Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Usch, har de senaste tre nätterna haft mardrömmar om Dahlias valpning.
Dels är man nog färgad av sitt yrke, och sedan hade hon det lite tufft vid första kullen även om allt gick bra till slut. För att inte tala om Winzi som fick epilepsi under dräktigheten så valparna fick plockas ut i förtid och avlivas. Sedan så är det såklart detta med att personalhundar alltid är dom som det händer något med. Jäkla förbannelse inom yrket :mad:
Försöker upprepa för mig själv att de flesta valpningarna går jättebra, de flesta valpningarna går jättebra....

Har inte skrivit så mycket (men läst desto mer) då det varit så mycket fram och tillbaka med vargarna. Nu verkar det dock ljusna, och idag var jag ute på en normallång runda igen äntligen, och båda var nöjda och glada :love: Tycker det börjar märkas att de mognat till sig lite mer nu :)

Ni som har schäfrar.. Vad väger era? Hon är lite på den rundade sidan men inte tjock (många på typ fb skulle nog tycka hon är smal eller perfekt i hull) och hon väger 35 kg :o Vägde henne igår på djuraffären. Och tycker ändå att hon är ganska nätt!

35 är mycket för en tik. Hur hög är hon?
Våra ligger på 25-28 utom Mamma Mu som är hög och rätt grov. Hon väger nu 38 men är FET efter att ha varit hos småbarnsfamiljen i nästan 3 månader. Hon ska ner till 35 kg.

@Voff Svårt att mäta när man inte har någon tumstock, men med lite improviserad mätning är hon 64cm. +/- nån cm. Fet tycker jag inte hon är, men något kilo skulle hon kunna gå ner. Dock så tycker jag hon är rätt omusklad.. så 33kg med muskler känns ändå som en rimligt vikt i så fall.
Kanske var fel på vågen :D
Eller så är det en pellefant. @Monstermom får ju träffa henne nästa helg så då kanske vi kan utröna vad det är :D

Alltså, jag funderar på att göra anlagsprov i viltspår med Svansson bara för att det verkar roligt. Men jag blir inte klok på hur en hittar sådana/vart en ska anmäla sig :/
Inte för att det är superviktigt men ändå, det hade varit trevligt liksom :)

Jag får ofta höra om folks 75kg+ corso.... Det tycker jag är rätt lustigt! :laugh:
(Men jäklar så tjurig folk kan bli om man ifrågasätter. :crazy:)

... Mitt 50-kgs Monster är stort nog, tack så mycket! :cool:

Alltså, jag funderar på att göra anlagsprov i viltspår med Svansson bara för att det verkar roligt. Men jag blir inte klok på hur en hittar sådana/vart en ska anmäla sig :/
Inte för att det är superviktigt men ändå, det hade varit trevligt liksom :)
det brukar bara vara att kontakta domare/viltspårsansvarig i en klubb i närheten så ordnar de det :) Jag har tex gått både via älghundklubben och ssrk här uppe :)

Rollo är snart 70 cm hög och bör nog väga 33-34 kg i form. ;) Tönto är kanske 58 cm och väger mellan 20-22 kg. :laugh: Det är du som har bulldozers.

Oj! Jag trodde Tonto vägde mer än så :o (problemet med fluffhundar...)

Min Riley är 56 cm i manken och väger 25 kg, fast han hade nog kunnat gå ner 1 kg utan problem. :p

@Voff Svårt att mäta när man inte har någon tumstock, men med lite improviserad mätning är hon 64cm. +/- nån cm. Fet tycker jag inte hon är, men något kilo skulle hon kunna gå ner. Dock så tycker jag hon är rätt omusklad.. så 33kg med muskler känns ändå som en rimligt vikt i så fall.
Kanske var fel på vågen :D
Eller så är det en pellefant. @Monstermom får ju träffa henne nästa helg så då kanske vi kan utröna vad det är :D

Då är hon stor tik. De ska ju ligga mellan 55-60 i mankhöjd. Mamma Mu är 63 cm...väger som sagt 35 i hyffsat skick. Nu är ju hon 9 år och det börjar bli svårt att ställa samma krav som förr. Hon har svårt att hålla vikten. När hon var i toppform och tävlade som 5-åring låg hon på 32 kg.

I dag har Calibra och jag varit på Öppet hus på Hundtjänstbutiken här. Tagit del av kommande kurser, minglat, käkat korv, gått tipspromenad och köpt ännu mera skitpåsar (fattar inte var alla rullar vägen :confused:) samt en Björkis nomesele till mattes kicka. Hon var så fin så i rött och svart:love:

Calibra var väldigt älskvärd och fjäskade till sig både godis och tuggpinnar i butiken. Fick några förfrågningar var ifrån hon var. Då är det en rätt skön känsla att säga att hon är egen uppfödning :D

Senast ändrad av en moderator:
Det beror ju på ras också, Leon ligger på 20 kg o är 59 cm i manken, han får diffa lite i vikt. Vid 18 kg uppfattar jag honom som benrangel o vid 22 tycker jag att han är fet, omgivningen uppfattar honom som mager.
Sen spelar åldern in också.

:arghh: Jag är inte kvalificerad att träna en snart 4-årig bruksschäfer! Hon tänker ju inte, utan försöker stjäla godis direkt ur godisskålen! :rage: Alice var minsann naturligt väluppfostrad :cautious:

Thank God att vi ska börja på kurs, annars kommer vi aldrig ta oss till SM! :arghh:

Ammo och jag är hemma från dag 1 av ipokursen. Jag är mer död än levande och jag är tacksam över att Ammo inte väger mer än 30kg för då hade jag inte orkat hålla honom. Han är komplett galen när han får köra skydd och det är ett jävla klipp i honom!:love::love: Funderar på om det är tasmansk djävul i honom dock :rofl:
Vi har haft skitroligt, men har mycket(!) att jobba med! Ska ladda om i natt så vi orkar en dag till :nailbiting:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 221
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
676
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar