Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
En bekant till oss har skaffat sin första wachtelvalp, och det går inte alls bra :( Personen i fråga har bara erfarenhet av att ta över äldre hundar sedan tidigare, och detta är första valpen hen har.
Jag har träffat hunden några gånger, och det är en supertrevlig, mjuk och förig tik, med en sjujäkla jaktlust. Tiken är efter samma hane som min, och jag har träffat modern flera gånger.
Hunden är 10 månader nu, och är på väg att gå bekanten helt hur händerna. Hon bet hens pappa häromdagen, morrar på sonen och de har ingen som helst kontakt med henne. Kopplar de loss ute så försvinner hon. Hon har inget förtroende för sina ägare.

Jag var förbi dem häromdagen för att hjälpa dem med resursförsvaret, genom att introducera dem till byteshandel-tänket och försöka få bort alla tankar om att hunden försöker ta över makten hemma. Jag tyckte att jag nådde fram ganska bra, och tiken svarade fint på byteshandeln.
Häromdagen fick jag reda på att de har lånat ett elhalsband i stället :(

Jag känner mig så maktlös! Ägaren har bett mig att ta henne några månader, vilket jag inte har möjlighet att göra. Jag är rädd att det bara skulle bli en högst tillfällig lösning dessutom, eftersom ägarna inte är intresserade av att träna hund och har köpt sig helt fel ras för det. Dom vill ha en fungerande jakthund att jaga med några gånger i månaden, men har missat att jakten i regel är den lilla delen i att äga jakthund.

Jag är bekant med uppfödaren, och ringde henom igår och berättade vad jag vet, och hen skulle ringa ägaren igår och erbjuda sig att köpa tillbaka hunden. Ägaren har luftat för uppfödaren tidigare att hen kanske vill lämna tillbaka hunden, så jag hoppas verkligen att det blir så.

Så himla trist. Vi råkade ut för något liknande. Hunden gick köparen ur händerna. Det krävdes ett överpris för att få köpa tillbaka hunden. Sen var ju frågan, vem var intresserad av att köpa den här odågan på ett år nu?:( Typ ingen!
Hunden har fått stanna här i ca året för att tränas mm. Är nu godkänd tjänstehund och har precis fått en förare som hämtar nästa vecka :banana:

Hoppas det går vägen även för hunden du berättar om. Men det är inge kul att få tillbaka en hund som gått ur händerna och fått en massa olater och hyss för sig.

En bekant till oss har skaffat sin första wachtelvalp, och det går inte alls bra :( Personen i fråga har bara erfarenhet av att ta över äldre hundar sedan tidigare, och detta är första valpen hen har.
Jag har träffat hunden några gånger, och det är en supertrevlig, mjuk och förig tik, med en sjujäkla jaktlust. Tiken är efter samma hane som min, och jag har träffat modern flera gånger.
Hunden är 10 månader nu, och är på väg att gå bekanten helt hur händerna. Hon bet hens pappa häromdagen, morrar på sonen och de har ingen som helst kontakt med henne. Kopplar de loss ute så försvinner hon. Hon har inget förtroende för sina ägare.

Jag var förbi dem häromdagen för att hjälpa dem med resursförsvaret, genom att introducera dem till byteshandel-tänket och försöka få bort alla tankar om att hunden försöker ta över makten hemma. Jag tyckte att jag nådde fram ganska bra, och tiken svarade fint på byteshandeln.
Häromdagen fick jag reda på att de har lånat ett elhalsband i stället :(

Jag känner mig så maktlös! Ägaren har bett mig att ta henne några månader, vilket jag inte har möjlighet att göra. Jag är rädd att det bara skulle bli en högst tillfällig lösning dessutom, eftersom ägarna inte är intresserade av att träna hund och har köpt sig helt fel ras för det. Dom vill ha en fungerande jakthund att jaga med några gånger i månaden, men har missat att jakten i regel är den lilla delen i att äga jakthund.

Jag är bekant med uppfödaren, och ringde henom igår och berättade vad jag vet, och hen skulle ringa ägaren igår och erbjuda sig att köpa tillbaka hunden. Ägaren har luftat för uppfödaren tidigare att hen kanske vill lämna tillbaka hunden, så jag hoppas verkligen att det blir så.
Åh vad ledsamt... :( Synd att det var en tik, annars hade jag kunnat ta den omgående... Men med min daghund bitchtiken och huliganen som inte går att kastrerar känns det inte helt optimalt...

Så himla trist. Vi råkade ut för något liknande. Hunden gick köparen ur händerna. Det krävdes ett överpris för att få köpa tillbaka hunden. Sen var ju frågan, vem var intresserad av att köpa den här odågan på ett år nu?:( Typ ingen!
Hunden har fått stanna här i ca året för att tränas mm. Är nu godkänd tjänstehund och har precis fått en förare som hämtar nästa vecka :banana:

Hoppas det går vägen även för hunden du berättar om. Men det är inge kul att få tillbaka en hund som gått ur händerna och fått en massa olater och hyss för sig.

Så skönt att det fick ett bra slut! :)

Ägaren är egentligen en vettig person, och jag tror att hen kommer lämna tillbaka hunden till uppfödaren utan något större knussel.
Jag tror att det tiken behöver är en trygg människa som är konsekvent, får hon bara det kommer det mesta att lösa sig. De andra valparna i kullen fungerar otroligt väl i sina hem och ägarna är mer än nöjda.
Uppfödaren har varit lite orolig för denna tiken ett tag och har försökt följa upp denna valpen lite extra väl. Jag tror att valpköparen ändå har en bra relation till uppfödaren, och hoppas att det går att lösa så smidigt som möjligt!
Det sätter ju inte stoltheten på samma prov när uppfödaren ber om att få köpa tillbaka hunden heller, som att ringa själv och säga att man inte reder ut den...

Åh vad ledsamt... :( Synd att det var en tik, annars hade jag kunnat ta den omgående... Men med min daghund bitchtiken och huliganen som inte går att kastrerar känns det inte helt optimalt...

Jag hade faktiskt dig i åtanke när jag pratade med uppfödaren ;)
Hen har dock möjlighet att ha tiken själv, samt att hanhundsägaren är intresserad av att ta henne annars, så det är i princip redan ordnat :)

Glad för att min vovve äntligen gått upp lite lagom i vikt efter en vinter med magproblem och stress! Nu ska vi bara jobba vidare på att muskla till honom också, har precis beställt en dobo-boll som jag hoppas ska komma i början av nästa vecka. Sen väntar jag på att all snö ska försvinna ur skogarna så vi kommer oss ut lite offroad snart också!:bump:

Kopierat från min Facebook:
Imorse när min sambo var ute med vår hund mötte han en kvinna på cykel med en svart hund av labbe-typ fast mindre, hon gjorde ingenting för att hålla in sin hund så när dom var jämsides gjorde hunden utfall och var jättenära på att bita vår som hoppade undan (vår gick bakom sambon med boll i munnen). Hon cyklade vidare som om ingenting hänt även fast min sambo skrek "hallå?! Vad håller du på med?!" Hon hade även ett barn på cykel med sig. Vet någon vem detta kan vara? Håll ett öga för det är långt ifrån alla som bryr sig om hur deras hund beter sig.. En himla tur att vår är som hon är och inte bryr sig om andra hundar.

Idag har vi varit inne i Malmö och miljötränat på utställning. Valpen är nu 6 månader och vi träffade både mamma, pappa och ett kullsyskon. Vi var där i ca 1,5 timme och valpen har inte rört ett öra sen vi kom hem för 5-6 timmar sedan :D

Blev precis påmind (igen) om hur kul det är att ge mat till Aysu. Det är så roligt eftersom hon verkligen bryr sig om vad hon äter. Som nu, då hade hon både lax och vom i matskålen och hade väldigt besvär med att försöka äta upp all vom först. Hon gillar lax också, men vom är tydligt godare. Hon äter ändå hyfsat lugnt men med god aptit och ser ut att verkligen njuta av maten när hon får favoritsakerna. Som när hon fick sitt första, färska grisöra. Hon njöt verkligen! Likadant när hon åt vildsvin första gången, det var världens bästa dag enligt henne, förutom när jag delade upp allt vildsvin vi fått hem i olika högar osv, då rev hon nästan rummet som hon var instängd i. Älg brydde hon sig inte alls lika mycket om som vildsvinet, då var det Wahidah som var galen istället.

Egentligen blev jag kanske bara påmind om hur mycket jag älskar att barfa istället för att ge tråkiga torrfoderkulor varje dag, så som det var förut innan jag blev övertalad att testa färskfoder :angel:

Fick idag veta att vi fått plats i både en lydnadsgrupp och en rallygrupp på klubben med start i april, så nu är jag jättepeppad att komma igång på allvar med träningen! I år SKA vi ut på tävling!

Har också anmält honom till MH, om några dar får jag veta om vi fått nån plats. Är riktigt nervös! :nailbiting: Typ vad gör man om hunden drar ärevarv på MH:t och inte vill bli infångad efter nåt av momenten där hunden ska va lös?! :angel: Min hund har rätt bra inkallning.. Oftast.. :cautious: :sneaky:

Efter ett samtal från uppfödaren förra veckan kan jag dels konstatera att jag uppskattar att hålla kontakten och hennes förmåga att fånga upp små funderingar, och dels startade hon tankar på MT med Stoja. Hmm...

10906107_10152913541388666_2645454942656525435_n.jpg

Vi har nattskift i Norge. Fritte på favoritplatsen med utsikt över fjöset.

13025_10152913557943666_8215931946246954656_n.jpg

Ale växer så det knakar, och testar en ny öronform varje dag.

Igår hade Svenska Schnauzer-Pinscher Klubben sitt årsmöte och vinnarna av årets hund-tävlingarna utsågs.

Dahlia kom 2:a i Årets Allroundhund med bara 5 poängs marginal från vinnaren som var en Schnauzer! Jätteglad och stolt då det är hela 9 st (!) raser som tävlar om titeln, därmed blev hon även bäst av alla Dvärgschnauzrar (alla 4 färger).
Vi hamnade även på 3:e plats i Årets Lydnadshund och min Winzi hamnade på Top 10 för Årets Junior (utställning)!
En fin korningsplakett fick vi också då Dahlia klarade MT i höstas :)
Stolt matte!

Slut på skrytet :D

För övrigt mår Dahlia och valparna alldeles utmärkt! Herr röd hade öppnat ögonen redan igår, 12 dagar gammal, och Fröken Blå hade öppnat ett öga idag.

Stort grattis @Malibu_Stacy, sådana fina resultat får man skryta mycket om ;)
Nyfiken fråga också! Vad räknar de med när de bestämmer vilka som blir "årets allroundhund"? Hur många olika grenar? vilka? :p

Ganti har sträcks sig och är halt. Tyvärr så missar vi de två första tillfällena på vår RL-kurs.

Tips på hjärngympa?

Stort grattis @Malibu_Stacy, sådana fina resultat får man skryta mycket om ;)
Nyfiken fråga också! Vad räknar de med när de bestämmer vilka som blir "årets allroundhund"? Hur många olika grenar? vilka? :p

Tack!!

Rally, lydnad, alla bruks grenar (spår, sök, rapport etc), freestyle/heelwork, viltspår, tjänstehund, mentalmeriter, utställning, agility. Hoppas jag inte glömt något. Dock är poängfördelningen lite konstig. Tex får man bara 10-15 poäng för ett lydnadschampionat men samlar hela 50 poäng om man får RLD M (och rally är så mycket lättare än lydnad...) Alltså i princip alla grenar man kan tävla officiellt i med en av raserna inom SSPK är det som ingår :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka