Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Moderklubben ska(eller har?) ändra till att hunden skall ha svans och öron ist för kuperat dvs all kupering kommer vara fel.
Moderklubben är rasrådet i tyskland,så i så fall är det ny FCI standard på dobbar,så om det inte är klubbat så hinner jag köpa en snabbt och dom straffar aldrig bakåt.

Moderklubben är rasrådet i tyskland,så i så fall är det ny FCI standard på dobbar,så om det inte är klubbat så hinner jag köpa en snabbt och dom straffar aldrig bakåt.
Som sagt, jag vet inte om det är klubbat än. Jag kommer aldrig köpa kuperat så jag är inte så insatt, jag tycker mest det är på tiden att det ordnades.

Så här säger FCI i dag
.TAIL : It is high set and docked short whereby approximately two tail vertebrae remain visible. In countries where docking is legally not permitted the tail may remain natural

Monsters öron verkar krångla lite igen, han kliar sig och är lite irriterad. Nu börjar nojjandet, ska jag ta honom till veterinär, kan vi vända det hemma, när väger det över...? Usch.

Hoppar in i denna tråden.
1 mars ska vi börja på viltspårkurs med våra heelrar. Ska bli jätteroligt men är lite orolig för hur Seke kommer uppföra sig. Han blir gärna väldigt exalterad och då hörs och syns han överallt. Lite halvjobbigt sådär.
Kolla hur upplägget är på kursen, ena kursen vi gick så var det bara gemensamt första gången, därefter så var det bara vi och kursledare/domaren. En annan jag gick så var det visserligen gemensamt men där var hundarna kvar i bilarna när de inte gick spår själva just för att inte störa.

Idag gick det att köra släde igen, om än lite tungt och jobbigt med 20 cm nysnö ovanpå glansis.

Frodo ser ut som en snöboll, med sin usla kastratpäls. Totalt dysfunktionell...
10930855_10152776759663666_3570889892337116071_n.jpg

Som jämförelse, en bild på Fridolf. De hade samma pälskvalité innan Frodos kastration. (Ignorera hans "jag hatar kameran"-min...)
10926228_10152776759703666_5337156863598738272_n.jpg

Och jag som gör allt för att min hund inte ska slå sönder sin svans eftersom jag tycker att det är så jäkla fult med kuperade svansar... :p

(Med en hund som ständigt är överlycklig och vars svans går i ett är det inte enkelt.. Slår hon sönder den fler gånger kommer vi nog överväga amputation ändå, för hennes skull. Pepparpeppar har det läkt fint hittills.)

Hoppar in i denna tråden.
1 mars ska vi börja på viltspårkurs med våra heelrar. Ska bli jätteroligt men är lite orolig för hur Seke kommer uppföra sig. Han blir gärna väldigt exalterad och då hörs och syns han överallt. Lite halvjobbigt sådär.

Sånt har ingen brytt sig om det minsta när jag gått viltspårskurs. De flesta hundar sitter i bilen och väntar på sin tur, sen får var och en gå varsitt spår i turordning och var och en värmer upp/rastar sin hund innan så stt det flyter på.

Billy älskar att spåra och det dröjde inte länge förrän han var mer uppspelt över uppgiften än över vad som fanns och hände runt omkring. Noja inte i onödan ;)

Hatar försäkringar. Ger mig bara huvudvärk. :banghead:
Vad ska man välja? 1.500 med 20% rörlig självrisk eller 2500 i fast självrisk? Bolagen är Folksam och sedan IF.

Tog mig ut på en tre timmar lång promenad efter jobbet, där vi gick ganska långa turer i djupa snön på fälten osv. Galet jobbigt, men så otroligt skönt att ha det gjort! Nu kan jag slappa hela kvällen med gott samvete i alla fall :D

För min del så väljer jag bolag där och Folksam många gånger över IF ;)
Varför Folksam? (Ren nyfikenhet).
Tycker den där rörliga självrisken verkar opålitlig.
Säg att min hund skadar sig och det ska kosta 50000 kr. Då är detta 1500 + 10000 = 11500 som jag ska upp med i pengar. Eller tänker jag fel nu?

Säg att min hund skadar sig och det ska kosta 50000 kr. Då är detta 1500 + 10000 = 11500 som jag ska upp med i pengar. Eller tänker jag fel nu?
Du räknar rätt, men du har garanterat även mycket billigare premie hos Folksam. men alla tar det bolag som passar bäst :)
Det finns alltid någon som någon gång har haft strul med något bolag och jag har haft det med If. If höjer även premien om hunden blir skadad/sjuk, så många är dom som undrar varför premien blir så dyr när ett nytt försäkringsår börjar - det beror i så fall på om hunden varit sjuk eller skadad.

Du tänker rätt.
Samma sak gäller om behandlingen överstiger försäkringens veterinärvårdstak, då får du betala mellanskillnaden.

Jag har Agria, vilket för min del innebär 50 000 i veterinärvård, 1700 i självrisk + 15 % och 125 dagars försäkringsperiod. Har även livförsäkring och medicin, årspremien är på 3290 för Billy och 3218 för Ivan.

Har aldrig ens övervägt ett annan bolag, faktiskt. Det har aldrig krånglat och jag har alltid fått vad jag behöver.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka