Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Missel stadgeövningar.

Alltså, unghundar! Man kan ju tycka att Stoja borde vara vuxen snart men här mognar vi lååångsamt. Framåt går det iaf, hon gör framsteg hela tiden och visar mer och mer glimtar av att bli en riktigt härlig hund som vuxen. På kvällspromenaden nu på kvällen efter jobbet hade jag dock en pingpongboll med teflonhjärna. Massa energi och även om hon lyssnar på vad jag säger och lyder blixtsnabbt så glömmer hon lika snabbt bort vad som gäller och påbörjar nästa grej.

Körde litet träningspass inne sen med betydligt bättre koncentration där hon visade rysligt fin förståelse för själva positionen i fot iaf.

Unghundar är som tonåringar, ena stunden underbara, andra studen riktiga odågor... Idag är min egen 10-månaders riktigt billig. Rastlös som få, går runt och tråk-gnäller, så fort jag reser mig från stolen så flyger han upp och tokflåsar för han hoppas det ska hända något. Det är inte förän man säger ifrån på skarpen som han går och lägger sig.

Ganska exakt två veckor kvar till årets första LC-tävling nu, och inatt drömde jag (igen..) att Aysu fick sista certet och blev champion :p Alltså. Mina drömmar börjar bli väldigt... enformiga. Antingen drömmer jag om söta salukivalpar eller om att Aysu springer LC och är jätteduktig :angel: Tvivlar dock starkt på att hon kommer plocka något cert på den kommande tävlingen. Det är måånga anmälda och Aysu är inte i toppkondition.

Haha, sitter och diskuterar salukis, kommande kullar osv med en vän nu. Hon beskrev en hund som "mjukare, lite som din Zala var" och jag börjar genast fundera på hur Zala var när vi träffades, för alltså, nästan alla som träffat Zala har beskrivit henne som tuff och "mycket hund", men det är klart, när hon hade fått ordentligt med motion och hade någon salukihane att flörta med så framstod hon nog som lite mesig :p

Har suttit och utvärderat helgens träning såhär på kvällskvisten (nattkvisten? O_o), och kommer fram till att jag är riktigt nöjd. Haft Tilly här några dagar igen, och då blir det väldigt, väldigt basic saker vi gör eftersom hon blir förbannad om Monster får för mycket uppmärksamhet. Istället försöker jag använda henne lite som extra störning och träna kontakt och lugn. Det har varit en ganska solig helg med mycket folk och djur i rörelse, och vi har tillbringat större delen av dagarna i trädgården. Och sammanfattningsvis kan jag säga att medan Tilly springer och vrålskäller mot staketet när någon/något passerar förbi (hon får hållas helt enkelt, jag prioriterar Monsters träning även om jag inte gillar staketskällandet - en hund i taget) är det ytterst sällan Monster dras med, och om han också gör en staketrusning så vänder han tillbaka till mig på en eller ett par sekunder bara. Han har klarat allt från morrande och skällande hundar till ryttare precis vid tomtgränsen dessa dagar! Nu på kvällen stod jag och pratade med en granne, Monster sa inte ett pip utan ställde sig avslappnat och tittade på mig. Det kom en katt. Det kom en till katt. Det kom en tredje katt. Monster andades inte ens fortare. Så började två av katterna bråka, då brast det tyvärr... Men jag kunde bryta honom direkt, omdirigera fokus, och han släppte dem helt igen.

Det kanske inte låter så imponerande för er andra, men för mig med Monsterhund är det helt otroliga framsteg! :p

Fick precis PM till årets första tävling. Blir till att åka hemifrån kl 3 på natten för att vara där i tid. Funderar redan nu på hur jag ska göra för att ha så mycket energi som möjligt då :p Undrar när solen går upp förresten...

Fick precis PM till årets första tävling. Blir till att åka hemifrån kl 3 på natten för att vara där i tid. Funderar redan nu på hur jag ska göra för att ha så mycket energi som möjligt då :p Undrar när solen går upp förresten...

Fy, kan du inte åka kvällen innan? :p
Annars tror jag att det är ljust runt 05 nu för tiden.

Fy, kan du inte åka kvällen innan? :p
Annars tror jag att solen går upp runt 05 nu för tiden.

Har ingenstans att sova på vägen, orkar inte bo på vandrarhem när tävlingen är så.. nära :p Att åka kl 3 är min smärtgräns. Då kan jag vända dygnet långt innan, packa klart allt på lördagen, sova några timmar under natten till söndagen och ändå klara resan bra. Imorgon ska jag jobba, så inatt behöver jag de sömntimmar som går att få, men på onsdag är jag ledig igen och då tänker jag börja vända på dygnet genom att vakna pisstidigt :D Lär vara toktrött första dagarna, men ja, det kommer underlätta vid tävlingssäsongen.

Jag åker hellre en dag i förväg än startar så tidigt...

Jag åker hellre en dag i förväg än startar så tidigt...

Jag har testat alla varianter. Sovit på vandrarhem en natt, sovit i bil, åkt samma dag... Måste ändå vara på tävlingsplatsen kl 6 och det är vääldigt många timmars väntan på en LC-tävling som kan spenderas med att vila i bilen. Senast 6:45 ska Aysu ha gått igenom veterinärbesiktning, men hon lär inte starta förrän tidigast... 10 kanske? Sedan brukar eftermiddagsloppet bli vid kl 14 ungefär och prisutdelning ca 16. Vi är vid själva tävlingsbanan kanske en minut per lopp bara.

Visst, uppvärmning och nedvarvning tar tid, men ja... mycket dötid blir det. Misstänker att det är högre tempo på de flesta andra typer av tävlingar.

Varit på en härlig ridtur i vårsolen idag, så glad att vovve kan hänga med på vissa rundor numera! Skönt för matte att kunna motionera båda på samma gång och det märks att vovve gillar att hålla ett lite högre tempo ibland. :up:

Känner mig stolt över Aysu idag. Har cyklat med henne två dagar i rad och haft henne lös på lämpliga ställen då. Igår fick hon syn på massor av fåglar som hittat något att äta. Aysu älskar(!) att jaga fåglar och de här var ju inte direkt stilla och tysta. Aysu satte visserligen av i full galopp mot dem, men, hon tvärvände och kom till mig i lika snabb galopp så fort jag ropade på henne.

Idag när vi cyklade så passerade vi en annan hundägare med liten chihuahua, absolut roligaste hundtypen tycker Aysu. Hundägaren hade ruskigt bra tempo och gick nästan lika fort som vi cyklade :p Hur som helst så kunde jag trots det ha Aysu lös, utan att hon gjorde mer än tittade bak mot chihuahuan. Att hon uppför sig vid vanliga hundmöten tar jag nästan för givet nu för tiden, men att hon utan problem fixar att bli "jagad" av roligaste hundtypen som finns, det har vi inte provat tidigare.

Så ja, det hela kan sammanfattas med att jag är stolt över att ha fått till (vad jag vet) bra inkallning även på den här lilla salukin. Wahidah har jag ju kallat in när det dykt upp hare framför näsan, men Aysu är det ännu mer krut i och jag är förvånad över hur snabbt det ändå gått att få till så bra inkallning på henne att det fungerar trots viss störning. När jag fick hem henne för 1 1/2 år sedan kunde jag inte ens kalla in henne hur som helst i liten tråkig rastgård när hon sprang där utan störning :p

Vi har fått plats på MH om drygt två veckor! :nailbiting: Ska bli sjukt intressant men jag är nervös för precis allt. Framförallt för att han ska börja jävlas med inkallningarna så att vi blir utslängda, mardrömsscenario. :o Antar att alla former av mutor är förbjudna? Måste skicka ett mejl med tusen frågor till arrangören känner jag. :angel:

Vi har fått plats på MH om drygt två veckor! :nailbiting: Ska bli sjukt intressant men jag är nervös för precis allt. Framförallt för att han ska börja jävlas med inkallningarna så att vi blir utslängda, mardrömsscenario. :o Antar att alla former av mutor är förbjudna? Måste skicka ett mejl med tusen frågor till arrangören känner jag. :angel:

Det där var en av anledningarna till att jag drog mig för att gå mh med wahidah, jag litade inte på att inmalningarna skulle fungera tillräckligt bra då. På bph får man ju ha långlina på, så jag gick bph, men övertalades att ha henne lös ändå och gissa om jag blev förvånad när inkallningen fungerade bättre än någonsin tidigare då :p

Efter en otroligt stressig vecka så börjar jag kunna andas ut. Efter ca 10-12 besök på Strömsholm inom loppet av en vecka så ligger nu min lilla vovve på uppvak efter en lyckad operation :heart Att sen försäkringsbolaget hörde av sig idag och sa att dom ersätter allt gjorde dagen ännu bättre! Vi var beredda på att betala 45 000 ur egen ficka eftersom vi hela veckan fått höra att dom inte alls täcker.

Tyvärr fick vi ingen plats på MH som jag anmält Winzi till. Var ju iofs förväntat när jag för någon vecka sedan såg att det var 10-12 st brukshundar anmälda. Lite surt att de har förtur är det allt :p

Det där var en av anledningarna till att jag drog mig för att gå mh med wahidah, jag litade inte på att inmalningarna skulle fungera tillräckligt bra då. På bph får man ju ha långlina på, så jag gick bph, men övertalades att ha henne lös ändå och gissa om jag blev förvånad när inkallningen fungerade bättre än någonsin tidigare då :p

Önskar att bph fanns i Finland också, skulle mycket hellre gå det. Känns mer lämpat för familjehunden. :p Men här får man välja mellan MH och mentaltest, och mentaltestet känns väl hårt åtminstone i corgins ålder (där går man ju på dem riktigt hårt för att testa hot och försvar bl.a.). Så det fick bli mh. Hoppas vi kan slutföra nu också! :nailbiting: Inkallningarna funkar bra, så länge det är någorlunda störningsfritt vill säga.. Med en nervös matte och uteblivna belöningar på det så ja.. Vi får se. :D

Blir speciellt intressant att se hur han reagerar på skott, det har vi aldrig testat innan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka