Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
:laugh:

Nej jag vet. Är det vanligt att folk lär sina hundar prata? :D

Nej, jag tror inte det... Det finns en del som fångat "prat" som låter som fraser ("I love you" verkar vanligast), men att faktiskt träna in "ord" från noll har jag hittat väldigt lite om. För mig är det väldigt intressant sett ur ett neurobiologiskt perspektiv, och det visade sig vara fler (som sysslar med arten människa :laugh:) som fann det intressant av liknande orsaker. Så jag harvar på (när jag kommer ihåg... :angel::o), filmar utvecklingen och delar med mig. Det är jättekul - och kan det hjälpa någon är det ju ännu bättre. :up:

(Obs! Jag tror inte att Monster faktiskt kan prata i den betydelse vi vanligen lägger i ordet! :laugh:)

Nä, vill man inte ha konstant luddmatta hemma så är schäfer ett dåligt val.
MEN, jag föredrar ändå schäferns päls jämfört med boxerns. Schäferluddet blir behändiga tussar som man enkelt vallar in i hörnen.

Men det fastnar så förbannat! Korta, styva hår är snabbt att bli av med (om man faktiskt gör ansträngningen :angel:), men schäferluddet är för evigt. :cautious:

Nej, jag tror inte det... Det finns en del som fångat "prat" som låter som fraser ("I love you" verkar vanligast), men att faktiskt träna in "ord" från noll har jag hittat väldigt lite om. För mig är det väldigt intressant sett ur ett neurobiologiskt perspektiv, och det visade sig vara fler (som sysslar med arten människa :laugh:) som fann det intressant av liknande orsaker. Så jag harvar på (när jag kommer ihåg... :angel::o), filmar utvecklingen och delar med mig. Det är jättekul - och kan det hjälpa någon är det ju ännu bättre. :up:

(Obs! Jag tror inte att Monster faktiskt kan prata i den betydelse vi vanligen lägger i ordet! :laugh:)
Nej, det där sista förstod jag!

I love Bläckis vore väl en trevlig fras att träna in? När ni är klara med God Jul, då. När jag hörde det lät det som att det fanns lite att slipa på där. :)

mvh hade katt som sa MAMMA, helt utan inlärning.

Nu tilltalas jag inte av de så värst utseendemässigt, men det går säkert att jobba på :D
Har valt bort retrievern för att jag uppfattat att flera fäller rikligt året runt (rätta mig?) och för att jag tycker att deras "älska allt och alla,hälsa på allt och alla" är lite too much för min smak. Det är väl själva attityden bortsett från arbetet jag inte gillar. Tycker de är så... opersonliga på något sätt. :o

Och så vill jag inte ha en ras som är uppdelad i utställning/jakt eller liknande.

Jaktmodellerna är sällan så översociala som utställningslinjerna :)
Floyd t ex är inte så intresserad av nya människor, hans hälsningsceremoni är typ 5-15 sekunder (typ den tiden det tar att scanna av en person och se om de har godis i fickorna :angel: ), personer han känner hälsar han mer hjärtligt på med pussar och studs. Efter en liten stund (en halvminut?) är han rätt ointresserad av dem också, även om han gärna lägger sig på deras fötter och vilar t ex.

Gillar man superfluff och stående öron är väl retrievern rätt långt bort iofs :D och de är ju klart uppdelade i jakt/utställning, om du inte tänker dig typ en tollare.

Jaktmodellerna är sällan så översociala som utställningslinjerna :)
Floyd t ex är inte så intresserad av nya människor, hans hälsningsceremoni är typ 5-15 sekunder (typ den tiden det tar att scanna av en person och se om de har godis i fickorna :angel: ), personer han känner hälsar han mer hjärtligt på med pussar och studs. Efter en liten stund (en halvminut?) är han rätt ointresserad av dem också, även om han gärna lägger sig på deras fötter och vilar t ex.

Gillar man superfluff och stående öron är väl retrievern rätt långt bort iofs :D och de är ju klart uppdelade i jakt/utställning, om du inte tänker dig typ en tollare.

Gillar verkligen tollare. Det var min drömhund för ett par år sedan. Men insåg väl rätt snabbt att de är lite mer än vad jag vill ha :D

Nej, det där sista förstod jag!

I love Bläckis vore väl en trevlig fras att träna in? När ni är klara med God Jul, då. När jag hörde det lät det som att det fanns lite att slipa på där. :)

mvh hade katt som sa MAMMA, helt utan inlärning.

Ojoj, "b" är jättesvårt! :laugh: Är du OK med att heta... få se nu... Pl(w)aeechii-ii-ii-fm? :rofl:

För ja, det finns helt klart saker kvar att slipa på! :D

Nej, jag måste sluta dalta. Jag har gått igenom nästan varenda rastandard och eurasier är rätt. Vill ju ändå inte tävla på väldigt seriös nivå. Huvudsaken är att jag har en go kompis som jag kan testa lite olika aktiviteter med. Drag ena dagen, lite rallylydnad nästa, sedan lite spår kanske... En runda nosework och sedan lite vänsterspring :D
Handlar mest nu om att hitta rätt linjer men det är så svårt. :cautious:

Ja det kan vara så, vägrar bara erkänna det. Tror jag. :cautious:

Av det jag läst från dig tror jag att en tollare skulle fungera fint :)

En vän till mig var också väldigt ambitiös inför sitt första hundköp. Hon var dock orolig för att skaffa sig "för mycket hund" och köpte en utställningslabbe. Med facit i hand skulle hon köpt en hund som överensstämde med hennes ambitioner och planer, litat mera på sig själv och valt en labbe av jaktmodell i stället :)
Jag kan ju så klart inte svara för att det skulle bli samma för dig, men tollare t ex är ju ingen omöjlig hund att aktivera.

Av det jag läst från dig tror jag att en tollare skulle fungera fint :)

En vän till mig var också väldigt ambitiös inför sitt första hundköp. Hon var dock orolig för att skaffa sig "för mycket hund" och köpte en utställningslabbe. Med facit i hand skulle hon köpt en hund som överensstämde med hennes ambitioner och planer, litat mera på sig själv och valt en labbe av jaktmodell i stället :)
Jag kan ju så klart inte svara för att det skulle bli samma för dig, men tollare t ex är ju ingen omöjlig hund att aktivera.

Jag förstår. Jag är väldigt velig. Poängen är väl att jag vill kunna ha perioder när jag är lite mer aktiv och sedan ha perioder när längre promenader ska räcka. Det är en svår balansgång men där någonstans insåg jag att tollarna behöver en hel del hela tiden. Det kommer jag nog inte vilja eller kunna ge. :)

Jag förstår. Jag är väldigt velig. Poängen är väl att jag vill kunna ha perioder när jag är lite mer aktiv och sedan ha perioder när längre promenader ska räcka. Det är en svår balansgång men där någonstans insåg jag att tollarna behöver en hel del hela tiden. Det kommer jag nog inte vilja eller kunna ge. :)

Jag förstår att du är velig, man vill ju inte köpa något som blir för mycket liksom :) Med det sagt så ska ju en hund som är bra mentalt fixa perioder med bara längre promenader också. En tollare är ju inte en brukshund, de flesta behöver inte mängder med aktivitet varje dag.
De flesta som har jaktlabradorer för jakt gör t ex sällan mer än längre promenader och kanske jaktträning någon gång per vecka när det inte är jaktsäsong.

Jag förstår att du är velig, man vill ju inte köpa något som blir för mycket liksom :) Med det sagt så ska ju en hund som är bra mentalt fixa perioder med bara längre promenader också. En tollare är ju inte en brukshund, de flesta behöver inte mängder med aktivitet varje dag.
De flesta som har jaktlabradorer för jakt gör t ex sällan mer än längre promenader och kanske jaktträning någon gång per vecka när det inte är jaktsäsong.

Svärfar sa för någon vecka sedan till oss att "ni borde ha en tollare. Ska ni ha en hund ska ni ha en tollare. Goare hundar finns inte".

Tydligen känner han några få tollare och drog slutsatsen ifrån detta.:cool:

Från vad jag har hört finns det mycket skit i rasen? Avlas på sådant i alla fall. Har själv träffat en sönderstressad hane en gång. Men det är väl den enda tollaren jag har "känt".

Tänkte just säga det. Bra arbetshundar har vett att vila när det är viloperioder. Mina BCs är oerhört okomplicerade att ha även under lågsäsong, så länge de får kuta fritt en stund och bränna värsta energitoppen en gång om dagen.

Svärfar sa för någon vecka sedan till oss att "ni borde ha en tollare. Ska ni ha en hund ska ni ha en tollare. Goare hundar finns inte".

Tydligen känner han några få tollare och drog slutsatsen ifrån detta.:cool:

Från vad jag har hört finns det mycket skit i rasen? Avlas på sådant i alla fall. Har själv träffat en sönderstressad hane en gång. Men det är väl den enda tollaren jag har "känt".

En bra tollare är en supertrevlig hund, men du har rätt i att det finns en del skräpig mentalitet i rasen. Siktar man in sig på kennlar som gör MH/BPH (t ex Agrosofens? Vet att de testar många av sina hundar men har dålig koll på utfallet) så kan man ju utläsa en hel del ur linjerna i alla fall :)
På så sätt tycker jag det är enklare att köpa en sporthund/arbetshund, det finns oftast mer statistik att gå på.

Tänkte just säga det. Bra arbetshundar har vett att vila när det är viloperioder. Mina BCs är oerhört okomplicerade att ha även under lågsäsong, så länge de får kuta fritt en stund och bränna värsta energitoppen en gång om dagen.

Precis.
Majoriteten av alla wachtlar får inte mer än promenader och fysträning utöver jaktsäsong :)

Nu tilltalas jag inte av de så värst utseendemässigt, men det går säkert att jobba på :D
Har valt bort retrievern för att jag uppfattat att flera fäller rikligt året runt (rätta mig?) och för att jag tycker att deras "älska allt och alla,hälsa på allt och alla" är lite too much för min smak. Det är väl själva attityden bortsett från arbetet jag inte gillar. Tycker de är så... opersonliga på något sätt. :o

Och så vill jag inte ha en ras som är uppdelad i utställning/jakt eller liknande.
Labradorer fäller 2 gånger om året... 6 månader åt gången :rofl:
Curly coated retriever då? De är ju lockiga, lockiga hundar brukar väl inte fälla lika mycket? Och de är mer reserverade. Inte uppdelade heller.
Tollare har längre päls, visst fäller de två gånger om året, men det gör alla raser med underull. Sen är de också mer reserverade än andra retrievers, och inte uppdelade.

Eller kanske någon setter?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 222
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar