Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag vet faktiskt inte vem som skulle kunna hantera honom utan blodvite. De flesta som finns häromkring är ganska unga nystartade tjejer.
(har i desperata ögonblick funderat på att åka in till kliniken i grannbyn och be min kompis där sedera honom)

Va? Du kan nog lita på att de kan göra sitt jobb? Givetvis kan de hantera Torsten, jag lovar dig.

Min syster är utbildad trimmare och startade också som "ung tjej". Det inverkar inte alls, de går givetvis igenom även hantering av problemhundar under utbildningen.

Va? Du kan nog lita på att de kan göra sitt jobb? Givetvis kan de hantera Torsten, jag lovar dig.

Min syster är utbildad trimmare och startade också som "ung tjej". Det inverkar inte alls, de går givetvis igenom även hantering av problemhundar under utbildningen.
Men verkligen.
Dessutom ska man inte underskatta "ny tränare-effekten", många hundar beter sig mycket bättre utan ägaren och med ny person som hanterar den.

Jag vet faktiskt inte vem som skulle kunna hantera honom utan blodvite. De flesta som finns häromkring är ganska unga nystartade tjejer.
(har i desperata ögonblick funderat på att åka in till kliniken i grannbyn och be min kompis där sedera honom)
Vi trodde samma om mammas hund. Han är en omplacering av långhårsras som kom tillbaka till uppfödaren som en matta av tovor. Hon rakade ner honom helt, sen har mamma tagit över honom och lämnar nu iväg till en hundfrisör var tionde vecka. Vi hade aldrig kunnat göra det själv, han har otroligt stor integritet och avskyr all hantering. Hade vi försökt hade det garanterat blivit blodvite men hos frisören sköter han sig som ett litet ljus. Han trivs inte särskilt där, men hellre ett par timmar där som är mindre trevliga för honom (inte som i att han behandlas illa alltså, utan att han själv tycker att han plågas) än ett liv av att vara tovig och att vi ska behöva bråka med honom för att borsta själva.

Med det vill jag säga att en hund som beter sig på ett visst sätt hemma inte alls behöver vara likadan hos en främling. Jag håller med resten i tråden som absolut tycker att du ska lämna in honom för att bli nedklippt och sen börja om.

Var på nationell utställning idag och jag konstaterar samma sak efter varje utställning, vad roligt det är att kolla på raser!
Fascineras av små taxar som pinnar på, vinthundarnas eleganta rörelser, storleken av en Grand Danios och lättheten i kopplet på chihuahuan.

Idag drogs min uppmärksamhet till Leonberger. Jag är själv uppvuxen med rasen och det är något med dem som fascinerar mig. Deras storlek, päls, lugn och uttryck. De är så vackra!

Avtal finns. Hon äter samma foder som hos uppfödaren som absolut inte får bytas (enligt upf), föräldrarna har frågat om dom kan byta foder/märke för att se som du nämner om ett högenergifoder skulle kunna hjälpa. Dom har redovisat en del, bl.a. skickat bilder på vilken mat som är köpt så upf ser det är rätt foder då misstankar har funnits att föräldrarna ger annat foder och att det skulle vara orsaken till viktnedgången. Skickar bilder och filmklipp när dom är ute så uppfödaren kan se en del av vardagen.
Gå till vet kan ju gå lite hursom. Hunden behöver gå upp i vikt ja, men absolut inte undernärd. 😅
En foderautomat kanske är något isåfall man får kika på och se om det hjälper med mat flera gånger om dagen för att orka äta allt så man kan öka mängden.
Men gud vilken jobbig uppfödare, och så otroligt kontrollerande. Tycker synd om dina föräldrar. Jag är nu fodervärd för fjärde gången och har fått ge vilken mat jag vill, alltid. Låter galet med en uppfödare som ska kontrollera så mycket och dessutom verkar misstro sin fodervärd. Tråkig attityd.
Aldrig hört något om att en DP ska vara boxformad. Kvadratisk ja, men boxformad?
Jobbig sits för dina föräldrar, har nog inte mer råd att ge mer än att inte samarbeta med den uppfödaren igen om det blir aktuellt med fler DP.

Precis! Enda anledningen att min uppfödare vet vad mina äter är för att jag utnyttjar hennes rabatt. 🙈 Valpar klarar jag mig utan dock! 😅😂
Jag kom faktiskt precis hem från uppfödaren, har varit där och parat. Ja jo, uppfödaren ska ju egentligen åka till oss enligt avtalet men nu bor uppfödaren 15 min bort, har hanen hemma och bättre miljö att para i så jag åker gladeligen och uppfödaren erbjöd sig dessutom att betala för det. När vi skulle åka hem sa uppfödaren ”vänta lite så ska jag skicka med några säckar foder för dräktiga tikar” varpå jag svarar att tiken äter färskfoder. Får tillbaka ”jaha just ja, men då är det bättre att hon fortsätter med det!”. Så mycket bryr hon sig om vad hunden äter :D

Och ja, jag har också tackat nej till att ha valparna hemma :D

Dom senaste dagarna har hundmötena gått riktigt bra, så till den grad att vi kan ta tag i honom och bara gå vidare. Visserligen undviker vi att möta hundar nära utan håller oss på ett avstånd där detta funkar. Han tittar såklart på dom och går upp i varv men blir inte okontaktbar.

I morgon är det kurs igen, ska bli intressant.

Idag var det rasklubbens årsmöte och rasutställning, tydligen flest deltagande hundar någonsin.
Ivar blev 3e bästa hane i jaktklass och vann klubbens vandringspris för bästa bayrare 2021 på utförda spårprov, så det var kul!

I0nqPyv.jpg

Kryza fick ingen vidare kritik, men skötte sig ypperligt och var fin och kontaktbar hela tiden trots att det var hennes första utställning någonsin. Är mycket stolt över henne!

:banana::banana::banana:
Idag var det lure coursing-tävling en bit norrut i landet. Lilys två halvsystrar var där (samma pappa) och tävlade i olika klasser (pga olika utställningsresultat...). Båda vann sina klasser, fick varsitt cert och hamnade som best in field 1 och 2. Vilken jäkla dag! :D
Var i landet var det? Norrut är ju alltid relativt när det är stockholmare som talar 😉
(eftersom jag vill testa det med Tilda så småningom så är jag nyfiken var det finns 😂😂)

Var i landet var det? Norrut är ju alltid relativt när det är stockholmare som talar 😉
(eftersom jag vill testa det med Tilda så småningom så är jag nyfiken var det finns 😂😂)
Hahah, det här var utanför Söderhamn ;) men LC arrangeras på lite olika ställen och det finns ingen permanent bana eller så. Kan hjälpa dig kolla upp det mer när Tilda är i rätt ålder :D (kollar vi nu hinner de säkert ändra allt innan det är dags ändå)

Hahah, det här var utanför Söderhamn ;) men LC arrangeras på lite olika ställen och det finns ingen permanent bana eller så. Kan hjälpa dig kolla upp det mer när Tilda är i rätt ålder :D (kollar vi nu hinner de säkert ändra allt innan det är dags ändå)
Haha ja det får väl räknas som norrut 😉😂
Hur gamla lär de vara för att testa det? Har förresten sett att det finns Whippet race i Södertälje, de ordnar träningar någon lördag och onsdag varje månad, eller om det till och med var varje vecka.

Haha ja det får väl räknas som norrut 😉😂
Hur gamla lär de vara för att testa det? Har förresten sett att det finns Whippet race i Södertälje, de ordnar träningar någon lördag och onsdag varje månad, eller om det till och med var varje vecka.
9 månader för att testa LC, 12 månader för att springa hel bana (m.a.o. skulle jag inte bry mig om att åka långt för LC med hund under 12 månader, blir inte värt det när de bara springer en kort raksträcka och max en kurva).

Jobbat/jobbar hela helgen så igår fick vovvarna vilodag.
Idag åkte jag till BK med Nessie och Tay när jag vaknade på eftermiddagen och körde igenom hela lydnadsprogrammen med dem (belöning först när vi var klara). Tay behöver träna mer avslut och så behöver vi få till apporten men i övrigt så gick det strålande. Nessies starka moment för dagen var vittringen, fjärren, metallapporten och även apport med dirigering kändes helt klockren. Rutan fick jag ge extra kommando i för att hon skulle gå in ordentligt, kanske inte så konstigt då det blåste rejält och banden låg lite hursomhelst och det var lite svårt då den inte längre var så himla "rut"aktig 🙈. Det känns som det på det stora hela gick riktigt bra med fröken.

Husse var iväg under dagen på agility med Nike som vann två lopp och fick cert och SM pinnar. Nu behöver de "bara" en pinne till så är de kvalade för SM! Få se om de lyckas hinna ta en då de bara har två tävlingar kvar som de är anmälda till innan kvalperioden är slut.

Nike:
20220420_125112.webp

Tränade lite med damerna precis. Ska skriva ut rallyskyltar någon dag och försöka köra igenom alla med Ebrah, sedan bygga någon bana och försöka se till att vi faktiskt tar oss iväg på tävling. Hon är sååå duktig :love:

Med Lily går det framåt! Hon lärde sig nyligen "gå runt" (mig) och idag när vi repeterade det så gjorde hon det i bra fart och med lika lite hjälper som jag använder på tävling :banana: Jag kom också på att vi inte testat varken sitt, ligg eller stå bredvid mig utan bara rakt framför, så nu testade vi "sitt" och det gick efter lite förvirring. Har också börjat testa lite fotgående och det är svårt att säga om hon förstår än, men det känns bra att ha börjat komma igång i alla fall. Hon är så busig och påhittig och numera lättbelönad att det är hur kul som helst för oss att träna. Passen blir extremt korta och med få repetitioner, men ja, vi är igång med lite mer seriös träning i alla fall.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Storlek röd Kong?
  • Liten fodertunna?

Hästrelaterat

Omröstningar