En bekant till oss har skaffat sin första wachtelvalp, och det går inte alls bra
Personen i fråga har bara erfarenhet av att ta över äldre hundar sedan tidigare, och detta är första valpen hen har.
Jag har träffat hunden några gånger, och det är en supertrevlig, mjuk och förig tik, med en sjujäkla jaktlust. Tiken är efter samma hane som min, och jag har träffat modern flera gånger.
Hunden är 10 månader nu, och är på väg att gå bekanten helt hur händerna. Hon bet hens pappa häromdagen, morrar på sonen och de har ingen som helst kontakt med henne. Kopplar de loss ute så försvinner hon. Hon har inget förtroende för sina ägare.
Jag var förbi dem häromdagen för att hjälpa dem med resursförsvaret, genom att introducera dem till byteshandel-tänket och försöka få bort alla tankar om att hunden försöker ta över makten hemma. Jag tyckte att jag nådde fram ganska bra, och tiken svarade fint på byteshandeln.
Häromdagen fick jag reda på att de har lånat ett elhalsband i stället
Jag känner mig så maktlös! Ägaren har bett mig att ta henne några månader, vilket jag inte har möjlighet att göra. Jag är rädd att det bara skulle bli en högst tillfällig lösning dessutom, eftersom ägarna inte är intresserade av att träna hund och har köpt sig helt fel ras för det. Dom vill ha en fungerande jakthund att jaga med några gånger i månaden, men har missat att jakten i regel är den lilla delen i att äga jakthund.
Jag är bekant med uppfödaren, och ringde henom igår och berättade vad jag vet, och hen skulle ringa ägaren igår och erbjuda sig att köpa tillbaka hunden. Ägaren har luftat för uppfödaren tidigare att hen kanske vill lämna tillbaka hunden, så jag hoppas verkligen att det blir så.