Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista bilderna på de små svinen. Snart åker de :heart

Driva
15895097_397865717226797_6619671878314271066_n.jpg

Deco...som han nu får heta...
15894536_397865770560125_2910145286021102843_n.jpg

Mor och son
15747325_400578570288845_7821920432321881670_n.jpg

Ale säger att det är ett oerhört vackert sätt att hålla svansen. Enligt utställningfolket innebär det att hunden inte kan valla. Jag vet inte om de missat att svansen är ledad och kan sänkas vid behov? När hon jobbar hänger den ned bakom henne.
Hehe, inte ens alla krullsvansar kan sänkas - eller jo sänkas kan dom, men inte alltid få raka. Haft en shar-pei med riktig kringla och den gick inte att räta ut helt :D

https://www.buzzfeed.com/tabathaleg...n-afghan-hound?utm_term=.kaXY1kzEw#.yxKAyn4D5

Nu vill jag absolut ha en Afghan :cautious:
Den med grå väst över en röd tröja var läskigt mänsklig på något vis!
Haha, mitt nyhetsflöde på Facebook svämmar över stundtals av bilder på afghaner och jag kommer aldrig ifrån att tänka "fy vilken päls" :p Så mycket bättre med saluki. Trevligare och lättare päls, men lika mycket uttryck och personlighet ;)

Rakar man Afghaner i ansiktet eller är de bara naturligt korthåriga där? Är en sån extrem pälslängdskillnad på dem!

Älskade Afghaner när jag var liten, alltid tyckt de var läckra.

(Kul förresten att de har en bild på en Afghan som bajsar.. :rofl:)
Yep, de är naturligt korthåriga i ansiktet och på ryggen. Vissa ägare tar bort lite päls på framsidan av halsen, för att hundarna ska se elegantare ut eller något, andra är naturligt korthåriga där också.

Saluki (långhårig), när de är unghundar, får ofta valpludd. De föds korthåriga, sedan börjar långa pälsen växa på öron och svans. Därefter säger det "poff!" och så har de ludd över nästan hela kroppen. Den pälsen är väldigt lik afghaners päls, fast såklart mycket kortare, och även saluki är då korthåriga på rygg, ansikte och fram på halsen. Så när de är unga är det inte ovanligt att de ser ut som miniafghaner :p (den luddiga pälsen ramlar sedan av när salukin blir ca 1år gammal)

Haha, mitt nyhetsflöde på Facebook svämmar över stundtals av bilder på afghaner och jag kommer aldrig ifrån att tänka "fy vilken päls" :p Så mycket bättre med saluki. Trevligare och lättare päls, men lika mycket uttryck och personlighet ;)

Yep, de är naturligt korthåriga i ansiktet och på ryggen. Vissa ägare tar bort lite päls på framsidan av halsen, för att hundarna ska se elegantare ut eller något, andra är naturligt korthåriga där också.

Saluki (långhårig), när de är unghundar, får ofta valpludd. De föds korthåriga, sedan börjar långa pälsen växa på öron och svans. Därefter säger det "poff!" och så har de ludd över nästan hela kroppen. Den pälsen är väldigt lik afghaners päls, fast såklart mycket kortare, och även saluki är då korthåriga på rygg, ansikte och fram på halsen. Så när de är unga är det inte ovanligt att de ser ut som miniafghaner :p (den luddiga pälsen ramlar sedan av när salukin blir ca 1år gammal)

När jag kollade på fredagens schäfrar (Criga) på MyDog så stog jag brevid två afghaner (den ena vann gruppen sen) och snackade med ägaren.
Hon sa att de trimmar ansiktet och ryggen.
Men jisses vilka hundar att vara medvetna om sig själva! Jag klappade lite på den ena och han gav mig verkligen blicken av att jag var en smutsig varelse som inte var värdig att röra vid honom men att han var alldeles för belevad för att säga ifrån.
Jag skulle känna mig konstans underlägsen om jag levde med en sån hund :o.

När jag kollade på fredagens schäfrar (Criga) på MyDog så stog jag brevid två afghaner (den ena vann gruppen sen) och snackade med ägaren.
Hon sa att de trimmar ansiktet och ryggen.
Men jisses vilka hundar att vara medvetna om sig själva! Jag klappade lite på den ena och han gav mig verkligen blicken av att jag var en smutsig varelse som inte var värdig att röra vid honom men att han var alldeles för belevad för att säga ifrån.
Jag skulle känna mig konstans underlägsen om jag levde med en sån hund :o.

Dom gör alltså nått på ryggen?!
Vi stod och funderade på det där. Jag gissade på att de klipptes eller nått medans några trodde det var valppäls.

Dom gör alltså nått på ryggen?!
Vi stod och funderade på det där. Jag gissade på att de klipptes eller nått medans några trodde det var valppäls.
Den gula som låg där var veteran så ingen valppäls där inte. Som jag förstog det så har de klen pälsväxt där och i ansiktet men att man trimmar för att få det "snyggt". Jag uppfattade trimmar som att de rycker och pälsen kändes så också.

Finns det någon i det här forumet som har en malamute?

Känner ett gäng.
De drar. Ägaren har Huskys och Malamute. De är rätt skarpa faktiskt. Behöver jobba mycket och har en lägre toleranströskel mot sådant som de uppfattar som "fel" mot huskysarna.
Hen drar väldigt mycket med dem...flera mil nästan dagligen. Huskysarna kan leva ihop i en stor hundgård men Malamuterna har egna separata. Jag skulle säga att det är en usel hund för lägenhet och ett liv utan drag.

Den gula som låg där var veteran så ingen valppäls där inte. Som jag förstog det så har de klen pälsväxt där och i ansiktet men att man trimmar för att få det "snyggt". Jag uppfattade trimmar som att de rycker och pälsen kändes så också.

Man blev lite stum inför hela Afghan-grejen. Det var sådana ytterligheter mot oss. Vi hade inte ens borstat Criga, husse tyckte det räckte med att borsta av henne med handen :D

Man blev lite stum inför hela Afghan-grejen. Det var sådana ytterligheter mot oss. Vi hade inte ens borstat Criga, husse tyckte det räckte med att borsta av henne med handen :D

I Kista 2015 var schäfrarna i ringen brevid pudlarna och det var nästan roligare att kolla på deras förberedelser än att kolla på våra hundar.
Min dotter som är en kavat typ frågade en av killarna varför de hade påsar och gummisnoddar i hela pälsen på sina hundar.
Gissa svaret.....
-För att de ska kunna ha ett så naturligt liv som möjligt

Vi borstar och försöker tygla om de har lite vågig päls vid svansen och kanske lite glansspray också. Jag som har långhår ser till att frisera tassarna lite.Hon har lite veka mellanhänder så det går att maskera lite med en bra klippning.

I Kista 2015 var schäfrarna i ringen brevid pudlarna och det var nästan roligare att kolla på deras förberedelser än att kolla på våra hundar.
Min dotter som är en kavat typ frågade en av killarna varför de hade påsar och gummisnoddar i hela pälsen på sina hundar.
Gissa svaret.....
-För att de ska kunna ha ett så naturligt liv som möjligt

Jag skulle aldrig orka ha en sån hund. Att dammsuga schäferpäls är en baggis mot det där. Det tar iaf inte mer än 10 min om dagen att dammsuga soffa och nedervåningen (uppe är de aldrig) efter 5 schäfrar. Det är den tid vi lägger på "pälsvård".

Praktiserade på ett hundtrim för några år sedan, och fick då in en afghan med misskött päls som skulle redas ut.. tog rejält många timmar att få pälsen utred och fin igen :nailbiting: Pälsen tog liksom aldrig slut.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 225
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar