Uppdatering- och snackistråd del 9

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tror det stämmer ganska bra! Ibland känns det som att allt med krullig svans är en fluffig gåta :confused: :rofl: Men jag vet att det finns en hel del will to please bland lappisarna också, Kosmos kullsyster är t ex superglad i träning. Han å andra sidan är en riktig yolo-hund som mest går runt såhär med "everything is awesome" på repeat i bakhuvudet::banana: :rofl:

På ett sätt förstår jag tipsen du fått om att satsa på en mer träningsglad hund från början, å andra sidan tycker jag att det känns väldigt praktiskt att kunna komplettera med en aktivare hund senare om vi har lust/möjlighet. Nu har vi ju en hund som är ju kalasnöjd så länge han får bröta runt i skogen och busa ur sig ordentligt varje dag. Inte världens lydigaste hund för all del men nöjd och glad! Han hade inte alls haft något emot att stanna hemma på sofflocket om vi t ex skaffar en kelpie och jag drar iväg på träning ett par gånger i veckan. För (minst) två hundar måste man ju ha?! Till och med min man har börjat prata om att "Kosmos är såååå ensam" och "han behöver nog en kompis att leka med"......... :D

Precis, min tanke är att ytterligare en till i framtiden kanske inte är omöjligt. :D

Men visst finns det lapphundar med will to please också, förnekar jag inte! Menade bara att som det finns vissa sådana inom rasen finns det även Eurasier med lite mer will to please. Jämförde dem mot varandra så att säga. Det jag har uppfattat inom finska lapphundarna är också att deras aktiveringsbehov verkar variera väldigt mellan de olika individerna! Inte bara mellan linjer utan även i en och samma kull. Känns som ett lotteri. :o

Håller mig dig absolut, allt med krullsvans verkar vara en gåta för sig. Det är ju dock en del av charmen tycker jag. Så jag borde sluta tjöta. :D

Precis, min tanke är att ytterligare en till i framtiden kanske inte är omöjligt. :D

Men visst finns det lapphundar med will to please också, förnekar jag inte! Menade bara att som det finns vissa sådana inom rasen finns det även Eurasier med lite mer will to please. Jämförde dem mot varandra så att säga. Det jag har uppfattat inom finska lapphundarna är också att deras aktiveringsbehov verkar variera väldigt mellan de olika individerna! Inte bara mellan linjer utan även i en och samma kull. Känns som ett lotteri. :o

Håller mig dig absolut, allt med krullsvans verkar vara en gåta för sig. Det är ju dock en del av charmen tycker jag. Så jag borde sluta tjöta. :D

Det har du nog väldigt rätt i, i lapphundens fall skulle jag gissa på att "lotteriet" beror på att det i grunden är en tuff, arbetande ras som nu gått mer åt sällskapshållet. Vissa får gosiga rallylydnadskompisar och andra får fjällhundar...! Eurasiern å andra sidan är väl från början avlad till att vara en ståtlig sällskapshund? Det sa i alla fall killen i rasmontern på hundmässan samtidigt jag stog där och pep av förtjusning när jag fick klappa hans toksnygga och genommysiga voffe, åh vad fin den var :love:

Men alltså det FINNS ju inget bättre än när en såndär gåtfull, självständig krullsvans släpper allt viktigt de håller på med och rusar mot en med ett stort flin. (Sen att de springer FÖRBI en och man bokstavligt talat kan höra dem tjoa "komigennumatte KEEP UP! Nu ska vi hitåt!! WHOOHOO!" är ju en annan sak...haha!) Man lär sig MASSOR om hundträning (vare sig man vill det eller inte :D) och så är de ju så himla charmiga, glada, tåliga och trygga. Jag vet att jag låter lite raljerande ibland när jag pratar om min hund men jag hade inte kunnat be om en bättre, roligare kompis; tycker du gör helt rätt som funderar på att gå med i fluff- och krullsvansklubben :love:

Har tittat på raserna. Det är väl eventuellt finsk lapphund jag varit inne på då. Men av flera anledningar har jag inte intresserad mig av dem på samma sätt som med eurasiern. Tycker tex generellt(!) sätt att de inte har mer will to please än eurasiern, utan snarare främst att de har ett högre aktiveringsbehov. Kluriga fluffbollar båda raserna.

Å så ja, som du säger. De är små. Jättesmå enligt mig. :cool:
Alltså, jag måste se till att träffa euraiser någon gång. Jag har lärt känna några finska lapphundar, tänker mig inte dem som små och har nog aldrig varit tillräckligt nära en euraiser för att få en ordentlig uppfattning om storlek.. Blir förvirrad nu när du skriver att lapphundarna är "jättesmå" för i min värld är alla lite större fluffhundar lika stora :p

Det har du nog väldigt rätt i, i lapphundens fall skulle jag gissa på att "lotteriet" beror på att det i grunden är en tuff, arbetande ras som nu gått mer åt sällskapshållet. Vissa får gosiga rallylydnadskompisar och andra får fjällhundar...! Eurasiern å andra sidan är väl från början avlad till att vara en ståtlig sällskapshund? Det sa i alla fall killen i rasmontern på hundmässan samtidigt jag stog där och pep av förtjusning när jag fick klappa hans toksnygga och genommysiga voffe, åh vad fin den var :love:

Men alltså det FINNS ju inget bättre än när en såndär gåtfull, självständig krullsvans släpper allt viktigt de håller på med och rusar mot en med ett stort flin. (Sen att de springer FÖRBI en och man bokstavligt talat kan höra dem tjoa "komigennumatte KEEP UP! Nu ska vi hitåt!! WHOOHOO!" är ju en annan sak...haha!) Man lär sig MASSOR om hundträning (vare sig man vill det eller inte :D) och så är de ju så himla charmiga, glada, tåliga och trygga. Jag vet att jag låter lite raljerande ibland när jag pratar om min hund men jag hade inte kunnat be om en bättre, roligare kompis; tycker du gör helt rätt som funderar på att gå med i fluff- och krullsvansklubben :love:

Ja, det stämmer det killen i rasmontern sa. :D:up:

Jag är nu åter på banan och väldigt exalterad över att gå med i fluff- och krullsvansklubben.
De är så charmiga alla fluff, på olika sätt. Tanken var i början att jag skulle samla på olika typer av krullsvansar. Vi får väl se. :cool::angel:

Ja, det stämmer det killen i rasmontern sa. :D:up:

Jag är nu åter på banan och väldigt exalterad över att gå med i fluff- och krullsvansklubben.
De är så charmiga alla fluff, på olika sätt. Tanken var i början att jag skulle samla på olika typer av krullsvansar. Vi får väl se. :cool::angel:

Låter ju som en helbra idé! Gotta catch 'em all :D

Alltså, jag måste se till att träffa euraiser någon gång. Jag har lärt känna några finska lapphundar, tänker mig inte dem som små och har nog aldrig varit tillräckligt nära en euraiser för att få en ordentlig uppfattning om storlek.. Blir förvirrad nu när du skriver att lapphundarna är "jättesmå" för i min värld är alla lite större fluffhundar lika stora :p

Svarar fast jag inte blev frågad :angel: vi har en Eurasier i området och han är nog minst 65 cm i manken. Han är stooor fluffis! :love:

Haha, jag förstår! Det är väl egentligen inte världens skillnad. En stor finsk lapphund (hane) skiljer sig inte så värst från eurasiertikarna.

Det var nämligen så (story telling på G) att jag från början var BESTÄMD att finsk lapphund var rätt ras för mig. Så förra året tog jag mitt pick och pack till MyDog och blev nästan lite besviken på att de var betydligt mindre i storlek än vad jag hade föreställt mig. (Kände sedan innan en finsk lapphundsvalp/unghund som jag tyckte storleken var ok på). Helt plötsligt fick jag syn på en mycket snygg hane som dessutom vann sin klass. Han var också av mer acceptabel storlek. Så jag pratade med ägarna som berättade att han minnsan var över maxhöjden. :cool: :cautious:
Oups sa jag och smet iväg och letade efter lite mer inspiration för rasväljandet. Det var där och då jag träffade på eurasier för första gången. Föll pladask. :love:

Kan t.ex. säga att @bollen__ s "lille Lemmy", "lille valp" inte är så väldigt liten. :cool:
Inte heller Zeppe. Han är stor och ståtlig :love:

Svarar fast jag inte blev frågad :angel: vi har en Eurasier i området och han är nog minst 65 cm i manken. Han är stooor fluffis! :love:
Haha! Jag kollade på skk hur stora raserna ska vara och tyckte inte att det var sååå stor skillnad, men då kollade jag å andra sidan bara mankhöjd och tänkte att alla är rastypiska. Fluffpäls och olika grov kropp gör ju sitt till också. På saluki så står det i standarden att de är "vanligen 58-72cm" så jag är van vid att det kan variera mycket på hundar som är likadana i konstruktion :p

• Gilla
Reactions: Nux
What she said. :angel:
Min förklaring blev lite lägre än vad jag hade tänkt så det där blev lite smidigare att läsa kanske. :o

65 cm är dock stort även för en eurasier. Blir lite nyfiken på vem detta är. :confused:

Har ingen aning om vem det är mer än att det är en hanhund som heter Bamse, ägs av ett äldre par och är typ... svart i färgen med bruna inslag. Bor i Karlskrona, Blekinge län! Kanske inte så mycket til hjälp dock.

Haha! Jag kollade på skk hur stora raserna ska vara och tyckte inte att det var sååå stor skillnad, men då kollade jag å andra sidan bara mankhöjd och tänkte att alla är rastypiska. Fluffpäls och olika grov kropp gör ju sitt till också. På saluki så står det i standarden att de är "vanligen 58-72cm" så jag är van vid att det kan variera mycket på hundar som är likadana i konstruktion :p

Nja, det ska väl skilja ca 10 cm på dem. Men som du säger, fluffet och olika grov kropp gör en del skillnad. Vissa eurasier kan ju ha ett herrans fluff medan vissa lapphundar är lite mer... basic fluff :D

Sedan tycker jag att allt under typ 50 cm är väldigt litet, oavsett. Så jag uttrycker mig kanske lite klumpigt. Är uppväxt och van med berner sennen och större fäferhanar. :angel:

Nja, det ska väl skilja ca 10 cm på dem. Men som du säger, fluffet och olika grov kropp gör en del skillnad. Vissa eurasier kan ju ha ett herrans fluff medan vissa lapphundar är lite mer... basic fluff :D

Sedan tycker jag att allt under typ 50 cm är väldigt litet, oavsett. Så jag uttrycker mig kanske lite klumpigt. Är uppväxt och van med berner sennen och större fäferhanar. :angel:

Jag tycker du ska bygga din krullsvanssamling efter såna beskrivningar!
Hund 1: stor krullsvans, grov kropp, herrans fluff
Hund 2: liten krullsvans, smaliskropp, lagom fluff
Hund 3: mittimellankrullsvans, medelkropp, basic fluff
Osv :D

Åh! För några dagar sedan skrev jag lite kort här om en saluki som sprungit bort. Han försvann i söndags. NU har han äntligen blivit hittad! Husse hittade honom, han var lite skadad så de är på väg till veternär direkt, men det verkar som om allt kommer bli bra nu :D

Jag tycker du ska bygga din krullsvanssamling efter såna beskrivningar!
Hund 1: stor krullsvans, grov kropp, herrans fluff
Hund 2: liten krullsvans, smaliskropp, lagom fluff
Hund 3: mittimellankrullsvans, medelkropp, basic fluff
Osv :D

Jag har faktiskt en plan för min krullsvanssamling. Ganska lik den du beskrev. Kan definitivt ändras men rasmässigt:

1. Medelstor krullsvans, mellangrov, herrans fluff
2. Liten krullsvans, "smaliskropp", lite fluff
3. Stooor krullsvans, groov krullsvans, lagom fluff

Den sista krullsvansen vill jag dock ha först när jag bor i hus. Därav kommer den sist :angel:

Åh! För några dagar sedan skrev jag lite kort här om en saluki som sprungit bort. Han försvann i söndags. NU har han äntligen blivit hittad! Husse hittade honom, han var lite skadad så de är på väg till veternär direkt, men det verkar som om allt kommer bli bra nu :D

Alltid lika skönt att höra att de hittas igen. :banana:

Eurasier var den hundras som det skulle bli efter min förra tik. Hon var blandras Keeshound/Schäfer och jag kom då i kontakt med många Keesar. Gillade dessa väldigt mycket men ville ha dem lite större och lite mindre pälsade...och hamnade på Eurasier. Under flera år var jag och sonens far fast bestämda att Eurasier skulle bli nästa jycke och vi nördade ner oss ordenligt i rasen. Kikade på kennlar och kombinationer och träffade så många vi kunde.
Sen gick vi isär, tiken gick bort och det blev inte läge för valp.
När det sen blev läge igen ville jag ha något mindre och inte så mycket päls. Det blev ett skägg istället :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 919
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 224
Senast: Kajsalisa
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
677
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 576
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar