Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tyvärr fick vi ingen plats på MH som jag anmält Winzi till. Var ju iofs förväntat när jag för någon vecka sedan såg att det var 10-12 st brukshundar anmälda. Lite surt att de har förtur är det allt :p
Medlemmar i respektive BK som arrangerar MH har förtur, oavsett vad man har för ras, enda som ges förtur som smäller högre är om jycken ifråga är anmäld till tävling där man måste gått MH för att starta, eller hundar som behöver MH för att få regga avkomma.

Tyvärr är alltför få klubbar medvetna om detta o ännu färre enskilda hundägare/medlemmar. OG, dvs Områdesgrupp Schäfer har ganska hög volym på att arrangera MH o de finns spridda i hela landet. Där är alla SKKs raser välkomna.

Medlemmar i respektive BK som arrangerar MH har förtur, oavsett vad man har för ras, enda som ges förtur som smäller högre är om jycken ifråga är anmäld till tävling där man måste gått MH för att starta, eller hundar som behöver MH för att få regga avkomma.

Tyvärr är alltför få klubbar medvetna om detta o ännu färre enskilda hundägare/medlemmar. OG, dvs Områdesgrupp Schäfer har ganska hög volym på att arrangera MH o de finns spridda i hela landet. Där är alla SKKs raser välkomna.

Jo jag vet, men alla brukshundar behöver väl MH för att få regga avkomma? Så de går ju automatiskt före. Min egen BK har tyvärr ingen MH bana och rasklubben arrangerar knappt några MH. Jag hoppas jag kommer med i sommar, såg 1-2 klubbar här i Stockholm som skulle ha MH men inte många anmälda ännu.

Med Dahlia anordnade uppfödaren MH för hela kullen, så det var ju bra!

Jag har anmält vovve till MH. Återstår att se om vi kommer med. Det är 4 st anmälda nu inkl. han och anmälan stängs om 10 dagar.

Idag har vi spårat. Körde till en ny plats och började göra spåret, insåg ganska snart att det nog blev ett rätt svårt spår. Dels hade jag motvind (ala stormvarning), gick smått vilse ett tag i skogen (glömde mobilen med navigationen hemma :angel:) som var riktigt tät och svårframkomlig för både mig och hunden och till råga på allt var det tokfullt med rådjurs- och älgbajs precis överallt (jobbig störning för bajsälskaren). Funderade ett tag på att skita i det och åka hem, men var ju ändå tvungen att gå och plocka ner snitslarna så han kunde ju lika väl försöka. :p Tur var det för även om han imponerat mig förr har jag aldrig sett hon gå så fort och spårsäkert som idag! :eek: Det var en riktig corgimissil som for fram genom ris och mellan flyttblock. Tittade inte ens på bajshögarna han for över. Ibland gör corgin matte stolt. :D

(Och ett par av snitslarna blev antagligen kvar i skogen idag.. Det gick för fort. :o)

Blandisen kastrerades i början av mars och hennes ärr från operationen har försvunnit helt och hållet. :confused: Är sjukt imponerad, förstår inte hur det kunde försvinna så fort.

Blandisen kastrerades i början av mars och hennes ärr från operationen har försvunnit helt och hållet. :confused: Är sjukt imponerad, förstår inte hur det kunde försvinna så fort.

Då har det gått fort! Vad skönt för er. Min tik kastrerades den 17:e mars och hennes ärr syns tydligt fortfarande men då fick hon en infektion också och fick gå på antibiotika ett tag så det hjälpte ju inte med läkningen direkt...

Önskar att bph fanns i Finland också, skulle mycket hellre gå det. Känns mer lämpat för familjehunden. :p Men här får man välja mellan MH och mentaltest, och mentaltestet känns väl hårt åtminstone i corgins ålder (där går man ju på dem riktigt hårt för att testa hot och försvar bl.a.). Så det fick bli mh. Hoppas vi kan slutföra nu också! :nailbiting: Inkallningarna funkar bra, så länge det är någorlunda störningsfritt vill säga.. Med en nervös matte och uteblivna belöningar på det så ja.. Vi får se. :D

Blir speciellt intressant att se hur han reagerar på skott, det har vi aldrig testat innan.

Då råder jag dig till att skjuta lite för hunden innan. Ganska dumt att hunden hör skott för första gången på ett MH där den dessutom har blivit belastad innan.

Då har det gått fort! Vad skönt för er. Min tik kastrerades den 17:e mars och hennes ärr syns tydligt fortfarande men då fick hon en infektion också och fick gå på antibiotika ett tag så det hjälpte ju inte med läkningen direkt...

Usch, stackaren, håller tummarna för att hon läker fint från och med nu!

Äntligen är Mini helt fri från den förhatliga franska hjärtmasken:)

Igår bevisade hon även att hon nu klarar det mesta av det hon klarade förut - trots att lungorna fortfarande inte är okej är. Att kunna kuta mer eller mindre non-stop på en 2,5 timmarspromenad och fortfarande ha ork kvar till bus när vi kom hem, det visar att hon är på god väg att bli frisk:love:
Nu ska jag sänka ner kortisoner ett sista snäpp till en kvarts tablett varannan dag och se om vi kan testa att sluta helt om några veckor. Kanske kan då lite av den stora hängiga kortisonmagen börja försvinna....;)

@russinbulle Så härligt, äntligen!! :banana:

KL,

I helgen ska vi gå spårkurs, i hårda spår :bump:
Jag är så jäkla peppad, jag hoppas att vi kommer lära oss supermycket!
Vi har bara testat på hårda spår en gång, och det gick bra :)
Jag har aldrig jobbat med belöningar i spåret innan, viltspåret är så belönande i sig att det aldrig har behövts, så bara det ska bli kul att utveckla.
Förhoppningsvis kommer vi kunna överföra tekniken till skogen sedan, och få praktfulla och noggranna drev i skogen till hösten :up:

Äntligen är Mini helt fri från den förhatliga franska hjärtmasken:)

Igår bevisade hon även att hon nu klarar det mesta av det hon klarade förut - trots att lungorna fortfarande inte är okej är. Att kunna kuta mer eller mindre non-stop på en 2,5 timmarspromenad och fortfarande ha ork kvar till bus när vi kom hem, det visar att hon är på god väg att bli frisk:love:
Nu ska jag sänka ner kortisoner ett sista snäpp till en kvarts tablett varannan dag och se om vi kan testa att sluta helt om några veckor. Kanske kan då lite av den stora hängiga kortisonmagen börja försvinna....;)
ina_dance5.gif

@russinbulle Så härligt, äntligen!! :banana:

KL,

I helgen ska vi gå spårkurs, i hårda spår :bump:
Jag är så jäkla peppad, jag hoppas att vi kommer lära oss supermycket!
Vi har bara testat på hårda spår en gång, och det gick bra :)
Jag har aldrig jobbat med belöningar i spåret innan, viltspåret är så belönande i sig att det aldrig har behövts, så bara det ska bli kul att utveckla.
Förhoppningsvis kommer vi kunna överföra tekniken till skogen sedan, och få praktfulla och noggranna drev i skogen till hösten :up:
Swdi?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka