Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet att jag kan ha frågat innan, men hittar inte svaret jag fick.

Det franska mentalitetstesten TAN, hur ser man resultaten på dessa? Eller vad menas med "TAN 20/20" ?

Hittade bara att det är något slags karaktärstest som görs i samband med utställning? Och ger poäng som motsvarar typ excellent och liknande betyg. Jag har själv ingen koll utan bara det jag googlade mig fram.
Finns något som heter CSAU också.

Jag förstår inte hur nån överlever med bara en eller två hundar att träna med? :eek:

/Mvh
Bränner ut fyra border collies om dagen :angel:
Hahah! Jag tror att jag överlever eftersom mina inte har så stor lust att träna så mycket. Då blir det inte av att jag gör det heller. Det är ju i princip aldrig(!) så att jag behöver aktivera dem mentalt för deras skull, det görs bara för att jag tycker att det är kul och för att det ger något positivt till annat jag gör med dem (lättare att få bra inkallning tex). Långpromenader tar jag varje dag, oavsett väder, för det behöver de däremot.

Troligen hade jag tränat mer mentala saker om jag haft en hund som hade det behovet, men nu vågar jag inte köpa något sådant, för det känns osäkert om det faktiskt blir något av det. Jag har ju hundar att träna med och gör inte det, det känns som om det är risk att jag får en uttråkad/understimulerad hund om jag köper något mer krävande... (Eller så blir det roligare att träna och så gör vi det hur mycket som helst... Hur sjutton ska jag veta det?)

Hittade bara att det är något slags karaktärstest som görs i samband med utställning? Och ger poäng som motsvarar typ excellent och liknande betyg. Jag har själv ingen koll utan bara det jag googlade mig fram.
Finns något som heter CSAU också.

Det är ändå mycket mer än vad jag har hittat! Hittar ingenting. :cautious:

Asså, jag försöker i stället hitta passande förebilder, typ som ett par i min närhet.
De har en dotter som är 4-ish, 2 jaktcockers, 2 gråhundar, 1 tyskterrier och 1 labrador. De jagar varje helg, ofta i veckorna också :D

Låter ju perfekt! :D Jag vill ha två brukshundar och ett gäng draghundar. :D Har ju hittat hus med hundgårdar/hundhus för typ 8 st. :angel: Måste fylla på med hundar. Gårdsägaren undrade om jag inte kunde skaffa jakthund med och jaga alla vildsvin som förstör deras hagar.

Hahah! Jag tror att jag överlever eftersom mina inte har så stor lust att träna så mycket. Då blir det inte av att jag gör det heller. Det är ju i princip aldrig(!) så att jag behöver aktivera dem mentalt för deras skull, det görs bara för att jag tycker att det är kul och för att det ger något positivt till annat jag gör med dem (lättare att få bra inkallning tex). Långpromenader tar jag varje dag, oavsett väder, för det behöver de däremot.

Troligen hade jag tränat mer mentala saker om jag haft en hund som hade det behovet, men nu vågar jag inte köpa något sådant, för det känns osäkert om det faktiskt blir något av det. Jag har ju hundar att träna med och gör inte det, det känns som om det är risk att jag får en uttråkad/understimulerad hund om jag köper något mer krävande... (Eller så blir det roligare att träna och så gör vi det hur mycket som helst... Hur sjutton ska jag veta det?)
Jag tycker att det är jättesvårt att motivera mig till att träna saker som inte hundarna själva "ber" om. Dvs om hundarna ligger så här:
16003261_10154386203283666_8315357094792663970_n.jpg

så blir det ingen träning utöver rutinarbetet som måste göras varje dag. Jag hade aldrig kommit mig för att träna nått alls med en hund som krävde nån typ av övertalning eller motivation för att vilja vara med och jobba :p

Jag tycker att det är jättesvårt att motivera mig till att träna saker som inte hundarna själva "ber" om. Dvs om hundarna ligger så här:
16003261_10154386203283666_8315357094792663970_n.jpg

så blir det ingen träning utöver rutinarbetet som måste göras varje dag. Jag hade aldrig kommit mig för att träna nått alls med en hund som krävde nån typ av övertalning eller motivation för att vilja vara med och jobba :p
Jag tror att många är ungefär som dig :p Vet inte hur jag själv skulle reagera om jag hade annan typ av hund, däremot har jag provat att träna med lite olika hundar. En schäfer och en flat som verkligen ville träna fick mig att bli förvirrad :p Det var inte ens kul, de var så på på på att jag nästan blev stressad (det var dock länge sedan, när jag hade mycket mindre kunskap än nu). Däremot var det kul med en dvärgschnauzer som visserligen inte krävde så mycket, men som glatt följde med när det var träningsdags. Hon var nog som något mellanting mellan saluki och brukshund. Arbetsglad men utan det där flamset som jag ogillar.

Collie har jag varit inne på! Det är väl lite mentaliteten som jag hört är sisådär inom rasen. Sheltien tycker jag är för liten och ha ett skall jag blir vansinnig på. :D

Det finns ju större shelties :angel: fördomar fördomar... Du ska träffa min så ändrar du dig, det är inte ofta man hör honom skälla :D:D

Det finns ju större shelties :angel: fördomar fördomar... Du ska träffa min så ändrar du dig, det är inte ofta man hör honom skälla :D:D

Jag tycker att eurasier är på gränsen till för liten :angel:
Malamute, Berner Sennen etc är mer den storlek jag tänker på. Men för all del, träffar gärna dina för att bli övertygad :D

Sitter och bläddrar i en gammal hundbok och har kommit till kapitlet parning och dräktighet. Där kan man bland annat läsa följande " En del tikar biter dock ifrån sig vid varje närmande från hanhunden och man måste då tillgripa tvångsparning"

Ptja, nog är det rätt nice att man inte längre resonerar som i början av 80-talet när det kommer till vad som ska gå i avel och vad som är etiskt och riktigt när det kommer till parningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar