Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag kan meddela att Hund är snäll och trevlig! Eski var fascinerad, och lite småskraj, och hon var väldigt försiktig och artig. Eski fick lukta på fäfertjej :heart:heart:heart hur mycket han ville! Mycket trevlig promenad, sen fick de springa i trädgården lite, vilket också gick bra. Vi skall bara se till att inga leksaker är framme, för de var HENNES lät hon meddela (annars vore hon väl inte fäfer...). Men ett voff räckte, sen var hon god och glad igen. Det här blir jättebra! :banana:Och nu velar jag mot schäfer igen, hon var inte så stor, och riktigt snygg. Intensiteten i kontakten alltså, underbart! :love::love::love:

Enig i allt! Hund skötte sig lååångt över förväntan. :love: Detta var nog spiken i kistan. Nästa helg ska jag ta hem henne över helgen :heart

Duktig liten loppa som gjorde en jättefin utgång och upptag på det svåra hämtet idag :love:
16003229_10154408821503666_3176986587070636536_n.jpg

Har varit ute på en 3 timmar lång promenad med dårarna. Mötte en bekant också så det blev riktigt trevligt :) Väl hemma igen så blev det till att duscha ben, stretcha och mata hundar. Nu sover de och snaaart får jag också mat :d Känner mig dessutom riktigt nöjd med att ha släppt hundarna lösa i en skogsdunge nära massor av saker som de inte borde springa till, vilket de inte heller gjorde eftersom de lyssnade så fint på inkallning och höll sig nära. Duktiga dårar!

Och såhär såg benen på dem ut efter promenaden.. jag är SÅ glad att jag inte har mer långhåriga hundar.
16229094_1085585224900805_3865828899816472576_n.jpg
Med kortbenta hundar så ser även hela magen ut så där ;)

Idag har vi tränat agility för första gången!
Roligt tyckte både vovve och matte, även om matte hade himla svårt med det här att inte springa rakt in i hindren( för att hon inte är så duktig på att hålla koll på omgivningen:angel:)

Gick även väldigt bra att träna tillsammans med en annan vovve! Även om de nu visserligen känner varandra sen innan.

Vi har varit iväg på nosework hela eftermiddagen Skalman och jag och det är jättekul och han är så duktig :) Dock blev han galet mentalt trött idag, då han även fått prova på att ligga mer i bur och vänta på sin tur. Har varit dålig med burträning för hans del då jag inte har bil nu, men han är duktig :)

Blöh. Aysu är inte helt bra. Hon rör sig inte helt rent, och jag förstår inte varför. Eller... Det jag hittar är ett sår på ett bakben, som i princip läkt helt nu (skrapsår som kom av skaren...) och hon är väldigt röd på en tå, runt en klo ungefär (på samma ben). Meeen det är ett bakben som de problemen är på och jag tycker nästan det ser ut att vara någon form av rörelsestörning fram... Det är inte hela tiden som hon rör sig orent heller, mestadels går hon hur fint som helst.

Såå imorgon ska hon få vilodag och jag ska, när det är bra ljus, se till att verkligen kolla igenom varje millimeter av henne så noga som möjligt. Kan nog be morsans sambo att gå lite med Aysu i koppel så att jag kan se rörelserna ordentligt också. Ska se till att filma då med, så att jag kan titta på rörelserna i slow motion.

Just nu önskar jag att hon var lite fjompig av sig med hantering som Ebrah kan vara, för det är nästan lönlöst att känna igenom henne. Hon reagerar ju inte på något när jag tar i henne, hon litar på att allt jag gör ska få det att bli bättre, så hon säger inte ett pip hur ont hon än har. Hopplöst :(

Kanske har hittat orsaken till de orena rörelserna... Kollade igenom Aysus tassar nu och upptäckte en ny spricka i en trampdyna fram. Den ser ut att vara tillräcklig för att vara obehaglig. Skit också. Tur att jag köpt fiskolja.. Ska göra rent ordentligt innan jag vågar mig på att ha på någon form av salva där.

I dag ar jag sa himla imponerad av mina tjejer. :) De kan ju det har med "scent detection", eller nosework, sa i dag gav jag dem en svar uppgift. Vi har ju gott om vild tryffel har i Oregon och det har papekats att det ar tryffel sesong, sa nu tankte jag mig att lara dem att hitta tryffel.
I dag kom den vilda tryffel jag bestallt. Jag visade den for Mandy forst, sedan Diva tre ganger var belonade jag att de nosade pa tryffeln. Sedan slangde jag in den i en box i mitt "lab", satte pa Mandy sin Nosework sele och bad henne soka. Hon gjorde en tydlig markering och lamnade inte forran jag talat om att det var ratt. :heart
Jag var sa impad och talade om for Maken att Princess Diva skulle nog ta mycket langre tid. Jag var rejalt bekymrad att jag gick aldeles for fort fram for Diva. Inte da. Forsta soket och hon markerade tryffeln direkt och lamnade inte forran jag gav henne ratt. :love: Hon var nastan mer insisterande i sitt markerande an Mandy. SA himla impad av dem!
Jag har nu satt igang med att lara Tate, men han borjar fran borjan, stackarn:p ... Jag raknar med att ta med tjejerna ut i skogen och leta tryffel (jag tar med och stoppar ner min i jorden) pa Mondag ... forhoppningsvis kan vi leta vidare pa vaxande tryfflar senare i veckan.

Kanske har hittat orsaken till de orena rörelserna... Kollade igenom Aysus tassar nu och upptäckte en ny spricka i en trampdyna fram. Den ser ut att vara tillräcklig för att vara obehaglig. Skit också. Tur att jag köpt fiskolja.. Ska göra rent ordentligt innan jag vågar mig på att ha på någon form av salva där.
Hade en liknande grej under jul, oregelbunden svag hälta. Jag kollade, hittade inget. Hälsan försvann inte, jag kollade igen några dagar senare, då satt det en centimeterlång tagg i en trampdyna, stor som ett nålshuvud. Den var ett helvete att få ut, sen tog det någon dag och hältan var borta.

Jag har sån träningsvärk! I hela kroppen! Alla stora muskler i kroppen, utom triceps, har tydligen fått jobba. Det är visst bra träning att gå ut med Hund.. och det är ju trevligt! Men jag måste ändå jobba bort dragandet fortare än kvickt - för det är en av de värsta olaterna jag vet! Och träna in kommando på det. För en cani cross-hund skulle hon inte ha några problem med att bli!

Det verkar som om Valp 2015-tråden har somnat in - men det går ju lika bra att skriva här :)
Jag och Disa längtar så efter att kurserna ska sätta igång igen! Har anmält oss till en specialsök och en fortsättnings-agility, men ingen av kurserna börjar förrän i mars, och det är så långt tills dess...
Så vi kör lite egenträning hemmavid och på promenaderna - och det är ju också kul, men det blir inte riktigt samma sak som att gå kurs. Längtar till mars!
Här är min lilla Disa-skit:

Ligger en video på en dobbis från en omplacerings grupp ute på fb. Hunden har en hjärnskada efter misshandel som gör att den inte riktigt kan kontrollera sin kropp och den trillar ganska ofta. Enligt sheltert så har hunden lärt sig att "trilla så det inte gör ont" och man letar nytt hem till den i Sverige (den finns alltså utomlands).
Jag mår så dåligt när jag ser klippet, och där kan vi prata grymhet- att låta en ung energisk hund vara fast i en kropp som inte lyder. Fattar inte varför allt ska räddas till varje pris.:cry::cry:

Ligger en video på en dobbis från en omplacerings grupp ute på fb. Hunden har en hjärnskada efter misshandel som gör att den inte riktigt kan kontrollera sin kropp och den trillar ganska ofta. Enligt sheltert så har hunden lärt sig att "trilla så det inte gör ont" och man letar nytt hem till den i Sverige (den finns alltså utomlands).
Jag mår så dåligt när jag ser klippet, och där kan vi prata grymhet- att låta en ung energisk hund vara fast i en kropp som inte lyder. Fattar inte varför allt ska räddas till varje pris.:cry::cry:
Men fyfan :D

Stackars, stackars hund :(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar