Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.

Idag var vi på picnic med en vän och hennes lilla blandis, som också råkar vara Russels bff. Mycket uppskattat och en väldigt trött limpa som kom hem efter ett par timmars bus! :D Dessvärre tror jag han åkt på en UVI, för nu under kvällen har han behövt gå ut och kissa flera gånger. Och mycket kommer det! Vanligtvis säger han aldrig till om det, utan brukar ha stålblåsa. Så det blir att ringa veterinären direkt imorgon bitti!

Nån med erfarenhet av uvi på hund här? Är det några andra symptom man borde va uppmärksam på?

Idag var vi på picnic med en vän och hennes lilla blandis, som också råkar vara Russels bff. Mycket uppskattat och en väldigt trött limpa som kom hem efter ett par timmars bus! :D Dessvärre tror jag han åkt på en UVI, för nu under kvällen har han behövt gå ut och kissa flera gånger. Och mycket kommer det! Vanligtvis säger han aldrig till om det, utan brukar ha stålblåsa. Så det blir att ringa veterinären direkt imorgon bitti!

Nån med erfarenhet av uvi på hund här? Är det några andra symptom man borde va uppmärksam på?
Skulle tro att det är ungefär som hos oss människor, dvs kissar ofta, försöker kissa även om det inte kommer något, småhängig, kan tom få feber om det är riktigt ordentlig UVI.

Skulle tro att det är ungefär som hos oss människor, dvs kissar ofta, försöker kissa även om det inte kommer något, småhängig, kan tom få feber om det är riktigt ordentlig UVI.

Jag antog det också, att det är ungefär samma som för oss. Han "tjejkissar" utan att lyfta benet och behöver gå ut ofta. Nu har det varit lite lugnare nån timme, så vi får se hur natten blir för honom.

En jättefin hane har kommit! Superfint långt huvud och jättebra färg :love:
Men den satt som berget och det tog lång tid att få ut den (kom med bakbenen först) och usch vad hon skrek stackarn! Förhoppningsvis går det lättare nu med dom andra :)
Hur har det gått? Är det vanligt att de skriker?

Suck... när man går och väntar på löp, kan det inte bara komma då? Fast nu får hon skynda sig i så fall, annars kan hon lika gärna vänta så länge som möjligt :p
(Tävlingssäsongen börjar om en månad för vår del, jag hade hoppats och trott att hon skulle vara färdiglöpt i god tid innan...)

Hur har det gått? Är det vanligt att de skriker?

Nu är det äntligen över! Det var en riktigt jobbig förlossning som nästan slutade i snitt, som tur är jobbar jag med det jag gör och hade underbara kollegor som ställde upp så här sent på kvällen/mitt i natten så stackars Dahlia kunde i alla fall föda alla 5 valpar själv, men tyvärr klarade sig inte den sista. 4 valpar är det kvar som är hur pigga som helst och mycket fina och jämna.

Det är väl inte det vanligaste att tikarna skriker men har varit med om det några gånger. Själv blir jag jätteblödig när det kommer till mina egna djur och vill verkligen inte vara med om det här igen, det skär i mattehjärtat att se sin hund ha det så tufft. Självklart är man också yrkesskadad och målar hela tiden upp alla värsta tänkbara scenarion. Nu ska jag försöka sova lite, Dahlia har enligt uppgift redan totaldäckat i valplådan, trött tjej!

Nu är det äntligen över! Det var en riktigt jobbig förlossning som nästan slutade i snitt, som tur är jobbar jag med det jag gör och hade underbara kollegor som ställde upp så här sent på kvällen/mitt i natten så stackars Dahlia kunde i alla fall föda alla 5 valpar själv, men tyvärr klarade sig inte den sista. 4 valpar är det kvar som är hur pigga som helst och mycket fina och jämna.

Det är väl inte det vanligaste att tikarna skriker men har varit med om det några gånger. Själv blir jag jätteblödig när det kommer till mina egna djur och vill verkligen inte vara med om det här igen, det skär i mattehjärtat att se sin hund ha det så tufft. Självklart är man också yrkesskadad och målar hela tiden upp alla värsta tänkbara scenarion. Nu ska jag försöka sova lite, Dahlia har enligt uppgift redan totaldäckat i valplådan, trött tjej!
Usch att det blev så jobbigt, men ändå skönt att det slutade så pass bra ändå, även om det såklart är tråkigt med sista valpen. Jobbiga förlossningar är en riktig pina. Har inte varit med på några valpningar, men däremot hundratals lamningar och kalvningar.

Fredag-Söndag är jag "barnledig".
För första gången på säkert 2 år. Vanligtvis brukar man kanske hurra och vara helt överlycklig men jag känner mest ångest. :( Hua. Vill inte komma hem till ett tomt hem och sova i den helt plötsligt "stora" sängen som vanligtvis brukar vara trång.

Hundarna kommer vara överlyckliga, no doubt. Men jag då? :arghh:

Är det ens normalt att känna såhär?

För första gången på säkert 2 år. Vanligtvis brukar man kanske hurra och vara helt överlycklig men jag känner mest ångest. :( Hua. Vill inte komma hem till ett tomt hem och sova i den helt plötsligt "stora" sängen som vanligtvis brukar vara trång.

JA! Det är normalt.

Hundledig? Hur gör man då?

I det här hemmet är det jag som har separationsångest. Jag lastar tex med mig alla fyra hundarna för att åka och jobba i Norge en månad. Även om det blir ett jäkla schå att orka/hinna med alla + jobba, så är det självklart att de ska med. Annars kan jag inte sova :D

Jag förstår mig inte riktigt på vår unghundsbeteende..
Han är väldigt snäll, men lite ängslig/rädd individ. Får vi besök av någon med hund eller besöker någon som har hund är det inga som helst problem. Då håller han sig lugn, kan bjuda in till lek om han märker att den andre är med noterna annars håller han avstånd. Ja, han sköter det "sociala samspelet" bra.
Däremot när vi är ute på promenad så hoppar och drar han mot mötande hundar samt att han skäller som en galning! Och jag förstår inte riktigt vad som kan ligga till grund för varför han inte har några problem med främmande hundar inomhus men på promenader blir alldeles tossig?

Han är väldigt snäll, men lite ängslig/rädd individ. Får vi besök av någon med hund eller besöker någon som har hund är det inga som helst problem. Då håller han sig lugn, kan bjuda in till lek om han märker att den andre är med noterna annars håller han avstånd. Ja, han sköter det "sociala samspelet" bra.
Däremot när vi är ute på promenad så hoppar och drar han mot mötande hundar samt att han skäller som en galning! Och jag förstår inte riktigt vad som kan ligga till grund för varför han inte har några problem med främmande hundar inomhus men på promenader blir alldeles tossig?
Hemma är en tryggare miljö + att den "sitter fast" i koppel när ni är på promenad :)

Min hund är ungefär likadan. Nu har han inte träffat några hundar i hemmet då vi aldrig får besök av någon med hund, men när vi är på utställning med hundratals hundar (eller åker buss/tåg med andra hundar) så är han som en filbunke, däremot när vi möter enstaka hundar på promenaderna så blir han både överlycklig och livrädd samtidigt. Han växlar mellan att försöka bjuda in till lek och att försöka fly. Jag tolkar det som att han gärna vill leka med andra hundar, men eftersom vi har blivit påhoppade av folks oregerliga lösa byrackor tidigare så sitter det såklart i och han blir då samtidigt osäker.

Just nu så undviker vi helt enkelt att gå för nära andra hundar när vi är ute på promenad. Han har en "safe zone" på ungefär 10 meter då han fortfarande håller sig någorlunda stillsam även om han stirrar som tusan. Men kommer dem närmare än så då blir han helt tossig och börjar slänga sig åt alla möjliga håll. Jag resonerar lite som så att det precis som med hästar är viktigt hur föraren beter sig i den situationen. Hunden litar ju, förhoppningsvis, på föraren, och om man då börjar spänna sig, håller hårdare i kopplet, drar i hunden osv så är jag övertygad om att det bidrar till att trigga hunden. Självklart måste man ju hålla emot om hunden slänger sig mot den andra hunden eller försöker sticka, men i övrigt försöker jag att inte göra någon affär av det utan fortsätter gå som ingenting. Om jag spänner mig så märker ju hunden det direkt och får då bekräftelse på att situationen faktiskt är... farlig, obehaglig eller vad nu problemet är. Dock kan det såklart vara lättare sagt än gjort att inte spänna sig och bli lite på tårna.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad Gör Ni På Toaletten?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka