Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
@dobbis @Malibu_Stacy Vi har "träningstävlingar", men bara kanske 3 per termin så att säga och då kör man inte ett helt program för att det är många ekipage och tiden räcker inte till. Men det är en början förstås, och jag har redan planerat in att vi ska vara med i år. :) Sen passar jag förstås på att be om kommendering om jag tränar med andra som kan, men det är ju inte riktigt samma sak.

Med ca 3½ vecka kvar till beräknad valpning så har jag börjat förbereda nya valpgrindar som ska passa dörröppningarna i köket här (varför kan inte alla ställen ha samma dörrmått??) och så fort jag får hit en skruvdragare så ska de skruvas ihop.

grindar_zpsheh1yqdk.jpg

Töntos uppfödare skrev idag till mig att en av hennes tikar (som är jättefin och sjukt duktig) inte kommer att användas i aveln då hennes bror fått ett EP anfall. Så himla ledsamt, men jag känner ändå betryggad i att det finns dom som faktiskt tar hundar ur aveln istället för att ignorera skiten!

Åh, kom den tillrätta till slut, skönt ändå, att inte leva i ovisshet. Vilken typ av skador hade den?
Hoppas att jag minns rätt nu...
Den hade gått ner flera kg i vikt, så den var extremt smal. Två sår på sidan som behövde sys ihop. Sedan några dagar senare blev det problem vid något bakben tror jag. Där visade det sig att det hade åkt in en bit av en pinne (lång som en halv tesked ungefär) och det blev inflammerat och eländigt. Det fick såklart opereras och så sattes det dränage osv. Ytterligare någon dag senare började det blöda rejält därifrån, då visade det sig att en större blodådra gått sönder. Troligen hade pinnen skadat den, men att det inte hade gått hål helt eftersom han haft så lågt blodtryck i början... När han kom in till veterinären sista gången hade han extremt låg temp, hade förlorat massor av blod och var såklart fortfarande väldigt smal. Tyvärr var det nog mer än kroppen orkade med.

I vilket fall som helst så får det här mig att önska att jag hade hundar som var tillräckligt stora för att vara blodgivare. Det hade behövts i det här fallet (de åkte till något djursjukhus som hade blodbank, men innan det så efterfrågades blodgivare).

Den hade gått ner flera kg i vikt, så den var extremt smal. Två sår på sidan som behövde sys ihop. Sedan några dagar senare blev det problem vid något bakben tror jag. Där visade det sig att det hade åkt in en bit av en pinne (lång som en halv tesked ungefär) och det blev inflammerat och eländigt. Det fick såklart opereras och så sattes det dränage osv. Ytterligare någon dag senare började det blöda rejält därifrån, då visade det sig att en större blodådra gått sönder. Troligen hade pinnen skadat den, men att det inte hade gått hål helt eftersom han haft så lågt blodtryck i början... När han kom in till veterinären sista gången hade han extremt låg temp, hade förlorat massor av blod och var såklart fortfarande väldigt smal. Tyvärr var det nog mer än kroppen orkade med.

I vilket fall som helst så får det här mig att önska att jag hade hundar som var tillräckligt stora för att vara blodgivare. Det hade behövts i det här fallet (de åkte till något djursjukhus som hade blodbank, men innan det så efterfrågades blodgivare).
:heart Stackars hund och husse.

Jag börjar känna hopp nu. Idag har Polly varit utan smärtstillande i en vecka och idag på rehab sa dom att hon rörde sig riktigt fint i trasken och hon fick jobba lite hårdare än förra gången. Få se hur det är imorgon bitti om hon kommer känna av det eller inte - hoppas det fortsätter som bra :)
Ikväll ringde även kiropraktorn upp, som jag sökt i veckan - så på måndag ska hon få en genomgång av honom - på kiropraktorkliniken jag brukar gå till :laugh:. Hon rör sig lite snett och skjuter fram bäckenet mer på ena sidan och är stel på motsatt sidan när hon går, så troligtvis har hon låst sig för att avlasta bogleden där hon haft ont så länge. Men nu borde allting bara kunna bli bättre. Om vi kan fortsätta på rätt bana och fortsätta ta det lugnt och öka saker oändligt sakta och fortsätta vårt mer eller mindre dagliga träningsprogram......så tröttsamt långsamt det går med allt :wtf: men det ger resultat.

Det är så tråkigt att det tar sån oerhört lång tid med allt, men så viktigt så det inte skiter sig ännu en gång för att vi haft för bråttom, för då är det kört. Men eftersom hon nu accepterat läget mycket bättre (men det tog lång tid) och även kunnat glädja sig åt enbart mentalt jobb utan att blåsa ur sig kroppsligt före, så har hon blivit så mycket nöjdare och gladare med livet :love:
Galet ledsamt bara att se min tidigare muskulösa vältrimmade hund, vara muskelfattig och småfet - men det får vi ta. Hon har tidigare bränt massor energi bara genom att vara den hon är och genom att få ta ut sig rejält på lösa promenader, så även om vi dragit ner på maten och ändrat till delvis rätt fettfattig kost så svullnade kroppen upp - men det tar vi sen. När hon väl får börja röra på sig mer igen, så kommer fettet försvinna och musklerna komma. Det får ta den tid det tar.
Jag har som mål att hon ska kunna få börja vara lite lös till försommaren (det kommer bli en nagelbitare :nailbiting:) och sen bygga upp sig vartefter och sen är min önskan att hon ska vara fit nog att få en valpkull till hösten - men om allting går vägen får vi se. En vecka i taget - en månad i taget :o men jag ser ljus i slutet av tunneln i alla fall nu :up:

De där sticksåren kan tydligen vara jättelömska. Vi fick besked strax innan jul att en hund ur vår B-kull sprungit in i en pinne, slitit av korsbandet och fått någon infektion. De opererade men det blev någon typ av infektion i samband med trasiga saker i benet (vi fick inte helt klart för oss vad exakt) så de fick tillslut låta honom somna in. För en jäkla pinnes skull :(

De där sticksåren kan tydligen vara jättelömska. Vi fick besked strax innan jul att en hund ur vår B-kull sprungit in i en pinne, slitit av korsbandet och fått någon infektion. De opererade men det blev någon typ av infektion i samband med trasiga saker i benet (vi fick inte helt klart för oss vad exakt) så de fick tillslut låta honom somna in. För en jäkla pinnes skull :(
Jag är skiträdd för sticksår. Har sett för en del via hästarna och dom verkar aldrig läka "enkelt och snällt".

Ni som har schäfrar.. Vad väger era? Hon är lite på den rundade sidan men inte tjock (många på typ fb skulle nog tycka hon är smal eller perfekt i hull) och hon väger 35 kg :o Vägde henne igår på djuraffären. Och tycker ändå att hon är ganska nätt!

Fy så trist :(

Det ska regna imorgon där träningen är :arghh: Får ta med någon handduk, lite extra varma täcken till Aysu och hålla tummarna för att fälten inte blir så hala/blöta att de inte går att använda. Skit också.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar