Uppdateringstråd 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har nu kört igenom alla nybörjarklassens rallymoment med Ebrah. Det gick ungefär som väntat. Det där med "sitt framför" är skitsvårt att få rakt, framförallt om hon sitter vid sidan innan och att ligga ner är pisstråkigt så hon halvlägger sig gärna :p Annars är det enda problemet att jag inte har koll på snurrar, men sådant har alltid löst sig på tävling iaf. Ett varv? Två varv? ingen aning, vi kan snurra på ett tag :angel:

Ligger i sängen med hundarna och avskyr hur det är olika tidszoner i olika länder. Just nu är Lilys uppfödare klart vaken och har möjlighet att diskutera massor. Jag borde egentligen sova men håller mig vaken för herregud så intressant det är! Hon har varit med länge, har så mycket erfarenhet, är så duktig på att berätta om allt osv. Gissar att @Migo minns mycket väl hur bökigt det kan vara att ha daglig kontakt med någon i USA? :p Hade det inte varit för att det är så mycket som fungerar dåligt i det där landet hade jag varit bra sugen på att flytta dit och umgås med alla i min nya "salukifamilj"...

Ligger i sängen med hundarna och avskyr hur det är olika tidszoner i olika länder. Just nu är Lilys uppfödare klart vaken och har möjlighet att diskutera massor. Jag borde egentligen sova men håller mig vaken för herregud så intressant det är! Hon har varit med länge, har så mycket erfarenhet, är så duktig på att berätta om allt osv. Gissar att @Migo minns mycket väl hur bökigt det kan vara att ha daglig kontakt med någon i USA? :p Hade det inte varit för att det är så mycket som fungerar dåligt i det där landet hade jag varit bra sugen på att flytta dit och umgås med alla i min nya "salukifamilj"...
Ja man får helt skruvad dygnsrytm...

Har nu kört igenom alla nybörjarklassens rallymoment med Ebrah. Det gick ungefär som väntat. Det där med "sitt framför" är skitsvårt att få rakt, framförallt om hon sitter vid sidan innan och att ligga ner är pisstråkigt så hon halvlägger sig gärna :p Annars är det enda problemet att jag inte har koll på snurrar, men sådant har alltid löst sig på tävling iaf. Ett varv? Två varv? ingen aning, vi kan snurra på ett tag :angel:
Hund runt förare? Ett varv 😄

Tänkte ta en promenad men efter sju hundmöten på en kvart så var jag rätt less så blev bara en kort rastningsrunda i stället. Fel tidpunkt helt enkelt. Inte på humör för att ta tag i det just precis nu då han ju stressar upp sig efter varje möte. Får bli promenad lite senare i stället. Inga ryck iaf, mest pip och studs och drag.

Brukar undvika populära rastningstider så vi bara behöver jobba på några enstaka per promenad men idag var det hundar runt varje hörn kändes det som.

Igår frågade ett barn på gården om hunden var snäll. ”Eh… relativt” blev svaret. Vill iaf inte att han hälsar på barn utan föräldrar med då han är stor och hoppig och lätt skulle kunna välta en liten människa. Även om han ju är genomsnäll och älskar människor. Lite för mycket ibland bara.

Har varit ute på ordentlig långpromenad med monstren och gick förbi en bra inhägnad där de kunde springa också. Och som de sprang! Lily börjar verkligen bli snabb nu, Ebrah fick kämpa för att hänga med. Jag passade också på att borsta av Lily med gummiskrapa eftersom hon börjat fälla så mycket päls. Hoppas att hon får tunn och bra sommarpäls, för jag börjar tröttna på att sova med fönstret öppet på nätterna. Gör det ändå för att hålla henne nöjd.

Efter promenaden tog vi tåg hem och så har jag stretchat båda hundarna. Skulle behöva bada Lily nu, men ville inte ta det direkt efter stretchingen för att inte hon ska koppla stretching med något hon ogillar. Får ta det senare ikväll istället.

Tänkte ta en promenad men efter sju hundmöten på en kvart så var jag rätt less så blev bara en kort rastningsrunda i stället. Fel tidpunkt helt enkelt. Inte på humör för att ta tag i det just precis nu då han ju stressar upp sig efter varje möte. Får bli promenad lite senare i stället. Inga ryck iaf, mest pip och studs och drag.

Brukar undvika populära rastningstider så vi bara behöver jobba på några enstaka per promenad men idag var det hundar runt varje hörn kändes det som.

Igår frågade ett barn på gården om hunden var snäll. ”Eh… relativt” blev svaret. Vill iaf inte att han hälsar på barn utan föräldrar med då han är stor och hoppig och lätt skulle kunna välta en liten människa. Även om han ju är genomsnäll och älskar människor. Lite för mycket ibland bara.
Tonto är likadan med människor, han är supersnäll och älskar människor, men han välter till och med vuxna friska människor, så det går inte att låta honom hälsa på barn eller äldre, jag brukar svara att "Ja han är jättesnäll, men han är alldeles för stor och busig för att hälsa på barn!" när ett barn frågar. :)

Tonto är likadan med människor, han är supersnäll och älskar människor, men han välter till och med vuxna friska människor, så det går inte att låta honom hälsa på barn eller äldre, jag brukar svara att "Ja han är jättesnäll, men han är alldeles för stor och busig för att hälsa på barn!" när ett barn frågar. :)
Det ska jag ta med mig till nästa gång :)

Det ska jag ta med mig till nästa gång :)
Jag brukar säga något liknande, typ "Ja de är snälla, men de hoppar!" Barnen här har ofta för dåligt tålamod för att orka lyssna på långa förklaringar innan de försöker ta sig fram till hundarna, så jag försöker hålla det kort :p Sedan ser jag det inte som någon katastrof om hundarna hoppar heller, så länge det bara blir att de hoppar i luften och konsekvenserna inte blir värre än skrämda barn. Barnen brukar förstå då att de ska ta det lugnare och så kan de hälsa senare på ett lugnare sätt när hundarna varvat ner lite. (Mina vill gärna leka med barn som skuttar och ropar)

I förrgår var vi på klubben och körde lite kontaktfälts träning på ahilityplan och igår blev det bantning. Idag ska vi hänga i fårhagen och så tänkte jag köra lite lydnadsträning också.
Imorgon blir det tävling i rallylydnad för Tay och Nessie.

Nessie och Tay väntar på sin tur vid agilityplan:
20220428_174930.webp

Den där valpen alltså :D Vi har precis varit iväg och träffat hennes bästis. Först sprang de två tills bästis var trött, sedan sprang Lily med Ebrah en stund till. Hon har sån otrolig uthållighet redan nu, och så börjar hon bli riktigt snabb. Hur kul som helst att följa hennes utveckling.

Det filmas alldeles för lite... harkelhosthost. ;)
Jag vet! Jag har tänkt filma mer, jag har tex möjlighet att filma med systemkameran men har inte ens undersökt hur man gör :o Har en tanke om att filma mer seriöst och börja ladda upp lite på Youtube, men har inte kommit längre än till tanke med det... Idag har jag dock fotograferat massor! Så fort jag kommer hem ska jag se vad det blev med det (eller kanske plugga...).

Alltså. Jag förstår mig inte på valpar. Jag har flera bilder från idag där Lily ser ut att bete sig som ett as mot bästis. Hon kastar sig med vidöppen mun mot bästis, "biter" i hals och lår och allt möjligt, sedan har jag massor av bilder där bästis istället slår med tassar rakt i huvudet på Lily, ser ut att halvt mosa ner Lily i marken osv. Helt galna brottningsmatcher har de, ofta samtidigt som de springer och ändå håller de sig på benen, i kuperad terräng och de har hur kul som helst! Och så fort man tycker synd om bästis och försöker hålla i dem för att ge dem vilopaus innan det blir för vilt, då flyger bästis mot Lily istället för att passa på att få in en attack när Lily hålls still :rofl:

Nåja, de får åtminstone träna kroppskontroll ordentligt när de håller på sådär! Jag har aldrig varit med om två salukis som brottas så mycket som de där två. Jag hoppas verkligen att bästis säger åt Lily om det blir för mycket någon gång.

Jag måste köpa mindre hund. Den begagnade biabädden är för liten :angel: Men den blir nog bra i bakluckan när vi delat av med avdelaren igen. Ser hellre att han åker liiite trångt i bak än flyger runt vid eventuell krock. Vi har Jeppegrindar i bilen och gjort egen avdelare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Jahapp, så var det tydligen dags igen för en ny omgång av 'Någon Däruppe har tråkigt och bestämmer sig för att se hur mycket elände man...
Svar
11
· Visningar
2 024

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka