Uppdateringstråd 25

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag, avkomman och Torsten har varit till stora sjukhuset för att prata med transplantationsfolket om ny njure till mig.

Torsten har rastats i stadsmiljö och vi hade lite roligt åt honom när han klev ur i p-huset och han mycket kavat travade runt bland bilar och betong. Han såg ut som han ägde stället. Det blev en rejäl kissrunda och det fanns tydligen massor av spår efter andra hundar på sjukhusområdet. :)

Efteråt gjorde vi en vända till IKEA och även där var han världsvan.

Vem hade kunnat tro att min skrajsna lilla valpskit skulle utvecklas till något så världsvant och oberört. Det är så härligt att ha en hund som utan att knota ligger kvar och sover i bilen när jag behöver göra ärenden. Han blir glad när vi kommer tillbaka men inte alltför upphetsad. På det hela skapligt cool.

Skrev på om transplantationen på facebook.
Det verkar som det bildats kö på att ta hand om Torsten sen när jag ska läggas in ;)

Lydnadskurs ikväll med Nessie , vi gick igenom vittringen och det gick superbra. Det känns soml om jag nu har verktyg för att komma vidare där. Sen gick vi igenom tom skick och rutan och det gick över förväntan.

Nu önskar jag mest vettigt väder så vi kan börja träna ute, just nu är det skridskobana överallt 🙄.

Nessie
20220214_131643.webp

Vi har fått varg runt knuten. Grannen såg den jaga en hare 300m ifrån vårt hus, vi har sett vargbajs på altanen, spår från tassar och jag tror jag skymtade den på åkern och i grannens hästhagar (hästarna var inne) häromdagen när jag var på kvällslöprunda. Det förklarar nog varför min hund varit så jäkla skällig så fort vi kommit utanför dörren på sistone. Han skäller typ aldrig i onödan, men på senaste har det varit konstant ihållande tufft vakt skall runt huset och vi har inte fattat varför.

Så himla obehagligt, speciellt när den börjat spana runt byn. Nästan alla har ju får, hästar, kor, höns osv här. Vi bor inte ens i ett vargrikt område så oklart hur den kommit hit. Jag brukar ju alltid ha min hund lös på skogspromenaderna, men tror jag skippar det nu. Känns som att en chihuahua är ett enkelt byte för en varg 😖

Vi har fått varg runt knuten. Grannen såg den jaga en hare 300m ifrån vårt hus, vi har sett vargbajs på altanen, spår från tassar och jag tror jag skymtade den på åkern och i grannens hästhagar (hästarna var inne) häromdagen när jag var på kvällslöprunda. Det förklarar nog varför min hund varit så jäkla skällig så fort vi kommit utanför dörren på sistone. Han skäller typ aldrig i onödan, men på senaste har det varit konstant ihållande tufft vakt skall runt huset och vi har inte fattat varför.

Så himla obehagligt, speciellt när den börjat spana runt byn. Nästan alla har ju får, hästar, kor, höns osv här. Vi bor inte ens i ett vargrikt område så oklart hur den kommit hit. Jag brukar ju alltid ha min hund lös på skogspromenaderna, men tror jag skippar det nu. Känns som att en chihuahua är ett enkelt byte för en varg 😖

Har ni kontakt med Länsstyrelsen som kunnat bekräfta att det är varg? Tror det är viktigt att ta kontakt redan nu om man senare skulle behöva ansöka om skyddsjakt.

Rapportera här: https://skandobs.se/

Förstår att du känner ett stort obehag, det hade jag också gjort.
Hade jag varit som du hade jag inte släppt hunden utom synhåll utomhus och absolut haft den kopplad hela tiden.

Har ni kontakt med Länsstyrelsen som kunnat bekräfta att det är varg? Tror det är viktigt att ta kontakt redan nu om man senare skulle behöva ansöka om skyddsjakt.
Tror grannbyn några km bort har haft kontakt, de har också sett den. Någon sa att de har varit ut och tagit prov på avföring, det är bekräftat varg.

Förstår att du känner ett stort obehag, det hade jag också gjort.
Hade jag varit som du hade jag inte släppt hunden utom synhåll utomhus och absolut haft den kopplad hela tiden.
Ja, han brukar ju få strosa på gården själv också. Men kommer inte låta honom göra det nu, utan kommer vara med. Hoppas att katterna klarar sig, men dom är ju ganska reaktionssnabba och kan förhoppningsvis klättra upp i ett träd.

Jag har varit och hämtat en liten trött, hungrig och pipig Dafne hos veterinären efter tandstensborttagning. Hon har kronisk ulcerös paradontal stomatit, så tandrengöring behöver göras regelbunden och hon äter dessutom medicin som ger tandköttsöverväxt som biverkning och det gör det svårt att komma åt att borsta. Det visade sig dock att hon hade två(!) tandfrakturer ganska långt bak i munnen, så vi ska tillbaka i slutet på månaden och ta bort de skadade tänderna.

Huah. Kan bara konstatera att det ska bli skönt att ta av sig förtroendevalsmanteln i förtid efter årsmötet. Det går inte att föra en rimlig dialog om varken HD, mentalitet eller tillväxtrubbningar utan att man ska få höra att man har "tråkig attityd" som styrelsemedlem för att man inte stryker uppfödarna medhårs.

Banksy visade precis att han verkligen är hemmastadd här. Matte kom för att hämta och han sprang till dörren och skällde, som vanligt. När han lugnat sig så öppnade jag dörren, men istället för att gå till matte när han fick så tvärvände han och sprang tillbaka till vardagsrummet och sin godisgömmeboll :D Det kändes faktiskt väldigt bra med tanke på att han sen efter sommaren har vankat och väntat när det närmar sig hämtningstid :up:

Huah. Kan bara konstatera att det ska bli skönt att ta av sig förtroendevalsmanteln i förtid efter årsmötet. Det går inte att föra en rimlig dialog om varken HD, mentalitet eller tillväxtrubbningar utan att man ska få höra att man har "tråkig attityd" som styrelsemedlem för att man inte stryker uppfödarna medhårs.

Ja, det känns som om det verkligen är motvind och skygglappar på in i det längsta från många håll 🙄. Tyvärr är det säkert många drabbade som just undviker att lyfta ämnet då man lätt blir utsatt för diverse påhopp och personangrepp från de som inte har källor och fakta att argumentera med..
Att komma med anekdoter och känsloargument är typiskt för folk som inte har fakta på sin sida och ändå envisas med att hävda sin ståndpunkt till varje pris. Väldigt tråkigt för klubben att bli av med ideella krafter men förstår dig fullt ut.

Samma hos mig,men där är dom sedda o filmade av massor med folk, men det var inget kul den dagen jag gick utanför själva tomtens staket o upptäckte massor med spår i snön precis utanför, det förklarade varför min 6kg hund sprungit runt med rest ragg ett par kvällar, numera är jag alltid med ute, törs inget annat även om jag inte sett spår på insidan av staketet

Du kan få komma och sitta i salukiringens styrelse istället. Just nu väldigt(!) livat pga nya domarkompendiet och i princip alla förutom de ansvariga för att ha tagit fram det (och deras valpköpare/beundrare) anser att det är bedrövligt. Det är t.o.m. rasklubbar utomlands som reagerat och funderar på att skriva protester m.m. Det är en väldigt(!) spännande situation just nu på många sätt. Det som får kritik är just att det framstår som att styrelsen inte vill bevara rasen utan göra om den till en mer osund version. Lite tvärt emot när det annars är en styrelse som försöker få uppfödare att avla mer sunt alltså.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 548
Senast: fixi
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 741
Senast: MissFideli
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 404
Senast: Migo
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 669
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar