Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Däremot när vi är ute på promenad så hoppar och drar han mot mötande hundar samt att han skäller som en galning! Och jag förstår inte riktigt vad som kan ligga till grund för varför han inte har några problem med främmande hundar inomhus men på promenader blir alldeles tossig?

Säger som andra att det nog kan vara så enkelt som att han är trygg hemma men inte ute på samma sätt + sitter fast i koppel.
Hur beter ni er när hundar kommer hem till er och hur beter ni er på promenader?

Hello gang!
Jag och Alice har tränat agility idag! Hallelujah! Jag fattar inte hur jag har kunnat få en hund som är så sjukt duktig på allt?! (utom att träffa främmande människor då..)
Hoppade bana och tränade i över en timme - Alice var hur peppad som helst! Men det var lite slut på fysisk energi i kroppen pga otränad. Under vilorna så fick jag verkligen säga åt henne att ligga och vila för hon ba TJOHOO NU KÖR VI MAMMA :bump:
Och helt plötsligt föll polletten ner i slalomen också. Jaha?

Nu är vi båda trött och glada, och jag är lite paff. Ibland undrar jag om jag ens fattar vilken potential min hund har för ca alla tävlingsgrenar i hundvärlden.

Hello gang!
Jag och Alice har tränat agility idag! Hallelujah! Jag fattar inte hur jag har kunnat få en hund som är så sjukt duktig på allt?! (utom att träffa främmande människor då..)
Hoppade bana och tränade i över en timme - Alice var hur peppad som helst! Men det var lite slut på fysisk energi i kroppen pga otränad. Under vilorna så fick jag verkligen säga åt henne att ligga och vila för hon ba TJOHOO NU KÖR VI MAMMA :bump:
Och helt plötsligt föll polletten ner i slalomen också. Jaha?

Nu är vi båda trött och glada, och jag är lite paff. Ibland undrar jag om jag ens fattar vilken potential min hund har för ca alla tävlingsgrenar i hundvärlden.
Såna hundar är KUL! :banana: Ta tillvara på det!
Har också haft en. Tyvärr död nu :( Och tyvärr var jag inte så intresserad då som jag är nu..

@isafore Jaa, det är fantastiskt kul! Hon bara fattar allt! Önskar att jag trivdes på bruksklubben här då den ligger så nära.. men det är lite för mycket "stora tävlingstjejerna i stallet"-känsla där. Är i valet och kvalet om jag ska flytta upp till Falun igen, trivdes så himla bra på klubben där!

@iNHALE + @Red_Chili
Det stämmer nog ganska bra att det kan bero på vårt kroppsspråk när vi träffar hundar! I o m hur han har agerat förut + att han blir otroligt stark så blir det att jag spänner mig för att göra mig beredd på att hålla emot när han försöker dra. Jätte dumt, men svårt att slappna av i kroppen när man oroar sig för att han ska göra ett utfall:down:
Men ska jobba på mitt egna agerande i hundmöten och träna på skvallerträning!

Jag förstår mig inte riktigt på vår unghundsbeteende..
Han är väldigt snäll, men lite ängslig/rädd individ. Får vi besök av någon med hund eller besöker någon som har hund är det inga som helst problem. Då håller han sig lugn, kan bjuda in till lek om han märker att den andre är med noterna annars håller han avstånd. Ja, han sköter det "sociala samspelet" bra.
Däremot när vi är ute på promenad så hoppar och drar han mot mötande hundar samt att han skäller som en galning! Och jag förstår inte riktigt vad som kan ligga till grund för varför han inte har några problem med främmande hundar inomhus men på promenader blir alldeles tossig?

Min har bra hundspråk och beter sig bra om hon får vara lös och hälsa, men är hemsk i koppel. Främst frustration tolkar jag det s o m, eventuellt med lite osäkerhet.

Min ena hund som är osäker på främmande hundar kan bete sig oerhört stöddigt vid vissa hundmöten - gapar, studsar och försöker skrämma bort och ser ut som hon vill klå upp den andre. Släpper jag kopplet, så blir hon så spak , så spak.....och går bakom mig och fjollar. Så koppel gör mycket mer än man tror. Dels så sitter dom fast och vet att dom inte kan fly och dels så får dom stöd - även om vi ofta är omedvetna om det.

Ja att kopplet spelar in lite har jag märkt, för dessto strammare det är dessto värre blir han. Känner mig bara lite handfallen inför hur jag ska lösa detta.. Grannskapets hundägare tror nog att han är ett argsint monster...Känns så träligt att behöva oroa sig för att möta andra hundar på promenad.
Och detta med att gå i koppel, unghunden går helt ok i koppel, men Lex 3 åringen är helt hopplös på att gå i koppel! Kämpat i nästan 3 år nu, och det har inte blivit mycket bättre. Testat det mesta känns det som, till och med gått två kurser och det har resulterat att han har bra fotgående med ögonkontakt, men inte riktigt det jag söker på promenaderna. Han får gärna strosa lite, men själva draget i kopplet jag vill bli av med..När han går lös i skogen har han super fin kontakt, går att avbryta om det dyker upp något intressant osv. Men i koppel är han en helt annan hund, svår att få kontakt med och gör ofta plötsliga ryck när han nosat upp något intressant. Usch.. känner mig lite frustrerad idag! Förstår självklart att jag är problemet, då jag inte riktigt har rätta verktygen än i form av kunskap för att lösa detta.
( låter väl som jag har världens mest ouppfostrade monster här hemma:o )

Vilken pissig dag. Efter en veckas risig mage kraschade den helt idag och hundstackarn bajsade blod så det stod härliga till. Blev en tripp till djursjukan, antibiotika och en liten nätt nota på 4000. Nåja bara han blir sitt glada jag igen :love:

Blä, blä och ännu mer blä.
Häromdagen var Aysu lite hängig och hela veckan har hon harklat sig, inte mycket, men någon gång per dag. I fredags köpte jag burkmat åt henne, för att hon skulle få något lätt att äta som inte irriterar halsen, för det kändes som om hon kunde ha problem med just halsen även om jag inte såg eller kände något. När hon väl fick burkmaten blev hon snabbt piggare och igår var hon helt som vanligt igen. Vilodagar har hon också haft såklart.
Meeen igår började hon få lite rinnigt öga och nu är det klart värre, lite svullet och irriterat. Aysu är dock ganska obrydd. Har pratat med en veterinärvän och kommit överens med henne om att jag idag ska tvätta med koksaltlösning och är det inte bra imorgon så åker vi till veterinär med det.

Tyvärr jobbar inte min vän imorgon... Jag känner mig inte sådär jättebekväm med att åka till folk som inte känner mina hundar. Vi är ju i princip aldrig hos veterinär annat än för vaccination, Aysu har aldrig behövt något alls, så vi åker inte ens till samma ställe varje gång utan har bara åkt till det ställe som för tillfället är billigast med just vaccinationerna.

Kan tillägga att jag nu sett att Aysus andra öga också är rött, lite smågegga i det men ingen svullnad och inte rinnigt. Verkar ju mer vara ögoninflammation av något slag då än någon ögonskada.. Tur det åtminstone. Men åh, jag vill bara att hon ska må bra...

@Red_Chili Låter ju som en inflammation om det ha spridit sig, ja. Drygt!

KL
Jag har fått så himla mycket energi sen jag började äta järntillskott!! :bow: Vill bara ge mig ut i skogen och vandra hela dagarna! Så nu har jag börjat längta hem till Dalarna. Här nere finns ju inte så mycket skog och den skog som finns är platt.

Är på jakt efter ett par bra skogsskor nu, när jag har det är min hundföraroutfit komplett :D Man vill ju vara snygg i skogen också, liksom :D

@Red_Chili Låter ju som en inflammation om det ha spridit sig, ja. Drygt!

KL
Jag har fått så himla mycket energi sen jag började äta järntillskott!! :bow: Vill bara ge mig ut i skogen och vandra hela dagarna! Så nu har jag börjat längta hem till Dalarna. Här nere finns ju inte så mycket skog och den skog som finns är platt.

Är på jakt efter ett par bra skogsskor nu, när jag har det är min hundföraroutfit komplett :D Man vill ju vara snygg i skogen också, liksom :D

Väldigt drygt! Har fått lite tips på bra saker att köpa på apoteket mot sådant, så det blir en tur dit i eftermiddag.

Vill du ha rejäla kängor? Jag har ett par från Merrell som är helt fantastiska. Något tunga visserligen, säger jag som annars går runt i lätta(!) gympadojjor eller icebugs som väger ingenting alls... Men ja, mina Merrell är jättestadiga, vattentäta, verkar hålla för allt och jag kan gå i dem i tusen år utan att få ont någonstans.

Att börja gå kurs med min hund som inte vill ha andra hundar nära inpå sig var en stor grej för mig, och han var 7,5 år när jag vågade fråga ett nystartat ställe med en erfaren tränare om vi skulle våga komma med på en "balanspromenad". Jag kände mig genast trygg och jag fick mod att gå ett par kurser till med min hund. Kändes så bra att hon vet hur min hund är, även att han har begränsningar fysiskt och kan säga till oss på sidan om att det här kanske du får göra lite lugnare med Balder.

Nu ska hon sluta med verksamheten och jag känner bara näää, vart ska vi våga ta vägen nu. Inte för att vi går kurs så ofta, men jag har alltid haft koll på vad som händer där. *sparkar i gruset*

Nog för att min hund eventuellt, troligen, säkerligen är lika glad utan kurser. ;):D

Förra våren utredde vi varför mira läcker, massa blodprover togs, kissprov, hon sövdes och vet. gick in med kamera mm. för att undersöka. Resultat; inkontinent (det visste vi ju). Vi fick medicin utskrivet men ville inte börja ge henne för resten av livet då hon läcker så sällan och egentligen inget som "stör". Oftare på sommaren då hon är varm, dricker mer och flåsar. Sen har hon inte läckt någonting under hösten och vintern men idag efter morgonrunda på 1h kommer vi in, hon lägger sig och vips några droppar kom. Glömmer hon bort att kissa ute? Jag har ingen aning.. Så vi gick ner på gräset utanför så hon fick kissa igen, då kom bara några droppar. Luddigt kanske, blev bara fundersam.

Väldigt drygt! Har fått lite tips på bra saker att köpa på apoteket mot sådant, så det blir en tur dit i eftermiddag.

Vill du ha rejäla kängor? Jag har ett par från Merrell som är helt fantastiska. Något tunga visserligen, säger jag som annars går runt i lätta(!) gympadojjor eller icebugs som väger ingenting alls... Men ja, mina Merrell är jättestadiga, vattentäta, verkar hålla för allt och jag kan gå i dem i tusen år utan att få ont någonstans.

Nää jag vill mer ha ett par robusta löparskor. Gärna i typ gore tex. Men inser att det nog inte riktigt finns i min prisklass. Då jag är både fattig och snål när det kommer till mig själv. Hittade ett par på ITAB på rea - 500kr! Men fanns bara i 36. Meep. :(

Nää jag vill mer ha ett par robusta löparskor. Gärna i typ gore tex. Men inser att det nog inte riktigt finns i min prisklass. Då jag är både fattig och snål när det kommer till mig själv. Hittade ett par på ITAB på rea - 500kr! Men fanns bara i 36. Meep. :(

Rea är bra! Jag köper alltid skor på rea :p mina merrell skulle kostat ca 1200kr på stadium, jag fick dem för 550kr inkl frakt. Nyligen köpte jag ett par underbara löparskor som känns ganska robusta men extremt lätta, dock inte vattenavstötande (kanske ska impregnera dem?). De kostade 399kr och hade kostat ca 700kr. Har du kollat på sportamore? Där har jag ofta hittat bra skor på tokrea :)

@Red_Chili Har kollat sportamore nu men de tre par som finns är tyvärr inte vattentäta och lite för låga i ankeln. Får leta vidare! De har dock rea på "mina" Nike Air Zoom! Min ena sko har blivit förstörd och det är seriöst väldigt skönaste skor! 20% rabatt!! Kanske ska våga beställa hem.. Får ju lön i veckan :angel:

Har varit ute och spårat med Alice idag! Personspår som fick ligga i typ 50 minuter. SMACK sa det bara så fick Alice napp och spurtade iväg! Hon tappade spåret en gång, men hittade tillbaka.
Måste hitta bra skog lite närmare att lägga i bara. (eller flytta till Dalarna pga skog överallt!)

Var på föreläsning om eftersök med Per "Bula" Kristoffersson häromdagen, och det var så jäkla givande!
Har hört mycket gott om honom som föreläsare innan, men jag blev ändå klart överraskad.
Han tyckte t ex att vi generellt är alldeles för dåliga på att momentträna i viltspåret, på att belöna i spåret och att vi ofta lägger för långa spår med för många svårigheter.

Taggad som få lade jag två korta momentspår igår.
Vi har inte så mycket problem i viltspåret, men där vi oftast får svårt är vid vinkel i återgång. Idag lade jag bara två korta spår, där klöven låg ganska direkt i anslutning till vinkeln och det märktes stor skillnad på hennes sug att lösa problemet redan på andra spåret! :D
Så kul!
Bokade in oss på en helgkurs för honom i maj också, mer riktat mot eftersök med skytte osv. Skulle egentligen gått redan nästa helg, men hade tyvärr dubbelbokat då och fick avboka.

Dessutom ska vi gå en kurs i hårda spår nu i april, och teorikvällen var förra veckan. Är så jäkla taggad på spår nu alltså :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka