Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vad är det för skillnad på ett löpband för hund och ett för människa?
Jag fick lära mig att löpband för människa är gjord för att man ska gå/springa med skor - alltså mindre skonsamt för tassarna på hunden då det är mer stumt. Men dom kan ju lära sig kuta på asfalt, så med långsam upptrappning går nog det mesta :)
Jag använder för människa till hundarna nu, men vi skritt-tränar enbart för tillfället (inställbart från väldigt långsamt tempo till snabbt). Få se senare om dom även kommer få trava - är inte aktuellt än på länge :)

Det kräks ner snöblandat regn på tvären.
I dag önskar jag att flocken bestod av ett gäng läderråttor i miniformat eller något annat hundaktigt som inte behövdes ut och tränas :cool:

Men dagen ska fyllas av spår och nötande på klubben x 3.

Precis - det är en bit :D
Nåja, saker lär inte hända speciellt hastigt så jag hinner nog fundera fram och tillbaka både en och två gånger och lite till :)

Men det är väl en superlösning?
Vi kommer köra dåren 20 mil enkel resa när bebisen kommer så vi vet att vi har en bra hundvakt den tid det behövs. Tar ju bara 1,5 timme eller Max 2 att köra den sträckan.

Fråga, hur är det med Engelska bulldoggar?? Är rasen körd när det kommer till hälsa och andning eller kan man fortfarande hitta bra exemplar? Min sambo har altid varit sugen på en men jag ser ju bara framför mig hur små tjocka korvar tultar fram och har problem med att andas.

Fråga, hur är det med Engelska bulldoggar?? Är rasen körd när det kommer till hälsa och andning eller kan man fortfarande hitta bra exemplar? Min sambo har altid varit sugen på en men jag ser ju bara framför mig hur små tjocka korvar tultar fram och har problem med att andas.
Det finns en o annan som är ok ,men här i landet är dom inte lätta att hitta.
Det finns en uppfödare i Köping som jag förmedlat ett gäng importer åt med längre nos,utan stora valkar på nosryggen och som är mera sportiga med längre ben o slankare.

Hur förklarar man för den lilla pinne damen att hon INTE ska älska att gå ut i skitväder?
Jag har ingen lust att gå 6-8km i regnblandat snö slask och måttlig blåst :yuck:

Alltså det blir ju så bra när jag bara kör korta små pass med blandade övningar. Varför ska jag någonsin envisas med att bara traggla en sak?

Sen jag fick hem Tinja från landet har vi kört tre små träningspass.
Först lite freeshaping i typ tre minuter, och sen lite positionsträning. In i fotposition, backa ett steg, helt om, helt om åt andra hållet, lite växlande sådär för att hon ska få in känslan att hålla sig när och följa utan att tveka, och det körde vi i typ två tre minuter.

Senare körde vi ett lite fån-pass med en boll, lite hoppa upp och balansera på mina ben, lite tricks, hoppa upp på min rygg och vidare upp på sängen.

Nyss körde vi ett pass med motståndsträning, där jag ger henne en position, hon ska titta på min hand med godiset och hålla positionen oavsett vad jag gör. Jag typ puttar lätt på henne, petar på öronen, lyfter tassarna, stryker handen över ryggen ect. Det körde vi med växlande positioner i typ 5 minuter, och sen typ en minuts positionsträning efter det.

Jag blir så glad över den här hunden. Hon är så himla rolig att träna med :love:

Senast ändrad:
Alltså, jag förstår inte vad som hänt med Aysu. Kanske har nämnt det tidigare, men senaste... månaden(?) så har hon slutat bry sig om andra hundar. När hon kom till mig fick hon fullständig panik av att se andra, sedan har vi jobbat på såklart.

Det har fungerat bra så länge hon fått tillräckligt med utrymme till mötande hundar, men det utrymme som krävs har alltid varit väldigt stort. I tävlingsmiljö har det fungerat eftersom hon fått möjlighet att sitta i sin bur och titta på allt en stund, hon är sådan som tycker att andra hundar är läskiga först men när hon väl fått titta på dem några minuter så kan hon slappna av. När vi gått med nya vänners hundar på promenad har hon skällt mycket i början, sedan efter kanske 15 min koppelpromenad så har hon börjat slappna av, så länge alla hundar är kopplade.

Nu plötsligt har hundmötena börjat gå smidigare. Sedan var vi förra helgen hos vän med två hundar som Aysu inte träffat. Några enstaka skall först, sedan var hon lugn och gick avslappnat med gungande svans. Idag när vi åkte hem till @Tonto så träffade vi hennes dalmatiner också, för första gången. Aysu var inte alls rädd, något avvaktande möjligen men hade inte ens problem att leka sedan när alla hundarna var lösa på en äng. Dessutom lekte Aysu sedan med Tontos sambo. Hon var helt tokig och jätteglad! Jag tror aldrig att hon lekt med en annan människa förut, hon brukar inte förstå vitsen med det.

Så ja... helt plötsligt har de få bekymmer som fanns blivit mycket mindre bekymmer, och jag vet inte varför! Jag vet inte att jag ändrat något på något sätt alls. Det hade ju varit underbart att förstå vad som hänt. Istället får jag bara hoppas på att allt fortsätter såhär.

Men det är väl en superlösning?
Vi kommer köra dåren 20 mil enkel resa när bebisen kommer så vi vet att vi har en bra hundvakt den tid det behövs. Tar ju bara 1,5 timme eller Max 2 att köra den sträckan.
Jag har fortfarande ingen bil :p men det kommer förhoppningsvis lösa sig när det närmar sig

Nosework
Alltså Skalman - denna lilla hund, mitt i spökiga slyngelåldern, imponerar galet stort på mig :love:
I 4 timmar har vi idag varit på en helt främmande plats - en plats med mycket dofter och djur. Gojor som låter, hundar som skäller, akvarium på golvnivå med stora sköldpaddor i (djurhuset på naturbruksskolan här).
Skalman har först gjort 6 sök i olika banor. Behållarsök, utomhussök och fordonssök. Ett av behållarsöken hade dessutom störningsdofter i form av harskit och chips och här är då hunden som i vanliga fall maniskt knarkar harskit och dessutom är hysteriskt matgalen :p Han har gjort alla söken klockrent, så jag är så himla stolt över honom :up:
Vi har aldrig gjort fordonssök tidigare och inte heller behållarsök med störningsdofter, så det var helt nytt för honom. Vi har även enbart gjort ett utomhussök tidigare, men han vindade väldigt snabbt upp doften och hittade källan - samtidigt som han är väldigt sansad och forcerar inte.
Efter dessa 4 timmar på plats med sök och väntan om vartannat så var han så trött att svansen knappt orkade hållas uppe, men gjorde ändå ett snabbt och jättefint doftprov på det. Tyvärr kom vi på att han inte har åldern inne, så det blir inte officiellt utan vi får göra om det om några månader (dom måste vara 10 månader) - men det känns inte ett dugg oroande med tanke på hur galet duktig han har varit idag
1f603.png
:D Taggad, lite småstressad ibland av alla stora främmande hundar, skällig (andra hundar skällde, så inte bara han), pratig till tusen - men när han väl skulle jobba så var det 100% fokus. Mattes bästa kille - detta är verkligen hans grej :)

Nu är han så trött på han knappt orkar hålla ögonen öppna (eller snarare, dom har fastnat i uppspärrat läge haha) :heart

Jag ger upp o går ut i mörker och skitväder (straffet för att jag inte gick när det var ljust ute),det var ett :devil: tjatande ! :turd: hund.
Jag vill ha en ny hund,en inomhus hund :idea:

Systrarna och Mamma Mu fick både spår och träning i dag.
Systrarna mognar. De analyserar mer, går fint i spåren, har vilja och glädje. Kort sagt så ser det bra ut. Det utvecklar sig frammåt i en bra takt.
Mamma Mu luffsade på i spåret utan någon överdriven entusiasm, men finns bjuds det på godsaker kan hon "ställa upp". Gamla hundar får en så skön attityd till livet :D

Sen blev det klubben. Och det var samma här. Systrarna mognar och utvecklingen går frammåt i en fin takt. Fokus ligger på kontakt och följsamhet med några få, enkla kommandon. Det är fortfarande mycket runt omkring som plötsligt kan bli intressantare men det blir helt klart bättre och bättre:)

Mamma Mu fick också komma ut på planen. Hon älskar att rondera och gör det oavsett om man ber henne eller inte. Rätt var det är så slänger hon sig på rygg och gör några "lyckognugg" sen ronderar hon några skul till. Efter en stund med ronderingar och lyckognugg så hoppade hon in i kärran och lade sig. Hon ansåg sig "färdigtränad" :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 909
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 214
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
663
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar