Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ån, facebook bumpade upp den här, det är visst fyra år sen nu. Min lilla Frodo var helt nyinflyttad och hade oerhört svårt att samarbeta med folk, ville ha allt för sig själv och koncentrationsförmågan var typ noll. Skulle gjort en del annorlunda idag, men allt är ju inte kass ;)

Labradorer fäller 2 gånger om året... 6 månader åt gången :rofl:
Curly coated retriever då? De är ju lockiga, lockiga hundar brukar väl inte fälla lika mycket? Och de är mer reserverade. Inte uppdelade heller.
Tollare har längre päls, visst fäller de två gånger om året, men det gör alla raser med underull. Sen är de också mer reserverade än andra retrievers, och inte uppdelade.

Eller kanske någon setter?
Inte uppdelade? Du menar att de flesta är utställningsavlade o så finns det en o annan jaktavlad o så finns det Krokasmedens tollare.

Labradorer fäller 2 gånger om året... 6 månader åt gången :rofl:
Curly coated retriever då? De är ju lockiga, lockiga hundar brukar väl inte fälla lika mycket? Och de är mer reserverade. Inte uppdelade heller.
Tollare har längre päls, visst fäller de två gånger om året, men det gör alla raser med underull. Sen är de också mer reserverade än andra retrievers, och inte uppdelade.

Eller kanske någon setter?

Jag har inget emot att hundar fäller. Så länge de inte fäller två gånger om året, sex månader åt gången. :rofl:
Herre, klart jag klarar av en fällande hund. Jag har ju för tusan valt att köa på fluffbollarna som fäller ALLT ca två gånger om året :angel:

Inte så påläst om curly coated retriever. Däremot vet jag att settrar inte tilltalar mig alls. Inte någonstans. Hade en bekant vars hund var det mest otympliga och klumpiga djuret jag träffat. En irländsk setter var det.

Tollaren är nog den hunden i av retriever jag gillar. Men som tidigare nämnd, har bestämt fått för mig att de är alldeles för mycket för mig. Min sambo känner väl lika och blev därför väldigt lättad när jag släppte drömmen om en tollare och började kolla på fluffbollarna med ståndöron (lapphundar, eurasier etc).

Häromdagen träffade vi en samojedvalp som sambon föll något fruktansvärt för. Så då tyckte han gott att vi skulle överväga att köpa en samojed istället. :cool:

@machafuko

Irländsk vattenspaniel då? Det är ingen ren spaniel utan lite mer åt retrieverhållet. Jag tycker det verkar vara en trevlig ras, kollade en del på dem innan jag kom fram till att det var en terrier jag ville ha. Finns bara tre uppfödare i Sverige men den som verkar vettigast har valpar nu (leveransklara igår, bara att slå till :D). Är dock inte insatt i hälsoläget.

Jag tror i och för sig att eurasier säkert blir jättebra men kan inte hålla mig från att ge rasförslag :angel:

Senast ändrad:
Jag har inget emot att hundar fäller. Så länge de inte fäller två gånger om året, sex månader åt gången. :rofl:
Herre, klart jag klarar av en fällande hund. Jag har ju för tusan valt att köa på fluffbollarna som fäller ALLT ca två gånger om året :angel:

Inte så påläst om curly coated retriever. Däremot vet jag att settrar inte tilltalar mig alls. Inte någonstans. Hade en bekant vars hund var det mest otympliga och klumpiga djuret jag träffat. En irländsk setter var det.

Tollaren är nog den hunden i av retriever jag gillar. Men som tidigare nämnd, har bestämt fått för mig att de är alldeles för mycket för mig. Min sambo känner väl lika och blev därför väldigt lättad när jag släppte drömmen om en tollare och började kolla på fluffbollarna med ståndöron (lapphundar, eurasier etc).

Häromdagen träffade vi en samojedvalp som sambon föll något fruktansvärt för. Så då tyckte han gott att vi skulle överväga att köpa en samojed istället. :cool:
De flesta tollare jag träffat har varit väldigt trevliga hundar, men jag träffar ju mest jakttränade tollare. De bryr sig inte om andra människor speciellt, från vad jag hört från ägarna är de väldigt enkla i vardagen, så länge de får använda hjärnan några gånger i veckan.
Sedan finns det ju dålig mentalitet i rasen, men man får köpa från en uppfödare som sätter mentalitet och hälsa först.
(Finns aussies jag aldrig skulle vilja ha, för mentaliteten är så bristande)

@machafuko

Irländsk vattenspaniel då? Det är ingen ren spaniel utan lite mer åt retrieverhållet. Jag tycker det verkar vara en trevlig ras, kollade en del på dem innan jag kom fram till att det var en terrier jag ville ha. Finns bara tre uppfödare i Sverige men den som verkar vettigast har valpar nu (leveransklara igår, bara att slå till :D). Är dock inte insatt i hälsoläget.

Jag tror i och för sig att eurasier säkert blir jättebra men kan inte hålla mig från att ge rasförslag :angel:

En ras jag erkänner att jag borde ha läst mer om. Avfärdade väl dem med en gång för att jag inte gillar utseendet. Ska jag dessutom vänstervarva (och det ska jag, rätt ofta) så vill man ju ändå attraheras av hundens utseende. :D

Hallå vad GÖR NI, jag har ju redan bestämt mig?? Sluta få mig att bli förvirrad. :D
Jag har det redan svårt som det är eftersom de få jag köar hos ska ha valpar så sent i år.

Eller så gör jag bara som blocket har lärt mig. Köper den ras som attraherar mig mest utseendemässigt (malamutes, ååh dessa fina skapelser) och sedan formar jag den till en retriever med lite släng av eurasier. Hundar går ju att forma till precis det man vill ha. :cool:

Nej, jag måste sluta dalta. Jag har gått igenom nästan varenda rastandard och eurasier är rätt. Vill ju ändå inte tävla på väldigt seriös nivå. Huvudsaken är att jag har en go kompis som jag kan testa lite olika aktiviteter med. Drag ena dagen, lite rallylydnad nästa, sedan lite spår kanske... En runda nosework och sedan lite vänsterspring :D
Handlar mest nu om att hitta rätt linjer men det är så svårt. :cautious:

Hur intresserade brukar Eurasier vara av att träna rallylydnad och spår? Jag tror aldrig jag har träffat någon som har tränat nåt utöver promenader :p

Tycker som dom andra, låter som att du vill ha en hund med lite mer arbetsvilja än Eurasiern.
Dom tollare jag har träffat har varit väldigt trevliga och lagom. Dessutom är det ju väldigt roligt och ganska lättsamt att träna applrtering och det ska väl dom passa till :)

Hur intresserade brukar Eurasier vara av att träna rallylydnad och spår? Jag tror aldrig jag har träffat någon som har tränat nåt utöver promenader :p

Tycker som dom andra, låter som att du vill ha en hund med lite mer arbetsvilja än Eurasiern.
Dom tollare jag har träffat har varit väldigt trevliga och lagom. Dessutom är det ju väldigt roligt och ganska lättsamt att träna applrtering och det ska väl dom passa till :)

De flesta köper ju eurasier som endast sällskaps/promenadshund. Men en vän till mig har en eurasier som hon tävlar rallylydnad med. Tiken är inte fyllda 2 år ännu och de hoppas på att debutera rallylydnad avancerad klass nu i vår. Det är väl apport-delen som eurasier generellt har svårt för. I övrigt är det väl en del inom rasen som tävlar rallylydnad och de som väl ger sig in i det verkar det gå rätt bra för. Flera har ju kommit längre än min vän. Jag är inte så väl insatt i vad det egentligen betyder att ha startat RLD M etc. Sedan är väl allt relativt.

Vet många som tränar spår men på ganska grundlig nivå som jag förstår det. :)

Senast ändrad:
@machafuko att ha en hund som vill mindre än man själv vill är inte roligt alls. En hund som kräver mer är oftare lättare att aktivera än en hund som kräver mindre. Mina kelpies har varit lättare att aktivera än mina schipperker eftersom kelpiesarna har tyckt att allt är roligt medan schipperkerna, framförallt den ena, varit mer skeptisk till vissa aktiviteter.

Har varit testledare på BPH åt ganska många tollare och tyvärr är min erfarenhet att de ofta har svårt att avreagera.

@machafuko att ha en hund som vill mindre än man själv vill är inte roligt alls. En hund som kräver mer är oftare lättare att aktivera än en hund som kräver mindre. Mina kelpies har varit lättare att aktivera än mina schipperker eftersom kelpiesarna har tyckt att allt är roligt medan schipperkerna, framförallt den ena, varit mer skeptisk till vissa aktiviteter.

Har varit testledare på BPH åt ganska många tollare och tyvärr är min erfarenhet att de ofta har svårt att avreagera.

Ja det förstår jag. Som det ser ut i mitt liv just nu kanske jag skulle ha tid med en hund som
kräver lite mer än en sällskapshund. Men i framtiden med familj och andra förändringar i livet känns eurasier som ett säkert kort. Sedan känner jag även rasen så pass bra att jag vet vad jag kommer få. Det känns tryggt. :)

Ja det förstår jag. Som det ser ut i mitt liv just nu kanske jag skulle ha tid med en hund som
kräver lite mer än en sällskapshund. Men i framtiden med familj och andra förändringar i livet känns eurasier som ett säkert kort. Sedan känner jag även rasen så pass bra att jag vet vad jag kommer få. Det känns tryggt. :)

Jag tror att du gör rätt val. Det är inte kul att finna sig i en situation där man inser att man varken kan göra sig själv eller hunden nöjd heller! Jag tänker mest på grupp 9 när någon säger "sällskapshund", och där hör ju inte eurasiern hemma ;). Jag sökte efter något "mittimellan" och skaffade corgin, är supernöjd över mitt beslut att inte gå all in på en ny brukshund efter fadäserna med min boxer.

Meeen....kul. Ser att valphanen fått sitt namn felstavat på avelsdata :meh:

Åh, segt!
En halvbror till Ladda heter XXs Jaugar i stamtavlan, eftersom hennes uppfödare stavar som en kratta :angel:
Han skulle hetat XXs Jaguar... :laugh:
:laugh:

Här är inte så noga egentligen,ägaren ska ändå kalla honom för ett annat namn. Bara en bokstav som fallit bort. Nu heter han Deco isf Decco. Bara ingen får för sig att uttala det Deeeko nu :cautious:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar