Uppdatering och snackistråd

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hatar försäkringar. Ger mig bara huvudvärk. :banghead:
Vad ska man välja? 1.500 med 20% rörlig självrisk eller 2500 i fast självrisk? Bolagen är Folksam och sedan IF.
Vi resonerade som så att vi hellre har en lägre premie och en högre självrisk. OM det händer något så får vi betala mer då än att sitta och betala "i onödan" varje månad om vi har turen att ha en frisk och skadefri hund. Man får väga lite för och nackdelar mot hur ens ekonomi ser ut och vad som passar.

Vi resonerade som så att vi hellre har en lägre premie och en högre självrisk. OM det händer något så får vi betala mer då än att sitta och betala "i onödan" varje månad om vi har turen att ha en frisk och skadefri hund. Man får väga lite för och nackdelar mot hur ens ekonomi ser ut och vad som passar.
Så resonerar jag med. De allra allra flesta veterinärbesök kommer inte ens upp i IFs självrisk...

Hatar försäkringar. Ger mig bara huvudvärk. :banghead:
Vad ska man välja? 1.500 med 20% rörlig självrisk eller 2500 i fast självrisk? Bolagen är Folksam och sedan IF.
Jag har If och fast självrisk. Anledningen är att jag inte mindre än två gånger stått med hund som slagit i taket på försäkringsersättningen och då bara behövt betala 2500 pix. Och det är för de tillfällena jag har försäkring. För övriga smågrejer har jag en kompis som är veterinär, så det blir sällan dyrt (om vi nu snackar sy ihop sår, kolla på bett, ge kräksprutor eller vad det kan vara). If har aldrig krånglat för mig och den gången de chockhöjde premien sänkte de den igen efter ett telefonsamtal.

Sista dagen hemma med heelern, imorgon startar vi resan mot grannlandet.. :( Idag har han fått hänga med på en sista ridtur, rulla sig i snön, mumsa kycklingvinge och gått på en sista långpromenad med husse. Det var en nöjd heeler som bäddade ner sig i hundkorgen ikväll innan jag stack iväg till jobbet.

Imorgon ska han få sitta i framsätet med mig, då leker livet. Min finaste vän. :cry:

Sista dagen hemma med heelern, imorgon startar vi resan mot grannlandet.. :( Idag har han fått hänga med på en sista ridtur, rulla sig i snön, mumsa kycklingvinge och gått på en sista långpromenad med husse. Det var en nöjd heeler som bäddade ner sig i hundkorgen ikväll innan jag stack iväg till jobbet.

Imorgon ska han få sitta i framsätet med mig, då leker livet. Min finaste vän. :cry:
:( *tröst-kramar*

Jag roade mig med att klippa ihop porträtt på hundarna från 2013 och 2015. Det händer allt en del på två år även med vuxna hundar!
10941001_10152778672758666_7732463000121515866_n.jpg

10945004_10152778672863666_7084489039352505355_n.jpg

10474191_10152778672858666_4254920918524927689_n.jpg

Kanske en sjukt dum fråga men jag har aldrig riktigt fått svar. Vad är det som gör att valpar i en kull kan skilja sig så mycket på kroppsbyggnad?

T.ex. Mira här

Förutom teckningen ser väl hon ändå inte ut som en renrasig rottis? Eller?

Svärmors ena fralla är lite likadan, väldigt sportig och nätt i modellen till skillnad från hennes kullsyskon som är mycket grövre och utan markant midja.

Hur kan det skilja sig så??

Kanske en sjukt dum fråga men jag har aldrig riktigt fått svar. Vad är det som gör att valpar i en kull kan skilja sig så mycket på kroppsbyggnad?

Hur kan det skilja sig så??

Valpar (eller alla djur/människor förresten) ärver 50% av var förälder - men vilka 50% kan man aldrig veta i förväg. En hund består inte bara av hur den ser ut på utsidan, utan även allting på "insidan". Så att en valp ärver 50% av var förälder är inte detsamma som att dom ärver samma 50% - en levande varelse är väldigt komplex och består av otroligt många "olika delar".

Så korsar du två olika raser så kan en valp ärva massor av pappans utseende och massor av mammas temperament och en annan valp tvärtom, en tredje valp lite av mammas utseende, lite av pappans och blandat temperament. Vissa ärver en ärftlig sjukdom, andra inte osv. Allting beror på hur dessa 50% "fördelas" från varje förälder :)

Oooh, såg nu att Agria har ett eget kreditkort.
Jag är ju ett stort fan av att samla kostnader på ett ställe och ett "hundkort" skulle nog vara bra för att enkelt kunna hålla koll på alla hundkostnaderna...

Jag har Agria-kortet, men jag har inte mina hundar försäkrade i Agria. Det är alltså inte bara dessa som får ha kortet, även om dom som är försäkrade i Agria har några få extra förmåner :)

Fortsätter fundera på om jag ska börja spåra med Aysu eller inte... Säga vad man vill, men en rejäl spårnäsa har hon, min galna saluki. Är riktigt fascinerande att se hur hon plockar upp spår ute och sätter iväg i full fart med nosen limmad mitt i spåret.

(Och jag är så glad att jag än så länge aldrig misslyckats med att bryta det hela. Annars hade hon varit omöjlig att ha lös.)

Sitter och kollar på rabiesvaccinationer... Närmaste stället tar 750kr. Dit kan jag ta en långpromenad. Ett annat ställe tar 700kr men dit måste jag ta bil. Har samlat telefonnummer till några olika veterinärkliniker för att kolla vad det kostar. Känns som om det kan löna sig att ringa runt lite.

Rastgårdar för hundar läser jag ofta om här på buke.
Finns rastgårdar bra tillgängliga i dom flesta komuner/städer i Sverige?

*Lantis

*Lantis

Vi har en jättefin ny"byggd" i svedala utanför malmö :)

Stor, lite kuperad, några stenar, en bänk mm.
Enda negativa nu på vintern är att där inte finns någon lampa.

Inne i malmö finns också några men jag tror dom är rätt små.

Vi har en jättefin ny"byggd" i svedala utanför malmö :)

Stor, lite kuperad, några stenar, en bänk mm.
Enda negativa nu på vintern är att där inte finns någon lampa.

Inne i malmö finns också några men jag tror dom är rätt små.
Vad bra att komunerna tillhandahåller det för hundarna i städerna. Det är en bra service tycker jag. :) Inte alla har ju möjlighet att åka ut i naturen med sina hundar varje dag. Jag hade inte en aning om att det fanns öht förrän jag läste om det här.

Vad bra att komunerna tillhandahåller det för hundarna i städerna. Det är en bra service tycker jag. :) Inte alla har ju möjlighet att åka ut i naturen med sina hundar varje dag. Jag hade inte en aning om att det fanns öht förrän jag läste om det här.

Ja precis!
Även om vi har nära till skogen där vi bor nu är det praktiskt ibland att träffa någon i hundgården och låta dom busa där då och då :)

*Lantis

Vi har så vitt jag vet 3 rastgårdar i min stad (tätorten har ca 60 000 inv) och den som ligger närmast har jag 4 km till. Har aldrig besökt någon av dem utan bara promenerat förbi, men de verkar användas flitigt!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Tips på mellanstor hund för barnfamilj

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka