Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hon blir 9 i februari. Fullt frisk, har aldrig varit sjuk eller behövt veterinär för något mer än vaccination.
Hon har blivit en riktig myskärring som inte kräver mer än motion och mycket uppmärksamhet. Det bästa hon vet är att ligga ute och glo på gården, tassa efter oss och tryna i soffan. Lite spår och nosarbete för omväxlings skull men annars har hon lessnat på vanlig träning.
Hade blivit en perfekt gårdshund. Men så är det ju det där med andra hundar.... Hon är speciell där. Muckar aldrig, ignorerar dem totalt, skäller aldrig eller så...men kommer de nära kan det gå fort om det är för henne "fel hund". Tror det är svårt att hitta en ansvarsfull ägare som accepterar den sidan hos henne.
Ah. Ja, just det där med "knepig med vissa hundar" verkar ju göra det svårt med omplaceringar. Jag hade en terrier på prov ett kort tag förut, innan Ebrah flyttade hit. Hon kunde vara just sådan och eftersom hon inte var helt snäll mot Aysu så valde jag att inte ta henne. Ok om de inte gillar främmande hundar, men det är ju lite knepigt om det inte är lugn och ro i hemmet.

Nåja. Skulle jag höra talas om någon som skulle passa ihop med Mamma Mu så hojtar jag till!

Ah. Ja, just det där med "knepig med vissa hundar" verkar ju göra det svårt med omplaceringar. Jag hade en terrier på prov ett kort tag förut, innan Ebrah flyttade hit. Hon kunde vara just sådan och eftersom hon inte var helt snäll mot Aysu så valde jag att inte ta henne. Ok om de inte gillar främmande hundar, men det är ju lite knepigt om det inte är lugn och ro i hemmet.

Nåja. Skulle jag höra talas om någon som skulle passa ihop med Mamma Mu så hojtar jag till!

Hon funkar ypperligt och är fullt pålitlig med Skägget, svärmors hund och det gick hur bra som helst med avelshanen vi hade här. Gemensamt för dem alla är att de är hanar och neutrala. De skiter i henne och hon i dom. Hundar som vill fram till henne eller söker hennes uppmärksamhet är pyton. Tikar går inte. Hon fungerar med sina avkommor men är inte pålitlig. Hon "sköter sig". Och vi känner att det är trist för henne att behöva "sköta sig" hela dagarna.
Gå promenader i sällskap med hundar och hundmöten i koppel är helt problemfritt. Hon är jätteenkel att ha lös, bra inkallning osv men då får man ha henne under uppsikt ifall det kommer en hund.
Så hon är lite blandad, ett hundfritt hem med massor av utetid vore perfekt.
Annars är barn, alla typer av djur, miljöer osv inga problem. Bortsett från det med hundar så är hon den enklaste, mest godhjärtade och skönaste hund man kan tänka sig :heart

Om man har haft BC hela livet men nu hamnat i en situation då en lätt sällskapshund skulle passa bättre (exempelvis pga sjukdom eller ålder) - vilken ras borde man titta på då? Tänker alltså vilken ras som är mest lik BC mentaliteten men mindre krävande... kan tänka mig att dom flesta riktiga sällskapshundarna är ganska annorlunda och kanske känns sega och "korkade" efter BC?

Började bara tänka på det när jag såg på fejjan att en bekant hade fått avliva sin sista BC efter att ha levt med rasen i många år :)
Känner till många som haft BC som gått över till Kooikerhondje.
Papillon skulle jag också säga annars. Jag har haft två stycken och de är otroligt kvicka i huvudet och lätt lärda. Massor av Will to please och glädje i träningen. Jag älskar signalkänsliga hundar som uppfattar små signaler från föraren och där går definitivt Papillonen in. Om man inte köper en buskuppfödning från blocket såklart... Men man kan kolla på tävlingsresultat efter bra kennlar. Efter att ha tränat mina Papilloner känns de flesta hundar förutom typ BC sega i huvudet som jag träffar.

Vet att jag kan ha frågat innan, men hittar inte svaret jag fick.

Det franska mentalitetstesten TAN, hur ser man resultaten på dessa? Eller vad menas med "TAN 20/20" ?

TAN=Tests d'Aptitudes Naturelles (dvs test av naturliga egenskaper).
Det verkar styras lite av vilken ras det är - "min" ras beauceron har 10 som maxpoäng. Får man 8 poäng eller mer är resultatet Excellent och hunden är godkänd. Testet görs bara på den stora National d'Elevage (rasspecialen som går en gång om året) och på några få andra "Journee Beauceron" (översatt = Beaucerondagar).

TAN 20/20 bör ju alltså vara full pott på testet.

Beauceronernas TAN består av skott under rörelse, skott under stillastående, hot (gubbe med pinne som närmar sig och viftar med den) samt att hunden sen kan avreagera och hälsa på gubben som hotat när han lagt bort pinnen och rör sig normalt. Slutligen kollar de om hunden accepterar lite social kontakt (de klappar den lite och kollar även chippet samtidigt). Inte speciellt svårt, tar inte många minuter att göra, men rätt intressant att titta på, speciellt hotet, väldigt olika reaktioner där. Man kan se att många hundar är tränade på hur de ska reagera...:angel: Jag hade helt glömt bort att ens testa det nån gång på Indigo, så han stod mest och undrade vad gubben höll på med. De vill gärna att hunden reagerar "positivt" så att säga, men även att lugnt stå och titta var ok, Indigo fick 8 poäng och alltså resultat Excellent.

Hur är det med länkar, har inte blivit klok på det här i forumt, får man posta länkar? Hittade en hyfsat bra sida som beskrev TAN - visserligen på franska men går ju att köra i Google Translate till engelska (brukar bli bättre än till svenska). Får man inte länka kan jag PMa den till dig.

CSAU som nån nämnde är "Certificat de sociabilité et d'aptitude à l'utilisation" - där man kollar om hunden är typ social och någorlunda utbildningsbar..... Om även detta skiljer sig mellan raser vet jag inte.
För beauceronerna var det enkelt, jag gjorde det 2015 när jag var nere i Frankrike och ställde ut min yngsta hund på rasspecialen. Man fick gå med hunden i koppel, typ fot fast utan nåt större krav på precision, fick göra nån halt och några svängar, sen fick man lägga hunden, gå ifrån den och gömma sig bakom en bil typ 10-20 meter bort. Domaren stod på kopplet så hunden inte kunde dra iväg... gissar att det har hänt rätt ofta :D Man gömde sig ca. 30 sekunder, därefter fick man kliva fram och sen kalla in hunden. Slutligen viftade domaren med en sån där snurrande "skramla" som rasslar för att testa om hunden blev rädd. Indigo tyckte det var lattjolajban och bet i den istället vilket domaren hade rätt kul åt. ;) Här fick man inga poäng utan det graderas Excellent, Très bon eller Bon. Indi och jag presterade en halvdålig linförighet, han låg lugnt kvar när jag gömde mig, kom när jag kallade och var alltså inte lättskrämd av skramlan, så resultatet blev Excellent.

Det verkar styras lite av vilken ras det är - "min" ras beauceron har 10 som maxpoäng. Får man 8 poäng eller mer är resultatet Excellent och hunden är godkänd. Testet görs bara på den stora National d'Elevage (rasspecialen som går en gång om året) och på några få andra "Journee Beauceron" (översatt = Beaucerondagar).

Beauceronernas TAN består av skott under rörelse, skott under stillastående, hot (gubbe med pinne som närmar sig och viftar med den) samt att hunden sen kan avreagera och hälsa på gubben som hotat när han lagt bort pinnen och rör sig normalt. Slutligen kollar de om hunden accepterar lite social kontakt (de klappar den lite och kollar även chippet samtidigt). Inte speciellt svårt, tar inte många minuter att göra, men rätt intressant att titta på, speciellt hotet, väldigt olika reaktioner där. Man kan se att många hundar är tränade på hur de ska reagera...:angel: Jag hade helt glömt bort att ens testa det nån gång på Indigo, så han stod mest och undrade vad gubben höll på med. De vill gärna att hunden reagerar "positivt" så att säga, men även att lugnt stå och titta var ok, Indigo fick 8 poäng och alltså resultat Excellent.

Hur är det med länkar, har inte blivit klok på det här i forumt, får man posta länkar? Hittade en hyfsat bra sida som beskrev TAN - visserligen på franska men går ju att köra i Google Translate till engelska (brukar bli bättre än till svenska). Får man inte länka kan jag PMa den till dig.

CSAU som nån nämnde är "Certificat de sociabilité et d'aptitude à l'utilisation" - där man kollar om hunden är typ social och någorlunda utbildningsbar..... Om även detta skiljer sig mellan raser vet jag inte.
För beauceronerna var det enkelt, jag gjorde det 2015 när jag var nere i Frankrike och ställde ut min yngsta hund på rasspecialen. Man fick gå med hunden i koppel, typ fot fast utan nåt större krav på precision, fick göra nån halt och några svängar, sen fick man lägga hunden, gå ifrån den och gömma sig bakom en bil typ 10-20 meter bort. Domaren stod på kopplet så hunden inte kunde dra iväg... gissar att det har hänt rätt ofta :D Man gömde sig ca. 30 sekunder, därefter fick man kliva fram och sen kalla in hunden. Slutligen viftade domaren med en sån där snurrande "skramla" som rasslar för att testa om hunden blev rädd. Indigo tyckte det var lattjolajban och bet i den istället vilket domaren hade rätt kul åt. ;) Här fick man inga poäng utan det graderas Excellent, Très bon eller Bon. Indi och jag presterade en halvdålig linförighet, han låg lugnt kvar när jag gömde mig, kom när jag kallade och var alltså inte lättskrämd av skramlan, så resultatet blev Excellent.

Hoppades att du skulle komma in och svara, kom upp en hel del svenska Beauceroner som gjort testet när jag skulle googla. Kom dock inte ihåg ditt nick :o

Om man har haft BC hela livet men nu hamnat i en situation då en lätt sällskapshund skulle passa bättre (exempelvis pga sjukdom eller ålder) - vilken ras borde man titta på då? Tänker alltså vilken ras som är mest lik BC mentaliteten men mindre krävande... kan tänka mig att dom flesta riktiga sällskapshundarna är ganska annorlunda och kanske känns sega och "korkade" efter BC?

Började bara tänka på det när jag såg på fejjan att en bekant hade fått avliva sin sista BC efter att ha levt med rasen i många år :)

En sheltie kanske?

Wow, jag är imponerad. Du sköna franska gud var kommer du ifrån :bow:

Då fick jag svar och tolkar det som att 20/20 helt enkelt är bästa möjliga resultat. Hanen jag köar efter har fått det nämligen men annat test har han inte gjort. Har talat med ägaren som skickat videos på hur hanen är med katter, andra hundar, människor etc och allt har i alla fall sett bra. Sedan litar jag givetvis på den svenska uppfödaren. Hon skulle inte välja skit och visar det sig att han inte beter sig acceptabelt när hon väl är nere i frankrike för att ställa sin tik tillsammans med hanen samt para - ja då kommer hon nog byta hane.
Skönt bara att få en susning om vad detta TAN egentligen är :angel:

Undra om Skalman blev trött i skallen igår efter noseworken, men vad dom andra två hundarna ska skylla på vet jag inte :confused:
När vi lagt oss igår kväll, så somnade alla doggsen rätt snabbt - men Polly blev förbannad rätt som det var och flög upp och smällde ihop tänder i luften :oHon måste drömt något, för ingen hund låg nära henne - hon såg smått förvirrad ut och somnade sen om. Sen somnade även jag och sov...tills jag blev väckt 2.30 inatt av att Mini och Skalman rök ihop över mig med ett jävla liv :banghead: Per automatik så greppade jag en hund i varsin nacke och hivade dom ner på golvet åt varsitt håll och satte mig upp och undrade vad i helsicke som hände !

Troligvis hade Skalman klämt sig ner på Minis nattplats och när han har somnat så vill han inte att någon ska peta på honom. Mini hade säkert kommit åt honom och han muttrat till och Mini kan då ha exploderat och så small det lite lätt med med ett väldans oväsen :meh: Det brukar vara lugnt här på natten, så vad som flög i dom just denna natt vete tusan.

Någon som säger att det är rogivande att sova :p

Wow, jag är imponerad. Du sköna franska gud var kommer du ifrån :bow:

Då fick jag svar och tolkar det som att 20/20 helt enkelt är bästa möjliga resultat. Hanen jag köar efter har fått det nämligen men annat test har han inte gjort. Har talat med ägaren som skickat videos på hur hanen är med katter, andra hundar, människor etc och allt har i alla fall sett bra. Sedan litar jag givetvis på den svenska uppfödaren. Hon skulle inte välja skit och visar det sig att han inte beter sig acceptabelt när hon väl är nere i frankrike för att ställa sin tik tillsammans med hanen samt para - ja då kommer hon nog byta hane.
Skönt bara att få en susning om vad detta TAN egentligen är :angel:

Hehe, jag har ju en fransk ras så jag har ju lite koll på grund av det, sen googlade jag lite för jag hade däremot ingen koll på vad som gällde för andra raser.

Trevligt att jag kunde vara till hjälp. :)

Svensk/finsk lapphund? Lapsk vallhund? Fast då är det såklart mindre än Eurasier.

Har tittat på raserna. Det är väl eventuellt finsk lapphund jag varit inne på då. Men av flera anledningar har jag inte intresserad mig av dem på samma sätt som med eurasiern. Tycker tex generellt(!) sätt att de inte har mer will to please än eurasiern, utan snarare främst att de har ett högre aktiveringsbehov. Kluriga fluffbollar båda raserna.

Å så ja, som du säger. De är små. Jättesmå enligt mig. :cool:

Har tittat på raserna. Det är väl eventuellt finsk lapphund jag varit inne på då. Men av flera anledningar har jag inte intresserad mig av dem på samma sätt som med eurasiern. Tycker tex generellt(!) sätt att de inte har mer will to please än eurasiern, utan snarare främst att de har ett högre aktiveringsbehov. Kluriga fluffbollar båda raserna.

Å så ja, som du säger. De är små. Jättesmå enligt mig. :cool:

Tror det stämmer ganska bra! Ibland känns det som att allt med krullig svans är en fluffig gåta :confused: :rofl: Men jag vet att det finns en hel del will to please bland lappisarna också, Kosmos kullsyster är t ex superglad i träning. Han å andra sidan är en riktig yolo-hund som mest går runt såhär med "everything is awesome" på repeat i bakhuvudet::banana: :rofl:

På ett sätt förstår jag tipsen du fått om att satsa på en mer träningsglad hund från början, å andra sidan tycker jag att det känns väldigt praktiskt att kunna komplettera med en aktivare hund senare om vi har lust/möjlighet. Nu har vi ju en hund som är ju kalasnöjd så länge han får bröta runt i skogen och busa ur sig ordentligt varje dag. Inte världens lydigaste hund för all del men nöjd och glad! Han hade inte alls haft något emot att stanna hemma på sofflocket om vi t ex skaffar en kelpie och jag drar iväg på träning ett par gånger i veckan. För (minst) två hundar måste man ju ha?! Till och med min man har börjat prata om att "Kosmos är såååå ensam" och "han behöver nog en kompis att leka med"......... :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar