Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Känner ett gäng.
De drar. Ägaren har Huskys och Malamute. De är rätt skarpa faktiskt. Behöver jobba mycket och har en lägre toleranströskel mot sådant som de uppfattar som "fel" mot huskysarna.
Hen drar väldigt mycket med dem...flera mil nästan dagligen. Huskysarna kan leva ihop i en stor hundgård men Malamuterna har egna separata. Jag skulle säga att det är en usel hund för lägenhet och ett liv utan drag.
Ja, jag är inte intresserad av att ha en nu. Var mest nyfiken på om det fanns någon här inne som hade en. Tycker att jag får se alldeles för lite bilder på malamutes nämligen :p

Ja, jag är inte intresserad av att ha en nu. Var mest nyfiken på om det fanns någon här inne som hade en. Tycker att jag får se alldeles för lite bilder på malamutes nämligen :p

Det är nog mest dragfolk som har den typen av hundar och jag vet inte om vi har några Bukefalister (som är aktiva här) som håller på med dragsport.

Wäh, dunderförkyld och feber igen :arghh: Det måste vara något med vår AC på jobbet, så fort jag jobbar mer än 2 dagar i sträck på kontoret så blir jag sjuk :down: Jag har aldrig varit sjuk så ofta som sedan jag började här. Bara i höst har jag varit riktigt förkyld 3 gånger och haft en mini-influensa en gång :crazy: Det brukar vara vad jag håvar in på en typ 5-årsperiod i vanliga fall..

NÅVÄL, nu ska jag försöka asa mig ut i skogen och släppa hundarna en sväng, så de får rusa av sig lite. Känns som en lagom aktivering idag - jag sitter still på en stubbe, dricker kaffe och underhåller Floyd, de andra två härjar runt på gamla rådjursslag och får några kilometer i benen :p

Det är nog mest dragfolk som har den typen av hundar och jag vet inte om vi har några Bukefalister (som är aktiva här) som håller på med dragsport.

Jag ska börja tävla i barmarksdrag så fort jag tagit licens och hunden är 100% återhämtad efter skada. :) Men jag har inte husky eller malamute. Funderar på en husky eller någon draghundsblandning i framtiden dock! Drömmen är att köra fyrspann.

När jag kollade på fredagens schäfrar (Criga) på MyDog så stog jag brevid två afghaner (den ena vann gruppen sen) och snackade med ägaren.
Hon sa att de trimmar ansiktet och ryggen.
Men jisses vilka hundar att vara medvetna om sig själva! Jag klappade lite på den ena och han gav mig verkligen blicken av att jag var en smutsig varelse som inte var värdig att röra vid honom men att han var alldeles för belevad för att säga ifrån.
Jag skulle känna mig konstans underlägsen om jag levde med en sån hund :o.
Det låter som att du träffade en fin afghan :D De beter ju sig väldigt(!) olika mot familj och främlingar. Främlingar är ju ganska onödiga, faktiskt, däremot med familjen så är allt underbart för det mesta. Mina dårar kan ge mig en blick som säger att jag är fullständigt dum i huvudet ibland, om jag tex får någon så dum idé som att gå ut i dåligt väder eller om jag försöker stjäla tillbaka täcket i sängen på kvällen ;) Men, samtidigt är de otroligt kelsjuka, busiga och påhittiga. Det är inte direkt som med retrievers som "älskar allt och alla" många gånger.

Dom gör alltså nått på ryggen?!
Vi stod och funderade på det där. Jag gissade på att de klipptes eller nått medans några trodde det var valppäls.
Inte allt för ovanligt att folk rycker pälsen där det övergår till lång päls, för att få rakare linjer osv. Likadant om de råkar ha längre strån i ansiktet, då tas de bort. MEN det är en väldig skillnad på afghaner i Sverige och tex Afghaner från ursprungsländerna. Även afghanhundar häromkring såg ju helt annorlunda ut för många år sedan. Vissa påstår att det bara är för att folk här lärt sig pälsvård och då fått till en enorm päls på hundarna. Jag tvivlar (och kommer göra det tills någon bevisat för mig att det faktiskt stämmer).
Här är tex en bild på afghanhundar tagen i början av 1900-talet
manson.jpg

Hittade en annan sida nu också med bilder på hundar som sägs vara afghanhundar i Afghanistan (betydligt nyare bilder än den här ovanför, men notera att även de är korthåriga här och där):
FB_IMG_1457631605373.jpg

afghans.jpg

Afghanistan-to-Germany-COO-Dusty-.jpg
afghans-snow.jpg

Yngsta hunden började igår på morgonen äta Losec pga tonsillit, i natt har hon spytt ner hela sängen och idag runt lunch spydde hon en jättepöl igen. På Fass står det att kräkningar är en vanlig biverkan när man äter Losec, är det någon som vet om det stämmer på hund också? Vet inte om jag ska våga ge henne mer Losec och tyvärr har kliniken vi var på inte öppet på helgen.

Yngsta hunden började igår på morgonen äta Losec pga tonsillit, i natt har hon spytt ner hela sängen och idag runt lunch spydde hon en jättepöl igen. På Fass står det att kräkningar är en vanlig biverkan när man äter Losec, är det någon som vet om det stämmer på hund också? Vet inte om jag ska våga ge henne mer Losec och tyvärr har kliniken vi var på inte öppet på helgen.

Ja det förekommer. Prova och se om kräkningarna försvinner om du avvaktar med Losec.

Såg precis att det står på SKKs raspresentation av greyhound att det finns några som tävlar i agility :rofl:
(Jag kollade på hunddata. Det finns inga, inte i Sverige alltså.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 226
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?