträning med, då det var hundar och människor lite överallt, men på lagomt avstånd för att han inte skulle slå över 👍

Alltså - hundlivet går verkligen upp och ner.
Torsten har varit lite grinig ett tag. Jag har funderat på om han har känning av sin mage igen. Men idag har han varit glad och flamsig. Han har för första gången någonsin gått ner i trappan från övervåningen. Det märks att han är lite skärrad när han kommer ner, men har gör det, under mina hurra och bravorop. Bra, för när jag blir opererad så kan jag inte bära ner honom medan det läker.

Och idag har jag klippt hans klor utan en enda protest. :)

Idag så slog vi till och tog cert med en 100 poängs runda i rallyn :banana:. Det går ju så bra när jag bara lyckas hålla ordning på mig själv, Nessie skötte sig kanon som alltid ❤. Första starten kom jag direkt från Tays banvandring och var virrig och stressad så gjorde fel övning två gånger så jag är så himla glad att jag fick ihop det sen.
Tay gjorde två fina rundor på 95 och 90 poäng och tog titeln :bump:.

Nästa vecka har jag två tävlingar med Nessie och hoppas på att jag kan göra en repris med en lika bra runda 🙂.

20220501_153406.webp

Jag har aldrig klippt klor på en hund. Min har svarta klor, katten har vita. Visst borde man kunna få hjälp att lära sig på diverse ställen där man kan lämna in? Eller vill dom bara klippa snabbt och bli av med en? :o De jag känner i närheten och bett om hjälp är själva osäkra just för att det är helt svarta klor.

220122-142548-04699-photographer-jesper-anhede-hr.webp

Min fina, fina tant fick somna in i veckan, jag hade ju börjat tänka på att behöva ta bort henne inom en snar framtid, hon blev ändå 15, men inte såhär. Hon fick som något anfall, ramlade omkull, fick inte upp bakdelen, kräktes, kissade på sig, och mådde väldigt illa. Åkte in, funderade lite på att åka till neurolog för utlåtande, men kände sen att det går inte att stoppa in henne i bilen igen, så vi valde att ta bort henne på plats. Hon som skulle slippa veterinären det sista och få somna in utomhus :(

Visa bifogad fil 90163

Min fina, fina tant fick somna in i veckan, jag hade ju börjat tänka på att behöva ta bort henne inom en snar framtid, hon blev ändå 15, men inte såhär. Hon fick som något anfall, ramlade omkull, fick inte upp bakdelen, kräktes, kissade på sig, och mådde väldigt illa. Åkte in, funderade lite på att åka till neurolog för utlåtande, men kände sen att det går inte att stoppa in henne i bilen igen, så vi valde att ta bort henne på plats. Hon som skulle slippa veterinären det sista och få somna in utomhus :(
Beklagar! Det kallas vestibulärt syndrom, och på gamla hundar oftast old dog vestibular syndrome. Ifall ni har frågor kring var det var.
Jättefin bild på damen, gamla hundar har något speciellt över sig ❤️

Jag har aldrig klippt klor på en hund. Min har svarta klor, katten har vita. Visst borde man kunna få hjälp att lära sig på diverse ställen där man kan lämna in? Eller vill dom bara klippa snabbt och bli av med en? :o De jag känner i närheten och bett om hjälp är själva osäkra just för att det är helt svarta klor.
Finns en del bra klipp på Youtube som kan hjälpa 🙂

Var ut och tränade lite med hundarna i parken nu på morgonen. Inget planerat eller strukturerat, utan körde bara igenom några rallymoment med Ebrah och testade om Lily blev distraherad av att vara utomhus på livlig plats eller om det skulle gå bra att köra igenom de tricks hon faktiskt kan. Det var inga som helst konstigheter för någon av dem, Lily var t.o.m. snabb på läggande! Jätteduktiga tjejer :D

De ställen jag ser häromkring drivs av trevliga ägare som jag har svårt att tro att de motsätter sig att ägaren är med sig för att lära.
Fråga!

Avslutning på personspårskursen ikväll, det var nästan lite sorgset för vi hade blivit ett sammansvetsat gäng och hundarna hade blivit en liten kompisflock. Min labbe blev extra bra kompis med en cairnterrier som hon kompisbrottades med precis så försiktigt som krävs när det är ~25kg viktskillnad. Alla hundarna blev jättebra på att spåra också. Nu har jag anmält mig till Missing People, det kändes som rätt väg vidare för min del.

Har fått bekräftelse på att båda hundarna är anmälda till nybörjarträning på kappbanan :banana: Snaaart ska Lily få jaga trasa! Åh så jag längtar! (och uppfödaren har skrivit upp i sin almanacka att det är dags för träning då, lika pepp hon trots att hon sitter i helt annat land :rofl: )

Var på den officiella avslutningen på allmänlydnadskurs igår. Kontaktövningsbana i slalom, förbudsföremål samt inkallning både med och utan störningar (av människor med leksaker). Bäst gick invallningarna för jag hade kampdutten och matte+ kampdutt är det bästa som finns.

Sen hade jag och instruktörerna ett seriöst samtal om Pajaz framtid då dom tycker synd om mig som kämpar och är så ambitiös och vill lära mig men har en hund som är så osäker på andra hundar att utfallen nog är rätt befästa. Vi har några alternativ framför oss och har en IGP-spårhelg inbokad. Vi får se efter det. Jag har mycket att tänka på för jag älskar ju den där galningen. Men det är inte roligt att gå promenader när man är rädd för vad som kan finnas bakom varje hörn. Varje promenad i munkorg, aldrig kunna vara lös på promenader.!

Men vi har inte haft honom så länge heller. Så vi har tid att träna och fundera. Jag tänker inte ge upp ännu.

M
Var på den officiella avslutningen på allmänlydnadskurs igår. Kontaktövningsbana i slalom, förbudsföremål samt inkallning både med och utan störningar (av människor med leksaker). Bäst gick invallningarna för jag hade kampdutten och matte+ kampdutt är det bästa som finns.

Sen hade jag och instruktörerna ett seriöst samtal om Pajaz framtid då dom tycker synd om mig som kämpar och är så ambitiös och vill lära mig men har en hund som är så osäker på andra hundar att utfallen nog är rätt befästa. Vi har några alternativ framför oss och har en IGP-spårhelg inbokad. Vi får se efter det. Jag har mycket att tänka på för jag älskar ju den där galningen. Men det är inte roligt att gå promenader när man är rädd för vad som kan finnas bakom varje hörn. Varje promenad i munkorg, aldrig kunna vara lös på promenader.!

Men vi har inte haft honom så länge heller. Så vi har tid att träna och fundera. Jag tänker inte ge upp ännu.

Omplacerades han på grund av problemen med andra hundar eller är det något som fungerade i hans tidigare hem?

Förstår att det är tufft att behöva ha den oron hela tiden, hoppas att det ordnar sig ❤️

M

Omplacerades han på grund av problemen med andra hundar eller är det något som fungerade i hans tidigare hem?

Förstår att det är tufft att behöva ha den oron hela tiden, hoppas att det ordnar sig ❤️
Ja, han slogs rejält med den andra hanen i senaste hemmet. Men med jourhem osv så är vi hans femte hem.

Har nu fått reda på att en i kullen innan avlivades pga mentalitet. Han har även en bror som är avlivad men där står inget om anledningen. En av mina instruktörer är mentalitetsnörd efter haft en liknande hund så hon luskar åt mig.

Alternativet om avlivning var alltså bara ett absolut sista alternativ, inget dom slängde ur sig bara sådär.

Men vi ska kämpa på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka