Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag grät flertalet gånger under kvällens kurs så ni kan ju tänka er hur det gick. Alla var jätteförstående och tröstande men det kändes ändå skit när det gått så bra sista tiden.
Bakslag kommer ju att ske men minska med tiden och detta vet du redan, men tänkte att det kanske kan uppmuntra lite ändå att höra det från någon annan. Det låter som att du och vovve har alla förutsättningar att bli ett riktigt radarpar tillslut.:heart

1 1/2 timmes skogspromenad avklarad och så har jag tränat lite stretching med valpskrället :) (dvs, ingen "riktig stretching" utan mer själva hanteringen runt det, flytta och hålla kvar ben m.m.) Nu lunch, sedan plugg och ordna en annons som behöver bli gjord. Hoppas verkligen att jag får till det bra.

Idag åker lilla valpen Wincent tillbaka till uppfödaren, då hans familj äntligen har möjlighet att hämta hem honom.
De kommer få hem en glad och trygg kille, koppeltränad och inlärd på sitt namn. Glupsk som få och har väldigt lätt för att läsa av situationen och koppla över till passivitet när inget händer. Van att lämnas ensam med de stora hundarna både hemma och på jobbet samt van att åka bilbur. Det har varit två mysiga veckor, och den senaste veckan har han och Lola som är 1 år, äntligen fattat hur man leker med varandra och nu är det full rulle. De är väldigt söta ihop ❤️
Ska dock bli skönt att ha fyra hundar och inte fem på promenaderna 😜

Bakslag kommer ju att ske men minska med tiden och detta vet du redan, men tänkte att det kanske kan uppmuntra lite ändå att höra det från någon annan. Det låter som att du och vovve har alla förutsättningar att bli ett riktigt radarpar tillslut.:heart
Tack. Jag fick många bra råd (och tröst), att se våran resa som en aktiekurs, det kommer gå upp och ner.

Händelsen var att jag och en instruktör stod och hade andningsövningar för att Pajaz var så lugn och det hade gått så bra. Höll därför i handtaget i stället för att ha det runt handleden som jag brukar. Såg därför inte att det kom en annan hund för nära och såg inga signaler hos Pajaz som hade fokus på för han såg den inte heller först. Men så gjorde han ett jätteryck när hunden dök upp bakom instruktören, jag tappade honom och han flög på en annan hund. Tack och lov gick det bra och vi var tre personer som slet honom därifrån och ärligt talat läste lusen av honom i situationen. Matten till andra hunden såg inte att det var Pajaz som stod där då instruktören stod emellan, då alla vet att vi behöver avstånd. Hennes hund behövde kissa därför dom gick avsides. Matten hade själv haft reaktiv hund tidigare och bad om ursäkt, jag bad såklart hemskt mycket om ursäkt när vi pratade efteråt. Tack och lov lät det värre än vad det var och det var mycket päls på den andra hunden. Hon skulle kolla igenom honom när dom kom hem men han verkade inte tagit åt sig och verkar inte som att Pajaz fått in något bett mest dreggel i pälsen.

Bara så besviken över att det hela gått så bra innan. Vi stod tom i ”närheten” av gruppen i början under genomgången. Vi körde dubbla koppel med instruktör tills jag lugnat ner mig sen körde vi lite enkla övningar innan han fick hoppa in i bilen, jag fick lugna ner mig ännu mer, sen avslutade vi med lite fotgående avsides så vi fick avsluta på bra sätt.

Jag kände mig bara som den värsta hundägaren någonsin. Men nästan alla sa att dom haft en hund med liknande problem någon gång i sin hundkarriär och att vi har en fin grundkontakt för att komma till rätta med det även om det kommer ta tid. Jag är iaf inte portad utan dom vill verkligen hjälpa mig, men det blir munkorg på nästa gång så jag kan känna mig lugnare.

Undanber mig påhopp i förväg. Kände att jag ville skriva av mig för att själv förstå vad som faktiskt hände.

Tack. Jag fick många bra råd (och tröst), att se våran resa som en aktiekurs, det kommer gå upp och ner.

Händelsen var att jag och en instruktör stod och hade andningsövningar för att Pajaz var så lugn och det hade gått så bra. Höll därför i handtaget i stället för att ha det runt handleden som jag brukar. Såg därför inte att det kom en annan hund för nära och såg inga signaler hos Pajaz som hade fokus på för han såg den inte heller först. Men så gjorde han ett jätteryck när hunden dök upp bakom instruktören, jag tappade honom och han flög på en annan hund. Tack och lov gick det bra och vi var tre personer som slet honom därifrån och ärligt talat läste lusen av honom i situationen. Matten till andra hunden såg inte att det var Pajaz som stod där då instruktören stod emellan, då alla vet att vi behöver avstånd. Hennes hund behövde kissa därför dom gick avsides. Matten hade själv haft reaktiv hund tidigare och bad om ursäkt, jag bad såklart hemskt mycket om ursäkt när vi pratade efteråt. Tack och lov lät det värre än vad det var och det var mycket päls på den andra hunden. Hon skulle kolla igenom honom när dom kom hem men han verkade inte tagit åt sig och verkar inte som att Pajaz fått in något bett mest dreggel i pälsen.

Bara så besviken över att det hela gått så bra innan. Vi stod tom i ”närheten” av gruppen i början under genomgången. Vi körde dubbla koppel med instruktör tills jag lugnat ner mig sen körde vi lite enkla övningar innan han fick hoppa in i bilen, jag fick lugna ner mig ännu mer, sen avslutade vi med lite fotgående avsides så vi fick avsluta på bra sätt.

Jag kände mig bara som den värsta hundägaren någonsin. Men nästan alla sa att dom haft en hund med liknande problem någon gång i sin hundkarriär och att vi har en fin grundkontakt för att komma till rätta med det även om det kommer ta tid. Jag är iaf inte portad utan dom vill verkligen hjälpa mig, men det blir munkorg på nästa gång så jag kan känna mig lugnare.

Undanber mig påhopp i förväg. Kände att jag ville skriva av mig för att själv förstå vad som faktiskt hände.

Låter som 100% otur och givetvis inget du ska lasta dig själv för. Kanske snarare tur att du inte hade kopplet runt handleden när han gjorde ett sånt ryck, det hade nog kunnat leda till skador på handleden.

Håller med @Fruentimber det låter som ren och skär otur. Fortfarande väldigt obehagligt att vara med om, men det låter som att alla var på det klara med hur det gick till och inte anklagar dig på något vis. Jag tror det kan vara lätt att fastna i ett negativt tankesätt just för att man mår dåligt över det som hänt och då är det jättebra att andra som har en känslomässig distans (som de övriga på klubben t.ex.) stöttar och ger återkoppling.

Håller även med om aktiekursliknelsen, det viktigaste är att den övergripande trenden går åt rätt håll och det är jag övertygad om att den kommer göra. Att använda munkorg låter också som en bra idé, just för din egen skull mer än hundens.

Tack allihopa för era ord. Jag vet att det är känsligt att lägga ut detta när flera vet vem hunden är, samt att det ju är min första helt egna hund. Vet att vissa tycker det var ett misstag att jag tog över den här hunden och det känns som att jag ger dom vatten på sin kvarn. Jag har ventilerat med husse och mina instruktörer och även era ord gör att jag lugnat ner mig. För det är en jättefin hund även om han har issues. Han är världens gladaste hund i vanliga fall.

Har efter prat med instruktörerna anmält oss till IGP-spårhelg iaf för det kan han men inte jag. Något tävlande lär det ju inte bli, men jag har usla tävlingsnerver så mig gör det inget. Det är aktiveringen jag vill åt. Han själv bryr sig ju inte om det tävlas eller inte. Han är glad bara han får göra något med mig.

Återigen, tack för era vänliga ord.

Ruben har haft en korg i sovrummet som han aldrig använder så istället har jag köpt ett klösträd till katterna som ska stå i det hörnet.
Trädet kom idag och jag ställde korgen i köket, gissa vem som satte sig i korgen 🙄
Har sålt den till en tjej och när jag åkte till jobbet skulle jag ta med mig korgen. Ruben vägrade flytta sig så fick lyfta ur en ilsket morrande hund 😂
Låt bli min korg! Min käraste ägodel i livet 😡

Tack allihopa för era ord. Jag vet att det är känsligt att lägga ut detta när flera vet vem hunden är, samt att det ju är min första helt egna hund. Vet att vissa tycker det var ett misstag att jag tog över den här hunden och det känns som att jag ger dom vatten på sin kvarn. Jag har ventilerat med husse och mina instruktörer och även era ord gör att jag lugnat ner mig. För det är en jättefin hund även om han har issues. Han är världens gladaste hund i vanliga fall.

Har efter prat med instruktörerna anmält oss till IGP-spårhelg iaf för det kan han men inte jag. Något tävlande lär det ju inte bli, men jag har usla tävlingsnerver så mig gör det inget. Det är aktiveringen jag vill åt. Han själv bryr sig ju inte om det tävlas eller inte. Han är glad bara han får göra något med mig.

Tycker också det bara lät som en ren olyckshändelse. Tycker även du ska ha en eloge för att du berättar, det är så lätt att bara tala om saker som går bra.

Vet inget om vare sig dig eller din hund, men tycker det låter som du du resonerar klokt kring honom och er relation. Strunta i om andra får vatten på sin kvarn, människor som håller på sådär hittar alltid saker att klaga på!

Jag vet inget om dig eller din hund, mer än det som du nämnt här på buke, men jag vill också säga att olyckor händer! Och även OM det skulle vara så att något stort fel begåtts av ägare till galen hund (vilket det inte låter som att är fallet här) så är ju det viktigaste hur det hanteras sedan. Ingen blev skadad nu, eller hur? Och du har lärt dig något, andra har lärt sig något och ni kan nu arbeta för att det ska bli så bra som möjligt i framtiden. ALLA gör fel med sina hundar, och framförallt är det vanligt med större fel med sin första hund, de som påstår annat ljuger ;)

Med min första hund så blev det en gång så att hon lyckades krångla sig ur halsbandet och flyga i full fart mot annan hund. Vi hade försökt undvika den hunden, en liten plutthund dessutom (och jag hade saluki, som ju inte är direkt liten). Matte till den hade dock försökt komma och möta oss, för hon blev så glad åt att se saluki att hon absolut ville hälsa trots att min tik stod på bakbenen och lät som om hon skulle döda den lilla hunden vid första bästa tillfälle :cautious: Hur som helst. Min tik flög fram, rakt över en bilväg, ställde sig över den lilla hunden (som kastade sig på rygg) vrålade som en tok och sprang sedan tillbaka för att gömma sig bakom mig. Hon var egentligen rädd, men resonerade som så att anfall var bästa försvar och det var ren tur att den hon flög mot reagerade med att kasta sig på rygg. Hade det varit någon som sa ifrån hade det kunnat bli fullt slagsmål.

Det var inget fel på min hund för det. Även hon en omplacering. Hon hade bara fått en inte passande uppväxt, ingen uppfostran och dessutom lärt sig att det lönade sig att bete sig som ett as mot andra hundar (för då blev det att hon slapp dem). Hon var hemsk vid hundmöten när hon kom till mig. Men, vi jobbade på och så småningom när både hon och jag lärt oss mer, när hon fick den fysiska och mentala aktivering hon behövde för att må bra och när hon vågade slappna av mer i tillvaron, då blev det riktigt bra. Det tog tid(!), men vi kunde sedan möta andra hundar, vi kunde gå på hundpromenader även med okända, träna bland andra hundar osv utan att jag behövde oroa mig för att hon skulle göra något värre än kanske säga ett "voff".

Nu har ju du bra tränare omkring dig, tar hjälp och jobbar på att få det så bra som möjligt för både dig och din hund. Jag är övertygad om att det kommer kunna bli riktigt bra då :)

Det är sånt som händer, det är alltid lätt att vara efterklok men du kunde ju inte själv påverka händelsen med tanke på situationen utan det var ju ren och skär otur.

Såg hundar ryka ihop senast igår på BK, också en olyckshändelse där ena ägaren tappade kopplet och den andra råkade ha leksak så du är långt ifrån ensam.

Hur mycket man än försöker ha kontroll på situationen kan oturen vara framme. Du är ju där och tränar just för att förbättra hundmötena och man får alltid lite bakslag förr eller senare. Det är många som har problem med hundmöten, vilket man inte ska glömma är helt onaturligt för en hund, så han är inte mindre fin för att han har issues med det :heart Jag själv har ju problem med att min yngling tycker att främmande hundar är lite läskiga vilket är en helt naturlig reaktion från henne. Men eftersom det är levande varelser kommer utvecklingskurvan vara hackig och sned på vägen upp och det tar lite tid.

Skönt att du verkar ha en bra instruktör och en schysst träningsgrupp, det kan verkligen göra en enorm skillnad. Vet att man kan känna sig väldigt begränsad när man har en hund med utfallsproblematik men försök att släppa den negativa känslan från händelsen och tänk på de framsteg ni gjort 🙂

Helt slut efter en ledig dag, tur att det dax att jobba imorgon igen 😁.
Åkte iväg och hjälpte till att stängsla fårhage på dan med Nessie och Tay som fick spana på får så länge. På kvällen var jag på BK som skrivare i lydnad, Tay hängde på för lite miljöträning men fick såklart sitta i bilen medans jag skrev. Efteråt tränade vi lite apportering och fotgående vilket gick riktigt bra fast det var prisutdelning brevid plan. Nu tror jag att jag fått lite grepp om hur vi ska få till apporten (utöver att faktiskt träna den).
Blev lite träning för Nike och Nessie när vi kom hem och jag fick till ett STÅ på Nike, kanske lossnar det nu?? Trägen vinner, vi har bara försökt i nåt år (periodvis innan man gett upp) 🤪.

Tay
20220421_123020.webp

Eftersom jag var borta hela förmiddagen fick Torsten följa med på styrelsemötet ikväll.

Han betedde sig som en unge. Gnällde och tiggde uppmärksam het om vi blev för tråkiga :laugh: Titta på mig, titta på mig, lek med mig. Men han tröttnade efter en stund och la sig under en stol och sov.

I måndags började Theo och jag på en nybörjarkurs i agility för skojs skull. Han är fortfarande så omogen i vallningen så ville göra något annat med honom också. Helst hade jag velat gå spårkurs men på närmaste brukshundsklubben hade de bara att välja mellan, vardagslydnad, tävlingslydnad och agility så då blev det agility.

Han var lite skeptisk till tunneln men han kom snabbt över det och började tycka det var jättekul att springa igenom. Lite läskigt var det också när en flatte sprang fram och ville leka, tror aldrig han sett en sån läskig hund fast den var ju snäll egentligen, den ville ju bara hälsa. Hoppa hinder fattade han inte riktigt poängen med, det är ju lättare att springa bredvid! :D:heart
279060559_5347481671968694_2877865483756544659_n.jpg

Hane klar till söta fröken, så nu väntar vi på löp i juni och sen blir det förhoppningsvis ett dräll av småfauvear.

Sen att även terriern ska paras i samma veva är en annan sak 😵‍💫 tar min egna hane på skuttburken den här gången som jag vet har koll på vad som ska göras och som har producerat några valpar redan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka