Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Huah. Kan bara konstatera att det ska bli skönt att ta av sig förtroendevalsmanteln i förtid efter årsmötet. Det går inte att föra en rimlig dialog om varken HD, mentalitet eller tillväxtrubbningar utan att man ska få höra att man har "tråkig attityd" som styrelsemedlem för att man inte stryker uppfödarna medhårs.
Tråkigt att du hoppar av i förtid, men jag förstår att såna beslut kan behöva tas. Det är verkligen tufft på så många sätt att sitta i en rasklubbsstyrelse.

Skönt med en varm tröja på kylig morgonpromenad.
Morgonpromenad.webp

Kompisen har lite mycket i sitt liv just nu så jag har sagt att jag tar hennes hund på halvtid ett tag framöver. Det är verkligen det bästa av två världar. Jag har fullt ansvar och kostnader för endast en hund. Jag får kel, träning och närvaron av två. Min hund får vara ensam herre på täppan och ha husse och matte för sig själv blandat med att han får prata hund, leka och hänga med en kompis. Vill jag göra nått med bara min hund så kan jag säga nej till att ha en extra hund den dagen och ha enkelheten i att bara ha en. Perfekt när kompisen har en hund som funkar så bra med min egen och jag har ju passat den hunden massor ända sen valp så jag känner henne väl. Jag har hjälpt till som dagmatte till och från tidigare men nu kommer jag ha henne dygnet runt halva veckorna. Matte får chansen att hinna ikapp och kan släppa sitt dåliga samvete och har hunden hemma när hon har mer tid. Just nu en perfekt lösning för alla inblandade 😀🥰

Bifogade filer

• IMG_20220216_110327.webp
    IMG_20220216_110327.webp
    651,7 KB · Visningar: 52
Kompisen har lite mycket i sitt liv just nu så jag har sagt att jag tar hennes hund på halvtid ett tag framöver. Det är verkligen det bästa av två världar. Jag har fullt ansvar och kostnader för endast en hund. Jag får kel, träning och närvaron av två. Min hund får vara ensam herre på täppan och ha husse och matte för sig själv blandat med att han får prata hund, leka och hänga med en kompis. Vill jag göra nått med bara min hund så kan jag säga nej till att ha en extra hund den dagen och ha enkelheten i att bara ha en. Perfekt när kompisen har en hund som funkar så bra med min egen och jag har ju passat den hunden massor ända sen valp så jag känner henne väl. Jag har hjälpt till som dagmatte till och från tidigare men nu kommer jag ha henne dygnet runt halva veckorna. Matte får chansen att hinna ikapp och kan släppa sitt dåliga samvete och har hunden hemma när hon har mer tid. Just nu en perfekt lösning för alla inblandade 😀🥰
Åh, det låter ju som en fantastisk lösning! Och va skönt för din vän som du säger 🥰

Igår varjag och Sparven på Nw-kurs igen :) Vi började utomhus. Jag såg hela början av kursen som ett träningstillfälle för mig att hjälpa honom att hitta ett bekvämt avstånd till de andra hundarna, och det gick riktigt bra! När vi skulle söka gick de andra undan så att hon slapp se dem, och båda söken tog han klockrent 🤩

Sen körde vi lite inomhus med höga gömmor, och två dolda gömmor. Den höga gömman var lite svår, och jag hjälpte honom lite för mycket, men han hittade den till slut. De dolda gömmorna visade han superfint på 🤩 Vi körde även lite markeringsträning i en urvalsbana, och även det gick framåt!
Hamnade i lite svåra situationer när vi flyttade oss mellan rummen, då det var både läskiga människor och hundar på fel plats, men det får jag vara mer förberedd på nästa gång så vi kan försöka hamna i bättre lägen istället kommande gånger 👍

Mina fina hundarna ställer alltid upp. Hade en jobbig dag igår dag och kväll. Milou kröp in under mig och la nosen mot min kind och så pussades han lite och han var som en liten igel, han låg så nära. När det lugnat sig lite la han sig precis framför mig och lyckades på ett sätt som bara han kan vira in både sina framben och bakben och hals runt båda mina armar, vet inte hur han lyckas.

Är så tacksam för dom. Jag behövde prata med någon och mamma skulle ringa men jag ställde in det för att jag inte skulle klara att prata. Och då var min grabbars sällskap det enda jag klarade av,

Har verkligen funderat på att utbilda Milou till någon sorts assistanshund. Visst är det någon här som har det?

Har fått mitt paket från Jami nu. Det gick snabbt! Benmjölet var som förväntat, inga överraskningar där (vilket är bra :p ) och leksaken var otroligt bra. Är framförallt nöjd med motståndet i själva expanderdelen, precis lagom hårt för bra dragkamp och själva handtaget var bekvämt att hålla i. Med andra ord: rekommenderas!

Vilken leksak är det? Behöver!

Beställningen från Jami är redan skickad! Beräknas komma imorgon :banana:Kanske har en ny favoritbutik snart...

Beställde en Hurtta regnoverall från tinybuddy igår och den ska komma till instabox idag. Också bra service och dessutom kostade den 599 istället för 799 i vår fysiska djurbutik. Undra hur det kan vara så stor skillnad?!

Du får ge en recension sen! Behöver till en jack russell som hittills lyckats demolera absolut alla leksaker.
Skulle mina ha tillgång till den hela tiden, då hade den garanterat inte överlevt många minuter. Jag kommer dock "bara" använda den som belöning vid träning, inkallning och för att träna lek. Då får de ingen chans att springa iväg och strimla den (vilket är vad de skulle göra annars).

Beställde en Hurtta regnoverall från tinybuddy igår och den ska komma till instabox idag. Också bra service och dessutom kostade den 599 istället för 799 i vår fysiska djurbutik. Undra hur det kan vara så stor skillnad?!
Hyrorna för butikslokaler är högre än för lagerlokaler. En butik behöver ha sin personal närvarande på vissa specifika tider. Förmodligen också mer personal/såld grej eftersom kundservicen måste ske där och då, inte när någon har tid att svara på mail. Tycker inte att det är konstigt.

Igår varjag och Sparven på Nw-kurs igen :) Vi började utomhus. Jag såg hela början av kursen som ett träningstillfälle för mig att hjälpa honom att hitta ett bekvämt avstånd till de andra hundarna, och det gick riktigt bra! När vi skulle söka gick de andra undan så att hon slapp se dem, och båda söken tog han klockrent 🤩

Sen körde vi lite inomhus med höga gömmor, och två dolda gömmor. Den höga gömman var lite svår, och jag hjälpte honom lite för mycket, men han hittade den till slut. De dolda gömmorna visade han superfint på 🤩 Vi körde även lite markeringsträning i en urvalsbana, och även det gick framåt!
Hamnade i lite svåra situationer när vi flyttade oss mellan rummen, då det var både läskiga människor och hundar på fel plats, men det får jag vara mer förberedd på nästa gång så vi kan försöka hamna i bättre lägen istället kommande gånger 👍
Är det vanligt att rasen har så svårt för nya personer och andra hundar? Har läst en del om rasen (har tyckt den verkat intressant för ev framtida hund) och inte fått den bilden av den, men har heller inte läst så mycket som är skrivet av ägare.

Är det vanligt att rasen har så svårt för nya personer och andra hundar? Har läst en del om rasen (har tyckt den verkat intressant för ev framtida hund) och inte fått den bilden av den, men har heller inte läst så mycket som är skrivet av ägare.
De är väldigt varierande inom rasen skulle jag säga. Humla är helt brydd med nya människor. Hälsar gärna om hon känner för det, eller de har godis, men är osäker på hundar. Henne tog jag ju över som 1åring, med lite dåliga erfarenheter i bagaget, men skulle definitivt säga att hon har anlag för rädslor.
Sparvens uppfödare är ju ändå känd för att ha väldigt bra pumis mentalt, men denna kullen verkar de flesta ha osäkerheter på hund och/eller människa. Jag älskar pumis bra sidor, men är glad att jag förhoppningsvis inte behöver köpa ny hund på många år (2 hundar är lagom för mig) då det känns lite som ett vågspel med mentaliteten. Tyvärr är inte bph särskilt vanligt heller..

@Tajger har nog dock sett mycket fler pumis än mig, så hon kanske vill utveckla :)

De är väldigt varierande inom rasen skulle jag säga. Humla är helt brydd med nya människor. Hälsar gärna om hon känner för det, eller de har godis, men är osäker på hundar. Henne tog jag ju över som 1åring, med lite dåliga erfarenheter i bagaget, men skulle definitivt säga att hon har anlag för rädslor.
Sparvens uppfödare är ju ändå känd för att ha väldigt bra pumis mentalt, men denna kullen verkar de flesta ha osäkerheter på hund och/eller människa. Jag älskar pumis bra sidor, men är glad att jag förhoppningsvis inte behöver köpa ny hund på många år (2 hundar är lagom för mig) då det känns lite som ett vågspel med mentaliteten. Tyvärr är inte bph särskilt vanligt heller..

@Tajger har nog dock sett mycket fler pumis än mig, så hon kanske vill utveckla :)
Kan dock tillägga, att kommer vi bara ur spökåldern och kommer ett par steg längre med bekymren vi har nu, så tror jag att jag kommer våga köpa fler pumis i framtiden. De är verkligen fantastiska hundar, och då har jag ändå två som är väldigt olika varandra på de flesta plan 😍

Får coachning nu av en fantastisk tränare, och känner redan att vi tagit ett par steg på vägen, så ska fortsätta jobba på!

Milou och Alvin har också fått en ny leksak, en jätte bra kampleksak som dom tyckte jätte mycket om. Lagom storlek för en liten hund. Lekte ett tag med båda. Försökte få Milou att se den på ett extra bra sätt. Tanken var att den ska fungera som belöning vid träning men Milou är så godis inriktad så han uppskattade den som belöning 3 gånger, sen ignorerade han den och bara stirrade på mig och väntade på godis. Jag tror han förstod vad jag menade men var inte nöjd alls om han inte fick godis. Vi leker ju ändå hundra gånger per dag.

Är ju inte jätte lätt att belöna en kines med leksak och kamp. Det är bara väldigt uppskattad lek.

Idag blev Virrpannan viltspårchampion👏👏👏. Det var egentligen inte svårt för henne för hon lever för att spåra. Värre för mig som gick provet med gipsad arm efter tisdagens vurpa😬
Men allt gick bra 😊Hon var klockren och domaren var snäll och gav mig minst bökiga spåret när han såg armen i gips😊

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar