Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Åh, världen är liten! :D Vi ska bo på gården också, hundarna och jag, så blir kanske chans att träffa släkten!
Det finns bara en riktigt nära släkting kvar där och det är hennes favorit Benny. Han är pappa till min mamma-hund Polly :) Polly är en feminin kopia av sin far - så får du chansen så pussa pappa Benny från oss ;)
Minis morbror Bryn (den bruna vackra) finns med och han börjat bli lite till åren nu - men det är grabben som fick mig att bestämma mig för heeler.

Hälsa till Maria från mig och ge henne en kram :D /Malin
Tanspots är ju grunden för min uppfödning i heelervärlden ;)

Om man har haft BC hela livet men nu hamnat i en situation då en lätt sällskapshund skulle passa bättre (exempelvis pga sjukdom eller ålder) - vilken ras borde man titta på då? Tänker alltså vilken ras som är mest lik BC mentaliteten men mindre krävande... kan tänka mig att dom flesta riktiga sällskapshundarna är ganska annorlunda och kanske känns sega och "korkade" efter BC?

Började bara tänka på det när jag såg på fejjan att en bekant hade fått avliva sin sista BC efter att ha levt med rasen i många år :)

Om man har haft BC hela livet men nu hamnat i en situation då en lätt sällskapshund skulle passa bättre (exempelvis pga sjukdom eller ålder) - vilken ras borde man titta på då? Tänker alltså vilken ras som är mest lik BC mentaliteten men mindre krävande... kan tänka mig att dom flesta riktiga sällskapshundarna är ganska annorlunda och kanske känns sega och "korkade" efter BC?

Började bara tänka på det när jag såg på fejjan att en bekant hade fått avliva sin sista BC efter att ha levt med rasen i många år :)
Pappis tänker jag.

Alltså... Det lär ju inte finnas något som är lika kvickt som en BC men mindre krävande, det hänger ju ihop en hel del :p Däremot finns det ju gott om glada, samarbetsvilliga hundar. Jag själv har träffat några papillon och dvärgpudel som varit väldigt energiska, träningsglada och kvicka i reaktionerna jämfört med andra småhundar. Har även träffat riktiga slöfockar av de raserna, beror nog en del på uppfödare och vad hunden vänjer sig vid. (Det kan ju vara så att de mest slöa egentligen bara är uttråkade, det vet jag inte)

Bakade en omgång bullar för att bjuda på när valparna ska hämtas. Medans de stod och svalnade hann sambon sopa i sig två och Criga och Lilla S är skyldiga till att fyra stycken fattas :meh:
30 bullar räcker inte långt här.

Vi har bestämt att tacka ja till ny tik från Lilla S uppfödare. Vi sparade ju Criga som ersättare för Lilla S så ska en ny tik in måste en tik ut. Vi vill inte ha 3 unghundar hemma. Det blir för mycket. En av dem får ut på foder/halvfoder. Vilket det blir och vilken det blir tar vi utefter person osv.

Vi har också fattat beslutet att dyker ett bra hem upp som passar Mamma Mu så kan vi tänka oss att låta henne flytta. Anledningen är att hon trivs inte med ungtikarna. Hon är så otroligt människokär och myssjuk så att leva med två separerade flockar där hundarna bara får halva tiden med oss känns inte så skönt i hjärtat. Vi vill ha en flock och i den ska alla trivas. Men det sitter otroligt hårt inne så det ska kännas 110% rätt.

Tog en fästing på Criga ikväll. Skitvinter :mad:
På söndag åker valphanen och på tisdag kommer tikens ägare. De kommer övernatta här och åker hem till Norge med henne på Onsdagen. Det kommer bli sååå tomt efter de små svinen :(

Bakade en omgång bullar för att bjuda på när valparna ska hämtas. Medans de stod och svalnade hann sambon sopa i sig två och Criga och Lilla S är skyldiga till att fyra stycken fattas :meh:
30 bullar räcker inte långt här.

Vi har bestämt att tacka ja till ny tik från Lilla S uppfödare. Vi sparade ju Criga som ersättare för Lilla S så ska en ny tik in måste en tik ut. Vi vill inte ha 3 unghundar hemma. Det blir för mycket. En av dem får ut på foder/halvfoder. Vilket det blir och vilken det blir tar vi utefter person osv.

Vi har också fattat beslutet att dyker ett bra hem upp som passar Mamma Mu så kan vi tänka oss att låta henne flytta. Anledningen är att hon trivs inte med ungtikarna. Hon är så otroligt människokär och myssjuk så att leva med två separerade flockar där hundarna bara får halva tiden med oss känns inte så skönt i hjärtat. Vi vill ha en flock och i den ska alla trivas. Men det sitter otroligt hårt inne så det ska kännas 110% rätt.

Tog en fästing på Criga ikväll. Skitvinter :mad:
På söndag åker valphanen och på tisdag kommer tikens ägare. De kommer övernatta här och åker hem till Norge med henne på Onsdagen. Det kommer bli sååå tomt efter de små svinen :(

Det låter som många spännande planer ändå!
Hur gammal är Mamma Mu?

Det låter som många spännande planer ändå!
Hur gammal är Mamma Mu?

Hon blir 9 i februari. Fullt frisk, har aldrig varit sjuk eller behövt veterinär för något mer än vaccination.
Hon har blivit en riktig myskärring som inte kräver mer än motion och mycket uppmärksamhet. Det bästa hon vet är att ligga ute och glo på gården, tassa efter oss och tryna i soffan. Lite spår och nosarbete för omväxlings skull men annars har hon lessnat på vanlig träning.
Hade blivit en perfekt gårdshund. Men så är det ju det där med andra hundar.... Hon är speciell där. Muckar aldrig, ignorerar dem totalt, skäller aldrig eller så...men kommer de nära kan det gå fort om det är för henne "fel hund". Tror det är svårt att hitta en ansvarsfull ägare som accepterar den sidan hos henne.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar