TAN=Tests d'Aptitudes Naturelles (dvs test av naturliga egenskaper).
Det verkar styras lite av vilken ras det är - "min" ras beauceron har 10 som maxpoäng. Får man 8 poäng eller mer är resultatet Excellent och hunden är godkänd. Testet görs bara på den stora National d'Elevage (rasspecialen som går en gång om året) och på några få andra "Journee Beauceron" (översatt = Beaucerondagar).
TAN 20/20 bör ju alltså vara full pott på testet.
Beauceronernas TAN består av skott under rörelse, skott under stillastående, hot (gubbe med pinne som närmar sig och viftar med den) samt att hunden sen kan avreagera och hälsa på gubben som hotat när han lagt bort pinnen och rör sig normalt. Slutligen kollar de om hunden accepterar lite social kontakt (de klappar den lite och kollar även chippet samtidigt). Inte speciellt svårt, tar inte många minuter att göra, men rätt intressant att titta på, speciellt hotet, väldigt olika reaktioner där. Man kan se att många hundar är tränade på hur de ska reagera...
Jag hade helt glömt bort att ens testa det nån gång på Indigo, så han stod mest och undrade vad gubben höll på med. De vill gärna att hunden reagerar "positivt" så att säga, men även att lugnt stå och titta var ok, Indigo fick 8 poäng och alltså resultat Excellent.
Hur är det med länkar, har inte blivit klok på det här i forumt, får man posta länkar? Hittade en hyfsat bra sida som beskrev TAN - visserligen på franska men går ju att köra i Google Translate till engelska (brukar bli bättre än till svenska). Får man inte länka kan jag PMa den till dig.
CSAU som nån nämnde är "
Certificat de sociabilité et d'aptitude à l'utilisation" - där man kollar om hunden är typ social och någorlunda utbildningsbar..... Om även detta skiljer sig mellan raser vet jag inte.
För beauceronerna var det enkelt, jag gjorde det 2015 när jag var nere i Frankrike och ställde ut min yngsta hund på rasspecialen. Man fick gå med hunden i koppel, typ fot fast utan nåt större krav på precision, fick göra nån halt och några svängar, sen fick man lägga hunden, gå ifrån den och gömma sig bakom en bil typ 10-20 meter bort. Domaren stod på kopplet så hunden inte kunde dra iväg... gissar att det har hänt rätt ofta
Man gömde sig ca. 30 sekunder, därefter fick man kliva fram och sen kalla in hunden. Slutligen viftade domaren med en sån där snurrande "skramla" som rasslar för att testa om hunden blev rädd. Indigo tyckte det var lattjolajban och bet i den istället vilket domaren hade rätt kul åt.
Här fick man inga poäng utan det graderas Excellent, Très bon eller Bon. Indi och jag presterade en halvdålig linförighet, han låg lugnt kvar när jag gömde mig, kom när jag kallade och var alltså inte lättskrämd av skramlan, så resultatet blev Excellent.