Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Man kan prova COX-2 hämmare som Previcox, Onsior, Cimalgex men risken för biverkningar finns ändå. Ibland räcker det med att bara byta från till exempel Metacam till Rimadyl men man måste tydligt vara medveten om risken att biverkningar uppstår.
För vissa hundar fungerar det att ge NSAID-preparat tillsammans med Cytotec för att skydda magslemhinnan men långt ifrån alla. En del hundar klarar helt enkelt inte av några NSAID överhuvudtaget och då sitter man tyvärr i en knepig sits vid flertalet tillstånd.

När vi ändå är inne på Onsior. Är det ovanligt att ge? Min ska äta det nu efter op, men inget apotek i hela stan har det hemma :down:

Min dalmatiner har ett ca 10 cm stort operstionssår på höger sida om snoppen efter operationen. Allt är rent och torrt och mycket fint! Han är pigg, inte som vanligt men mycket piggare än när vi hämtade honom i torsdags. So far so good. MEN..
På vänster sida av snoppen har han en svullnad som inte vill ge med sig, snarare tycker jag att det har blivit större! Tycker inte heller den känns som en typisk svullnad utan lite vätskig typ? Mina tankar dras direkt till eventuell reaktion på de invärtes stygnen? Eller att urinblåsan läcker urin ut i kroppen? Bör jag vara orolig? Ringde Strömsholm som sa avvakta och tempa.
Jag kan inte låta bli att vara orolig :o Nu ikväll hade han 38,5 i temp, men det är väl kanske inte något konstigt eftersom det är kväll också. Själva ''svullnaden'' ser ut som som ett juver på en tik.. Står man på hans vänstra sida så ser man inte snoppen utan bara en hängig påse typ. Den här bilden är fotad när han ligger ner och jag lyfter upp hans ben så slätas det ju ut lite.

Ursäkta en kanske störig bild.
wp_20150412_010_552adf1d2a6b22a6dd0e05ae.jpg

Jävla skit rent ut sagt. Skulle gå en lugn långpromenad för att kunna stretcha sedan och därefter sätta igång med allt möjligt som behöver göras. Vi promenerade ut till ett fält som är perfekt för hundbus.. och där landade Aysu inte bra när hon hoppade över ett dike. Hon fortsatte dock att röra på sig och såg ut att röra sig som vanligt, meeen när vi väl kommit bort från fältet så såg jag att sporren på ena benet var blodig och att klon stack ut i en lite konstig vinkel.

Nu har vi kommit hem och hon är helt obrydd vad jag än gör med tassen/benet (förutom när jag hade på sårvätt, då ryckte hon till, det svider ju). Kan inte känna något onormalt heller förutom en liten svullnad runt sporren... så jag vet inte, kanske sticker sporren ut lite tokigt pga svullnaden? Just nu ligger hon ihoprullad på sängen och använder tassen lite som huvudkudde, så allt för dåligt kan det inte vara... Ska kolla henne när hon vaknar igen, men fan, av alla månader hon kan skada sig så är det här den absolut sämsta tänkbara pga redan oplanerade utgifter och dessutom ska vi på tävling till helgen. GAH.

Idag tillbringade vi hela 3 timmar ute i solen. Diva var så trött men så överväldigad att hon höll igång ändå.
Räckte att vi kom in i hallen så däckade hon på plats. Min andra stora fick stanna hemma då ena tiken löper så han fick följa med till stallet några timmar istället. Nu bränns det i ansiktet efter solen. :eek:

image_552bf7a6ddf2b36e60495509.jpg

image_552bf7ecddf2b36e8b5f2425.jpg

Känns som om jag kör experimentet "hur ont kan min hund ha utan att säga något" nu ungefär... Nejmen. Jag har ringt veterinär och försökt boka tid för att ta bort klon (ska dock ringa annat ställe imorgon när de öppnar). Aysu har verkat helt obrydd av sin brutna klo och jag har redan fått höra från folk att det är onödigt av mig att stryka henne från helgens tävling, de tycker att jag bara kan linda klon och låta henne springa. Men ja, nu när hon hoppade upp i sängen fastnade klon lite lätt i täcket (tror jag). Hon pep till, kastade sig från sängen och tror nu att sängen gör illa henne :( Ska linda klon så att den inte fastnar i täcket inatt och så får hon väl gå så tills vi kan komma iväg till veterinär. Så jäkla surt att jag jobbar imorgon. I värsta fall får jag se om arbetsgivaren på något vis kan låta mig sluta tidigare.. Lite svårt nu bara när min kollega precis sagt upp sig och jag och arbetsgivaren hjälps åt för att klara av det extra arbete som då behöver göras. GAH. Varför allt på en gång så fort det är något? :(
'
(och jag inser ju samtidigt att en trasig klo är "ingenting" jämfört med många andras problem med hundarna, men ja... det känns tungt nu med väldigt mycket bara)

Sådär. Klockan 8 imorgon lämnar jag in henne till veterinären så att de kan plocka bort klon. Usch. Min lilla skrutthund. Det känns läskigt att ha henne bortlämnad över dagen :( Fick i alla fall beröm av personen jag pratade med för hur jag skött om skadan hittills. Alltid något...

Spårkursen!
Den gick bra! :D

Ladda spårade riktigt fint, det märks att hon är uthållig vid spårarbete. De andra hundarna var helt slut efter 3-4 spår, Ladda var knappt trött efter 10 spår :laugh:
Hennes teknik på hårda spår är bra, hon har nosen nära backen och är säker men - hon vill så gärna gå ut lite i vind och lämna spårkärnan! Det är till viss del rasbetingat, en wachtel är sällan superspårnoga. Hon har ju dessutom "fått" spåra delvis i vind hela livet, så det är en del att lära om!
Hon höll en hög nivå hela helgen, men utvecklades egentligen inte så mycket. Det är nog mängdträning som gäller för henne och att vara stenhård på kriterierna för vad som är okej och inte okej. Dvs: nosen i kärnan, nosen i kärnan, nosen i kärnan. Och gärna ett lite lägre tempo :p

Det känns jäkligt skoj att ha kommit igång, och jag tycker att vi fick bra verktyg att arbeta med. Är riktigt sugen på att gå fortsättningen för Tobias Gustavsson i augusti, men jag får se om plånboken är lika sugen... :p

Kort film!

Med lillgrabben går det fint! Han är så jäkla duktig på att säga till när han behöver gå ut, det märks att uppfödarna gjort ett jättejobb där. Idag har han fått busa med en liten wachteltik som är en vecka äldre än honom, och det är klart - det syns tydligt vilken som är tiken och vilken som är hanen :D Han är rejält grov!

FILM

Sådär. Klockan 8 imorgon lämnar jag in henne till veterinären så att de kan plocka bort klon. Usch. Min lilla skrutthund. Det känns läskigt att ha henne bortlämnad över dagen :( Fick i alla fall beröm av personen jag pratade med för hur jag skött om skadan hittills. Alltid något...

Åh, trist :/ Skönt ändå att det är sporr-klon och inte någon av de andra, den är ju inte lika utsatt och borde läka snabbt.

Åh, trist :/ Skönt ändå att det är sporr-klon och inte någon av de andra, den är ju inte lika utsatt och borde läka snabbt.

Verkligen trist... En vän rakade Aysu nu ikväll, kändes bra att ha det gjort. Ser inte jättebra ut och Aysu verkar ha ont då och då, men klon ligger platt mot benet igen och hon reagerar inte när jag klämmer.. Förhoppningsvis bara skadad klokapsel. Funderar dock lite på om man ska röntga eller inte, för att se säkert att det inte är någon spricka i benet. Å andra sidan, om det är det så får det ju självläka och det tar väl säkert ungefär samma tid som det tar för en ny klo att växa ut...

Verkligen trist... En vän rakade Aysu nu ikväll, kändes bra att ha det gjort. Ser inte jättebra ut och Aysu verkar ha ont då och då, men klon ligger platt mot benet igen och hon reagerar inte när jag klämmer.. Förhoppningsvis bara skadad klokapsel. Funderar dock lite på om man ska röntga eller inte, för att se säkert att det inte är någon spricka i benet. Å andra sidan, om det är det så får det ju självläka och det tar väl säkert ungefär samma tid som det tar för en ny klo att växa ut...

Frodo krossade en klokapsel i vintras. Rejält. Jag tvättade, lindade med vetwrap och körde som vanligt och 10 dagar senare var det som nytt igen. Han var lite småöm/halt i tot 3 dagar.

Nu har både han och Fridolf varsitt rejält hack i en trampdyna. (Vassa stenar i fjällen). Håller rent, lindar med vetwrap för att det inte ska komma in skit när vi är ute och smörjer med zinkpasta ibland. Det läker fint och ingen av dem har vilat.

Varför inte ta bort sporren helt?

Varför inte ta bort sporren helt?

Funderade på det, får se hur mycket som behövs. Nu är hon hos veterinär i alla fall och jag ska hämta henne efter jobbet. De ska höra av sig när de kollat närmare på henne. Nu skrek hon till så fort de klämde på sporren, så ja, ont har hon nu :/

@Red_Chili Skruttan då :( Hoppas att hon kryar på sig snabbt! "Behöver" hon tävla något innan EM, eller har hon gjort vad hon behöver för att starta? Förutom att tävlingarna innan är bra träning då :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka